Nederlandse pers over tragische aftocht 'knuffelploeg' België: 'Schrale troost'

    Nederlandse pers over tragische aftocht 'knuffelploeg' België: 'Schrale troost'

    woensdag 11 juli 2018 om 07:45

    Het WK-boek van België kan na de uitschakeling tegen Frankrijk in de halve finale van het toernooi (1-0) dicht. Nederlandse media constateren the day after dat de Rode Duivels een unieke kans op het winnen van de wereldtitel hebben laten liggen. Grote vraag is nu of er op korte termijn opnieuw zo'n mogelijkheid langskomt. 

    'De pijn zal enorm zijn. Bijna 25 duels achtereen ongeslagen en dan met één kopballetje van de Barcelona-verdediger Samuel Umtiti uit een corner naar huis gestuurd. Zelfs de Fransman Thierry Henry, de assistent-bondscoach op de Belgische bank, voelde het verdriet van het elftal dat op titelkoers lag en dat alle kenmerken van een groots elftal met zich meedroeg', schrijft De Telegraaf.

    'Geen wereldtitel voor de beste generatie voetballers in de historie van het Belgische voetbal. Over vier jaar in Qatar is het gros te oud en waarschijnlijk zal het decennia duren voordat de zuiderburen weer zo dicht bij een WK-finale komen. Het was nu ook 32 jaar geleden…'

    'Het verdriet van België', kopt het Algemeen Dagblad. Schrale troost: volgens de krant heeft de ploeg van bondscoach Roberto Martinez 'voor altijd indruk gemaakt'. 'Zeker, België haalde in de tweede helft zijn niveau niet, maar in breder perspectief schreef het óók geschiedenis in de afgelopen vier weken. Het verwierf een plekje tussen de mooiste verliezers ooit op een WK, tussen de teams die ooit onvergetelijk stierven in schoonheid. Een elftal dat past in een rijtje met het Brazilië of Frankrijk van 1982, het Oranje van 1974 wellicht ook. Hoe eervol wil je het hebben?'

    België slaagde er na de 1-0 niet meer in om de Franse muur te slechten. Écht dreigend werd het niet meer, ook niet in blessuretijd. 'Een anticlimax, dat zeker. Maar voor dit soort nederlagen is een speciaal cliché bedacht: met opgeheven hoofd. Onder applaus verliet België het veld, als knuffelploeg van de wereld.'

    Ook De Volkskrant stelt dat de Rode Duivels 'het WK genot en liefde hebben geschonken'. Maar: 'In de halve finale van het wereldkampioenschap verloren de Rode Duivels van een machine uit Frankrijk, de uitgesproken favoriet voor de wereldtitel.'

    'Voor de Belgen, die met hun gouden generatie wilde oogsten voordat het te laat is, was de afloop alleen ontnuchterend. Initiatief verloor van afwachten. De aanval legde het af tegen de counter. Blauw won van rood. Blauw staat hier voor berekening. Rood voor het vuur van het offensief.'

    'De gouden generatie van België strandt in de halve finale tegen het fantastische maar berekenende Frankrijk, in een meeslepend schouwspel dat barstte van de spanning. En opnieuw viel de beslissing uit een spelhervatting.'

    Lees meer over:WK 2018België

    Poll

    Had België het verdiend om de finale te halen?

    (2333 stemmen)

    Plaats een reactie

    NvC +4283
    woensdag 11 juli 2018 om 07:50
    Jammer voor ze. Hoop op een Frankrijk - Kroatie finale.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +26504
    woensdag 11 juli 2018 om 07:53
    Dit was de uitgelezen kans voor de Belgen om kampioen te worden. Over 4 jaar zijn er veel jongens niet meer bij en raken de de jongens die overblijven steeds meer op leeftijd.
    Vind ik leuk
    derksen +8846
    woensdag 11 juli 2018 om 07:55
    Als je gisteren kukeleku piet piraat verstommen witsel ziet spelen Kom op hé dat kan toch niet
    Die Franse speelde op 40 procent als pogba en griezelman gas gaven liepen ze iedereen voorbij
    Wat altijd zal blijven is
    België was niks
    België wordt nooit niks
    Deze generatie is bijna klaar en dan hoor je er nooit meer wat van
    Vind ik leuk
    Candela32 +1250
    woensdag 11 juli 2018 om 08:36
    Idd het is niks en word niks, dan zijn de Duitsers Italianen etc weer op volle oorlogssterkte..die gaan zich revancheren etc..

    Wat was ik blij dat België had verloren!!
    Vind ik leuk
    Piet Ajacied +5848
    woensdag 11 juli 2018 om 10:24
    Je overdrijft een klein beetje maar het klopt dat dit België leuk kan voetballen maar de echte toernooi mentaliteit mist. Frankrijk en normaal gesproken Duitsland hebben dat wel. Wij ook als we er eenmaal zijn haha.
    Met die mentaliteit had België nooit van Engeland gewonnen... dan hadden ze gewoon de wedstrijd weggegeven.
    En dan durven ze België te vergelijken met 1982 of NL uit 1974? Dan snap je er echt helemaal niks van. België heeft van Panama en Tunesië gewonnen, Engeland deed niet mee, tegen Japan ging het bijna mis en tegen Brazilië waren ze de mindere maar kwamen ze met geluk op voorsprong en met veel geluk scoorde Brazilië niet de gelijkmaker.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +31826
    woensdag 11 juli 2018 om 07:57
    Lulkoek die bastards kwamen al goed weg gegen japan. Karma.

    Next!
    Vind ik leuk
    Piet44 +337
    woensdag 11 juli 2018 om 08:04
    Die Belgen hadden tegen Japan er al uit moeten liggen . En tegen Brazilië hebben ze alle geluk van de wereld gehad , en heeft die keeper ze gered.
    Vind ik leuk
    woensdag 11 juli 2018 om 08:08
    Jammer voor de Belgen maar het is niet anders.
    en AD ik weet niet wie jullie stukjes schrijft, maar inderdaad de Belgen hebben een leuke ploeg maar een vergelijking met het Oranje van 74 is absoluut niet aan de orde. komen ze nog niet eens in de buurt.
    Vind ik leuk
    rinirat +2652
    woensdag 11 juli 2018 om 08:08
    Belgie had een leuk en fris elftal,helaas niet de finale gehaald tegen de fransen.
    Belgie had geen super elftal,maar wel 2 supersterren Hazard en de Bruine dat bleek niet genoeg.
    Er liepen toch ook wel wat hele matige spelers in.
    Vind ik leuk
    woensdag 11 juli 2018 om 08:15
    De bruine was nergens gisteren hij was juist een van de oorzaken
    Vind ik leuk
    rinirat +2652
    woensdag 11 juli 2018 om 08:27
    Ja gisteren niet gezien.
    Vind ik leuk
    Jarinr10 +10911
    woensdag 11 juli 2018 om 08:16
    Hou op man, met matige spelers kom je echt niet in de halve finale en sta je ook niet in de top van de FIFA ranglijst en verlies je niet meer dan 20 wedstrijden op rij.Belgie heeft op dit moment een geweldig team met top spelers!
    Vind ik leuk
    rinirat +2652
    woensdag 11 juli 2018 om 08:30
    Belgie had er tegen Japan en Brazilie gewoon uit moeten liggen.
    Hadden ook al het geluk van een matige poule..
    We moeten het niet overdrijven.
    Gisteren tactisch weggespeeld op een hele saaie wijze.
    Als je zo goed bent,moet je het laten zien.
    Vind ik leuk
    woensdag 11 juli 2018 om 08:14
    Terecht simpele poule onterecht door tegen Brazilië... dr is maar een team die het wk verdiend te winnen.
    Vind ik leuk
    Nielsk +1199
    woensdag 11 juli 2018 om 08:35
    Over Japan nog niet gesproken. Iedereen was lovend na de simpele potjes in de poulefase... Daarna ging het alleen maar minder en stapelde geluk op geluk voor de Belgen
    Vind ik leuk
    Adriaan +449
    woensdag 11 juli 2018 om 08:19
    Wat is die Giroud slecht zeg die had er zo 3 in kunnen knallen.. ik hoop echt dat Fekir gaat spelen in de finale want anders pakt Kroatië die beker
    Vind ik leuk
    Nielsk +1199
    woensdag 11 juli 2018 om 08:33
    Kroatië zie ik ook zo niet de finale winnen. Buiten Giroud om, die telkens 2 man om zich heen heeft, staat er een team vol sterren met spelers die wereldklasse hebben. Dat Giroud slecht speelt, dat klopt 100%. Wat kreeg hij een opgelegde kans door Mbappé met zijn weergaloze assist
    Vind ik leuk
    dezink +1163
    woensdag 11 juli 2018 om 08:23
    Het was niet de goal van Umtiti die ze de nek omdraaide , maar de goal die ze zelf maakte tegen Engeland.
    Vind ik leuk
    pos +8780
    woensdag 11 juli 2018 om 08:26
    Beetje overdreven positief verhaal over de Belgen wat mij betreft. Zeker vergelijkingen met Nederland 74 of Frankrijk 82 slaan echt helemaal nergens op. Ze hebben 3 nikszeggende poulewedstrijden gespeeld en tegen Brazilie en goeie pot gespeeld waarbij het zeker niet tegen zat. Leuk toernooi maar ook weer typisch Belgisch. Gewoon een net niet generatie.
    Vind ik leuk
    woensdag 11 juli 2018 om 08:29
    Over 4 jaar zijn de bruyne, hazard, lukaku, courtois zeker nog in staat een wk te winnen. Ook vertonghen en alderweireld moeten als verdediger er nog kunnen staan. Spelers als carrasco kunnen nog groeien (moet hij wel terug naar europa). Daarnaast kan er altijd nog wat nieuws doorbreken en een EK gewonnen worden. Ik zou dus zeggen, doe niet al te dramatisch. Frankrijk speelt misschien laf, maar heeft wel een krankzinnige ploeg natuurlijk.
    Vind ik leuk
    Candela32 +1250
    woensdag 11 juli 2018 om 08:39
    Ja dat kan wel zijn wat jij zegt, maar dan zijn de Duitsers en Italianen weer op volle oorlogssterkte hoor..

    Na Wales nu Frankrijk..heerlijk gevoel.. terug op aarde..
    Vind ik leuk
    pos +8780
    woensdag 11 juli 2018 om 08:40
    Het is een redelijk oude ploeg hoor Belgie. Vertonghen en Alderweireld zijn dan 34/35 jaar bijvoorbeeld. Datzelfde geldt voor Mertens, Chadli, Witsel, Dembele, Kompany. Vermaelen.
    Deze generatie gaat het niet doen in ieder geval.
    Vind ik leuk
    Nielsk +1199
    woensdag 11 juli 2018 om 08:30
    De zuiderburen, eens in de 32 jaar hebben ze een generatie waarin ze de halve finale bereiken, ons uitlachen omdat we er niet bij waren. Volgens mij hebben wij de afgelopen edities, toen wij erbij waren, een finale en halve finale (3de plek) gehaald en onze zuiderburen kwamen niet verder dan de knockout fase na de groepsfase
    Vind ik leuk
    woensdag 11 juli 2018 om 08:35
    De spelers hadden het verdiend. De coach heeft veel te laat ingegrepen en in mijn ogen foutief. Chadli zat totaal niet in wedstrijd en kon niet mee met de rest, hij Nacer er na 25 minuten uit moeten halen. Verder begreep ik niet dat Fellaini werd gewisseld. Erg jammer dat een super professionele ploeg (helaas met echt negatief voetbal) de finale haalt. Engeland speelt ook zo.
    Vind ik leuk
    Echt? +3609
    woensdag 11 juli 2018 om 08:43
    Natuurlijk verdienden ze geen plek in de finale, ze verdienden niet eens een plaats in de halve finale.
    Vind ik leuk
    woensdag 11 juli 2018 om 08:49
    De Rode Duivels hebben een meer dan prima elftal met echt veel goede spelers. Met wat geluk tegen Japan en Brazilië zijn de Rode Duivels in de halve finale gekomen. Gisteren zijn ze echter met gelijke munt teruggeslagen door de Franse ploeg. Frankrijk heeft deze wedstrijd terecht gewonnen en staat dus terecht in de finale.
    Vind ik leuk
    j-roen11 +1358
    woensdag 11 juli 2018 om 08:59
    Het zal aan mij liggen. Je wint van Panama en Tunisië met aanvallend voetbal. Mag ook wel toch ongeveer de zwakste ploegen van het wk. Dan kom je tegen Japan ontzettend goed weg. Met een bizarre goal van Jan. Brasil prachtig maar ook een groot deel vol in de achteruit, logisch maar toch. Vergeten we de eigen goal eventjes etc. Dat had al zomaar anders kunnen aflopen. En dan de Fransen sterk en slim en het is gedaan. Tuurlijk het was een mooi toernooi en er zat meer in, maar laten we in godsnaam niet doen of we nu naar een wonderploeg hebben zitten kijken.
    Vind ik leuk
    pinkelman +4161
    woensdag 11 juli 2018 om 09:26
    Klopt helemaal, veel te overdreven zoals men België beschrijft.
    En inderdaad gisteren was België dan de aanvallende partij net zoals Brazilië dat weer tegen België was.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 11 juli 2018 om 09:28]
    Vind ik leuk
    slaski +2288
    woensdag 11 juli 2018 om 09:06
    Wij zijn uitgeschakeld door de aanstaande wereldkampioen. Maakt de pijn een beetje zachter.
    Vind ik leuk
    Yuri +3673
    woensdag 11 juli 2018 om 09:32
    En de kwartfinalist die Duitsland in de groepsfase heeft uitgeschakeld
    [Reactie gewijzigd op woensdag 11 juli 2018 om 09:32]
    Vind ik leuk
    linkspoot +703
    woensdag 11 juli 2018 om 09:10
    Frankrijk heeft toch meer kwaliteit, het is juist een schande van Frankrijk om zo van Belgie te winnen. Ik heb het eerder gezegd, die Dechamps is geen bondscoach waard met zulke spelersmateriaal.

    Ik gunde Belgie de overwinning, maar het is gewoon net niet constant genoeg. Als het meezit, dan kunnen ze van grote teams winnen, maar als het tegen zit, dan scoren ze nauwelijks.

    Ik vind Lukaku een grote sterke spits, maar net niet venijnig genoeg en heeft te veel kansen nodig om te scoren. Dries Mertens was sowieso kansloos, tegen zulke tegenstanders moet je echt techniek hebben of een goede versnelling, om je opponent uit te schakelen, iemand als een Xerdan Shaqiri bijv.

    Echt jammer voor België, maar nu moet Frankrijk in de finale laten zien wat ze echt kunnen.

    Ooh ja, wat doet die Giroud nou daar? Die gozer is echt werkelijk een drama. Die hoort niet eens in de selectie man. Alsof ze 'm hebben opgesteld omdat anders het team alleen uit allochtonen bestaan of zo en volgens mij ziet de hele wereld het.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 11 juli 2018 om 09:14]
    Vind ik leuk
    Semmy2014 +236
    woensdag 11 juli 2018 om 09:14
    Net niet gouden generatie dus
    Vind ik leuk
    Ryan82 +980
    woensdag 11 juli 2018 om 09:15
    De absolute overtuiging ontbreekt. Met name in de 2e helft zag ik dat duidelijk.
    Vind ik leuk
    nulzeven2 +550
    woensdag 11 juli 2018 om 09:21
    Gelukkig hebben ze Suuske en Wieske nog.

    Ik vond het echt wel een goed team, maar dit vreemde volkje verdient in mijn ogen de komende 30 jaar geen enkel toernooi...
    Vind ik leuk
    pinkelman +4161
    woensdag 11 juli 2018 om 09:21
    'Zeker, België haalde in de tweede helft zijn niveau niet, maar in breder perspectief schreef het óók geschiedenis in de afgelopen vier weken.

    Sorry hoor, het had al mis kunnen gaan in de eerste de beste serieuze tegenstander die het trof dit WK: Japan.
    Ook tegen Brazilië mag je toch wel stellen dat het allemaal mee zat.
    België had er dus al veel eerder kunnen uitvliegen maar het is wel lekker als je in een groep zit met Panama en Tunesië.
    Eerlijk gezegd had ik wel wat meer verwacht van de Belgen als we het dan over de 'gouden generatie hebben' waar de Bruine wel heel vaak onzichtbaar was.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 11 juli 2018 om 09:23]
    Vind ik leuk
    Xtacy +516
    woensdag 11 juli 2018 om 09:37
    Japan was trouwens niet eens een serieuze tegenstander als je de ranglijst bekijkt... schande dat ze met 2-0 achterstonden, om dan toch wat gelukkig in de laatste seconden alsnog winnen.

    Tegen Brazilië was een serieuze wedstrijd en daar blijft eerder de VAR bij mij hangen als nare nasmaak.
    Vind ik leuk
    Sunil010 +197
    woensdag 11 juli 2018 om 09:26
    Je bent als liefhebber voor de Belgen of niet, wat hun supporters/Belgen denken, lekker boeiend!

    Gebrek aan ervaring kost hun de kop! Begie weet niet hoe je zo een halve finale moet spelen,Frankrijk wel!

    Vind ik leuk
    woensdag 11 juli 2018 om 09:33
    Voor altijd indruk gemaakt valt nogal mee hoor. Ik denk alleen in belgie. De rest van de wereld herinnert zichzelf straks alleen de twee finalisten en de jankende neymar van dit wk.
    Vind ik leuk
    Xtacy +516
    woensdag 11 juli 2018 om 09:34
    Wat is dit nou weer voor onnozele stelling: Had....

    Komop man, België heeft gewoon verloren met 1-0 wat heeft die stelling dan nog überhaupt voor nut?
    Vind ik leuk
    SP-AR-TA +1963
    woensdag 11 juli 2018 om 09:38
    Heerlijk wakker worden. De NOS en andere media kunnen lekker huilen nu. Doodziek werd je ervan dat je maar voor Belgie moet zijn en al die reportages op tv van die nep Nederlanders die hun huis gaan versieren in de Belgische kleuren. Wat voor debiel ben je dan. Jan Mulder kan nu ook eindelijk weer zijn mond houden, vreselijke man. Hoop dat Frankrijk-Kroatië nu de finale wordt en wie er wint maakt me niks uit.
    Vind ik leuk
    Maxx Jw +1260
    woensdag 11 juli 2018 om 09:39
    Die Franssen hebben dit tactisch gewoon heel slim gedaan en de Belgen helemaal vast gezet...heeft niks met anti voetbal te maken.
    Vind ik leuk
    mcmodd +23979
    woensdag 11 juli 2018 om 10:25
    Ik wandel meestal alle berichten even door om te zien of ik iets zal schrijven. Het moet tenslotte ook wel iets toevoegen als je wat aan je toetsenbordje toevertrouwt, vind ik.
    Wat me dan opvalt is het vele negatieve gedoe over België dat zijn plaats moet weten en al dat geluk dat ze tot nu toe hadden. Dit is wel een zeer korte samenvatting en de enkele positieve reactie doe ik daarmee natuurlijk tekort, maar die was er heus ook wel.
    Toch heb ik sterk het gevoel dat het meerendeel knap jaloers is geweest omdat België in Rusland mocht voetballen en Oranje dat recht ruimschoots had verspeelt. Hier en daar tussendoor klonk ook al wel het idee dat Oranje het best beter gedaan had als... Ja? Wat als? We waren er niet en zo glorieus als België zich had geplaatst, zo schaamtevol had Nederland zijn kansen vergooit, niet in de laatste plaats omdat in heel Nederland geen WK-speler van Nederlandse komaf te vinden is.
    Zo heb ik ook naar België gekeken: Tjonge, die Kompany, was dat maar een Nederlander, jeetje die Hazard kan er wat van, zo heb je er geeneen in Nederland. Zo kan ik ze allemaal, met nadruk allemaal, langsgaan: er is geen Nederlander te vinden met zulke additieve kwaliteiten als die Belgen in huis hebben.
    Nu hebben die Belgen deze generatie op het WK weten te brengen, hier is het al jaren huilen met een te klein petje op. Ik acht de kans groter dat België, voortbouwend op dit daverend succes, over vier jaar weer aanwezig is dan Nederland, waar ik zowel in de competitie als bij buitenlandse clubs nergens zulke goede Nederlandse voetballers tegenkom. Nederland weet wat het moet doen: Volop en op de goede manier onze jonge talenten ontwikkelen en zorgen dat ze er wèl klaar voor zijn in 2022. Eerlijk gezegd heb ik er nu nog een hard hoofd in en denk ik eerder dat het wat meer tijd in beslag neemt.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +21481
    woensdag 11 juli 2018 om 10:50
    Knuffelploeg???? Moet niet gekker worden.
    Vind ik leuk
    Nightcrawler +5356
    woensdag 11 juli 2018 om 11:15
    Blij dat er een einde is gekomen aan dat tenenkrommende gedweep met de Belgen.

    Vind ik leuk
    didi +18
    woensdag 11 juli 2018 om 13:00
    Wij hebben genoten van België, het heeft een aantal wereldspelers en had in de halve finale de pech dat Meunier niet meedeed, Hazard door 3 mensen in bedwang werd gehouden, Lukaku op een eiland speelde, De Bruyne een slechte dag had. Maar als dat prachtige schot van Hazard doel getroffen had, hadden we andere Belgische ploeg gezien, want in dat geval moest Frankrijk wel aanvallen. Frankrijk heeft het nu gered door met zijn tallen te verdedigen.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws