Waarschuwing voor Ajax na optreden PSV: 'Nederlandse teams liever met zwart'

    Waarschuwing voor Ajax na optreden PSV: 'Nederlandse teams liever met zwart'

    Gepubliceerd: woensdag 19 september 2018 om 09:35wo 19-09-2018 om 09:35

    PSV liet het initiatief in Camp Nou aan FC Barcelona en kreeg daardoor het idee dat het 'lekker mee deed'. Dat schrijft Jaap de Groot, chef sport van De Telegraaf. Hij ziet dat Nederlandse teams liever met 'zwart' spelen.

    De Groot bedoelt dat Nederlandse teams het initiatief liever aan de tegenstander laten. 'Vooraf werd PSV weinig en Ajax tegen AEK Athene wel veel kansen toegedicht. Terwijl de realiteit leert dat het eigenlijk andersom zou moeten zijn', stelt hij. 'Het huidige PSV verslaat ADO Den Haag uit met 0-7, maar het is de vraag of zo'n resultaat ook in Eindhoven wordt neergezet.'

    Diezelfde vlieger gaat op voor Ajax, dat Vitesse in Arnhem overklaste, maar in eigen huis tegen FC Groningen een stuk moeizamer presteerde. 'De keuzes van Erik ten Hag zijn daarbij een factor', aldus De Groot. 'Hakim Ziyech, de man van de splijtende pass, stond rechtsbuiten en Frenkie de Jong, in de elftal-as de speler van het dieptespel, speelde links op het middenveld. Verder stond David Neres, de aanvaller die voorin als geen ander de ruimte weet te benutten, als schaduwspits achter Klaas-Jan Huntelaar.'

    De Groot zag dat het daardoor aan diepte ontbrak. Bovendien viel Ajax verdedigend uiteen in twee blokken. 'De matige tegenstand verbloemde dat iedere opponent van niveau dan meteen het middenveld bezet en de controle pakt. FC Groningen had niet de kwaliteit om over de vier aanvallers heen de middenlinie te bezetten, maar in de Champions League werkt het anders.'

    'Dat was thuis tegen Dynamo Kiev al te zien toen Ajax ondanks de 3-1 overwinning gewoon goed weg kwam, om vervolgens uit in Oekraïne met 'zwart' te spelen en zonder al te veel problemen zich voor de groepsfase van de Champions League te kwalificeren', aldus De Groot, die de Europese thuisduels dan ook meer als graadmeter ziet dan 'Barça-uit'.

    Plaats een reactie

    Ballotelli +3374
    woensdag 19 september 2018 om 09:46
    Jammer van gisteren, niks anders verwacht tegen Barcelona.. Baal wel van Inter want daar schat ik ons het meeste kans tegen! Succes vanavond AJAX!
    Vind ik leuk
    Leeuw +6171
    woensdag 19 september 2018 om 09:50
    Tegen een ontketende Messi kun je niet veel uitrichten.
    Alleen brutaliteit zou PSV kunnen helpen, maar dan nog. Barca heeft gewoon betere spelers.
    Vind ik leuk
    Ballotelli +3374
    woensdag 19 september 2018 om 09:52
    Persoonlijk vind ik dat we buiten Schwaab niet echt een goede centrale hebben... is Sainsbury niet beter dan viergever?
    Vind ik leuk
    Leeuw +6171
    woensdag 19 september 2018 om 09:54
    Lastig te beoordelen. Ik heb hem heel kort zien spelen.

    Wat betreft gister, vond ik het onbegrijpelijk waarom van Bommel zo lang wachtte om Guti in te brengen. Hendriks kon het allemaal niet bijbenen en Rosario deed wel zijn best.
    Vind ik leuk
    Ballotelli +3374
    woensdag 19 september 2018 om 10:16
    Hij wil de verwachten van Guti een beetje temperen denk ik.. Zodra hij hem gelijk zou brengen verwacht iedereen dat hij er even 1/2 inschiet.. zo is het natuurlijk ook niet lekker inkomen! Ik verwacht dat hij zondag (helaas) nog op de bank begint! Rosario vond ik gisteren erg goed spelen! Liever hem dan Hendrikx! Guti- Rosario en Pereiro!
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:21
    Goed gezien
    Centraal langzaam zwakte bij psv
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:39
    Lijkt me niet, hij verkiest blijkbaar zelfs Isimat nog boven Sainsbury dat zagen we gisteren wel
    Vind ik leuk
    Ballotelli +3374
    woensdag 19 september 2018 om 11:03
    Ja ik snap de keuze van Viergever wel, heb je een links en rechtspoot natuurlijk! Alleen als hij niet beter is dan Isimat, waarom koop je hem dan?
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 11:07
    Was transfervrij en toch international van Australië, denk dat hij vooral is gehaald, omdat verwacht werd dat Isimat zou vertrekken..
    Vind ik leuk
    Leeuw +6171
    woensdag 19 september 2018 om 11:03
    Waarschijnlijk omdat Isimat en Swaab elkaar beter kennen.
    Vind ik leuk
    Budazonen +409
    woensdag 19 september 2018 om 09:50
    Ook ik vind het jammer van gisteren. 4-0 is een flinke nederlaag. Het is niet anders
    Vind ik leuk
    Entombed +1208
    woensdag 19 september 2018 om 11:27
    Nja 4-0 tegen Barcelona... Is gewoon iets dat je vooraf zou opschrijven. Jammer dat er geen stunt in zat.
    Vind ik leuk
    Darter 876 +720
    woensdag 19 september 2018 om 11:15
    2x winnen van Inter. 2 punten tegen Tottenham en PSV speelt na de winter gewoon nog europees!
    Barca is gewoon een maatje te groot!
    Is geen schande.....
    Vind ik leuk
    imho +1277
    woensdag 19 september 2018 om 13:50
    2x winnen van Inter en 2x gelijk tegen Tottenham… dan heb je gewoon nog een reële kans dat je 2e wordt.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 09:47
    Uiteindelijk verlies je gewoon van barca in camp nou, niks geks ofzo. Alleen de manier waarop we die laatste 2 goals weggeven doet pijn.
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3317
    woensdag 19 september 2018 om 10:29
    Typische mentale tik was dat .. Jammer .
    Vind ik leuk
    Darter 876 +720
    woensdag 19 september 2018 om 11:17
    Viergever is beter dan Isi!
    Had nooit gewisseld moeten worden...
    Daardoor krijg je de 2 laatste doelpunten tegen..
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2358
    woensdag 19 september 2018 om 09:47
    Wat een gelul. Op zwart spelen, wat ze wel niet verzinnen voor wat aandacht.
    Vind ik leuk
    Jajaja +364
    woensdag 19 september 2018 om 10:07
    Nu is de groot aan de beurt om ten Hag te bekritiseren in een stuk dat lijkt te gaan over PSV.

    Merkwaardig waar de hetze tegen ten Hag vandaan komt bij de telegraaf. Zijn het dan zulke goede vriendjes van bergkamp?
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2358
    woensdag 19 september 2018 om 10:12
    Ik las deze week ook iets over de communicatie van ten Hag naar zijn assistenten en dat het een tikkende tijdbom is.
    Zoeken naar iets on te zeiken en desnoods iets verzinnen. Aandacht aandacht, er zijn teveel sportjournalisten en commentatoren. Markt is wat verzadigd, dan krijg je dit soort taferelen.
    Vind ik leuk
    plein19 +2446
    woensdag 19 september 2018 om 10:13
    Hetze? De ploeg heeft onder Ten Hag slechts enkele goede competitiewedstrijden gespeeld. Alleen in Europa heeft Ajax erg goed gepresteerd. Dan mag je toch best kritisch blijven kijken. Dat is geen hetze
    Vind ik leuk
    Zultkop +5659
    woensdag 19 september 2018 om 10:09
    Op Sjaak Swart spelen bedoeld hij waarschijnlijk....
    Vind ik leuk
    HanV +4581
    woensdag 19 september 2018 om 11:18
    Met zwart, niet op zwart. Maar het is een warrig verhaal, omdat je het idee krijgt dat de Groot vindt dat Nederlandse ploegen meer met initiatief moeten nemen.
    Als je het vergelijkt met de ellenlange analyse van de laptoptrainer, dan is dit een heel andere kijk. Die prees juist PSV omdat die de ploeg niet (qua spelers) had aangepast. Ook probeerden ze zeker niet alleen maar tegen te houden en kwamen ze best tot een behoorlijk aantal aanvallen, zonder echte kansen.
    Het is natuurlijk wel bijzonder dat hij denkt dat je uit bij Barcelona hetzelfde zou kunnen spelen als thuis tegen AEK.
    Ik begrijp de zin "Terwijl de realiteit leert dat het eigenlijk andersom zou moeten zijn." niet. Hij zal toch niet bedoelen dat PSV gisteren meer kans maakte op een goed resultaat dan Ajax vandaag?
    Vind ik leuk
    JDW1988 +3099
    woensdag 19 september 2018 om 09:48
    Achteraf is het makkelijk lullen meneer de Groot.
    Dan kun je jezelf ook net zo goed afvragen: Wat als die bal van Pereiro er wel in had gegaan, of die van Bergwijn.

    Maarja, als als.... telt niet.
    Vind ik leuk
    Wilex +1378
    woensdag 19 september 2018 om 10:31
    Nou dan had Barça van zen 2 naar zen 3 geschakeld en had het ook gewoon gewonnen.
    Als Pec uit 18 doelpogingenen in 1 helft door een wonder de bal er niet in krijgt, de scheids vergeet ook nog even rood te trekken en met 1 ros naar voren wint psv die wedstrijd nog in de laatste minuut dan hoor ik iedereen roepen dit is pure kwaliteit en niemand van wat als.
    En nu gaan we 2 halve kansen in Camp Nou analisere van wat als die erin hadden gegaan.
    Met andere woorden wat hebben we een pech gehad, het had heel anders kunnen lopen.

    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 09:49
    al speelt Ajax in het roze , die gaan vanavond gewoon winnen
    succes vanuit Eindhoven , boy's
    Vind ik leuk
    2cents +57834
    woensdag 19 september 2018 om 09:52
    De Groot vergeet daarbij voor het gemak dat Ajax Europees vaak juist thuis het verschil maakt.
    Vind ik leuk
    Morris +23127
    woensdag 19 september 2018 om 10:01
    Van wie zal de groot deze tekst hebben geleend?
    Vind ik leuk
    2cents +57834
    woensdag 19 september 2018 om 10:21
    Hans Böhm?
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2358
    woensdag 19 september 2018 om 10:33
    Heb je de tekst wel gelezen?
    Op roze of met, niet in roze.
    Vind ik leuk
    2cents +57834
    woensdag 19 september 2018 om 10:33
    Verkeerde plekje voor je reactie?
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2358
    woensdag 19 september 2018 om 10:35
    Ja ik probeerde op die milwall pipo te reageren.
    Ging helemaal verkeerd, net als zijn begrijpend lezen en kennis van de Nederlandse taal.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:39
    dat jij zo dom bent dat jij het niet snapt daar kan ik niks aan doen , opperkneus
    ze hebben het erover , dat Ajax in het zwart moet spelen
    ik zeg dat dat niet uitmaakt , al spelen ze in het roze
    maar dat begrijpt een kleuter met een verstandelijke beperking zoals jij natuurlijk niet
    je kan niet eens een reactie onder de goede reactie plaatsen
    en dat is me toch een partij moeilijk
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2358
    woensdag 19 september 2018 om 10:45
    Ik citeer:

    Hij ziet dat Nederlandse teams liever met 'zwart' spelen.

    De Groot bedoelt dat Nederlandse teams het initiatief liever aan de tegenstander laten.

    Vind ik leuk
    129 +1000
    woensdag 19 september 2018 om 09:54
    De Groot heeft groot gelijk. Gewoon #tenhagout, en zo snel mogelijk Peter Bosz terughalen.
    Vind ik leuk
    Jajaja +364
    woensdag 19 september 2018 om 10:09
    Heb je daar niet ook heel lang #boszout over geroepen?
    Vind ik leuk
    129 +1000
    woensdag 19 september 2018 om 10:52
    Neeneenee
    Vind ik leuk
    Zultkop +5659
    woensdag 19 september 2018 om 10:11
    Ik denk dat Bosz zelf niet teruggaat. Er is denk ik het eea gebeurd waardoor hij er niet langer voor open stond om langer te blijven. Het was niet alleen die trein die langskwam.
    Vind ik leuk
    129 +1000
    woensdag 19 september 2018 om 10:52
    De breuken zijn door Overmars al gelijmd.
    Vind ik leuk
    rinirat +2892
    woensdag 19 september 2018 om 09:55
    Je kunt je af vragen wat is Barcelona zonder Messi, hadden ze dan wel een kans gehad...
    Ik denk het wel.
    Ajax moet verstandig voetballen vanavond en proberen op de winst te spelen.
    Als je uberhaupt een kans wil maken om door te gaan ,moet je vooral thuis de punten halen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 19 september 2018 om 10:08]
    Vind ik leuk
    Zultkop +5659
    woensdag 19 september 2018 om 10:13
    Ajax moet het AEK toch wel lastig kunnen maken, het is geen Barcelona niveau....
    Vind ik leuk
    plein19 +2446
    woensdag 19 september 2018 om 10:16
    Dat valt wel mee. Bosz heeft tenminste gezegd dat hij in de toekomst best terug zou willen. Maar hij zal zijn huidige salaris wel eerst binnen willen hebben
    Vind ik leuk
    zoroman30 +82
    woensdag 19 september 2018 om 10:48
    Hij mag toch nog voorlopig geen andere baan hebben als trainer etc? Omdat hij anders de rest van zijn salaris van Dortmund niet krijgt?
    Vind ik leuk
    plein19 +2446
    woensdag 19 september 2018 om 10:57
    Ja klopt dat bedoelde ik idd met het geld binnen hebben.
    Vind ik leuk
    COYG +6710
    woensdag 19 september 2018 om 11:14
    En jij denkt dat hij dat echt heeft gezegd. Naar mijn weten wordt hij nog witheet als je het over de gang van zaken hebt van toen.
    Vind ik leuk
    plein19 +2446
    woensdag 19 september 2018 om 12:01
    Ik heb het op tv gezien
    Vind ik leuk
    Korm +37297
    woensdag 19 september 2018 om 10:51
    ik heb geen twijfel of ajax gaat winnen. de vraag is meer wat het 2,3 of 4 tegen 0 ;)
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2358
    woensdag 19 september 2018 om 11:01
    Als Messi stopt, zullen ze vast wel een wereldtopper als vervanger halen.
    Frenkie de Jong bv. Nee onzin.
    Maar geen idee wie dat kan zijn.
    Vind ik leuk
    Cheat Codes +8036
    woensdag 19 september 2018 om 10:00
    Compleet kansloos waren ze.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:08
    oprotten jij hier
    iedereen kotst jou uit
    Vind ik leuk
    Korm +37297
    woensdag 19 september 2018 om 10:52
    inderdaad, maar elke Nederlandse team is dat :)
    Vind ik leuk
    Markieee +1001
    woensdag 19 september 2018 om 10:08
    Wat is dit nou weer voor lul verhaal.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:14
    Zondag 16.45. Dan moet Psv vlammen........
    Je kunt niet opboksen tegen ploegen waarin 1 speler meer verdient dan de complete selectie van Psv samen.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41618
    woensdag 19 september 2018 om 10:31
    Die Jaap. Die kan er ook echt niks van he. Wow wat lult die een hoop onzin.
    Hoe komt ie er ooit bij dat Ajax ook maar een beetje moeite had met Groningen thuis? Ajax was zo absurd veel beter dat die hele pot geen moer aan was om naar te kijken...

    Als hij Ajax daadwerkelijk eerlijk bekeek de afgelopen jaren en goed analyseerde, zag ie dat ze thuis juist veel beter presteren. Vooral in Europa. Vooral de topwedstrijden. Een PSV werd vorig seizoen thuis helemaal tureluur gevoetbald. Terwijl PSV het thuis precies andersom deed tegen Ajax.
    Nou, daar gaat het hele punt van Jaap...
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:50
    Het publiek is zó ontzettend belangrijk voor het vuur in de spelers.
    Vind ik leuk
    HanV +4581
    woensdag 19 september 2018 om 11:25
    Waarschijnlijk werd in die wedstrijd bijna altijd de helft van Groningen gebruikt, dat is natuurlijk wel een nadeel als je ruimte en diepte wilt creëren. Probeer dat maar eens te krijgen als je al in strafschopgebied begint.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:32
    1ste helft PSV vond ik wel leuk om te zien, Gevaarlijke counters.. zelfs na de 1-0 van Barcelona deed het leuk mee. Na de 2-0 gaf ik het op en kennelijk PSV ook.

    Hopelijk krijgt Ajax een mooi avondje tegen AEK :)

    Veel plezier met kijken Ajacieden, ik hoop te genieten
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:49
    "PSV liet het initiatief in Camp Nou aan FC Barcelona"

    FOUT. PSV had geen keus.

    Klaar met lezen.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:56
    PSV Speelde anders aardig mee in de 1e helft, tot aan de 2e goal gaf ik PSV nog kans op een stuntje..
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 11:07
    Dat is wat anders dan initiatief hebben ;)
    Vind ik leuk
    mcmodd +24111
    woensdag 19 september 2018 om 11:07
    Jaap Groot zit er volkomen naast waar het PSV betreft. Maar dat kennen we van hem, niks van aantrekken dus. Wat betreft Ajax: als Ajax geen initiatieven ontplooit dan speelt het geen goed resultaat, ja dat is logisch, maar telt voor elke club. Dan is de kwaliteit van de tegenstander dus ook altijd bepalend, derhalve doet Jaap Groot hier geen tuinhekje, maar een openstaande deur open. Voegt ook niets toe, anders dan dat hij partijdig is.
    Vind ik leuk
    KoiFreak +271
    woensdag 19 september 2018 om 11:09
    PSV heeft een zwaardere poule dan Ajax..
    Voor PSV wordt heel moeilijk verhaal om derde plaats te halen..
    NL cluppies zijn nog steeds niet goed genoeg voor CL of EL
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 11:11
    Wat een kenner die de Groot. Ajax gaat even laten zien hoe je een Europese wedstrijd speelt tegen een mindere tegenstander.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +11844
    woensdag 19 september 2018 om 11:41
    Jaap de Groot is jarenlang de sprekende pop van Johan Cruijff geweest. Nu denkt Jaap dat hij zelf ook alle kennis in huis heeft en komt hij met deze onzin praat over spelen met wit en zwart.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 12:09
    Ajax kwam goed weg tegen Dynamo? hahahaha

    Dynamo had mazzel dat ze niet met 7-1 naar huis gingen. Wat een grap dit
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32911
    woensdag 19 september 2018 om 12:52
    Dus ze hebben een chef sport zonder verstand van voetbal en een chef voetbal zonder verstand van voetbal. Wat een leuk tijdschrift is het ook.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 14:08
    Psv heeft kansen gehad dit niet benut worden dat is jammer en 2 doelpunten waren onnodig desondanks is de individuele klasse van spelers als messi goed als hij de ruimte krijgt tijdens wk was dat wel anders
    Vind ik leuk
    Cookee +11176
    woensdag 19 september 2018 om 14:41
    Weet niet wat hij met 'zwart' bedoelt.

    Maar om als PSV in het Real-wit te spelen vond ik een beetje provocerend.
    Vraag me alleen af of Bommel nu nog achter zijn tactiek staat.
    Uitslag is iets te hoog, maar toch leuk meegedaan, jammer dat de spelers allemaal het vizier te hoog hadden.
    Vind ik leuk
    Rulle Mus +15
    woensdag 19 september 2018 om 15:31
    Wat een tenenkrommend gelul in de ruimte weer van die De Groot.
    Vind ik leuk
    PeterAdo +344
    woensdag 19 september 2018 om 16:09
    Moment opname tegen ADO zal normaal niet gebeuren
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 18:21
    Als Ajax met zoveel verliest dan is dat normaal als PSV verliest met 4-0 dan is dat geflatteerd dit is zo krom . Je verliest gewoon met 4-0 klaar uit over dan heb je het niet goed gedaan . Of je nou 1 of 10 kansen gehad heb en dat is met elke wedstrijd zo . Je kunt nog zo'n goede wedstrijd spelen verliezen is verliezen en niet anders.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws