Vermeulen verbaasd over videoscheids: 'Gaan heel veel penalty's krijgen'

    Vermeulen verbaasd over videoscheids: 'Gaan heel veel penalty's krijgen'

    zondag 17 juni 2018 om 19:32

    NOS-commentator Arno Vermeulen vindt het logisch dat er zaterdagmiddag de nodige ophef ontstond over de videoscheidsrechter tijdens het WK-duel tussen Frankrijk en Australië (2-1). "Dit was vooraf al een beetje voorspeld. De videoref is echt niet het middel dat alles oplost", stelt hij. 

    Een tackle in het strafschopgebied op Antoine Griezmann werd aanvankelijk niet bestraft. Na het bekijken van beelden ging de bal alsnog op de stip. "Ik ben echter van mening dat de videoscheidsrechter zich niet met dit moment had moeten bemoeien. De arbiter heeft de situatie al beoordeeld", aldus Vermeulen.

    "In dit geval dat het geen strafschop is. Je kunt niet ineens alles perfect gaan doen. Als de videoref zich met dit soort situaties gaat bemoeien, gaan we heel veel strafschoppen krijgen. Er is namelijk heel vaak licht contact in het strafschopgebied."

    Vermeulen vraagt zich ook af of een beslissing wel objectief is nadat een scheidsrechter eenmaal het signaal heeft gekregen van de videoscheids. "Hij gaat op weg naar het scherm en denkt: ik heb kennelijk een overtreding gemist. Hij moet wel heel eigenwijs zijn en sterk in zijn schoenen staan om vervolgens het advies van de videoscheidsrechter naast zich neer te leggen."

    Lees meer over:WK 2018

    Poll

    Ben jij wel of geen voorstander van de VAR?

    (806 stemmen)

    Plaats een reactie

    zondag 17 juni 2018 om 19:42
    Ik ben wel voorstander van de VAR, maar ik snap echt dat Griesmeel gisteren op basis van de beelden nog een strafschop kreeg. Dat was er namelijk geen.
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +1620
    zondag 17 juni 2018 om 19:44
    Als je 6 keer die beelden in super slow motion ziet, lijkt iedere aanraking een doodschop. Dat vind ik nu gevaarlijk. Je mist de snelheid van het spel
    Vind ik leuk
    Den Daats +5339
    zondag 17 juni 2018 om 19:48
    Een overtreding is een overtreding. Je kunt moeilijk stellen dat het eerlijker was geweest wanneer de overtreding niet gestraft was omdat de scheids het in de eerste instantie niet zag!

    Ik ben 100% voor!
    [Reactie gewijzigd op zondag 17 juni 2018 om 19:49]
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 19:59
    Dat is te zwart wit. Die Australiër raakt duidelijk eerst de bal, de bal is vervolgens buiten het bereik van Griesmeel, in de doorgaande beweging van de voet is er daarna licht contact met de voet van Griesmeel. Hij had de bal nooit meer kunnen hebben en de tackle was duidelijk op de bal. Geen overtreding.

    https://www.youtube.com/watch?v=AzZz4w8B_OM
    Vind ik leuk
    Klopper456 +2436
    zondag 17 juni 2018 om 20:21
    Dat ie de bal eerst raakt maakt helemaal niks uit. Hij raakt daarna de voet van Griezman.

    Waar ik je wel gelijk in geef: het is twijfelachtig of Griezman die bal wel kon halen. Maar ja, dat zullen ze nooit weten omdat ie werd neergehaald.
    Vind ik leuk
    Connie Veren +4629
    zondag 17 juni 2018 om 20:47
    op zich maakt dat wel uit natuurlijk, of je de bal raakt of niet. Heel veel zelfs.
    Vind ik leuk
    Klopper456 +2436
    zondag 17 juni 2018 om 20:54
    Dat hij de bal raakt is het moment ervoor. Daar gaat deze beslissing niet over. Hij verliest de bal aan Griezman. Dat is dan een nieuw moment.
    Vind ik leuk
    Micha EL +818
    zondag 17 juni 2018 om 21:33
    Blijft het zelfde moment. Hij is niet eerst opgestaan om daarna weer n sliding in te zetten.
    Vind ik leuk
    Klopper456 +2436
    maandag 18 juni 2018 om 08:36
    Het maakt niks uit of hij de bal raakte, ga maar na: nu raakte hij de bal en vervolgens raakt ie'm kwijt aan Griezman en haalt ie Griezman onderuit. Penalty.

    Stel hij mist de bal en haalt vervolgens Griezman onderuit. Nog steeds penalty.

    Geloof je het niet? Luister dan naar Bas Nijhuis die het zaterdagavond uit heeft gelegd in Studio Rusland.
    Vind ik leuk
    Micha EL +818
    maandag 18 juni 2018 om 09:11
    Bas nijhuis heeft niet altijd gelijk hoor ook al ben ik fan van hem. Hij spreekt zich af en toe tegen.
    Vind ik leuk
    Klopper456 +2436
    maandag 18 juni 2018 om 09:30
    Dat ben ik met je eens, hij heeft zeker niet altijd gelijk. Dit legde die wel helder uit.
    Vind ik leuk
    Micha EL +818
    maandag 18 juni 2018 om 09:36
    Zeker legde hij het helder uit. Maar het blijft helaas toch interpretatie van een scheids if var. Was weer duidelijk gisteren bij Brazilië-Zwitserland
    Vind ik leuk
    Klopper456 +2436
    maandag 18 juni 2018 om 09:54
    Die duw bij dat doelpunt van gisteren vond ik erg duidelijk. Ik denk dat dat hele team scheidsrechters hun laatste wedstrijd op het WK hebben gefloten.
    Vind ik leuk
    Micha EL +818
    zondag 17 juni 2018 om 21:30
    Dus wat jij nu zegt betekend het dus dat er veel meer rode en gele kaarten gaan vallen. En penalty's gegeven etc. Bijna bij elke sliding op de bal hard of zacht waarbij de bal geraakt wordt, wordt daarna ook de tegenstander geraakt.
    [Reactie gewijzigd op zondag 17 juni 2018 om 21:31]
    Vind ik leuk
    Klopper456 +2436
    maandag 18 juni 2018 om 08:37
    Nee daar gaat het niet om. In dit geval had Griezman de bal, die kon naar de goal lopen maar werd onderuit gehaald.
    Vind ik leuk
    Den Daats +5339
    maandag 18 juni 2018 om 12:41
    Dat hij de bal eerst raakt maakt inderdaad weinig uit of het een strafschoo is of niet maar het maakt wel degelijk uit in de afweging van de zwaarte van dr straf.

    Als de intentie was om puur op de man te gaan in deze situatie dan was het gewoon rood geweest!
    Vind ik leuk
    Castromann +5370
    maandag 18 juni 2018 om 00:08
    Met of zonder VAR het blijft toch interpretatie.
    De ene ref vind het n pingel de andere niet.
    Maw er is niks verandert.....
    Sterker nog ..er is nog meer discussie. Want bij elke discutabele actie inde 16 schreeuwt iedereen op de var uit de kast te toveren...terwijl er vaak geen kut aan de hand is.
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +13190
    zondag 17 juni 2018 om 19:43
    10 penalties per wedstrijd, ik kijk er naar uit.

    Het is een overgangs fase waar we nu inzitten. De verdedigers zullen zich moeten gaan aanpassen Vooral dat vasthoouden bij de corners moeten we niet willen.
    Vind ik leuk
    PRICE +18632
    zondag 17 juni 2018 om 19:51
    Ze worden wel vlug gegeven de penalties lijkt zo in het begin van het seizoen.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 19:45
    De experimenten verliepen dramatisch in Engeland van wat ik er van heb gezien (denk bijv. aan een Spurs v Rochdale, afgelopen Februari.. een enorme schande en anti-reclame voor de VAR!), maar moet zeggen dat het mij dit WK nog wel meevalt.
    [Reactie gewijzigd op zondag 17 juni 2018 om 19:49]
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 19:46
    Bevorderd het spel. Zaterdag was het alleen geen penalty omdat de bal eerst geraakt werd en daarna pas de man.
    Vind ik leuk
    Alain2708 +10725
    zondag 17 juni 2018 om 19:47
    Arnotje heeft hier wel een punt..
    Vind ik leuk
    Dezeun +2633
    zondag 17 juni 2018 om 19:51
    Geef het niet graag toe
    Maar Arno heeft hier gelijk wat betreft de objectiviteit na inmenging var
    Vind ik leuk
    Alain2708 +10725
    zondag 17 juni 2018 om 20:03
    Dus dat!
    Vind ik leuk
    Eltigras +46
    zondag 17 juni 2018 om 19:49
    Eerst wil iedereen video hebben daaro en dan gebeurt het eindelijk en is er weer gejammer. Het is ook nooit goed. Kijk gewoon die wedstrijd en er zijn wel belangrijkere dingenom over te praten dan over var.
    Vind ik leuk
    Eleveldski +1332
    zondag 17 juni 2018 om 20:09
    Ja. Over dat het WK vooralsnog niks voorstelt.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 20:40
    Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb toch leuke westrijden gezien. Je weet dat er in de voorrondes nog zwakkere broeders bijzitten maar toch leuk om te zien wat die landen kunnen. Spanje-porugal was alleen al super!
    Vind ik leuk
    Eleveldski +1332
    zondag 17 juni 2018 om 21:04
    Die heb ik dus moeten missen. Vond Peru - Denemarken denk ik nog de leukste. Duitsland stelde teleur en nu is Brazilië wel lekker aan het swingen.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 19:50
    Ik vind het alleen zo'n onzin dat die scheids steeds helemaal naar de zijkant moet, dan ligt het spel zolang stil. Geef hem dan of een horloge met beeldscherm of de videoscheids beslist bij een twijfelgeval van de scheids.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 19:59
    is ook onzin bij het Hockey hoef dat helemaal niet. En kunnen ze de VAR aanvragen een aantal x per wedstrijd. Hebben ze het fout gaat de VAR weg. Hebben ze gelijk behouden ze het recht op de VAR.
    Goallijn technologie moet sws. De VAR daarentegen moet mee geëxperimenteerd worden. Penaltys/buitenspel is het belangrijkste wat bepaald dienen te worden.
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +11301
    zondag 17 juni 2018 om 20:06
    Zo'n klein horlogescherm zorgt voor een goed beeld?
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 21:04
    Ik zie altijd alles op mijn kleine telefoontje.
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +11301
    zondag 17 juni 2018 om 21:20
    Verklaart je voetbalverstand.
    Vind ik leuk
    Pec010 +1783
    zondag 17 juni 2018 om 19:52
    Ik vond dit een prima tussenkomst en een terechte penalty uiteindelijk.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 19:58
    Tuurlijk kinderziektes noem je dit. Maar de VAR moet gewoon net als bij het hockey toegepast worden. Je zet toch betrouwbare scheidsrechters daar neer die moeten weten hoe ze de beelden interpreteren.
    En ik zeg eerlijk van Griezmann vond ik te licht.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 20:04
    misschien krijgen we al jarenlang te weinig penalty's. Contact wat geen schouderduw is , en iemand uit balans brengt , is een overtreding.Klaar. Dan maar 3 pingels per westrijd. Worden eindelijk de originele spelregels nageleeft zoals het hoort, gaan we nog klagen.
    Vind ik leuk
    Antonio_4 +1541
    zondag 17 juni 2018 om 20:09
    @arnovermeulen
    Roemeense arbiter Hategan helpt Zwitserland even een handje op weg naar WK. #schande#waaromgeenvideoref#nirswi

    #waarkaniknuweeroverouwehoeren #doetochmaarniet

    Die VAR gaat echt wel helpen hoor. Tuurlijk blijf je dit soort situaties houden, maar over het algemeen maakt het de sport eerlijker. Niet in paniek raken.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 22:32
    Daar denken ze in brasil anders over na vandaag.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 20:19
    Zegt de Witte Chinees nou serieus iets slims?
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 21:09
    Overduidelijk GEEN penalty ,dus was de tussenkomst vd videoref. onbegrijpelijk!.
    Ik denk omdat het een groot voetballand/speler is en dat er andersom geen pingel was gegeven en dat maakt het extra onterecht.
    Vind ik leuk
    Johnnie +217
    zondag 17 juni 2018 om 21:28
    VAR is voor mij een gruwel. Buiten of ondoorzichtige situaties nu wel goed beoordeeld kunnen worden. Voor mij haalt het precies het stuk, wat voetbal zo mooi maakt, weg.

    Spanning is er een stukje vanaf, want ieder doelpunt kan worden teruggedraaid.

    Snelheid gaat vaak uit het spel verloren door zo'n onderbrekingen.

    Het onvoorspelbare van voetbal verdwijnt een beetje. (zo'n beslissing bij Frankrijk tegen Australië staat ook deels een verrassing van Australië in de weg).

    Voetbal is, buiten geniale acties, ook zeker een spel van fouten. Echter worden nu heel wat foutjes gecorrigeerd, wat charme weg haalt.

    Nee wordt allemaal wat te "steriel" voor mij op deze manier.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 22:29
    Arnootje snapt het doel van de VAR niet. Ik na Brazilië-Zwitserland ook niet meer.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 23:49
    Ben anti vermeulen...
    Die droeftoeter moet van de tv af. Kan de VAR dat niet regelen....wegens meerdere malen ontzettend domme onzin uitkramen.
    Vind ik leuk
    Hansi H +108
    maandag 18 juni 2018 om 00:21
    De VAR is de doodsteek voor het voetbal.
    De scheids-fundamentalisten kunnen zich nu uitleven.
    Vind ik leuk
    maandag 18 juni 2018 om 11:28
    Kan deze vraag niet met ja/nee beantwoorden.
    De var is er om die situaties die waar de arbiter twijfeld te ondersteunen en niet om de fouten bijvoorbaat te cori geren.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Vermeulen verbaasd over videoscheids: 'Gaan heel veel penalty's krijgen'