Van Hanegem kraakt finalist: 'Spelopvatting beschamend, het spel is destructief'

    Van Hanegem kraakt finalist: 'Spelopvatting beschamend, het spel is destructief'

    donderdag 12 juli 2018 om 06:51

    Willem van Hanegem is duidelijk: van hem mag Kroatië zondag het WK winnen. De Kromme heeft weinig op met het defensieve spel van tegenstander Frankrijk.

    'Ik hoop dat Frankrijk zondag in Moskou alsnog met lege handen staat, na de finale van dit WK. Als je zo veel topspelers tot je beschikking hebt, zelfs nog grote spelers als Benzema en Lacazette thuis kunt laten, dan zou je het voetballen een goede dienst moeten bewijzen', schrijft Van Hanegem in zijn column in het Algemeen Dagblad.

    'Maar de spelopvatting van de Franse bondscoach Didier Deschamps is beschamend, het spel van zijn ploeg is destructief, terwijl hij alles in huis heeft om ons liefhebbers te vermaken', aldus Van Hanegem. 'En dat kan heus gepaard gaan met resultaten, waarom niet? Het gevaar is nu ook nog eens dat al die uitvinders dat defensieve Frankrijk willen kopiëren, want in de voetballerij lopen we het liefst in polonaise achter de winnaars aan.'

    Van Hanegem had in eerste instantie nog wel sympathie voor Les Bleus, omdat Kylian Mbappé indruk maakte. 'Maar tegen Uruguay en België zag ik dat hij nare trekjes begint te krijgen. Zijn tegenstanders willen hem raken en dat snap ik wel. Hij moet gewoon normaal doen, zoals ik ook die Lucas Hernández voortdurend op de grond zie liggen, zonder enige aanleiding.'

    Poll

    Wie wint de WK-finale?

    (7132 stemmen)

    Plaats een reactie

    riGGY-AFCA +18922
    donderdag 12 juli 2018 om 06:56
    Gelijk heb je Willem!
    Vind ik leuk
    PRICE +32768
    donderdag 12 juli 2018 om 07:07
    Kroatië heeft veel sympathie bij iedereen los gemaakt.
    Vind ik leuk
    donderdag 12 juli 2018 om 07:12
    Ook takkevoetbal. Ik hoop maar dat min en min plus blijkt te zijn en er een mooie finale volgt. Kans is helaas niet echt groot.
    Vind ik leuk
    Cookee +10000
    donderdag 12 juli 2018 om 19:11
    Ze spelen zoals Barca, alleen willen zij wel naar de andere goal toe.
    Ze stonden voor maar gingen geen tijdrekken ik genoot ervan.

    Willem is kritisch op Frankrijk, maar onder Louis van Gaal de I speelde Nederland ook zeer laf, met 5 man en 2 controleurs, toch heeft Willem gelijk dat Frankrijk best leuker kan voetballen.

    Ik hoopte ook toen dat het voetbal wint en in dit geval dus Kroatie.
    Vind ik leuk
    donderdag 12 juli 2018 om 06:57
    Twijfel nog, maar denk dat engeland wint
    Vind ik leuk
    Piet Ajacied +5702
    donderdag 12 juli 2018 om 07:19
    Vlak België niet uit hè....

    Vind ik leuk
    Spiegel +9290
    donderdag 12 juli 2018 om 07:39
    Of Panama!
    Vind ik leuk
    donderdag 12 juli 2018 om 10:15
    Voetbal duurt 90 minuten, en aan het eind....
    Vind ik leuk
    Spiegel +9290
    donderdag 12 juli 2018 om 10:17
    De bal is rond.
    Vind ik leuk
    Utca030 +12387
    donderdag 12 juli 2018 om 06:57
    Engeland wk finale?????
    Vind ik leuk
    Hiha +67
    donderdag 12 juli 2018 om 06:57
    Onze Willem heeft ( bijna ) altijd gelijk!
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +2305
    donderdag 12 juli 2018 om 06:58
    Er staat wie wint WK finale Kroatië of Engeland. Is Frankrijk om een of andere reden gediskwalificeerd of is er een vakantiemedewerker nog niet helemaal wakker.
    Vind ik leuk
    Zultkop +4227
    donderdag 12 juli 2018 om 07:00
    T zijn allemaal jankerds willem
    Vind ik leuk
    donderdag 12 juli 2018 om 07:02
    Ze zeggen wel eens “ een ezel stoot zich geen 2x aan de zelfde steen” .

    VP krijgt dit wel voor elkaar. Gister al en nu weer Engeland in de pol zetten.

    Als ik zoveel fouten zou maken had ik geen baan meer.
    Vind ik leuk
    Glazenbol +126
    donderdag 12 juli 2018 om 22:36
    Niet 2 keer aan dezelfde steen klopt, ze nemen desnoods een andere steen.
    Vind ik leuk
    Degraaf +16611
    donderdag 12 juli 2018 om 07:04
    Leuke poll, zou Engeland nog echt kans maken?
    Vind ik leuk
    Freddy M. +877
    donderdag 12 juli 2018 om 07:09
    Kroatië - Engeland? Wat een prutsers daar bij VP!!
    Vind ik leuk
    donderdag 12 juli 2018 om 07:10
    Is van Hanegem ooit wel eens vroljik? Deze " verzuurde" "ongelukkige man blijft ook maar voetbal kijken zodat hij weer kan zeiken. Wees eens trots op Kroaten, man. Nederland is er niet eens bij
    Vind ik leuk
    broedkip +1548
    donderdag 12 juli 2018 om 10:57
    Was zelf een van de grootste zuigers en matennaaiers op het veld. Kon heel goed voetballen dat wel maar dan nu zo afgeven op Mbappe en het franse team slaat nergens op. Een seniele gek die op alles en iedereen altijd wat te zeggen heeft.
    Vind ik leuk
    Cookee +10000
    donderdag 12 juli 2018 om 19:27
    Je hebt wel een punt dat Willem altijd op zoek gaat naar fouten.
    Hij kan toch ook zeggen dat Kroatie droomvoetbal speelt?
    Vind ik leuk
    donderdag 12 juli 2018 om 07:17
    Engeland zit allang thuis met de beker, man. Tsjongejonge. Het wk was vorig jaar, Willem.
    Vind ik leuk
    donderdag 12 juli 2018 om 07:17
    Optie c lijkt mij vrij logisch. Dus gaat Zweden finale spelen.
    Vind ik leuk
    Roy_87_ +1241
    donderdag 12 juli 2018 om 07:50
    Tsja Willem.
    Of wij het nu om aan te gluren vinden of niet.
    De fransen staan wel in de finale.


    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9016
    donderdag 12 juli 2018 om 07:51
    Dat kan Willem wel vinden, maar dan moeten de tegenstanders dat afstraffen....en...dat doen ze niet, nee, dat kunnen ze niet !
    Het ligt dus aan de tegenstander(s) en niet aan Frankrijk, die hoeven zich niet uit te sloven, gele kaarten, blessures......belangrijk hoor in zo'n toernooi.
    Ik denk dat het kwaliteits verschil te groot is en dat is nooit goed voor een boeiend kijkspel, dat kan je de Fransen echter niet kwalijk nemen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 12 juli 2018 om 07:51]
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5034
    donderdag 12 juli 2018 om 08:15
    ik vind het een lastige in deze. Realistisch spelen daar ben ik voorstander van. Zo haalde NL een finale. Dat was een knappe prestatie. Ik vind echter dat Frankrijk niet realistisch speelt. Die spelen iets te voorzichtig. Hebben sterk materiaal, maar dit uit zich niet in het spel.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9016
    donderdag 12 juli 2018 om 08:30
    Ik vind dat je eigelijk geen keuze moet maken, voetbal moet altijd aantrekkelijk zijn om naar te kijken EN je moet winnen voor de poen en de eer.
    Je moet niet willen kiezen......denk ik.
    Maar Frankrijk lijkt wel niet genoeg tegenstand te krijgen, ze zijn te goed.
    Het wordt misschien wel leuk als die brutale Kroaten op voorsprong komen in de Finale.
    Het is in het dierenrijk en ook met de mens zo, dat je met zo weinig mogelijk inspanning, risico etc., zoveel mogelijk resultaat wil behalen, de omstandigheden bepalen dan of en in welke mate je, je dat, kan veroorloven.....
    M.a.w. Frankrijk kan zich dit veroorloven middels hun kwaliteit en het gebrek aan kwaliteit van die andere ploegen, denk ik zo langzamerhand.
    Ik zie Croatia graag winnen, maar ik geef ze niet veel kans.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 12 juli 2018 om 08:31]
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5034
    donderdag 12 juli 2018 om 09:30
    ik ben voor aantrekkelijk voetbal. Maar ik vind het logisch dat een toernooi anders wordt ingestoken dan een competitie.
    Ik betwijfel of frankrijk zo goed is. Individueel lopen er natuurlijk spelers om van te likkebaarden, maar als team heb ik er ook niet zo'n hoge pet van op. Ik hoop op koratie, maar die hebben met hun vele verleningen al een wedstrijd meer gespeeld.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9016
    donderdag 12 juli 2018 om 09:33
    Het leukste is misschien als die Kroaten op voorsprong komen,
    dan wordt Frankrijk pas echt uitgedaagt en kunnen we conclusies trekken.
    De prikkel moet er zijn.....
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5034
    donderdag 12 juli 2018 om 09:39
    dat zou zeker het mooist zijn.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9016
    donderdag 12 juli 2018 om 09:48
    Laten we daar maar op hopen en dan oordelen over de kwaliteit van Frankrijk .
    Maar als Frankrijk "los gaat" dan winnen ze, of ze laten de Kroaten komen en in het mes lopen en winnen dus ook.
    Maar nogmaals, laten we de wedstrijd afwachten en dan praten we weer.
    Vind ik leuk
    Ajaxroermond +1060
    donderdag 12 juli 2018 om 08:01
    Ik heb een flauw vermoeden dat als frankrijk wereld kampioen wordt willem gaat huilen
    Vind ik leuk
    Ajaxroermond +1060
    donderdag 12 juli 2018 om 08:02
    als frankrijk het niet wordt ook trouwens
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5034
    donderdag 12 juli 2018 om 08:12
    ALs ik die Giroud zie, dan snap ik niet goed dat je Benzema kunt thuis laten.
    Vind ik leuk
    Degraaf +16611
    donderdag 12 juli 2018 om 09:59
    Die zou het denk ik zeker niet minder hebben gedaan.
    Vind ik leuk
    Mari +7736
    donderdag 12 juli 2018 om 08:44
    Het gaat sneeuwen vandaag. Ik ben het voor het eerst eens met Hanegem. OF
    mijn dochter bevalt vandaag
    [Reactie gewijzigd op donderdag 12 juli 2018 om 08:45]
    Vind ik leuk
    Jahike +185
    donderdag 12 juli 2018 om 09:16
    Boeiuh!!!! Van mij mag Oranje op deze manier iedere 4 jaar de finale halen.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2406
    donderdag 12 juli 2018 om 09:22
    Probleem in Nederland is dat we alles mooi willen doen terwijl dit ons meerdere malen het succes heeft gekost.

    Onze gouden generaties zouden met een meer zakelijke speelwijze 1 van de 3 finals wel gewonnen hebben denk ik.
    Vind ik leuk
    BigBoi +2672
    donderdag 12 juli 2018 om 09:56
    Door dit domme gejank wint NL nooit wat. Het zit in ons DNA om eerst mooi proberen te voetballen en dan winnen. Je hoor het die Nederlandse trainers allemaal zeggen. Ja we hadden 60% balbezit en controle op de wedstrijd. Lekker boeiend allemaal. Het gaat op een WK om winnen en dan moet het geen ruk uitmaken of dit mooi of lelijk gebeurt. Winnen moet op 1 staan niet mooi of goed voetbal.
    Vind ik leuk
    powerer +6
    donderdag 12 juli 2018 om 10:09
    Ben je echt gescheiden en heb je je vrouw of man nog steeds nodig, dan is er een geweldige man die je kan helpen met bidden en je geliefde zal terugkomen, ik ben een getuige van This Man Dr Sacre die een spirituele is man die een gebed deed en mijn man die me scheidde met twee kinderen kwam terug en smeekte me dat het hem speet, we zijn terug en hebben een gelukkig gezin als je hulp nodig hebt neem contact met hem op via e-mail sacretempleofpower@gmail.com of bel of WhatsApp : +2348159768201 als u een probleem hebt

    Mijn naam is Mrs Johnson Sarah uit Washington DC USA
    Vind ik leuk
    broedkip +1548
    donderdag 12 juli 2018 om 10:52
    Hopen doe je op het toilet Willem. Je loopt zelf de polonaise Willem om dit te zeggen van Mbappe. Je praat de mensen zonder verstand na. Had jij als voetballer, je was zelf een grote engnek op het veld, het anders gedaan? Nee zeker niet nog erger.
    Vind ik leuk
    52N6E +1030
    donderdag 12 juli 2018 om 11:31
    Wel grappig dat wij als Nederlanders afgeven op de speelstijl van titelkandidaat Frankrijk.
    Deze speelstijl heeft hen gezien de beperkte spits gebracht waar ze nu staan...het totaal voetbal van NL wordt door iedereen omarmd maar heeft feitelijk ons nog niet de titel gebracht. Dezelfde van HAnegem had ook hoopjes commentaar op de 5 verdedigers tijdens WK 2014 van NL bij van Gaal....ook dit had niet het gewenste resultaat ....
    Vind ik leuk
    donderdag 12 juli 2018 om 13:25
    100% met deze legende eens...ik vond het ronduit stuitend...om 10 Fransen op hun eigen helft te zien voor 40 minuten....Zelfde deed Engeland gisteren ook, alleen bij hun is dat anders afgelopen..ga voetballen man..Als IJsland of Japan dat zou doen in de halve finale kon ik het wel begrijpen...maar landen als Frankrijk en Engeland..om je kapot te schamen....
    Vind ik leuk