Loftrompet over Van Dijk: 'Je kunt hem daarom wel vergelijken met Jaap Stam'

    Loftrompet over Van Dijk: 'Je kunt hem daarom wel vergelijken met Jaap Stam'

    woensdag 10 oktober 2018 om 22:11

    Pieter Huistra kreeg als trainer van FC Groningen de kans om samen te werken met Virgil van Dijk. Enkele jaren eerder was Van Dijk hem al opgevallen, zo vertelt hij in een groot artikel van Bleacher Report over de Liverpool-verdediger.

    Huistra was destijds trainer van Jong Ajax, terwijl Van Dijk nog bij Willem II speelde. "Hij speelde voor de reserves en soms in het onder 19-elftal", weet de coach. "Soms speelde hij als verdediger, soms als spits. Toen had hij al een bepaalde uitstraling: zijn lengte, zijn manier van spelen. We konden zien dat hij nog niet volledig was ontwikkeld, hij was wat slungelig, maar hij trok de aandacht."

    Huistra vergelijkt Van Dijk met Jaap Stam, die ook op latere leeftijd pas de absolute top bereikte. "In Nederland zijn scouts wat sceptisch als je niet in de jeugd van Ajax, PSV of Feyenoord speelt. 'Waarom speelt hij in de jeugdopleiding van Willem II? Er is waarschijnlijk iets mis met hem'. Het is een zichzelf vervullende voorspelling", legt hij uit.

    "Je kunt hem daarom wel met Stam vergelijken. Net als Virgil, bereikte hij langzaam de top", aldus Huistra. "Misschien was dat wel goed voor Van Dijk. Hij moest vechten om iedereen te laten zien dat hij goed genoeg is om op het hoogste niveau te spelen. Hij heeft ieders ongelijk bewezen."

    Plaats een reactie

    woensdag 10 oktober 2018 om 22:18
    Ik vond Jaap toch wel betrouwbaarder eerlijk gezegd.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:44
    Defensief zeer zeker betrouwbaarder, maar van Dijk is voetballend/opbouwend weer vsn veel meer waarde.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 08:03
    Ja opbouwen was niet Jaap zijn ding maar verdedigen kon hij als geen ander. Da's toch handig voor een verdediger. Deed nooit gekke dingen. Maar raakte de bal ook niet stompzinnig kwijt hoor bij een poging tot opbouwen dan gaf hij hem gewoon aan iemand die daar wel voor betaald werd.
    Vind ik leuk
    Vamos7 +3692
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:20
    Van dijk blijf ik een slappeling vinden had laatste door zijn domme foute 3 punten kennen worden voor City is maar dat Mahrez hem nam..
    Vind ik leuk
    Niels92 +24943
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:24
    Omdat een speler in de fout gaat is het een slappeling?
    Vind ik leuk
    Vamos7 +3692
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:27
    Dit zeg ik al een paar jaar op VP . Al in zijn Groningen om precies te zijn zei ik het al.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 10 oktober 2018 om 22:28]
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:38
    Jij moet niet teveel zeggen, komt toch niks fatsoenlijks uit.
    Vind ik leuk
    Vamos7 +3692
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:39
    Dat zeg jij cheat?
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:39
    Dat bewijst dan maar dat je er weinig van snapt.Prima verdediger die Liverpool aantoonbaar beter heeft gemaakt 👌
    Vind ik leuk
    Vamos7 +3692
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:40
    Zie onder wat ik ermee bedoel
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:41
    Jij hebt er tenminste kijk op! Fysiek de sterkste speler die rond rent in de pl
    Vind ik leuk
    Koeien +2439
    donderdag 11 oktober 2018 om 10:01
    Ik zei in zijn Groningen-periode dat ik er absoluut zeker van was dat hij naar de top zou gaan.

    Slappeling/top ...het zal wel een kwestie van mening zijn denk ik.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4389
    donderdag 11 oktober 2018 om 12:38
    Ach
    In die tijd was hij al klassen beter dan de andere CV’s .... hij won met name in zijn laatste seizoen nagenoeg alle duels. Zo betrouwbaar als je maar kan wensen.

    Iets met oogkleppen, selectief zijn of clubachtergrond?
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:49
    Van Dijk is de meest overschatte verdediger die ooit op een voetbalveld heeft gelopen.
    Vind ik leuk
    JoTaPe +312
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:56
    Wat een dom gelul
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:58
    nee hoor.
    Vind ik leuk
    Koeien +2439
    donderdag 11 oktober 2018 om 14:31
    jawel hoor. Goede argumentatie trouwens!
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 14:32
    Lekker belangrijk
    Vind ik leuk
    Koeien +2439
    donderdag 11 oktober 2018 om 14:37
    dank je, dat ben ik inderdaad. Argumentatie is schijnbaar niet je sterke punt, maar complimenten geven kun je als de beste.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 11 oktober 2018 om 14:38]
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:47
    Zo jij valt bij deze ook definitief af als 'voetbalkenner'!!
    [Reactie gewijzigd op woensdag 10 oktober 2018 om 23:48]
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 08:24
    Ik heb mijzelf nooit voetbalkenner genoemd. Maar een echte kenner ziet dat van Dijk slechts een middelmatige verdediger is. Kijk even door het prijskaartje en de club waar hij speelt, heen. Bij Liverpool heeft ie niet zoveel te doen en wat hij doet, doet hij verkeerd.
    Vind ik leuk
    Koeien +2439
    donderdag 11 oktober 2018 om 10:27
    Ehm, Liverpool had voordat Van Dijk kwam zo'n beetje de meest beroerde verdediging van de premier league.

    Bovendien speelt Liverpool ook zonder balbezit enorm hoog op het middenveld, dus de ruimtes achterin zijn heel groot.

    Het is dus juist veel moeilijker om de ruimtes dicht te houden bij Liverpool en zover ik dat zie doet Van Dijk dat meer dan prima.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 12:56
    Jij had liever dat ze door waren gegaan met Matip/Klavan?
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4389
    donderdag 11 oktober 2018 om 12:39
    Jij komt hiermee in aanmerking voor meest overschatte reaguurder
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:25
    Hij leidt de gehelde verdediging meerendeels in z’n eentje en is onze aanvoederder van NL’s elftal.
    Jij kunt alleen maar klote reacties plaatsen als het niet jou holmaatje CR7 betreft.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 08:25
    de Ligt leidt de verdediging bij Oranje. Als je dat niet ziet, moet je geen voetbal meer kijken.
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +168
    donderdag 11 oktober 2018 om 12:46
    Zo ver is de Ligt nog niet, kom op man
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 13:36
    Kijk zaterdag maar goed ;)
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +168
    zondag 14 oktober 2018 om 04:21
    Ik heb gekeken en gezien dat van Dijk toch wel echt de leider is achterin.
    Wat heb jij gezien?
    Vind ik leuk
    TheRedMen +3008
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:26
    Mwah, het was een foute tackle. Maar ik zou echt niet zeggen dat het een hele domme fout is. Ja hij veroorzaakt een penalty die zomaar drie punten hadden gekost, maar overkomt elke top verdediger wel eens.
    Ik blijf het nog steeds gek vinden dat hij in Nederland niet op waarde wordt geschat, maar daar buiten wel.

    EDIT: ik denk dat zonder Van Dijk Liverpool die wedstrijd had verloren. Voor de rest van de wedstrijd speelde hij een wereldpot.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 10 oktober 2018 om 22:27]
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +168
    donderdag 11 oktober 2018 om 12:47
    Lovren was deze pot nog beter dan van Dijk
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:47
    Van Dijk heeft enorme stappen gemaakt de afgelopen tijd.
    Fysiek ijzersterk, een beest in de lucht, verdedigdend maakt hij steeds minder foutjes en zijn opbouwende kwaliteiten zijn natuurlijkal langer bekend.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 07:31
    Stam maakte dezelfde fouten bij manU....mensen die anders beweren hebben hem nooit echt zien spelen..
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +168
    donderdag 11 oktober 2018 om 12:43
    Please, not like this
    Vind ik leuk
    J de Wit +1565
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:22
    Alison mag ook wel bij de afbeelding betrokkeb worden
    Vind ik leuk
    TheRedMen +3008
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:24
    Voor Alisson gelden weer andere statistieken. Die heeft nog geen 23 wedstrijden voor Liverpool gespeeld in de PL.
    Vind ik leuk
    Evoluon +83
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:22
    Ik geloof vooralsnog wel in die van Dijk, op deze leeftijd speelde Japie nog bij Willem II volgens mij
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:24
    United kocht stam in de zomer van '98, toen was hij 26.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:27
    En daarvoor speelde hij ook nog twee jaar bij PSV.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:29
    Ja uiteraard, maar om maar aan te geven dat Stam op zijn 26e al een heel behoorlijk niveau had en op die leeftijd bij een club van wereldniveau tekende (waarmee hij in zijn eerste seizoen de Champions League won), Van Dijk is nu 27.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 10 oktober 2018 om 22:36]
    Vind ik leuk
    Niels92 +24943
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:26
    Niet dus, op zijn 24e speelde Stam bij PSV en werd kampioen met PSV :)
    [Reactie gewijzigd op woensdag 10 oktober 2018 om 22:26]
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:39
    Stam zei laatst nog dat die 2 jaar PSV de grootste fout van zijn leven was
    Vind ik leuk
    Vamos7 +3692
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:29
    Ik doel op gif sluwheid je overal ervoor gooien gemeen zijn dat mis ik bij hem..
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:40
    Doe hem dat eens voor, ik zou als ik jou was beginnen met mij voor een auto te gooien ofzo
    [Reactie gewijzigd op woensdag 10 oktober 2018 om 22:42]
    Vind ik leuk
    Vamos7 +3692
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:41
    Zo zo stoer hoor.
    Vind ik leuk
    ajax1973 +2338
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:30
    stam was veel sterker en kon veel beter verdedigen
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:50
    Sterker betwijfel ik, wel een veel robuustere uutstraling.
    Er zijn nauwelijks spelers in de PL te vinden die fysiek sterker zijn dan van Dijk.
    Vind ik leuk
    Bizzy +20732
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:30
    Destijds was Stam een prima CV voor Psv maar Alex was een moordenaar. Hoop dat Psv ooit weer zo'n CV weet te strikken.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:51
    Dat hoop ik ook, ook al voor het niveau van de eredivisie.
    Vind ik leuk
    Oeb +39
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:36
    uitstekende verdediger voor PL,betwijfel of hij zich zo goed staande weet te houden in andere compeities. Vond penaltymoment afgelopen weekend typerend voor van Dijk
    Vind ik leuk
    AS ROMA24 +2182
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:44
    In Nederland moet een verdediger opbouwend en technisch kunnen spelen. Er wordt niet gekeken naar fysiek, kracht, snelheid en grote gekeken. Ze moeten allemaal hetzelfde zijn als een Blind. Een softy verdediger en totaal geen uitstraling hebben..
    Vind ik leuk
    Niels92 +24943
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:50
    Het gaat hier over Van Dijk en jij moet Daley Blind er weer bijhalen, hoe sneu kan je zijn om zo'n obsessie op Daley Blind te hebben :)
    Vind ik leuk
    Vamos7 +3692
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:52
    Volgens mij is hij fan van scholletje junior 😉
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:54
    Zijn hele leven lijkt om Daley Blind te draaien, het lijkt wel of hij persoonlijk aangepakt is door Daley, of zou het 'slechts' zijn vriendin zijn?;)
    Vind ik leuk
    AS ROMA24 +2182
    donderdag 11 oktober 2018 om 15:48
    Ik toon hiermee aan dat van Dijk een veel betere speler is en dat hij het wel red in Engeland
    Vind ik leuk
    barry m +345
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:40
    Er word niet gekeken naar fysiek, kracht, snelheid, en grote gekeken!?
    waar haal je die onzin vandaan?
    waarom begin je over blind?
    ik vind blind ook niet geweldig maar daar gaat dit artiekel toch niet over.

    jouw comentaar slaat helemaal nergens op!
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:52
    Heb jij ooit 1 reactie geschreven zonder dat je Daley Blind daarin vernoemde?
    Het wordt langzamerhand echt vermoeiend en het komt zó ontzettend onnozel over elke keer!
    Vind ik leuk
    AS ROMA24 +2182
    donderdag 11 oktober 2018 om 15:49
    Niet lezen dan en niet reageren ouwe Wilbert! Ik geef mijn mening en visie over zaken. Van Dijk is compleet en Blind niet compleet
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 22:48
    Vergelijken met Stam? Volgens mij heeft Stam eerst bij een Nederlandse topclub gespeeld...
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:55
    Oh en dan kun je ze als type natuurlijk niet met elkaar vergelijken he David??!
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:19
    nee,nee.. Jaapie was kaal.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:22
    Hij mag de schoenen van Stam niet eens vasthouden, sorry in alle facetten van het spel een klasse minder...
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:55
    Vasthouden of strikken??
    Vind ik leuk
    barry m +345
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:34
    jaap stam was gewoon een beest, daar wilde denk ik niet veel aanvallers tegen over staan.
    ik denk dat jaap stam harder is als v. dijk
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +168
    donderdag 11 oktober 2018 om 12:49
    onbeholpen ja
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 23:43
    Daar kunnen we alleen maar heel erg trots op zijn op deze speler.
    Vind ik leuk
    Leozao +1478
    donderdag 11 oktober 2018 om 07:55
    OK, ze zijn beiden op latere leeftijd doorgebroken, maar daarbij houdt de vergelijking wel op