‘Worst signing ever’ verdient 547k per week: de rampstart van Alexis in Manchester

    ‘Worst signing ever’ verdient 547k per week: de rampstart van Alexis in Manchester

    dinsdag 25 september 2018 om 12:00

    831 minuten. Zo lang is het inmiddels geleden dat Alexis Sánchez scoorde in competitieverband. Dit seizoen staat de absolute grootverdiener van Manchester United en de Premier League - 547.000 euro per week! - op exact één assist en nul treffers. Zelfs de fans van United spreken inmiddels van een totale miskoop. Waar gaat het mis met de Chileense vedette?

    Meer honden dan doelpunten en assists... De memes en dramatische statistiekjes over Alexis Sánchez vliegen je momenteel om de oren op social media. Waren het eerst vooral supporters van Arsenal en andere Engelse clubs, inmiddels heeft ook een deel van de achterban van Manchester United het gemunt op de 29-jarige aanvaller. Want hoe het is in hemelsnaam mogelijk dat Sánchez in acht maanden op Old Trafford pas drie keer heeft gescoord? De laatste goal van de oud-speler van Arsenal, FC Barcelona, Udinese, River Plate en Colo Colo dateert van eind maart (!). 


    Van vermoeidheid kan in principe geen sprake zijn bij Sánchez. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Sergio Agüero, Harry Kane en Romelu Lukaku was de Zuid-Amerikaan in de zomer niet actief op het WK in Rusland. De bondscoach van Chili gunde Sánchez rust in de laatste interlandperiode en United-manager José Mourinho hield zijn sterspeler 90 minuten op de bank tijdens de Champions League-clash tegen Young Boys in Zwitserland. Wat kan het dan wél zijn? Kranten en voetbalmedia laten de laatste tijd uitgebreide analyses los op de acht rampzalige maanden van Alexis op Old Trafford. Het levert een paar mogelijke verklaringen op. 

    De tactiek van United
    Afgelopen week leed Sánchez tijdens de Premier League-wedstrijd tussen United en Wolverhampton Wanderers (1-1) zestien keer balverlies - schrikbarend vaak. Niet één keer veroverde de dribbelaar de bal. Het begint er simpelweg op te lijken dat Sánchez niet rendeert op de linkerflank van United, aan de zijde van aanspeelpunt Romelu Lukaku.

    Tijdens de voorbereiding op het huidige seizoen gebruikte Mourinho tijdens een aantal oefenwedstrijden in de VS Sánchez als centrale aanvaller. WK-gangers Lukaku en Marcus Rashford ontbraken. In die potjes deed Sánchez het uitstekend. Niemand sprak meer over zijn eerste moeizame maanden in Manchester. De laatste weken kiest Mourinho in de Premier League voor 4-3-3, met Lukaku als targetman. Sánchez staat weer op links. Daar presteert de absolute grootverdiener van de Premier League ondermaats. Het feit dat Sánchez met een weeksalaris van 547.000 euro meer verdient dan welke andere speler dan ook, zorgt alleen maar voor extra onrust en druk. 

    Dilemma voor Mourinho: moet hij zijn tactiek puur en alleen voor Sánchez aanpassen? De laatste weken draait het juist weer iets beter, met Paul Pogba in een meer aanvallende rol op het middenveld, een blok van twee achter de Fransman en een voorste linie met drie aanvallers. Een centrale rol voor Sánchez, net als in zijn gloriedagen bij Arsenal, zou ten koste gaan Lukaku. Een andere optie: Sánchez op rechts proberen. Bij Udinese en Barça werd hij regelmatig gebruikt in die rol.

    Over the hill
    Ligt het aan Mourinho en de formatie waarin Sánchez wordt gebruikt, of is de aanvaller zelf gewoon over zijn hoogtepunt heen? In Engeland wordt elk balcontact, elke dribbel, elke individuele actie minitieus geregistreerd. Daaruit blijkt dat Sánchez sinds zijn transfer van Arsenal naar The Red Devils minder vaak op doel schiet, minder dribbels inzet, minder vaak tegenstanders passeert, minder kansen creëert voor zichzelf en zijn teamgenoten, meer duels verliest en steeds vaker de bal verspeelt. 

    In zijn laatste maanden bij Arsenal was Sánchez óók al een stuk minder efficiënt dan tijdens zijn drie eerdere seizoenen in Noord-Londen. Destijds dacht men dat het matige halfjaar van de Chileen vooral te maken had met een gebrek aan motivatie. Sánchez baalde van het verval van Arsenal, weigerde zijn contract te verlengen en wilde graag zo snel mogelijk naar een échte topclub verkassen. Acht maanden na zijn transfer naar Manchester kan worden geconcludeerd dat het matige laatste seizoen bij The Gunners mogelijk geen incident was. Na acht seizoenen in de Europese voetbaltop, waarin Sánchez veertig à vijftig duels per jaar speelde, exclusief oefeninterlands, kwalificatieduels en eindtoernooien met Chili, is het beste er mogelijk af. 


    De vloek van rugnummer 7
    Het was al jaren een dingetje in Manchester en nu deelt ook Sánchez in de malaise. Op Old Trafford is er sprake van een heuse vloek, de vloek van rugnummer 7. George Best, Bryan Robson, Eric Cantona, David Beckham en ene Cristiano Ronaldo groeiden vòòr 2009 uit tot absolute helden op Old Trafford. Daarna is de teloorgang ingezet. Want ga maar na: achter Ronaldo kwamen Michael Owen, Angel Di Maria, Memphis Depay. Met name de laatste twee werden met torenhoge verwachtingen en voor een grote smak geld aangetrokken. Beiden vertrokken ze via de achterdeur. The Curse of Nr.7, kopte The Daily Mirror afgelopen week. Wás de verklaring maar zo simpel voor Sánchez en United. 

    Poll

    Komt het nog goed met Alexis in Manchester?

    (851 stemmen)

    Plaats een reactie

    Dw1708 +238
    dinsdag 25 september 2018 om 12:00
    Had er meer van verwacht helaas.
    Vind ik leuk
    dhrwobo +25688
    dinsdag 25 september 2018 om 12:21
    Mourinho weet de beste spelers nog naar de klote te helpen...
    Vind ik leuk
    dinsdag 25 september 2018 om 12:43
    Is ook een kwaliteit!
    Vind ik leuk
    woensdag 26 september 2018 om 21:32
    @dhrwobo

    Ik dacht dat je fan van Manchester United bent.Veraad nooit je club waar je club vijanden bij zijn want dan geef je ze iets om je club uit te lachen.

    Ik blijf fan in dik en dun van MU maar ook in goede en slechte tijden blijf ik positief😉
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8333
    dinsdag 25 september 2018 om 12:03
    Depay!

    Oh nee, doe hoeven ze niet!
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 25 september 2018 om 12:03]
    Vind ik leuk
    dinsdag 25 september 2018 om 12:06
    Dat was toch al de 'Worst signing ever'....?
    Vind ik leuk
    dinsdag 25 september 2018 om 13:16
    nee dat was daley
    Vind ik leuk
    dinsdag 25 september 2018 om 13:45
    @SnelKookPan

    Hij presteerd nu goed bij Lyon.ik volg hem nog steeds
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8333
    dinsdag 25 september 2018 om 14:38
    Ik volg hem ook, zeer zeker.

    Ik ben ook zeker wel fan van Depay!
    Vind ik leuk
    dinsdag 25 september 2018 om 12:04
    "‘Worst signing ever’ verdient 547k per week: de rampstart van Alexis in Manchester"
    Volgens mij hebben ze "Mourinho" verkeerd gespeld.
    Vind ik leuk
    Dani82 +1669
    dinsdag 25 september 2018 om 12:13
    The worst signing ever is de trainer, mourinho!
    Vind ik leuk
    JanvdLisme +1134
    dinsdag 25 september 2018 om 12:36
    Zou dat misschien samenhangen met dat enorme baggerspel van ze?
    Vind ik leuk
    remakil +5685
    dinsdag 25 september 2018 om 12:42
    Dit is het gevolg van het teveel aan geld in het Engelse voetbal. Sanchez is gehaald met een torenhoog salaris, vooral om te voorkomen dat hij naar City of Chelsea zou gaan. In Engeland kopen ze letterlijk spelers om te voorkomen dat de concurrent er beter van wordt. Of die betreffende speler bij de club past, of bij het team, of de speelwijze... boeien! Hij zit niet bij de concurrent, daar draait het om...

    Daarbij is Mourinho geen goede coach. Die koopt liever voor veel geld, dan dat hij ergens energie in steekt. De man is een defensief gedrocht en Man U krijgt nu wat het verdient...
    Vind ik leuk
    Streaker +3440
    dinsdag 25 september 2018 om 12:47
    Och echt wat jammer zeg, ouwe geldwolf, karma is a bitch.
    Vind ik leuk
    JanvdLisme +1134
    dinsdag 25 september 2018 om 13:32
    Karma is een niet bestaand iets. Dus al helemaal geen bitch.
    Vind ik leuk
    Streaker +3440
    dinsdag 25 september 2018 om 19:54
    Oh jawel hoor, maar ik kan de ouderwetse definitie ook toepassen: ere wie ere toekomt.
    Vind ik leuk
    G.Kopf +1709
    dinsdag 25 september 2018 om 12:58
    Heerlijk, weer een mislukte aankoop van die prut Mourinho.
    Weg met die vervelende blaaskaak.
    En goed gezien van Arsenal, goed zalen gedaan.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 25 september 2018 om 12:59]
    Vind ik leuk
    woensdag 26 september 2018 om 21:35
    @G.Kopf

    Waarschijnlijk heb je de wedstrijden niet gezien van MU en snak je naar aandacht!😆
    [Reactie gewijzigd op woensdag 26 september 2018 om 21:36]
    Vind ik leuk
    G.Kopf +1709
    donderdag 27 september 2018 om 08:55
    Ja jij hebt mij door, echt goed jij.
    Vind ik leuk
    Iefmeister +7943
    dinsdag 25 september 2018 om 13:15
    Depay werd niet voor heel veel geld gekocht voor Engelse begrippen. Hij heeft het daar redelijk gedaan. Ze hebben uiteindelijk geld op hem verdiend en er schijnt een terugkoopclausule te bestaan. Dus maak het niet erger dan het is. Depay is momenteel met afstand de beste NL voetballer die we hebben.
    Is Frenkie al verkocht trouwens?
    Vind ik leuk
    G.Kopf +1709
    dinsdag 25 september 2018 om 13:23
    Ik zie de connectie met Frenkie de Jong niet. Leg is uit..
    Vind ik leuk
    JanvdLisme +1134
    dinsdag 25 september 2018 om 13:34
    Bedoel je: leg eens uit?
    Vind ik leuk
    G.Kopf +1709
    dinsdag 25 september 2018 om 13:44
    Nee.
    Vind ik leuk
    JanvdLisme +1134
    dinsdag 25 september 2018 om 14:41
    Oké, taalwonder.
    Vind ik leuk
    G.Kopf +1709
    dinsdag 25 september 2018 om 14:55
    Jij kan je lol nog op hier.
    Doei.
    Vind ik leuk
    JanvdLisme +1134
    woensdag 26 september 2018 om 01:19
    De hele dag lang! Doei.
    Vind ik leuk
    dinsdag 25 september 2018 om 13:26
    Laten we wel gewoon zeggen hoe het is: afgezien van wat incidentele bevliegingen, heeft hij in die 1,5 jaar totaal niet kunnen imponeren bij United en is hij de transfersom en zijn royale salaris niet waard geweest. Is geen schande, maar als je zegt dat hij het redelijk heeft gedaan, geeft dat wel een erg vertekend beeld.. Hij was er ook niet aan toe, als je zag hoe verloren en onvolwassen hij er over 't algemeen bij liep.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 25 september 2018 om 13:30]
    Vind ik leuk
    pos +8787
    dinsdag 25 september 2018 om 13:27
    Sanchez kopen terwijl je Lukaku hebt is gewoon mismanagement. Bij Barcelona kwam hij er ook helemaal niet aan te pas aan de buitenkant. Beleid bij United is om te janken de laatste jaren. Mourinho eruit lijkt me stap 1.
    Vind ik leuk
    repeP +1281
    dinsdag 25 september 2018 om 14:44
    Hebzucht regeert.
    Vind ik leuk
    navidos +111
    dinsdag 25 september 2018 om 14:45
    United is gewoon in paniek de laatste jaren. De club voerde jarenlang onder Fergie, Rene Meulensteen en Mike Phelan samen met die Technisch directeur (waar ik de naam van vergeten ben) uitstekend beleid nadat ze weg zijn gegaan is alles naar de tering. Ed Woodward is gewoon geen geschikte technisch directeur hij is uitstekend financieel directeur maar niet technisch. Verder zijn de keuzes als Moyes , van Gaal en helemaal Mourinho niet lekker uitgepakt. City doet het daarintegen veel beter en je ziet ook dat de club steeds beter en beter begint te preseteren. Financieel is United een van de rijkste clubs ter wereld maar de mensen aan de top die verkloten de club. De prioriteit is om o.a. Mourinho te ontslaan en Ed Woodward een ander functie te geven, verder zou ik een trainer aanstellen die gewoon van voetballen houdt en spelers beter kan maken. United is een club die altijd aanvallend voetbal speelde zelfs onder Fergie (laatste paar jaar wellicht minder) met goede buitenspelers. Ze halen een tot andere "grote" speler maar geen een rendeert hoe komt dat? daar zou ik naar kijken.

    Er is echt heel veel werk aan de winkel en ik hoop echt dat Mourinho United niet aan de praat krijgt en vroegtijdig de Champions League uitvliegt want dan is het klaar met hem.
    Vind ik leuk
    woensdag 26 september 2018 om 21:44
    @navidos

    Denk eerder dat je geen echte fan bent van MU want een echte Fan motiveerde de club en staat rotsvast achter de club maar zal nooit je favoriete club gaan veraden.Ik vind jouw club onwaardig.
    Vind ik leuk
    navidos +111
    woensdag 26 september 2018 om 21:57
    Fijn dat je me club onwaardig vindt het zijn gewoon feiten wat ik zeg en het feit dat ik wil dat united verliest is in eerste instantie niet fan waardig maar ik heb een reden waarom ik dat wil. Mourinho heeft deze club helemaal naar de noppen geholpen.
    Vind ik leuk
    Max vh +48
    dinsdag 25 september 2018 om 16:09
    Ach man utd een grote janboel daar. Het is gewoon een kerkhof voor zowel speler als trainer. Few examples;
    van Gaal, Mourinho, David Moyes.
    Martial, Di maria, Falcao, Alexis, Memphis, en zo zijn er nog tig op te noemen.
    Vind ik leuk
    maandag 1 oktober 2018 om 07:46
    Over een paar jaar Van Bommel trainer daar, komt alles weer goed.
    Vind ik leuk
    maandag 1 oktober 2018 om 08:45
    zodra die mafkees van een mourhino vertrekt en ze wat minder spelers hebben een stuk of vijftig inpl. van 100 zal die gozer zich beter in zn vel voelen en komt t goed
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws