Zorgen bij Feyenoord om FIFA-plan: Ik denk zelfs dat het een nadeel voor ons is

    Zorgen bij Feyenoord om FIFA-plan: "Ik denk zelfs dat het een nadeel voor ons is"

    vrijdag 14 september 2018 om 07:12

    De FIFA wil het aantal spelers dat clubs mogen verhuren drastisch inperken, maar bij Feyenoord staan ze niet meteen te springen om die maatregel. Dat vertelt hoofd jeugdopleiding Richard Grootscholten van de Rotterdammers.

    "Ik denk zelfs dat het een nadeel voor ons is", zegt Grootscholten in het Algemeen Dagblad. "Spelers gaan nóg eerder weg. De grote clubs moeten de talenten straks voor hun 21ste hebben beoordeeld en zullen ze eerder in beeld willen hebben. Dit gaat ons in de jeugd zeker niet helpen." Hij doelt op het feit dat zogenoemde homegrown-spelers onbeperkt uitgeleend mogen blijven worden.

    Talenten onder de 21 jaar die door hun club zelf zijn opgeleid vallen namelijk buiten de plannen. Homegrown ben je als je vanaf je zestiende bent opgeleid. Vitesse, al jaren een filiaal van Chelsea, voorziet in tegenstelling tot Feyenoord juist minder problemen daardoor. "In het voorstel van de FIFA gaat het over zes of acht spelers, die een club mag verhuren. Maar die limiet geldt niet voor jeugdspelers. Juist die categorie huurt Vitesse", zegt directeur Joost de Wit.

    Hij verwijst naar Mason Mount, Jake-Clarke Salter, Nathan, Lewis Baker en Charly Musonda die allemaal homegrown zijn. Van de recente huurlingen vallen alleen Matt Miazga en nu Eduardo onder de nieuwe plannen.

    FIFA-baas Gianni Infantino wil een einde maken aan de 'mensenhandel' bij Europese topclubs, die soms wel tientallen spelers tegelijk verhuren. De Zwitser stelt een maximum van acht verhuurde spelers per club voor. Bovendien mogen niet meer dan drie tot vier spelers tegelijkertijd bij dezelfde club worden gestald. Daarmee lijkt het voor de grootmachten straks weinig zin meer te hebben om Europese subtoppers leeg te roven.

    Plaats een reactie

    Fce9091 +2630
    vrijdag 14 september 2018 om 07:21
    Hans Smulders gaat niet vrolijk opstaan vandaag.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 07:24
    Overtuigt me nog niet
    Vind ik leuk
    2cents +56638
    vrijdag 14 september 2018 om 07:25
    Weer zo’n FIFA regel die het ene probleem op probeert te lossen, maar het grootste probleem nog groter maakt.
    Vind ik leuk
    Morris +22848
    vrijdag 14 september 2018 om 07:30
    Yup.. Dat kan alleen met zo'n infantiel..
    Vind ik leuk
    RtdDub +13612
    vrijdag 14 september 2018 om 08:53
    Die hele home grown regel in Engeland heeft er juist voor gezorgd dat die clubs hier komen struikroven.
    Rodney Kongolo is sinds dit seizoen "home-grown". Moet die fifa lul mij maar eens uitleggen wat die nieuwe regels nou precies doen om zo'n situatie aan te pakken.

    Van de Engelse FA hoef je ook niks te verwachten. Die leggen Liverpool een transferverbod voor jeugdvoetballers op nadat ze wat te vaak hebben lopen kloten met Engelse jeugdspeler.
    Dat verbod geldt ook alleen voor dat eiland, Liverpool kan in Europa nog gewoon hun gang gaan.
    Vind ik leuk
    2cents +56638
    vrijdag 14 september 2018 om 08:55
    Enige remedie daartegen is geduld bij onze talenten.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13612
    vrijdag 14 september 2018 om 09:00
    Ja..... maar daar gaat de kachel van de familieleden in het moederland niet van branden.
    De De Ligtjes en de De Vrijtjes konden het, de Rekiks, Brumas, en nog een heel legertje niet.

    Het is ook een lastige keuze.
    Vind ik leuk
    2cents +56638
    vrijdag 14 september 2018 om 09:04
    Absoluut een lastige keuze en hangt heel erg af van de omgeving van die gasten.

    Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen als ze voor het geld en de voor hen hopelijk snelle weg gaan.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13612
    vrijdag 14 september 2018 om 09:09
    Rumour destijds ging dat omdat Rekik (dacht dat hij het was) nog niet betaald kon worden, zijn pa een baan als buschauffeur zou krijgen bij City.
    A raison de €300.000 per jaar.
    Dan ben je dus kansloos als Nederlandse club als de familie dat in overweging neemt.
    Vind ik leuk
    2cents +56638
    vrijdag 14 september 2018 om 09:14
    Bonus in die zin zal dan de Brexit zijn.

    Voor spelers zullen ze wel wat bedenken, maar een werkvergunning voor een buschauffeur zal er toch hopelijk niet meer inzitten.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13612
    vrijdag 14 september 2018 om 09:18
    Die Chong maakte in april bekend dat ie naar utd ging. Maar kon niks tekenen voor hij in augustus\september 16 werd.
    Als het contract maar sappig genoeg is, wachten ze wel.
    Brexit of geen brexit.
    Niet vergeten dat City in de tijd dat Rekik daar naartoe ging natuurlijk lang niet de naam had die ze nu hebben en dus wel "creatief" moesten zijn als een speler iets te kiezen had.

    Reactie van Vitesse in eht andere topic spreekt natuurlijk ook weer boekdelen "wij gaan gen last hebben van die nieuwe regels".
    Die regels zouden er ook niet zijn om het Vitesse lastig te maken maar om de Nederlandse jeugd in eigen stadions zien door te breken en niet ergens op maandagmiddag 1330 op een of ander trainingscomplex met Chelsea U23
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 14 september 2018 om 09:20]
    Vind ik leuk
    plein19 +2321
    vrijdag 14 september 2018 om 12:01
    Als ze weggaan maakt het toch niet uit of ze 14,15,16 of 17 zijn. Leveren toch nauwelijks wat op
    Vind ik leuk
    2cents +56638
    vrijdag 14 september 2018 om 12:08
    Sinds wanneer gaat dit om opleveren?
    Vind ik leuk
    plein19 +2321
    vrijdag 14 september 2018 om 12:20
    Hij klaagt dat ze op jongere leeftijd weggaan. Maar wat maakt het uit wanneer ze weggaan als jeugdspeler. Ik zie het nadeel daarvan niet
    Vind ik leuk
    2cents +56638
    vrijdag 14 september 2018 om 12:26
    Met 14, 15 mogen ze nog niet weggehaald worden. Met 17 hebben ze een contract.

    Het probleem bij de vertrekkers zit kort rond hun 16e verjaardag.

    Het klagen wat Grootscholten doet gaat over het feit dat clubs straks naast de besten ook de groep net eronder alvast wil ophalen zodat ze rond 18/19 jaar als “homegrown” gelden waarna ze weer wél verhuurd mogen worden.

    Een speler als Van Ginkel had onder die nieuwe regel niet verhuurd mogen worden. Dat terwijl nu Vitesse nog veel aan hem heeft gehad vóór hij vertrok.
    Vind ik leuk
    plein19 +2321
    vrijdag 14 september 2018 om 12:50
    Duidelijk thx
    Vind ik leuk
    zaterdag 15 september 2018 om 06:03
    Van Ginkel voorbeeld snap ik niet zo goed.

    Met 14/15 mogen kids gerust naar een andere club gaan hoor, ook in het buitenland. Alleen contract kan pas vanaf 16. Als ze voor hun 16e bij de nieuwe club zijn, zijn ze sowieso homegrown.
    Vind ik leuk
    2cents +56638
    zaterdag 15 september 2018 om 12:04
    Met 14/15 kunnen ze wel naar een andere club, maar ze mogen officieel niet benaderd worden. Clubs mogen dus niet actief in Nederland 14/15 jarigen komen lokken.

    Van Ginkel vertrok na een x aantal jaren in Vitesse 1. Nadat hij in Engeland kwam kon hij niet meer “homegrown” (3 jaar opleiding genieten voor zijn 21e) worden vanwege zijn leeftijd. Hij zou dus niet interessant meer zijn als verhuurobject. Die categorie wil men in de toekomst dus veel vroeger halen, vóór hij in Vitesse 1 had gespeeld.
    Vind ik leuk
    zaterdag 15 september 2018 om 13:03
    Ah zo. Dank voor de uitleg.
    Vind ik leuk
    Echt? +3606
    vrijdag 14 september 2018 om 07:26
    Dus bij jeugdspelers is het geen mensenhandel en bij oudere spelers wel?!? Ik zie de logica niet
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 07:47
    De logica is dat een eigen jeugdspeler gewoon verhuurd moet kunnen worden om te ontwikkelen.

    Alleen wordt die regel gewoon misbruikt, maar dat hou je bij elke regel. Het lukraak kopen-verhuren-doorverkopen wordt sowieso minder, waardoor succesvolle eredivisietalenten in ieder geval niet zo’n traject in worden gezogen.

    De “handel” in jeugd zal inderdaad wel een gevaar worden. Die kun je nog niet contractueel vastleggen, maar ook vrijheid van clubkeuze mag je niet inperken.
    Vind ik leuk
    Op afstand +678
    vrijdag 14 september 2018 om 08:26
    Als jong feyenoord nou is gewoon had meegedaan in keukenkampioen divisie, dan was er een probleem minder geweest, maarja van Geel wist allemaal weer beter.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:46
    Dit gaat om spelers van 15 jaar of jonger.
    Zal misschien heel iets schelen qua perspectief bij de club, maar die spelen nog lang niet bij Jong.
    Vind ik leuk
    Gyrosregime +2448
    vrijdag 14 september 2018 om 07:28
    Goed plan van FIFA helemaal mee eens..
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 07:31
    Verzinnen clubs wel weer andere constructies...
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 07:49
    Ongetwijfeld. Daar ben ik ook benieuwd naar. Verkopen met eerste recht op terugkopen ofzo. Geeft ook weer leuke mogelijkheden voor de zaakwaarnemers...
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 07:43
    Feyenoord mooie club, maar heeft altijd wat om moe van te worden pff..!!
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 07:52
    Denk dat hij wel een punt heeft hoor. Er wordt nu al volop aaan de jeugd getrokken. Omdat die homegrown regel op meerdere fronten er aan zat te komen, wordt er al op geanticipeerd door met name Chelsea en City.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +21476
    vrijdag 14 september 2018 om 07:49
    Ik zou zeggen maximaal 3. Misschien gaat men dan eens nadenken over wat ze halen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 07:54
    8 of 9 is prima. Je moet niet alleen maar nadelen zien aan het (ver)huren van spelers. Moet alleen niet uit de klauwen lopen.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +21476
    vrijdag 14 september 2018 om 08:01
    Ik heb het idee dat wanneer je die aantallen verder naar beneden brengt men niet zomaar speler(tje)s gaat halen met het idee dat ze wel kunnen verhuren als het even niet lukt.

    Clubs moeten nog beter over hun aankopen moeten nadenken en niet lukraak kopen en verhuren.

    Maar wellicht zie ik het te negatief.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:58
    Verhuren als het even (nog) niet lukt is op zich niks mis mee. Als iemand de stap net niet aan blijkt te kunnen of om andere reden op tweede spoor is gekomen, is verhuur toch voor alle partijen goed.

    Iemand halen voor de toekomst is zelfs wat voor te zeggen.

    Met jouw aantal zou zelfs PSV nu al te veel verhuurde spelers hebben. Precieze aantal kun je over dubben.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 07:52
    Maximaal 50 selectiespelers en vijf buitenlanders per club, met een buitenlands paspoort dus. Vanaf 2022.

    Regel het dan gelijk goed en drastisch. Niet zo half bakken.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 14 september 2018 om 07:52]
    Vind ik leuk
    Wilex +1259
    vrijdag 14 september 2018 om 08:09
    Dat kan niet omdat je vrij verkeer van personen en goederen binnen de EU hebt.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 08:30
    Maar clubs mogen wel afspraken maken. NL laat ook geen 10 miljoen buitenlanders toe.

    En wat is het verschil?
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 10:02
    Nederland moet gewoon 10 miljoen Spanjaarden toe laten als ze hier willen werken en wonen.
    Non-EU spelers is een ander verhaal.

    Max aantal selectiespelers ok, maar als je de rest dan gewoon niet in de selectie opneemt...
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 14 september 2018 om 10:04]
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 08:20
    Transfers afschaffen, en het is afgelopen met die ellende.

    Alleen nog verkassen bij:

    1. Uitdienen contract.
    2. Ruilen met gesloten portemonnee.
    3. Opzeggen bij wederzijds goedvinden.

    Vanaf 16 jaar contract mogelijk in thuisland en vanaf 18 jaar in het buitenland.

    En die 50 van jou is ook uitstekend!
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 08:07
    Halfbakken maatregel waarmee de fifa de schijn hoopt te wekken dat ze enige fuck geven om wat er buiten de beste 25 clubs ter wereld gebeurt.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 08:13
    Gaat niet gebeuren dan moet een uitzendbureau ook beperken
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 10:55
    Is wel heel iets anders. Profvoetbal is een bijzondere sector waarbij ook competitiereglementen, transferwindows, onbeperkt aantal tijdelijke contracten van afwijkende loopduren en bijzondere boetesystemen/schorsingen worden gehanteerd. In voetbal wordt dus van veel standaardwetgeving afgeweken binnen het cao. Bovendien heeft een voetbalclub geen vergunning om als uitzendbureau te werken.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 10:59
    Dan halen ze tocht een vergunning of wat dan ook.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 12:26
    Ja en die krijgen ze waarschijnlijk niet zomaar omdat een dergelijke onderneming aan allerlei voorschriften moet voldoen. Ik snap de verwarring, maar in de voetbalwereld is alles net ff anders dan normaal ;-)
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 08:22
    mij gaat de maatregel nog niet ver genoeg van mij mogen ze het hele huren in de ban doen. het lijken wel uitzendbureaus. het is toch van de gekke als je als kapitaalkrachtige club alle goede spelers bij concurrerende clubs weg kunt kopen ( zonder ze nodig te hebben er op gokkende dat 1 van de tig spelers doorbreekt) en die vervolgens verhuurt aan clubs die voor zo'n speler het geld niet heeft.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:57
    Prima regel alleen moet die gelden voor alle leeftijden. Alleen dan voorkom je de huidige mensenhandel.
    Ook zou het goed zijn om max. 3 gehuurde spelers gelijktijdig te laten spelen.
    Op die manier zal de koopwoede beperkt kunnen worden en zal onze jeugd juist langer in eigen land blijven.
    Dat juist Feyenoord hier een probleem ziet is ook weer opmerkelijk. Had gezorgd voor interessante wedstrijden voor je talenten door wel mee te doen aan de voetbalpyramide.
    Vind ik leuk
    fc roodwit +684
    vrijdag 14 september 2018 om 10:04
    Het mensenhandel ?? noemen,terwijl je praat over spelers die gemiddeld een half miljoen per jaar,en vaak meer krijgen, hoe dom of wereld vreemd ben je dan.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 10:05
    Precies. En het is nog altijd een vrije keuze. Weliswaar gevoed door perverse prikkels, maar toch.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 10:08
    Joost de Wit heeft op zich gelijk. Maar met homegrown spelers krijgen we misschien nog wel een groter probleem. Straks zijn dat non-EU spelers na de Brexit. Het is maar de vraag of zij een werkvergunning krijgen en hoe veel salaris ze moeten verdienen.
    Vind ik leuk
    plein19 +2321
    vrijdag 14 september 2018 om 11:59
    Vanaf je 16e houdt in dat ze niet homegrown zijn als ze op hun 17e worden gekocht. Als een talent voor zijn 18e wordt verkocht maakt het toch weinig uit voor de Nederlandse clubs? Je kan er toch geen echt hoge vergoeding voor krijgen? En ik kan me bijna niet voorstellen dat het aantal 15 jarig nu ineens een vlucht neemt die door pl clubs worden gekocht.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 14:14
    Nu nog terug naar de regel Max 5 buitenlandse spelers en een Max aan salaris en transfers een maximaal bedrag dan kunnen wij in Nederland ook weer mee doen
    Vind ik leuk
    Blindsy +12378
    vrijdag 14 september 2018 om 17:18
    Als ik het dus goed lees, geeft dit de grotere clubs nóg meer redenen om de jeugdspelers uit Nederland op hun 16e vast te leggen, zodat ze als eigen jeugd kunnen worden bestempeld... én dus onbeperkt uitgeleend mogen worden. En die homegrown-regel zélf was al zo'n flauwekulverhaal.
    De internationale voetbalbonden doen vooral hun best om de grotere clubs te belonen. Zie hiervoor ook weer de recente CL-aanpassingen. En nu dit weer.
    Wordt het niet eens tijd dat de Europese middenmoot weer eens bij elkaar komt om te praten over een nieuwe bond?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws