Na Ajax en PSV leegte op donderdag: 'Kan gevoel samenvatten in één woord'

    Na Ajax en PSV leegte op donderdag: 'Kan gevoel samenvatten in één woord'

    Gepubliceerd: vrijdag 21 september 2018 om 08:14vr 21-09-2018 om 08:14

    Waar Nederland dit seizoen met liefst twee clubs aan de Champions League deelneemt, zijn de afgevaardigden voor de Europa League al uitgeschakeld. AZ-directeur Max Huiberts baalt stevig.

    "Ik kan mijn gevoel samenvatten in één woord", zegt Huiberts in de Volkskrant, "maar dat woord is niet geschikt voor de krant. We hadden verwacht aan de groepsfase mee te doen. We hadden daarop zelfs ingezet. Het is een domper. Dat gevoel werkt door, ook voor staf, spelers en supporters." De Alkmaarders strandden in de voorrondes tegen het Kazachse Kairat Almaty.

    "Wij hebben in de laatste veertien jaar elf keer in de groepsfase gestaan. Spelers als Svensson en Midtsjö kwamen mede naar AZ omdat we ze Europees voetbal konden bieden", vertelt Huiberts, die de uitschakeling al evalueerde. De selectie eerder op orde hebben, nadat Weghorst en Jahanbakhsh waren vertrokken, was onderwerp van discussie, net als nog eerder beginnen met de voorbereiding.

    Voordeel is wel dat AZ – net als Feyenoord - meer rust krijgt en zich volledig kan richten op de competitie. Inspanningsfysioloog Raymond Verheijen deed al eens onderzoek naar de negatieve gevolgen van Europees voetbal. Zo verloor Ajax twee seizoenen geleden liefst vijftien punten na duels in de Europa League. Huiberts: "Al zou die relatie bestaan, dan nog had ik veel liever meegedaan in de Europa League."

    Poll

    Kijk jij zonder Nederlandse deelnemers naar de Europa League?

    (736 stemmen)

    Plaats een reactie

    Janzijnvader +16152
    vrijdag 21 september 2018 om 08:22
    Scheelt wel weer blamages in de Eredivisie na elk Europees duel. AZ verloor altijd standaard de wedstrijd na een EL wedstrijd. Toch iets positiefs.
    Vind ik leuk
    Ruud40 +12808
    vrijdag 21 september 2018 om 08:38
    Een goede gewoon die PSV het beste maar zo snel mogelijk over kan nemen!!!
    Vind ik leuk
    Koeroe +12536
    vrijdag 21 september 2018 om 11:32
    Het gaat de titelrace nog spannender maken. Zeker aangezien het aannemelijk is dat PSV hier na de winterstop geen last meer van zal hebben in tegenstelling tot ajax die ik sowieso derde en misschien wel tweede zie worden
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 08:23
    Schande van zowel Feyenoord als AZ, maarja wel 2 topploegen in de CL. Denk dat voor het Nls voetbal het beste is wanneer ze beide 3e worden en de EL in gaan hier valt uiteraard meer te halen na de groepsfase dan in de CL...
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5671
    vrijdag 21 september 2018 om 08:42
    Feyenoord moet gewoon passen als ze dit jaar europees voetbal halen.. laat een andere club het maar eens proberen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 08:47
    Het is jammer maar wel terecht, dat als clubs als utrecht Vitesse etc. Europees halen drie voorrondes moeten spelen en daar sws een beter team in tegen komen in een van de rondes dit valt dus niet te vermijden. Zie Zenit vorig jaar en Basel dit jaar..
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 10:01
    Ze moeten gewoon eerder beginnen met de voorbereiding.
    Vind ik leuk
    Il Gordo +10652
    vrijdag 21 september 2018 om 10:03
    Zwolle moet gewoon passen als ze dit jaar in de Eredivisie blijven.. laat een andere club het maar eens proberen.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34244
    vrijdag 21 september 2018 om 08:23
    Volgende keer beter.

    We zakken steeds verder af
    Vind ik leuk
    Fissah14 +284
    vrijdag 21 september 2018 om 08:24
    De eredivisie behalve PSV en Ajax ja
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34244
    vrijdag 21 september 2018 om 08:25
    Die ook op den duur maak je maar geen zorgen.
    Vind ik leuk
    Foden +4656
    vrijdag 21 september 2018 om 08:30
    Euh nee
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 08:31
    Juist niet als ze ervoor gaan zorgen dat ze de CL jaarlijks halen.. heb daar wel vertrouwen in
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 11:21
    Ben benieuwd naar je argumenten voor deze stellingen.
    En ook naar hoe jij het zou aanpakken om het het tij te keren.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34244
    vrijdag 21 september 2018 om 12:27
    We gaan vrolijk ten onder,

    1 Nederlands elftal stelt haast niet meer voor

    2 europees kunnen we niet meer mee als je het financieel gaat vergelijken (tv gelden, salarissen etc)

    3. Het niveau word met de jaar minder in de eredvisie.

    En ga zo maar door.
    Vind ik leuk
    frhoi +1054
    vrijdag 21 september 2018 om 08:33
    psv en ajax ook, nu spelen ze CL, volgend jaar kan t opeens weer zoals vorig jaar zijn en spelen ze beide niks
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5671
    vrijdag 21 september 2018 om 13:19
    Bij ajax is er wel een constante factor dat er ieder jaar een paar jeugdspelers naar het hoge niveau gebracht worden. Dit jaar zijn dat Eiting, mazraoui etc Die konden moeiteloos mee tot nu toe in Europa.
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4937
    vrijdag 21 september 2018 om 08:29
    Dan had AZ beter eerder aankopen gedaan en gezocht naar echte versterkingen. AZ barst van het geld maar investeren ho maar. Dat is niet slim, dit soort matige prestaties wegen enorm zwaar door. Deze jaargang had AZ nog den geplaatste status waardoor men in de voorrondes een clubje uit Kazachstan tegen kwam. De volgende keer treft men wellicht een ploeg uit Spanje of Engeland. Tel uit je winst
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 08:29]
    Vind ik leuk
    Paul_dutch +779
    vrijdag 21 september 2018 om 08:36
    Volgens mij is het voor Nederland juist beter om af te zakken.. dat je uiteindelijk bijvoorbeeld 4 ploegen in europa hebt, hoef je de punten ook maar te delen door 4. Psv & ajax voorronde Champions League, az & feyenoord voorronde europa league. Als je dat structureel hebt moet je wel veel punten gaan pakken.
    Vind ik leuk
    Basschot +2246
    vrijdag 21 september 2018 om 08:43
    Maar dan moeten ze wel punten pakken! Feit is ook dat je seizoen al in Juli begint
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 08:44
    Ik vind dat je Vitesse in dit verhaal mee had moeten nemen.
    Vind ik leuk
    Basschot +2246
    vrijdag 21 september 2018 om 08:47
    Hadden het ook beter moeten doen
    Vind ik leuk
    Het Brein +4344
    vrijdag 21 september 2018 om 13:13
    Mwah, want Basel is haalbaar? Normaal winnen alleen Ajax en PSV daarvan...
    Vind ik leuk
    Basschot +2246
    vrijdag 21 september 2018 om 08:47
    Voordeel is wel dat AZ – net als Feyenoord - meer rust krijgt en zich volledig kan richten op de competitie.

    Nadeel is dat je al wedstrijden in Juli hebt en niet bv in September pas
    Vind ik leuk
    pos +8834
    vrijdag 21 september 2018 om 08:53
    En toch blijft het zo dat je eigenlijk noodgedwongen snel zaken moet doen op de transfermarkt puur en alleen omdat je in juli al hele belangrijke wedstrijden moet spelen. Kan me best voorstellen dat dat niet ieder jaar even makkelijk gaat.
    Vind ik leuk
    El Cazador +7515
    vrijdag 21 september 2018 om 09:42
    Het is wederom Ajax die de punten voor de lijst binnen haalt, who else??
    Vind ik leuk
    Il Gordo +10652
    vrijdag 21 september 2018 om 10:05
    Ja, dat vroeg ik me vorig jaar ook af. Elk jaar sneuvelt er wel een Nederlandse club onverwachts in de voorrondes. En da's een blamage. Dit keer zijn het Feyenoord en AZ. Volgend jaar wellicht een andere club.
    Vind ik leuk
    companen +1411
    vrijdag 21 september 2018 om 11:52
    AZ was de puntenpakker 10 jaar geleden de hoogste van Nederland plekje 20 van Europa, wordt wel eens tijd dat Ajax de punten gaat pakken
    Vind ik leuk
    sundaymanara +1041
    vrijdag 21 september 2018 om 11:12
    'We hadden verwacht aan de groepsfase mee te doen. We hadden daarop zelfs ingezet.'

    Onzin. Eerst je beste spelers verkopen en dan nog even wat spelers inpassen, terwijl de EL al in de vakantie begint. Kansloos. Nu kun je weer voor de KNVB beker gaan spelen, da's alles wat er over blijft.
    Vind ik leuk
    Het Brein +4344
    vrijdag 21 september 2018 om 13:11
    "We hadden verwacht aan de groepsfase mee te doen. We hadden daarop zelfs ingezet"

    Door je 2 beste mensen te verkopen, wauw!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws