Familie Nouri: 'Zijn neurologische status is beter dan maanden geleden'

    Familie Nouri: 'Zijn neurologische status is beter dan maanden geleden'

    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:16

    Abdelahk Nouri kent op neurologisch vlak een kleine vooruitgang ten opzichte van een paar maanden geleden. Dat heeft zijn broer Abderrahim Nouri gezegd in een interview met de NOS.

    De oudste broer van de 21-jarige Ajacied heeft samen met zijn vader een uitgebreid interview gegeven aan de NOS. "Als ik het ga vergelijken met voorheen, dan gaat het op dit moment veel beter. Zijn neurologische status is beter dan maanden geleden", stelt Abderrahim. "Lichamelijk is het wel moeilijk. Er is achteruitgang. Dat is puur omdat hij niet beweegt. Hij is bedlegerig. Hij kan niet op eigen kracht zijn lichaam bewegen. Alleen zijn hoofd."

    Nouri werd in de voorbereiding op vorig seizoen getroffen door een hartstilstand tijdens een oefenwedstrijd in Oostenrijk. Hij liep daarbij hersenschade op. Dertien maanden later komt hij wel eens uit bed, zo vertelt zijn broer Abderrahim. "Om in zijn rolstoel te zitten. Voorheen was dat moeilijk. In het begin ging dat goed, daarna weer erg moeilijk; veel ups en downs. Zijn immuunsysteem is verzwakt. Het schommelt heel veel. Ik wil niet in details treden, maar hij heeft het heel zwaar gehad."

    Er is inmiddels ook communicatie mogelijk met Nouri. "In het begin was dat nog niet zo. Toen lag hij echt in coma, had hij zijn ogen dicht. Maar hij werd steeds meer wakker. Sinds december, januari is zijn bewustzijn iets beter en sindsdien is er ook een vorm van communicatie. Als je hem dingen vraagt, bijvoorbeeld 'doe je mond open' of 'bevestig dit met je wenkbrauw', dan doet hij dat."

    Zondag rond 18.30 uur is het uitgebreide interview te zien op NPO1.

    Plaats een reactie

    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:23
    Triest en verschrikkelijk voor dat leuke ventje. Klinkt misschien hard maar hij had beter zijn oogjes dicht kunnen knijpen voor zichzelf. Vreselijk om daar als een plantje te moeten liggen met een kans op herstel die nihil is.
    Vind ik leuk
    Foebele +54932
    zondag 19 augustus 2018 om 00:41
    Ligt er helemaal aan, wie zegt dat hij niet tot een bepaald niveau kan herstellen, zodat hij en zijn familie een waardig leven voort kunnen zetten?

    Als iemand non stop in coma ligt en nergens op reageert wordt het misschien een ander verhaal, maar wees eerlijk, wie wil zijn familie nou verliezen?
    Vind ik leuk
    Summit +581
    zondag 19 augustus 2018 om 08:31
    Ik snap wat je zegt en hoop ook dat Nouri blijft herstellen. Maar wat als dat niet gebeurd?
    Vind ik leuk
    Foebele +54932
    zondag 19 augustus 2018 om 11:37
    Dat is aan de familie wat er dan gebeurt.
    Vind ik leuk
    zondag 19 augustus 2018 om 09:51
    Niemand denk maar vind dat een egoïstische gedachten.als jij als jonge jongen in de bloei van je leven stond en misschien wel de top kon halen en lig er nu zo bij. Zou jij dan nog verder willen? Dat Wil en kan je die jongen toch niet aan doen lijk mij. Tenminste ik zou zo niet verder willen gaan
    Vind ik leuk
    Foebele +54932
    zondag 19 augustus 2018 om 11:38
    Kun je toch geen antwoord op geven op zo'n vraag? Ik zou het niet weten, ik kan me ook voorstellen dat je blij bent dat je nog leeft.

    Daarbij weten we geen van allen hoe Nouri dit zelf beleefd.
    Vind ik leuk
    hantayo +1098
    zondag 19 augustus 2018 om 11:32
    Ik ben eigenlijk verbaasd dat er nog bewustzijn is, als we het moeten geloven. Het was uitgesloten volgens de artsen. Een soort locked-in syndroom? Arme jongen.
    Vind ik leuk
    Foebele +54932
    zondag 19 augustus 2018 om 11:40
    Ik heb geen idee, ik geloof dat wetenschap slechts een deel van de lading dekt en er dingen in het leven soms onverklaarbaar zijn, omdat we simpelweg niet verder kijken dan het wetenschappelijke.

    Doel ik op geloof? Niet perse, meer op spiritualiteit, meer op alles wat er wel is maar wat niet perse zichtbaar en tastbaar is. Misschien heeft Nouri wel een hele sterke ziel en vecht hij zodoende tegen iets wat wetenschappelijk niet mogelijk lijkt.
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:24
    Ik hoop enorm dat dit waar Is, maar ergens denk ik toch ook dat de hoop in dit geval zaken positiever zien dan dat ze daadwerkelijk zijn.
    Vind ik leuk
    Doban +102
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:24
    Kan ie al zelf uit z’n bed komen of lees ik dat verkeerd?
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:25
    Nee man, dat zal hij ook nooit meer zelf kunnen.
    Vind ik leuk
    Jan3611 +157
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:27
    Niet op eigen kracht
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:27
    Ik denk dat hij daarmee geholpen word, er staat ook in de tekst dat hij op eigen kracht zijn lichaam niet kan bewegen
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 18 augustus 2018 om 23:28]
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:46
    Kan niet zelf uit bed komen, maar word uit bed gehaald. En in een rolstoel gezet.
    Vind ik leuk
    Tjoep Cola +5863
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:26
    Die dingen gaan moeizaam weet ik uit ervaring. Elke verbetering moet je koesteren.
    Vind ik leuk
    Tfoe +3808
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:28
    Kom op Appie!
    Ik hoop dat je zover komt dat je kunt komen kijken samen met je familie in het stadion naar je grote liefde....
    Appie stay strong!!!!
    Vind ik leuk
    edje2307 +372
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:45
    Grote liefde die hem liet vallen toen het op een schadevergoeding uitdraaide!!
    Vind ik leuk
    Tfoe +3808
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:47
    Daar weet jij helemaal niets van.
    Dus zwijgen zou je beter staan.
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:49
    Aldus domme Edje.
    Vind ik leuk
    Zoonvanmnoma +7072
    zondag 19 augustus 2018 om 00:03
    Edje je hoeft niet keer op keer te bewijzen dat je achterlijk bent. We weten het nu wel.
    Vind ik leuk
    edje2307 +372
    zondag 19 augustus 2018 om 00:05
    Het is helaas waar huilebalken!!
    Vind ik leuk
    Tfoe +3808
    zondag 19 augustus 2018 om 00:09
    Daar weet jij niets van.
    En ook niet van het leven.
    Noch van normen en waarden.
    Vind ik leuk
    edje2307 +372
    zondag 19 augustus 2018 om 00:11
    Schuld van ajax en dan pas wilen betalen als de familie met rechtzaak dreigt.
    Vind ik leuk
    Tfoe +3808
    zondag 19 augustus 2018 om 00:14
    Zo is het niet.
    Maar daar gaat dit artikel ook niet om.
    Vind ik leuk
    edje2307 +372
    zondag 19 augustus 2018 om 00:17
    Zo is het helaas wel.
    Vind ik leuk
    Foden +4686
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:29
    Zo zie je maar weer dat voetbal maar bijzaak is
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:29
    Verschrikkelijk... alsof je een schaduw van een persoon voor je hebt. Voor de famillie van nouri en alle anderen die iets als dit moeten doormaken zeg ik sterkte!
    Vind ik leuk
    JohanDerksen +1771
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:32
    Als ik dit lees en dan bedenk dat ik me 30 seconden nog druk maak om wel of geen goal. Hopelijk kan die jongen ooit weer zijn clubbie zien spelen.
    Vind ik leuk
    plein19 +2330
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:37
    Precies hetzelfde gevoel had ik ook. Geen wedstrijd is meer belangrijk. Vooral dat hij lichamelijk erg kwetsbaar doet pijn te horen
    Vind ik leuk
    Butsbal +15266
    zondag 19 augustus 2018 om 00:17
    Ik verbazingwekkend genoeg niet. Er is niet alleen leed bij Nouri, ik ken hem helemaal niet. Er zijn zoveel schrijnende gevallen in je omgeving...
    Vind ik leuk
    plein19 +2330
    zondag 19 augustus 2018 om 01:58
    Hou je gewoon afzijdig. Of toon ook geen medelijden en empathie bij bekenden. Dan kun je meteen in behandeling
    Vind ik leuk
    Summit +581
    zondag 19 augustus 2018 om 08:37
    Zo bedoelt hij het niet. Hij vind natuurlijk ook kloten voor die jongen. Maar er zijn helaas ook genoeg mensen die op dezelfde manier moeten leven en alleen over Nouri hoor je wat.
    Vind ik leuk
    plein19 +2330
    zondag 19 augustus 2018 om 18:33
    Over de anderen wordt geen reportage gemaakt. Als ik over de kinderkamer afdeling loop ben ik volledig geshockeerd. Ik ken de kinderen niet maar dan zie je ze. De emoties komen bij het zien. Niet omdat je iemand persoonlijk kent
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:33
    Beterschap nouri ik hoop dat je snel beter wordt Gr Hector 👍
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +26624
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:34
    Elke verbetering is een kleine overwinning.
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +701
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:37
    Verschrikkelijk, dit wens je niemand toe! Sterkte voor alle betrokkenen!
    Vind ik leuk
    Enw02 +511
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:37
    10 kleine stapjes zijn ook een grote stap. Hopelijk blijft ie vooruit gaan.
    Vind ik leuk
    Leffe +1063
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:41
    Als ik die familie zie moet ik al kotsen, dat fijne baard broertje en papa die er fijn bij zit.Geld en aandacht willen ze.En degene die mij verwijt hard of rascist te zijn.Ik ben geboren en getogen in Marseille,opgegroeid met vele culturen,maar zij spelen heel goed t slachtofferschap,is cultuur voor berber-marocs
    Vind ik leuk
    Tfoe +3808
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:45
    Ik word kotsmisselijk van gasten zoals jij ....
    Als ze jou types de macht zouden geven op aarde zou de hel komen bovendrijven.
    Eng ,heel eng.
    Vind ik leuk
    VanGoal +702
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:48
    Wat loop je te stoken misselijk menneke?
    Vind ik leuk
    Nummertien +5047
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:57
    En de zoveelste haat loser!
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:43
    Go Nouri, hoe klein de verbetering ook is, het is goed om te lezen dat het beter gaat. Respect voor Appie...en al die sukkels die hier kutopmerkingen plaatsen, die leren het nog wel als in hun omgeving iemand zo iets ergs meemaakt. Dan wil ik ze wel eens horen en zien. Trieste sukkeltjes.
    Vind ik leuk
    Remko +119
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:50
    En zo is het.trieste opmerkingen over een mensenleven is echt respectloos en geeft gelijk een duidelijk beeld weer van ze.
    Hoe het ook verder gaat met nouri, heel veel sterkte voor familie en vrienden;erg triest allemaal.
    Vind ik leuk
    Pietje2015 +14829
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:45
    En dat er dan nog mensen (als je ze mensen mag noemen) zijn die hier grappig cq beledigend cq wat maakt mij het uit, over doen.
    In wat voor wereld leven we eigenlijk nog.

    " Mensen, die niet verder dan de oppervlakte kijken, denken dat gezondheid eigen aan het leven is, en richten verwijten tot hun gestel als ze ziek zijn. Maar ik, die weet, aan hoe uiterst fijne draden dat weefsel hangt, verwonder mij, dat we niet altijd ziek zijn; en als ik de duizenden poorten zie, die tot de dood leiden, dank ik God dat wij maar één keer kunnen sterven. "
    Vind ik leuk
    Nummertien +5047
    zaterdag 18 augustus 2018 om 23:58
    Wat een trieste reacties weer hier, kotsmisselijk word je van de haat hier op vp die je heel de dag leest...
    Vind ik leuk
    alaaf +1314
    zondag 19 augustus 2018 om 00:11
    Wie?
    Vind ik leuk
    Tfoe +3808
    zondag 19 augustus 2018 om 00:12
    Mag toch hopen dat DE REDACTIE VAN VP als ze een gevoelig artikel vrijgeven hier dat ze ook de VERANTWOORDELIJKHEID nemen voor mensen die menen dat ze mensonterende reacties geven hier.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +32030
    zondag 19 augustus 2018 om 00:17
    Kleine held. Veel sterkte.
    Vind ik leuk
    Forza ikkuhh +1938
    zondag 19 augustus 2018 om 00:20
    Je weet gewoon dat hier negatieve reacties op komen... Mooi laten gaan.. Gewoon hopen op een zo goed mogelijk dragelijk herstel voor nouri... 👌
    Vind ik leuk
    Tfoe +3808
    zondag 19 augustus 2018 om 00:23
    ik weet dat ook,maar heb er zoveel moeite mee...
    Vind ik leuk
    Forza ikkuhh +1938
    zondag 19 augustus 2018 om 07:03
    Logies maar t zegt meer over die personen zelf.. Dus ik kijk er gewoon overheen vind het geen reactie meer waard
    Vind ik leuk
    Foebele +54932
    zondag 19 augustus 2018 om 00:37
    Kom op Appie, Dapp're Strijder!!
    Vind ik leuk
    AFCA_Scooby +1053
    zondag 19 augustus 2018 om 05:53
    pas nog een documentaire gekeken over Traumatic Brain Injury Recovery, man dat is echt zeer heftig om te zien hoe lang dat duurt voordat sommige mensen herstellen, en als ze herstellen zie je ook dat ze totaal een ander persoon zijn, een moment wat je wel bij blijft is dat er een man was van 25 die een aantal maanden aan het herstellen was en in precies dezelfde situatie als nouri zit nu, hij zelf het bewust zijn had van alles wat er is geneurd maar hij niet eens een lepel eten door zn mond kreeg en daar stil op de stoel zat huilend, met zn beste vriend voor hem die niet wist wat hij moest doen.
    later hebben ze toch de stekker eruit gehaald bij hem, maar dat lijkt mij het ergste, dat je bewust bent van alles maar niet kan bewegen of doen wat je wilt, opgesloten in je eigen lichaam... hoop dat dit niet het geval bij hem word, sterkte nouri
    Vind ik leuk
    zondag 19 augustus 2018 om 06:07
    Laat hier maar een wonder komen! Kenne we hier wel allemaal lullen Ajax Feyenoord PSV Twente Utrecht etc etc, maar deze jonge was toch wel een pareltje he boys!
    Vind ik leuk
    Muscles +840
    zondag 19 augustus 2018 om 07:55
    De kwaliteit van leven is nog steeds minimaal. Hartverscheurend voir de familie en Appie zelf die alleen maar meer beseft wat hem is afgenomen. Sterkte
    Vind ik leuk
    zondag 19 augustus 2018 om 08:26
    Top,ik hoop dat die jongen nog een goed leven kan leiden,heel veel sterkte
    Vind ik leuk
    zondag 19 augustus 2018 om 08:38
    Schandalig hoe er met hem is omgegaan ,zowel door club als door familieleden
    [Reactie gewijzigd op zondag 19 augustus 2018 om 08:39]
    Vind ik leuk
    zondag 19 augustus 2018 om 08:48
    Van de ene kant snap ik het wel, maar toch vind ik het respectloos naar Appie zelf om hem op deze manier in leven te houden. In principe heeft niemand daar iets aan.

    Eerlijk gezegd geloof ik niet eens dat het ook maar iets beter gaat. Ik geloof eerder dat ze hun acties rechtvaardigen door deze berichten om de zoveel tijd naar buiten te brengen.
    Vind ik leuk
    Ramon1982 +69
    zondag 19 augustus 2018 om 08:55
    Mensen!! Ook al hebben we ieder een (sterke) voorkeur voor onze club,
    Wat er met Nouri gebeurt is is vreselijk en gun je niemand! Juist deze situatie moet verbroederen onder alle clubs en supporters
    Vind ik leuk
    NickA +65
    zondag 19 augustus 2018 om 09:11
    Wens Nouri en zijn familie veel kracht toe en iedere verbetering is er 1. Kom op Nouri !
    Vind ik leuk
    Nbl +525
    zondag 19 augustus 2018 om 10:37
    Komt denk ik nooit meer goed . Ik weet ook niet of hij dit wilt . Ik zelf zou graag willen als dit mij overkomt om de stekker eruit te trekken . klinkt misschien hard maar zal nooit geen normaal leven meer kunnen leiden . Is een goede jongen kon goed voetballen onbegrijpelijk dat dit is gebeurd ik leef met de familie mee en hoop voor alle die Appie een warm hart toedraagt dat het ooit goed komt Stay strong !!!!!
    [Reactie gewijzigd op zondag 19 augustus 2018 om 10:38]
    Vind ik leuk
    Rene80 +2138
    zondag 19 augustus 2018 om 11:19
    Ik vind dit altijd lastig ( zelfde als met schumacher) IK heb het idee dat ze ongeveer hetzelfde kunnen op dit moment.. Dat is dus eigenlijk helemaal niets.

    Het zijn beide topsporters die een topconditie hadden. 2 mensen die graag bewogen en waarbij hun lichaam hun kracht was. Ik vind het altijd lastig wat ik in dat geval zou doen.. Is het leven nog wel waardig of moet je op den duur kijken wat er waardiger is..

    Ik hoop in beide gevallen dat ze kunnen aangeven dmv knipperen van de ogen dat ze willen leven! Want niets is volgens mij erger dan je niet kunnen uiten en je gevangen voelen in dit leven!
    Vind ik leuk
    Nbl +525
    zondag 19 augustus 2018 om 11:41
    Mooi geschreven !
    Vind ik leuk
    Jolly +43
    zondag 19 augustus 2018 om 12:02
    Sterkte aan de familie en naaste!
    Vind ik leuk
    035 +5871
    zondag 19 augustus 2018 om 13:23
    Voornaam is fout geschreven!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws