Ziyech speelt met 'andere' naam op WK: geen Ziyech, maar Ziyach

Ziyech speelt met 'andere' naam op WK: geen Ziyech, maar Ziyach

Gepubliceerd: maandag 11 juni 2018 om 13:38ma 11-06-2018 om 13:38

Hakim Ziyech zal op het WK met 'Ziyach' op zijn rug spelen. Dat is geen tikfout van de Marokkaanse bond, meldt het Algemeen Dagblad.

In Nederland zal de komende weken enigszins verrast worden gekeken naar het Marokkaanse shirt van Ziyech. Dat zit zo: de 25-jarige middenvelder van Ajax en Marokko heet in feite Ziyach (spreek uit: Ziyesj), maar wordt in Nederland al jaren Ziyech genoemd.

In Nederland wordt zijn naam dus al jaren fout geschreven en fout afgedrukt op voetbalshirts. Bij de wereldvoetbalbond FIFA staat hij wel als Ziyech geregistreerd.

De bewuste 'ch' wordt in Nederland als een 'g' uitgesproken. In het Arabisch is het een 'sh'. Een jaar geleden legde Ziyech dit al een keer uit bij Ziggo. Hij ziet de verwarring niet als een probleem. "Ik word al zo lang Ziyech genoemd, het maakt allemaal niet meer uit."

Plaats een reactie

Morris +23902
maandag 11 juni 2018 om 13:44
Zo zeg.. Wereldnieuws..
Vind ik leuk
Tyson89 +3328
maandag 11 juni 2018 om 13:45
Schokkend. Daar sta je niet bij stil.
Vind ik leuk
Vak-DD +12045
maandag 11 juni 2018 om 14:29
Lekker belangrijk :)
Vind ik leuk
Farmer +14395
maandag 11 juni 2018 om 15:13
Waren de komkommers vd Lidl of de Jumbo nu in de reclame deze week?
Vind ik leuk
Aad300 +73
maandag 11 juni 2018 om 15:18
Het is inderdaad niet heel spannend nieuws, al zullen er tijdens het wk toch ineens een hoop zuurpruimen zijn die zich hier enorm over kunnen opwinden als ze dit niet weten(om er vervolgens maar vanuit te gaan dat het in ieder geval door Sterallures/arrogantie of iets anders negatiefs is ontstaan en dat dan ook maar gelijk gaan roepen :') ).
[Reactie gewijzigd op maandag 11 juni 2018 om 15:19]
Vind ik leuk
Koeroe +12371
maandag 11 juni 2018 om 13:45
Kan noet wachten op die oer-Hollandse commentators die zich aan ziyesj gaan wagen
Vind ik leuk
Paul1982 +12096
maandag 11 juni 2018 om 13:58
Antoine Griezmann hebben ze tijdens het laatste EK ook 2 weken anders uitgesproken dan normaal, omdat je het in het Frans zo uitspreekt.
Vind ik leuk
RDAMREBEL +1117
maandag 11 juni 2018 om 14:13
Of zoals Tom Egbers 15 jaar geleden: Balencia en Rayo Bajecano(ipv Vallecano). Officieel had hij gelijk met die wijze van uitspreken,alleen het klonk voor geen meter op de zondagavond in Nederland ha,ha.
Vind ik leuk
Farmer +14395
maandag 11 juni 2018 om 15:14
That is a hole different sort of cookie! :)
Vind ik leuk
★Timmio★ +25419
maandag 11 juni 2018 om 15:30
Zoals je het hoort uit te spreken? Oh nee wat erg mensen willen normaal doen ipv de arrogante klootzak spelen die per se hun eigen taaltje eruit wilt drukken ja tuurlijk
Vind ik leuk
Koeroe +12371
maandag 11 juni 2018 om 15:40
Het gaat er mij er meer om dat het totaal niet klinkt uit de mond van Arno Vermeulen en consorten als zij trachten Spaans of Portugees te klinken
Vind ik leuk
★Timmio★ +25419
maandag 11 juni 2018 om 15:48
Ze proberen het tenminste
Vind ik leuk
Tweey +2105
maandag 11 juni 2018 om 17:18
Spreek jij wel Nederlands?
Vind ik leuk
Koeroe +12371
maandag 11 juni 2018 om 18:28
wa zeggie?
Vind ik leuk
SimonSays +7452
maandag 11 juni 2018 om 13:46
Ik wil even aangeven dat ik eigenlijk Simon Ses heet. Ik sta al jaren zo ingeschreven op voetbalfora, het maakt allemaal niet meer uit.
Vind ik leuk
B. Alrond +1903
maandag 11 juni 2018 om 15:06
dan zal ik het ook maar zeggen: mijn naam is S.Choenvierkant (je spreekt het uit als Doel driehoek)
Vind ik leuk
SimonSays +7452
maandag 11 juni 2018 om 15:22
Oh, een Franse naam!
Vind ik leuk
Thilo +2738
maandag 11 juni 2018 om 13:48
Spreek je Hakim dan ook uit als Hekim
Vind ik leuk
maandag 11 juni 2018 om 13:48
yep
Vind ik leuk
maandag 11 juni 2018 om 13:48
Ik zou 35 miljoen vragen👌
Vind ik leuk
fr0do +1553
maandag 11 juni 2018 om 13:48
Siyes - Ja Ja.
Vind ik leuk
guusje +1451
maandag 11 juni 2018 om 13:51
Zoiets als Herman Tjuiphof (voor de oudere onder ons)
Vind ik leuk
Cookee +12766
maandag 11 juni 2018 om 14:59
Ove Tsjiendvall brengt de Tchup in de Tchuip.
Vind ik leuk
Barry Engels +32284
maandag 11 juni 2018 om 13:53
Het was maar goed dat ik dit nieuws zittend tot me nam....
Vind ik leuk
Ajacied_8 +18949
maandag 11 juni 2018 om 13:55
Dat probleem heeft Mijnpis ook met Memphis...

(wel erg flauw deze)
Vind ik leuk
Cookee +12766
maandag 11 juni 2018 om 15:01
Memphis heet in Friesland Moeder-plas.
Vind ik leuk
Farmer +14395
maandag 11 juni 2018 om 15:16
In het Gronings klinkt het meer als 'Tiet-urine" ;P
[Reactie gewijzigd op maandag 11 juni 2018 om 15:17]
Vind ik leuk
Cookee +12766
maandag 11 juni 2018 om 16:55
Hah, we hebben hiermee de kans verkeken dat Memphis zijn carriere afsluit bij Groningen of Cambuur.
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +15304
maandag 11 juni 2018 om 16:07
Ben blij dat je hem zelf ook erg flauw vind..
Dit is er één uit de categorie, ‘Jezus wat slecht’.
Vind ik leuk
Donnygo +5045
maandag 11 juni 2018 om 13:57
De nieuwe club gaat gewoon dubbele kosten rekenen voor zijn shirts 1 met de naam Ziyech en de andere met de naam Ziyach dubbele merchandise.
Vind ik leuk
maandag 11 juni 2018 om 14:02
Ziyakkes
Vind ik leuk
linkspoot +707
maandag 11 juni 2018 om 14:03
"Ik word al zo lang Ziyech genoemd, het maakt allemaal niet meer uit."
Vind ik leuk
Lucky Kes +7308
maandag 11 juni 2018 om 14:10
Volgens mij sinds zijn geboorte
Vind ik leuk
Cookee +12766
maandag 11 juni 2018 om 15:02
Hakim doet niet zo moeilijk wil hij maar zeggen.
Dat vind ik nou een primeur.
[Reactie gewijzigd op maandag 11 juni 2018 om 16:57]
Vind ik leuk
Farmer +14395
maandag 11 juni 2018 om 15:17
"Maar we noemen hem Johannes!"
Vind ik leuk
Roy_87_ +1572
maandag 11 juni 2018 om 14:03
altijd al willen weten 👍
Vind ik leuk
Deltacraft +176
maandag 11 juni 2018 om 14:09
Poeh....gaat de WK nog wel door.......
Vind ik leuk
RtdDub +13354
maandag 11 juni 2018 om 14:11
"Ziyach ('Ziyesjjjjj') of Ziyech? 🤔 Wat zeggen jullie?"


Roepnaam: Twat.
Vind ik leuk
Der Monarch +2120
maandag 11 juni 2018 om 14:12
Ik had er ook wel wat voor over gehad als Van Dijk met Von Dick op zijn shirt had gespeeld tijdens het WK. Wat maakt die naam nou uit, zolang je het WK maar speelt.
Vind ik leuk
Budazonen +470
maandag 11 juni 2018 om 14:26
Zo dan kunnen we Ziyech 1 x verkopen en Ziyach 1x verkopen.
Vind ik leuk
Foebele +53256
maandag 11 juni 2018 om 14:27
Heb ik dus ook, iedereen hier noemt mij Foebele, maar eigenlijk staat er gewoon Voetballen....
Vind ik leuk
Cookee +12766
maandag 11 juni 2018 om 15:10
Goh, hele geruststelling voor me, ik dacht dat je een Fries was. :)
Bij Cambuur speelde Oebele Schokker ... prima voetballer, waard om te googlen. Een F voor de naam en hij was jou geweest.
Vind ik leuk
loek +121
maandag 11 juni 2018 om 14:37
Ik vind hem een goede voetballer maar ik vind ook dathij langzaam naast zijn schoenen gaat lopen en vooral opmerkingen als dat het Nederlandselftal hem niks doet, Hij is bij Ajax zeker niet de beste ik dank dan eerder aan de Jong Frenkie ja De ligt en Kluivert.
p.s. Marokko rekent zich al rijk op WK maar dat zal ze tegenvallen
komt nog bij dat en topsporter die rammadan doet of net heeft gedaan geen toprestatie kan leveren oook al willen Marokkanen dat anders doen geloven maar wetenschappelijk onderzoek wijst toch echt in andere richting probeer maar eens een dag zonder eten of drinken zwaar te werken.
[Reactie gewijzigd op maandag 11 juni 2018 om 14:40]
Vind ik leuk
Cookee +12766
maandag 11 juni 2018 om 15:13
Je weet veel dingen nogal zeker.
Als Marokko nou een geweldig succes wordt, ga je dan onderduiken?
Dan heet jij Look for Loek.
Vind ik leuk
Hupfean +5336
maandag 11 juni 2018 om 14:39
Hij had beter onder de naam "ZAK" kunnen spelen.
Vind ik leuk
Cookee +12766
maandag 11 juni 2018 om 15:14
Daar is de blinde ook weer, jullie hadden in Ziyesj de beste voetballer ooit in je gelederen maar helaas, je had het niet door en NU nog niet.
Hoe durf je je nog op een voetbalsite te vertonen?
Vind ik leuk
Farmer +14395
maandag 11 juni 2018 om 15:35
touché :P(nu effe nie flauw zijn en Sörloth roepen ok? :P)

Nou vind ik Ziyesj/Ziyech/Ziyach nu niet de meest professioneel-volwassen mentaliteit hebben, eerder een trekje van dat stereotypje 'marrokaans-pestventje'-gedrag, al heeft de professionele sport hem wel wat bijgeschaafd, vooral bij een Ajax drammen ze hem wel in zn koppie dat hij niet zomaar meer alles kan zeggen en doen bv.

Qua voetbal heeft hij een geweldige ontwikkeling doorgaan, ook bij Ajax, maar ik vind nog altijd dat hij niet toe is aan een stap. Hij is belangrijk ja, hij zet lijnen uit, en ontwikkeld zich tot een creatieve spelbepaler maar vooral daarom, moet hij VEEL scherper worden in de afronding.
Van de 100 schoten op doel, zwabberen er 66 over, 30 te slap, 5 in de handen vd keeper, en die laatste krijgt ie dr dan in, bwvs(yep, 2 schoten te veel-->), dat is een VEELS te laag rendement, en, simpel als het klinkt: Daar valt best op te trainen!
[Reactie gewijzigd op maandag 11 juni 2018 om 15:36]
Vind ik leuk
Cookee +12766
maandag 11 juni 2018 om 17:06
Ik denk dat als hij met echt goede voetballers kan voetballen dat hij een fenomeen wordt. De Donny's en Frenkies doen breedtepasses, Ziyech kiest altijd de weg naar voren.
Maar zowel de vleugels als Dolberg reageerden pas als de bal kwam, dat bedoel ik met echt goede spelers, die voorzien dat. Daarom moet hij weg bij Ajax naar een grote club toe.

Toen er kritiek kwam wilde hij zich forceren, dat was fout, en dat hij zelfs vrije trappen bleef opeisen terwijl Schone een veel hogere score had was raar. Maar ik zie nog altijd liever een bal naast gaan dan een bal breed.
Vind ik leuk
Hupfean +5336
maandag 11 juni 2018 om 18:03
Koekje cambuur meent dat ie overal verstand van heeft. Maar jij zegt zoals het is.
Vind ik leuk
Hupfean +5336
maandag 11 juni 2018 om 18:02
Daar heb je die mongool ook weer die beweert dat ie niet voor cambuur is en alleen zo nu en dan volgt. 2 berichten hierboven weet hij zoals elke x in elk topic over cambuur te beginnen. Oebele Schokker had een goede techniek maar was verder vrij beperkt. Goed voor de top van amateurs en daarom rendeerde hij ook bij JOUW club: amateurclub cambuur.
Vind ik leuk
Cookee +12766
maandag 11 juni 2018 om 18:09
Denk niet dat Riemer blij van jou word. Respectloos zoals jij mij uitscheldt, ik onderbouw alleen netjes een mening en dan ben ik een mongool, ik wens je dat in je familie toe.
Riemer had niveau, weet niet waar ze jou hoofd mee gevuld hebben. Je gaat weer nergens inhoudelijk op in, maar ik zal je niet ergens voor uitschelden, ik heb niveau.
Vind ik leuk
Hupfean +5336
maandag 11 juni 2018 om 18:50
Lees dan ff je bericht terug, of is "die blinde"geen scheldwoord?
Vind ik leuk
Cookee +12766
dinsdag 12 juni 2018 om 15:15
Ik herroep dat... met zicht-beperking.
Vind ik leuk
GROBAR66 +1532
maandag 11 juni 2018 om 14:49
Oud nieuws
Vind ik leuk
Polly11 +4158
maandag 11 juni 2018 om 14:50
Ziyech, Ziyach, Zak, ligt allemaal dicht bij elkaar
Vind ik leuk
Cookee +12766
maandag 11 juni 2018 om 14:56
Dus een geinteresseerde club typt in Google in Ziyach... dus die vindt Ajax niet want daar heet hij Ziyech.... gevolg hij moet nog 4 jaar blijven.
Die ene letter heeft grote gevolgen.

Waarom was hij dan zo kwaad op de haatreacties, als hij helemaal geen Ziyech heet? Heel mijn wereld ligt op de kop nu, niets is meer wat het leek.
Vind ik leuk
AZAlkmaar2 +636
maandag 11 juni 2018 om 14:59
‘In Nederland wordt zijn naam dus al jaren fout geschreven en fout afgedrukt op voetbalshirts. Bij de wereldvoetbalbond FIFA staat hij wel als Ziyech geregistreerd.’

Oh ja, lekker duidelijk... Dus bij de FIFA staat het ook gewoon fout geregistreerd..?
Vind ik leuk
wattenstaafje +24023
maandag 11 juni 2018 om 14:59
In Nederland wordt zijn naam dus al jaren fout geschreven en fout afgedrukt op voetbalshirts. Bij de wereldvoetbalbond FIFA staat hij wel als Ziyech geregistreerd.

Ehhhhhh...de Fifa doet het wel goed?
Vind ik leuk
Toppert +1852
maandag 11 juni 2018 om 15:01
Oh dus eigenlijk is Ziyesj meer een Ziyasj. Het zou me niets verbazen als Hakim eigenlijk meer een Mikah wordt: M Ziyasj.... veel dichter bij Allah gaat hij niet komen.
Vind ik leuk
Cookee +12766
maandag 11 juni 2018 om 15:16
Op den duur komt hij wel een keer dicht bij Allah.
Die gaf hem zijn tover-voeten.
Vind ik leuk
Farmer +14395
maandag 11 juni 2018 om 15:40
Ja, en als je zijn hele naam naar het oud Hebreuws-Jiddisch, en Arameic's vertaald, heet hij eigenlijk ' Johannes,Jacobus,Jodokus, Gregardus, Fritsbertus, Wilhelmus, Hendrikus, Marcus-de-Souza-de-Moreiro-de-la-Peña-de-Mariana-de-Aurora-Borealis".

Maar dat past nooit achterop zo'n shirtje natuurlijk...
Vind ik leuk
maandag 11 juni 2018 om 15:21
ik word ook wel eens lex genoemd. komt allemaal wel heel erg dichtbij zo
Vind ik leuk
Andreh +1186
maandag 11 juni 2018 om 15:42
Zylagh
Vind ik leuk
maandag 11 juni 2018 om 16:03
Kijk hem zitten joh met zn brilletje, hahah
Vind ik leuk
5by5 +1343
maandag 11 juni 2018 om 16:52
Lijkt op brilsmurf, ook zo'n wijsneus.
Vind ik leuk
Chebaisit +1416
maandag 11 juni 2018 om 16:40
Dat word na het wk zylach
[Reactie gewijzigd op maandag 11 juni 2018 om 16:40]
Vind ik leuk
5by5 +1343
maandag 11 juni 2018 om 16:51
Boeiend..... pfff
Vind ik leuk
maandag 11 juni 2018 om 17:41
Ziyech of Ziyach, wat maakt het uit? De commentator hanteert zijn eigen Hollandse uitspraak. En die is vrijwel nooit hetzelfde als de uitspraak van het land van origine.
Los hiervan ben ik wel benieuwd naar de prestaties van Marokko en Ziyech. Normaliter zie ik ze derde worden achter Portugal en Spanje. Maar als hun concurrenten punten tegen elkaar verspillen en de Marokkanen weten te stunten tegen Portugal/Spanje dan zie ik ze best nog tweede worden in hun poule. Als dat maar goed gaat in de grote steden...
Vind ik leuk
maandag 11 juni 2018 om 17:43
Trieste haters hier ik als psv fan mag ziyach alleen
Vind ik leuk
HansVites +6458
maandag 11 juni 2018 om 17:47
Ik heet eigenlijk Hans Fietstas mijn naam word ook steeds verkeerd uit gesproken.
En verder boeit het mij geen reet hoe die Marokkaan heet, ik wordt altijd een beetje misselijk als ik die arrogante kop van hem zie, en hopelijk is het na 3 wedstrijden over voor ze.
Vind ik leuk
Bizzy +23381
maandag 11 juni 2018 om 19:20
Camouflage mocro
Vind ik leuk
SanKev +1072