Frenkie de Jong had bijna voor PSV gespeeld: Ajax won strijd met 'faire deal'

    Frenkie de Jong had bijna voor PSV gespeeld: Ajax won strijd met 'faire deal'

    zaterdag 22 september 2018 om 07:15

    Frenkie de Jong maakt furore op het middenveld van Ajax, maar had in mei 2015 bijna voor PSV gekozen. Het Algemeen Dagblad onthult hoe de Amsterdammers uiteindelijk tóch de strijd wonnen van de rivaal uit Eindhoven.

    De Jong was destijds jeugdspeler van Willem II, hoewel hij al meetrainde met de A-selectie, en had zich in de kijker van beide topclubs gespeeld. PSV bereikt begin mei 2015 een mondeling akkoord met het kamp-De Jong over een driejarig contract in Eindhoven. Het AD meldt dan dat de op dat moment achttienjarige belofte bij PSV heeft getekend. Een akkoord tussen beide Brabantse clubs leek echter een kwestie van tijd.

    Op 10 mei 2015 debuteert De Jong tegen ADO Den Haag in het eerste van Willem II. De Tilburgers realiseren zich dat de controleur, in het bezit van een tot 2016 doorlopend jeugdcontract, onhoudbaar is en willen het onderste uit de kan halen. PSV deed een openingsbod en was bereid om dat te verhogen, maar Willem II maakte niet duidelijk hoeveel het precies moest vangen voor De Jong.

    Ajax sluit 'faire deal'
    Vervolgens sloeg Ajax toe. Directeur spelerszaken Marc Overmars nodigde de talentvolle middenvelder, zijn familie en zaakwaarnemer Ali Dursun uit voor een gesprek op sportpark De Toekomst. Ook toenmalig hoofdtrainer Frank de Boer, 'cultuurbewaker' Dennis Bergkamp en Jong Ajax-trainer Jaap Stam laten hun gezicht zien en maken grote indruk op De Jong. Ajax en Willem II bereiken snel overeenstemming over een transfer: De Jong maakt het seizoen 2015/2016 af in Tilburg (al zou hij tijdens de winterstop van dat seizoen al naar Amsterdam vertrekken, red.) en de Tricolores bedingen tien procent van de transfersom bij een eventuele doorverkoop.

    Toenmalig PSV-directeur Marcel Brands kijkt overigens zonder rancune terug op de kwestie-De Jong. "Een faire deal", laat de huidige Everton-directeur weten aan het AD. "Eerlijk is eerlijk. Zo gaan die dingen soms nou eenmaal in het voetbal."

    Poll

    Wat wordt PSV - Ajax?

    (21062 stemmen)

    Plaats een reactie

    zaterdag 22 september 2018 om 07:17
    Iedereen wil naar ons aller ajax
    Mooiste club van allemaal
    Vind ik leuk
    Castromann +6877
    zaterdag 22 september 2018 om 07:49
    Daarom koos ook s'werelds beste spits allertijden NIET voor ajax ...maar ging naar de mooiste fijnste club van het land PSV.
    Oja mocht niet weten wie dat was......
    Ronaldo (Brazilië).
    Maar on topic; jammer dat die jongen niet naar psv is gegaan....maar hij kiest voor ajax ..moet je zijn keuze respecteren...wat psv/brands destijds ook netjes hebben gedaan.
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 07:50
    Ronaldo mag de schoenen poetsen van zlatan 😜
    Vind ik leuk
    psvfan1913 +1607
    zaterdag 22 september 2018 om 08:33
    Ronaldo is een van de beste, misschien wel de beste spits die ooit geleefd heeft.
    Vind ik leuk
    Jozef +36984
    zaterdag 22 september 2018 om 09:02
    Misschien een tijdje de beste in zijn periode. Dat wel, maar heeft in totaliteit te weinig laten zien.

    Hele goeie spits, dat wel.
    Vind ik leuk
    Tjoep Cola +5447
    zaterdag 22 september 2018 om 09:51
    Vooral een WK goed spelen kon hij niet....
    Vind ik leuk
    Castromann +6877
    zaterdag 22 september 2018 om 10:01
    Met alle respect voir de zlatans vBastens vnistelrooijs etc op deze wereld.... Ronaldo had werkelijk alles wat een spits moet hebben.
    Snelheid ,fenomenale techniek,torinstinct,volledig 2benig,kracht,souplesse, timing,overzicht,kopkracht...
    Er zal nooit een completere spits komen.
    Vind ik leuk
    Jozef +36984
    zaterdag 22 september 2018 om 14:32
    Dan heeft hij te weinig getoond. Keerpunt was - vind ik - WK finale 1998....

    Daarna le3k de koek op door blessures en werd nooit meer de oude. Bovendien te dik ...

    Nee. Te weinig getoond.
    Vind ik leuk
    Castromann +6877
    zaterdag 22 september 2018 om 16:23
    Ondanks zijn blessures is hij wel 2x wereldkampioen geworden en 3 wk finales meegemaakt.
    En even topscoorder allertijden op n wk geweest.
    Dat kunnen weinig hem nazeggen.
    Maar goed tis ook n beetje smaken verschillen.
    Vind ik leuk
    FR_VakW +31
    zaterdag 22 september 2018 om 21:52
    Vind ik dus ook. In mijn ogen de beste spits die er ooit geweest is. In ieder geval de beste die ik ooit heb zien spelen. Heb het geluk dat ik hem nog ooit 'in het echt' heb zien spelen. In zijn tijd bij PSV was ik nog te jong voor een seizoenskaart bij Feyenoord dus in de eredivisie heb ik hem nooit gezien. Maar ik vergeet nooit meer dat hij in de 2e helft inviel bij Inter in de halve finale Uefa cup in 2002. Na een lange blessure was hij weer fit om een halve wedstrijd te spelen en kwam toen tegen Feyenoord voor het eerst weer op het veld. Dat was echt 45 minuten billen knijpen. Die gast was echt geniaal. Gelukkig was hij niet opgewassen tegen ons aller Feyenoord natuurlijk maar hij was op zeker de best of the rest. Toevallig weet ik ook dat hij vandaag jarig is en 42 wordt. Hij is precies 10 jaar ouder dat blijf ik altijd onthouden 🤣
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 07:57
    Klopt niet helemaal wat je schrijft. De reden dat Romario en Ronalda destijds naar PSV gingen, kwam door een politiekspel van Philips!
    Vind ik leuk
    Romario9 +11670
    zaterdag 22 september 2018 om 09:09
    Waarom had ie dan al een akkoord met PSV? Blijkbaar wilde ie graag bij ons aller PSV spelen.
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 10:28
    Volgens mij is Brands een beetje de weg kwijt aan het raken en stikt ie straks nog in al zijn leugens. Brands verteld nu dat PSV een akkoord had met De jong.

    Eerder vertelde Brands het volgende:

    -- PSV haakte vanwege salariseis af voor Frenkie de Jong
    26 september 2015

    Tijdens de Forummiddag van de Supportersvereniging liet Marcel Brands weten dat PSV vanwege de enorme salariseis van Frenkie de Jong is afgehaakt in de strijd om de middenvelder. Ajax zou drie tot vier keer meer salaris hebben geboden dan vergelijkbare talenten bij PSV zoals Steven Bergwijn zouden verdienen. PSV wilde daarin niet meegaan. --

    Hoe kan je dan een akkoord hebben wanneer het salaris wat De jong wilde hebben, geen optie is geweest voor PSV, waardoor PSV af is gehaakt?
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 09:26
    gisteren stond op deze site Frenkie naar Feyenoord !!! Heel zijn familie is Feyenoord ouwe daf jij rijd nog automaat zeker
    Vind ik leuk
    Foden +4560
    zaterdag 22 september 2018 om 07:18
    Heerlijk om te lezen dit
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 07:19
    Frenkie hoort bij Ajax. Het grootste talent bij de grootste en mooiste club van Nederland!!!
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 09:40
    Was Frenkie nou maar gekomen, was hij, mijn held, nu kampioen. Nu gaat hij zonder titel naar het buitenland, jammer...
    Vind ik leuk
    Teamgeest +1846
    zaterdag 22 september 2018 om 07:20
    Opgeleid in Noord Brabant 👍🏻 Topkwaliteit nuchtere mentaliteit goeí spelertje.

    As Overmars die verkoopt is ajax t voetbal op de middenlinie kwijt

    Me deez jongen bende 5 jaar verzekerd aan CL league deelname 👍🏻
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 07:21
    Met deze jongen genaamd frenkie gaat zelfs barca met knikkende knieën de arena verlaten 😜
    Vind ik leuk
    Teamgeest +1846
    zaterdag 22 september 2018 om 07:29
    Man die Messie is van ne andre planeet, sjokt 65 minuten als ne opa rond.

    Dan zijn de spieren warm en gooit ie een paar keer een onnavolgbare actie eruit.

    Wa zal t stil zijn in de barena op da moment 😂
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 07:48
    Edit VP: Reactie verwijderd
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 22 september 2018 om 15:06]
    Vind ik leuk
    Jozef +36984
    zaterdag 22 september 2018 om 09:07
    Hou op man. Je gebral is niet leuk en niet origineel en is nergens voor nodig.
    Vind ik leuk
    Jozef +36984
    zaterdag 22 september 2018 om 09:10
    Ruwe diamant. Had er eerder gestaan als hij eerder bij Ajax was gekomen. Wij hebben nu eenmaal een goeie naam met diamanten slijpen....😜
    Vind ik leuk
    Voetbal.com +1091
    zaterdag 22 september 2018 om 07:27
    Berichtje 68.432 over Frenkie!

    Aflevering: Faire deal & Marcel.
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 07:30
    Als me tante een piemel had gehad dan was ze me oom geweest. Hadden is hebben te laat.
    Vind ik leuk
    Teamgeest +1846
    zaterdag 22 september 2018 om 07:32
    Gewoon stoppen met da boekmeel dan wordt he allemaal weer wa rustiger voor je 😂
    Vind ik leuk
    Teamgeest +1846
    zaterdag 22 september 2018 om 07:30
    Klasse reactie MB 👍🏻
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 07:32
    Berichtje zoveel.....????? Misschien wel omdat dit het geootste talent is wat er in nederland rondloopt !!!!! Denk niet dat er 1 speler in nederland rondloopt die zo mee kan draaien bij barcelona en binnen nu en 1 jaar daar gewoon een basisplaats heeft !
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 08:43
    Misschien wilde ze hem niet eens. Maar als de beste club van Nederland iemand wil hebben dan wil de rest hem natuurlijk ook . Ik dacht eerst dat de scouts van Ajax alleen een treinkaartje naar Alkmaar vergoed kregen
    Vind ik leuk
    Hakbal +933
    zaterdag 22 september 2018 om 09:05
    Hij kon ook naar feyenoord maar koos voor het grote ajax.
    Vind ik leuk
    Kees Bman1 +2002
    zaterdag 22 september 2018 om 09:13
    ACH IEDEREEN MAAKT WEL EENS EEN FOUT.
    Vind ik leuk
    Smash +3229
    zaterdag 22 september 2018 om 09:14
    Zucht! Hoeveel keer is dit onderwerp al voorbij gekomen?
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 09:17
    Zlatan en Suarez hebben gelukkig wel slimme keuzes gemaakt😎
    Vind ik leuk
    Butsbal +15512
    zaterdag 22 september 2018 om 10:14
    Blijft jammer dat hij niet voor PSV koos. Dan hadden we nu geweten hoe hij zich staande houdt bij een echt grote club. Nou is het maar afwachten.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 22 september 2018 om 10:15]
    Vind ik leuk
    LarsNL16 +3215
    zaterdag 22 september 2018 om 10:19
    Ik begreep dat Willem II ook Dijks en Andersen (huur) er voor terug kregen
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 10:39
    Mijn club heeft dat destijds zo ongekend slecht uitgeonderhandeld... maar goed We pakken straks 10% van laat zeggen 70 miljoen... 7 miljoen is ongeveer de helft van onze begroting. En ja... daar gaat een deel van naar RKC (laten we God danken dat we qua jeugdopleiding weer lekker op eigen benen staan). Maar naast de doorverkoop ontvangen we ook nog een opleidingsvergoeding en dat is iets van 3% volgens mij (correct me if I’m wrong). Oftewel... wij kunnen gelukkig verder gaan met het versterken van de selectie en het verder opbouwen van eigen vermogen en investeren in de jeugdopleiding (en daar zijn we gelukkig al heel goed mee bezig)
    Vind ik leuk
    Gerro +6476
    zaterdag 22 september 2018 om 11:50
    Dit was de zoveelste miskleun van Brands ze zullen blij zijn dat ie is vertrokken naar everton en wij in Amsterdam lachen ons rot om deze zeperd
    Vind ik leuk
    streuff +2
    zaterdag 22 september 2018 om 14:13
    wordt een lastige wedstrijd voor beide clubs ,maar zeg toch thuis voordeel psv -ajax 3-2
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 14:36
    Jaa jaa ..psv had hem bijna en Feyenoord ook pleur tog op man. Speelt lekker bij Ajax daag
    Vind ik leuk
    DOEMAAR133 +6142
    zaterdag 22 september 2018 om 18:33
    en het is maar de vraag of hij nu al bij PSV in de basis had gestaan

    misschien paste hij wel niet in het spel van PSV
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 21:04
    Sneijder was op zijn leeftijd al verder met zijn carrière. We gaan het allemaal nog zien
    Vind ik leuk
    Markus80 +2142
    zondag 23 september 2018 om 08:43
    Uiteraard kiest hij voor de beste club en een voetballende club. Een counterploegje is niets voor hem, hij wil nu eenmaal vooruit spelen. Psv doet het voornamelijk met lange ballen op Lozano en Bergwijn.
    Vind ik leuk
    The Eagle +80
    zondag 23 september 2018 om 21:44
    Zolang tenhag frenkie maar niet centraal achterin zet
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Frenkie de Jong had bijna voor PSV gespeeld: Ajax won strijd met 'faire deal'