Gullit brengt Boadu-probleem onder aandacht in Engeland: 'Niet gewend aan tackles'

    Gullit brengt Boadu-probleem onder aandacht in Engeland: 'Niet gewend aan tackles'

    donderdag 20 september 2018 om 08:20

    Ruud Gullit maakt zich zorgen over de 'inburgering' van kunstgras in Nederland. De voormalig wereldvoetballer van het jaar verwijst naar de zware blessure die AZ-talent Myron Boadu opliep en vermoedt dat de twee het niet gewend zijn om op natuurgras te spelen.

    Gullit was woensdagavond actief als analist voor beIN Sports en kreeg vragen over het aantal kunstgrasvelden in Nederland. "Ik geloof dat er zes Eredivisie-clubs op kunstgras spelen. We hebben niet zo veel geld in Nederland, dus de kleinere clubs denken: je hoeft het veld niet te onderhouden en je kunt altijd trainen, scheelt je zo twee miljoen per jaar. Maar met dat geld kochten ze juist een hoop spelers haha. En dat haalde ook niet veel uit."

    De voormalig Oranje-international maakt stelt vast dat Nederland één van de weinige landen in Europa is waar kunstgras gemeengoed is. "Een hoop spelers willen niet naar Nederland komen, omdat ze niet op kunstgras willen spelen. Of het risico op blessures ook groter is? Jazeker, vooral bij jonge spelers. Ik zie veel meniscus- en enkelblessures bij die jonge gasten."

    Boadu
    Boadu trof het zelfs nog slechter: de zeventienjarige AZ-spits brak zijn enkel na een botsing met de inglijdende Feyenoord-verdediger Eric Botteghin. "Vrijwel niemand maakt tackles op kunstgras, dus de spelers zijn gewend aan een soort zaalvoetbal", aldus Gullit. "Die jongen dacht dat hij de bal nog kon aannemen, maar hij verwachtte totaal niet dat er nog iemand in kwam glijden. Hij is gewoon niet gewend aan dat soort omstandigheden."

    Lees meer over:Eredivisie

    Poll

    Moet kunstgras verboden worden?

    (5385 stemmen)

    Plaats een reactie

    TheSavior +916
    donderdag 20 september 2018 om 08:25
    We blijven maar lullen, maar er gebeurd gewoon helemaal niks! Weg met dat kunstgras en wel zo snel mogelijk. Het is gewoon je reinste competitievervalsing!!

    Het is gewoon een van de redenen dat het Nederlandse voetbal zo is afgegleden in niveau.

    En al dat gezeur over geld.. Jezus, kom op zeg. Er zijn zelfs amateurclubs met een goede mat. Een goed veld is gewoon een van de voorwaarden voor professioneel voetbal.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 20 september 2018 om 08:26]
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19738
    donderdag 20 september 2018 om 08:31
    Young Boys gisteren ook. Zeker op Europees gebied in de CL moet je dat verbieden. Op dat niveau verdien je genoeg geld dus dat mag geen excuus zijn. Of je gaat maar in een ander stadion spelen.
    Vind ik leuk
    firewire2 +290
    donderdag 20 september 2018 om 08:31
    het mag toch niet meer vanaf aankomend seizoen in de eredivisie!
    Vind ik leuk
    RtdDub +13241
    donderdag 20 september 2018 om 08:40
    Was het maar waar.
    Met die kunstgraspooier Smit in het KNVB bestuur zal het nog wel even duren voor er een verbod komt.

    Want zij die terug moeten naar echt gras willen om een of andere reden daarvoor gecompenseerd worden. Het jarenlang uitgespaarde geld met plastic velden hebben ze ten slotte ook altijd eerlijk onder de rest verdeeld.

    Oh...wacht.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 20 september 2018 om 08:44]
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16686
    donderdag 20 september 2018 om 10:23
    Hebben ze in aankopen gestoken waar ze ook geen moer verder mee zijn gekomen.
    Afschaffen die bende, maar wat je zegt, met Smit in het bestuur wordt dat moeilijk aangezien zijn clubje ook op plastic speelt!
    Vind ik leuk
    RtdDub +13241
    donderdag 20 september 2018 om 10:32
    De man was of is nog steeds groot aandeelhouder bij zo'n kunstgrasboer.
    Dus tel uit je winst.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16686
    donderdag 20 september 2018 om 10:33
    Ja klopt, die verdient er ook nog aan!
    Vind ik leuk
    Rodajc +14353
    donderdag 20 september 2018 om 09:55
    Totaal onrealistisch.
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 08:40
    Inderdaad uitbannen met die rotzooi, afgelopen zondag zelf nog een potje op deze rommel gehad na 30 minuten na de kant gegaan.

    Met mijn vertyfde enkels is het helemaal geen doen op deze synthetische rotzooi.

    Reinste competitievervalsing, kunstgras is een heel ander spelletje, er word geen voetbal opgespeeld zoals het bedoeld is.
    Vind ik leuk
    B3v3r +614
    donderdag 20 september 2018 om 08:43
    Zeker weten competitievervalsing. Kijk alleen al bij Heracles hoeveel punt ze thuis halen en uit (al jaren)
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 08:43
    We kregen al de bijnaam 'The Mickey Mouse League' en nu staan we bekend om de 'plastic grass competition'.
    Dat samen gecombineerd krijgt de ED nog de bijnaam de 'Legoland League'.
    😳
    Vind ik leuk
    yuuup +9488
    donderdag 20 september 2018 om 08:57
    Michael Jackson League. Alles is fake en je verneukt je jeugd ermee.
    Vind ik leuk
    HanV +4287
    donderdag 20 september 2018 om 08:58
    Het ligt aan het giletje van Schone gisteravond, hoe kun je nou denken dat dat een voetballer is als hij op je opa lijkt. Een blessure op een veld ligt niet aan een al dan niet overtreding van een invliegende verdediger of aan het veld waarop het dan gebeurt, maar aan een veld verderop. Gisteren had de Ligt natuurlijk gespeeld als hij niet geblesseerd was geraakt omdat hij op gras trainde terwijl hij anders elke wedstrijd op kunstgras speelt.
    Vind ik leuk
    Summit +567
    donderdag 20 september 2018 om 17:00
    Ja kunstgras moet weg uit profvoetbal. Maar NL presteert slecht en eerlijk gezegd denk ik dat dat niet voor het grootste gedeelte aan kunstgras ligt. Feyenoord heeft hier een grote rol in gespeeld, want ging bijna failiet en ipv een top3 was er een top 2 (ajax en psv). Ofwel minder concurrentie en zitten slapen op de transfermarkt waardoor opeens AZ en Twente kampioen worden. Etc etc.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +20880
    donderdag 20 september 2018 om 08:25
    Onzin.
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +625
    donderdag 20 september 2018 om 08:26
    Kunstgras is geen gras!
    Vind ik leuk
    MaLoNoWa +6905
    donderdag 20 september 2018 om 08:27
    Nee, klopt.
    Het is kunstgras.
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +625
    donderdag 20 september 2018 om 11:25
    Gras kun je maaien! Het is gewoon hoogpolig tapijt met een groene kleur waar we op menen te moeten voetballen!
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 08:26
    Kunstgras. Het is zo slecht voor je enkels. Weg ermee.
    Vind ik leuk
    Summit +567
    donderdag 20 september 2018 om 17:02
    Vooral voor knieën
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 08:27
    Sinds wanneer speelt AZ op kunstgras?
    Vind ik leuk
    Tom88Fey +192
    donderdag 20 september 2018 om 08:31
    Guilit zegt dat Boadu heeft leren voetballen op plastic, niet dat AZ speelt op plastic. ;-)
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3481
    donderdag 20 september 2018 om 09:01
    Hij zegt dat boadu gewend is om op plastic te spelen. Volgens mij ben je alleen ergens aan gewend als je er vaak speelt, en dat is in het geval van boadu het stadion van az en het trainingscomplex van az. Daar spelen ze toch gewoon op gras? Ergo, boadu is gewend te spelen op echt gras.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 20 september 2018 om 09:02]
    Vind ik leuk
    Tom88Fey +192
    donderdag 20 september 2018 om 09:17
    Rondom het AFAS Trainingscomplex heeft AZ beschikking over vier kunstgrasvelden en drie natuurgrasvelden.
    De plastic velden worden gebruikt door de jeugd waar Boadu tot begin dit seizoen speelde.
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 10:11
    Ik weet niet precies sinds wanneer Boadou met het eerste elftal traint.
    Je kunt een hele boom opzetten over de vraag of er op kunstgras geen /weinig slidings worden gemaakt (ik heb er overigens wel veel gezien op kunstgras maar dat is geen representatieve steekproef) en dat Baodou dáárom niet rekende op deze actie van Botteghin. Ander insteek ter overweging: Boadou heeft weinig ervaring met het fysiekere spel van een volwassen ploeg. Tel daarbij op dat AZ zich focust op technisch verzorgd voetbal. Die twee zaken bij elkaar vormen een even krachtige argumentatie.
    En ook om die reden vind ik Gullit's betoog niet overtuigend.
    Vind ik leuk
    Tom88Fey +192
    donderdag 20 september 2018 om 10:26
    Tja op de vraag welk onderdeel van de puzzel het meeste heeft bijgedragen aan dit ongeval kan je inderdaad twisten tot je een ons weegt. Echter denk ik toch dat het plastic een significante rol gespeeld heeft. Misschien niet perse "de rol" maar wel groot genoeg om deze te benoemen.

    Mede daarom kan ik me ook in het argument van Gullit vinden omdat randwaarden zoals de ondergrond waarop je speelt en de (overige) kwaliteit van materiaal het verloop van het spel/de ontwikkeling van een speler kunnen beïnvloeden.

    Boadu speelde vanaf 2014 bij AZ, wat betekend dat hij zo'n drie jaar lang getraind (geconditioneerd is) heeft op plastic, wat drie jaar aan fysieke en cognitive vorming is. Dit valt niet weg te strepen in de ontwikkeling van een persoon/speler.

    Tel daarbij op dat hij nog super jong is en ineens op het hoogste niveau moet presteren (iets dat ook extra stress op het lichaam geeft) en je hebt een recept voor ongelukken.

    Jonge spelers die vaker op gras getraind hebben en minder snel 'er moeten staan' hebben, vermoed ik, daarom ook minder snel dit soort blessures. (Zie talenten van Ajax, Feyenoord en PSV)
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 10:30
    Inderdaad, veel factoren spelen. Een snelle overgang van kunst naar natuur en van jeugd naar volwassen is in elk geval risicovol.
    Feit is, kunstgras levert niet meer maar andere blessures (inderdaad enkels) op.
    Maar feedback van grote meerderheid spelers vind ik een ruim voldoende argument voor afschaffing.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 20 september 2018 om 10:30]
    Vind ik leuk
    HanV +4287
    donderdag 20 september 2018 om 09:01
    Bij AZ leiden ze dus op op kunstgras of is het geen echte AZ-speler?
    Vind ik leuk
    5697956 +3792
    donderdag 20 september 2018 om 09:20
    Die hele theorie van Gullit klopt niet. Hij doet zich voor als deskundige. Hij moet periodiek ook wat in de media te vertellen hebben he, zodat hij niet in de vergetelheid raakt.
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 09:40
    Wat wel klopt is dat op kunstgras meer enkelblessures voorkomen. Wat hij weglaat is dat het aantal knieblessures juist lager ligt en dat er op kunstgras niet meer blessures voorkomen.
    Hij 'shopt' naar believen in het onderzoek en laat het e.e.a weg.
    Waarom blessures erbij halen als de overgrote meerderheid van de professionele spelers aangeeft op natuurgras te willen spelen. Dat is het meest valide argument.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 20 september 2018 om 09:42]
    Vind ik leuk
    johnaz +22
    donderdag 20 september 2018 om 11:26
    bij AZ is het half om half kunstgras en echtgras
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 14:16
    Juist de overgang van het een naar het ander brengt verhoogd risico op blessures aan pezen en aanhechtingen. Vanuit dat oogpunt is kiezen beter dan mixen.
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19738
    donderdag 20 september 2018 om 08:28
    Vergezocht dit, maar goed als dit helpt dat afgrijselijke kunstgras weg te krijgen ben ik het eens met Gullit.
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 08:39
    Gullit moet zijn mond houden en niet naar buiten toe treden, "het probleem"
    Vind ik leuk
    Il Gordo +8191
    donderdag 20 september 2018 om 08:41
    Gullit moet niet zijn mond houden. Altijd goed voor wat mooie quotes. "Great game".
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 08:45
    Gullit brengt ons alleen maar in discrediet, te vaak negatief..
    Vind ik leuk
    Il Gordo +8191
    donderdag 20 september 2018 om 08:54
    Och, Gullit is ook een prima uithangbord voor Nederland. Komt overal binnen, maakt makkelijk een praatje. Nee, prima gast joh.
    Vind ik leuk
    HanV +4287
    donderdag 20 september 2018 om 09:02
    Hij weet wat de fans graag horen.
    Vind ik leuk
    Blindsy +11297
    donderdag 20 september 2018 om 08:40
    Da's niet eens zo'n gekke analyse mbt de aktie van Boadu, Gullit.
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 08:55
    Kunstgras wordt populair.

    Gisteren zelfs als de entree in de Champions League gehad ;)
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4469
    donderdag 20 september 2018 om 09:22
    We kunnen blijven lullen, tijd voor actie. Weg met kunstgras
    Vind ik leuk
    Deck010 +7322
    donderdag 20 september 2018 om 09:29
    Ik hoop dat mijn vriend Humberto01 dit bericht ook leest.
    Gisteren werd ik nog voor alles en nog wat uitgemaakt omdat ik opmerkte dat spelers die veelal trainen en spelen op kunstgras andere belasting op hun gewrichten krijgen en hier last van kunnen krijgen op echt gras.
    Misschien is hij het nu wel eens met Gullit.
    Vind ik leuk
    soksa +1562
    donderdag 20 september 2018 om 10:49
    Ik vind dit een hele vreemde bewering van Gullit. Het is puur speculatie dat hij denkt dat Boadu zo'n tackle niet verwacht. Dit soort blesurres komen al jaren voor eens in de zoveel tijd. Dat hoort (helaas) bij het voetbal, op elk niveau. Hij kent Boadu helemaal niet goed. Maar weet zogenaamd wel precies wat hij tijdens deze tackle zou hebben gedacht? Gullit wil gewoon weer eens wat interessants zeggen.
    Vind ik leuk
    aphex twin +1154
    donderdag 20 september 2018 om 11:10
    Ik snap Gullit niet. Wat heeft aangehaalde blessure met kunstgras te maken dan haha :) Helemaal niks! Ruudje doet weer eens interesting in Engeland :) Hij kan beter in de kleedkamer gaan staan.
    Vind ik leuk
    Cookee +10702
    donderdag 20 september 2018 om 16:08
    AZ heeft echt gras en daar gebeurde dit.
    Elke speler heeft ogen zijn rug als er een verdediger meeloopt, dan spring je op. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit een fout van Boadu is, het is ook gewoon pech, als zijn noppen geen grip gekregen hadden was er niks gebeurd.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws