'Onzin dat Nederland achterloopt. Dat roepen mensen die niets van voetbal weten'

    'Onzin dat Nederland achterloopt. Dat roepen mensen die niets van voetbal weten'

    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:07

    Memphis Depay staat volgens Art Langeler symbool voor een internationale ontwikkeling in het voetbal. De vleugelaanvaller van Olympique Lyon stond tegen Duitsland in de spits van het Nederlands elftal en deed het naar behoren.

    Langeler denkt dat een klassieke nummer 9, zoals Patrick Kluivert en Ruud van Nistelrooy, nagenoeg is uitgestorven anno 2018. "De tijd van een standaard, grote spits, die als aanspeelpunt fungeert en ballen erin kopt, is wel voorbij", laat de directeur voetbalontwikkeling van de KNVB weten aan de NOS. Volgens Langeler is het voetbal een stuk dynamischer geworden dan in het verleden. "Voetballers zitten niet meer vast in een formatie, maar bewegen door elkaar heen."

    Deze dynamische speelwijze probeert de KNVB ook in de vertegenwoordigende jeugdelftallen te implementeren. "Wij krijgen weleens het verwijt dat we daarin achterlopen op de rest van Europa, maar daar ben ik het niet mee eens", bijt Langeler van zich af. "Sterker nog: ik vind het onzin. Dat wordt geroepen door mensen die niet veel van voetbal weten, omdat ze niet beter weten. Maar wij zijn daar ook gewoon in meegegaan."

    Lees meer over:NederlandNederland

    Poll

    Is Memphis de beste spits voor dit Oranje?

    (8383 stemmen)

    Plaats een reactie

    The Genius +3380
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:10
    Op dit moment is hij denk ik de beste spits die we hebben. Toch heb ik persoonlijk liever een "echte" spits zoals RvP of RvN, Kluivert etc
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19710
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:13
    Komt vast wel weer wat aan komende 2 a 3 jaar :).. Alle vertrouwen in!
    Vind ik leuk
    The Genius +3380
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:14
    ah jij doelt natuurlijk of vente ;)

    *op
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 11:14]
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:15
    Sam Lammers natuurlijk.
    Vind ik leuk
    Dani82 +2008
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:47
    Eerder piroe denk ik dan
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:48
    Ik ben een groot PSV supporter, maar Piroe is niets bijzonders.
    Vind ik leuk
    Dani82 +2008
    dinsdag 16 oktober 2018 om 17:24
    Oke, heb hem nog niet echt zien voetballen, dus ik geloof jou maar op je woord dan als psv supporter ;)
    Ik hoor er mensen vaak over roepen dat het zo’n goeie spits is
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 17:24]
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19710
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:15
    Haha nee.. Ik vind dat Lammers zich goed ontwikkelt bij Heerenveen. Bij Ajax heb je die Brobey dat echt een type Lukaku is/wordt. Bij Chelsea die Redan... Komt genoeg aan...
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 11:29]
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:34
    Die Redan (chelsea) of Chong (man u) ... wat een geweldenaren zijn dat. Alles beter dan dirk Kuyt...
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:22
    Helaas spelen ze in Engeland bij clubs die gespecialiseerd zijn in 't verneuken van talent.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 19:51
    Kuijt was een voorbeeld hoor. Misschien niet de fluweelste, maar hij gaf altijd 100% en gaf nooit op. Hij heeft al het mogelijke uit zijn carrière gehaald.
    Vind ik leuk
    companen +1359
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:56
    We hebben 2 talentjes in de spits Boadu en Redan. Hebben mij tot nu toe positief verrast.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 13:57]
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:15
    Dan hebben op dit moment alleen Bas Dost, en laat die nou net bedankt hebben.
    Zoals Depay de afgelopen wedstrijden speelt bevalt mij prima. Hij doet mij een beetje denken aan Suarez. Vaak beginnen ze aan een actie waarvan je denkt dat het een kansloze missie is. Uiteindelijk weten hij vaak wel het beste er van te maken en is hij voor de duivel niet bang.
    Vind ik leuk
    Nvd88 +5091
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:20
    Suarez dat was pas genieten, Struikelen vallen opstaan doorgaan en scoren. Heerlijke speler.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 11:29]
    Vind ik leuk
    HJR +7967
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:05
    En af en toe struikelen en dan niet opstaan, schreeuwen, tieren en bijten ;).
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:09
    Dat heeft Depay toch ook wel een beetje?
    Het oogt allemaal wat onhandig maar als het doorzettingsvermogen om de hoek komt ligt hij uiteindelijk wel gewoon in het netje.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:11
    Vergeet Art Langeler niet 1 belangrijk ding in het hedendaagse voetbal en dat is dat alles om geld draait. Natuurlijk was dat vroeger ook wel zo maar niet zo absurd zoals het heden ten dage is.
    Vind ik leuk
    HanV +4400
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:49
    Maar het gaat hier over nationale elftallen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:17
    En? Ik bedoel hiermee dat als Nederlandse voetballers naar het buitenland gaan zij misschien nog beter kunnen worden. Dus als een Nederlandse voetballer naar een club gaat die het meeste geld heeft en dus ook al de beste voetballers heeft kan die Nederlandse speler alleen maar beter worden wat dan weer gunstig is voor het Nederlands elftal.
    Vind ik leuk
    Degraaf +17706
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:16
    Gelukkig weet jij wel alles van voetbal Art ;-)
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19710
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:38
    The Art of Football..
    Vind ik leuk
    Zultkop +5438
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:46
    Dat is schoonheid! Langeler daarentegen.....
    Vind ik leuk
    zwollie +8004
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:18
    In Zwolle had hij succes, omdat Jaap Stam in feite alles bepaalde.
    Vind ik leuk
    Degraaf +17706
    dinsdag 16 oktober 2018 om 16:01
    Precies ;-)
    Vind ik leuk
    The Iceman +10782
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:16
    Maar wat kwam eerder? Het gebrek aan goede spitsen die voorzetten afmaken, of het gebrek aan linkspoten op linksvoor en rechtspoten op rechtsvoor?
    Vind ik leuk
    Deck010 +7837
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:21
    Het is pas fout gegaan toen ze buitenspelers hebben geleerd dat ze met hun linkerbeen vanaf de rechterkant ook kunnen scoren en andersom.
    Nu denkt iedere buitenspeler meteen dat ze Arjan Robben zijn.
    Om moe van te worden dat eeuwige naar binnen trekken van de links- en rechtsbuiten. Een voorzet op de juiste hoogte geven is er niet meer bij, met als gevolg dat zelfs corners niet gevaarlijk meer zijn omdat niemand meer weet hoe je moet koppen. Hooguit dat een verdediger een bal binnen kopt.
    Vind ik leuk
    The Iceman +10782
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:23
    Precies. Hoevaak zie je nu een links/rechtsvoor een vroege voorzet geven of, beter nog, de achterlijn halen?
    Vind ik leuk
    Deck010 +7837
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:53
    Bijna niet meer helaas.......
    Vind ik leuk
    HJR +7967
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:10
    Die functie wordt een beetje overgenomen door de backs nu.

    Marcelo, Alonso, Mendy dat soort spelers. Of die lb van PSV bijvoorbeeld. Al geven die eerder voor (rond de 16) dan een buitenspeler.

    De achterlijn halen zie je niet vaak meer, is ook makkelijk te verdedigen. De keeper staat er en vaak 2 grote CV en dan nog de back die naar binnen komt.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41026
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:16
    Er lopen nog genoeg grote kopsterke spitsen rond bij de topclubs.
    Waar die er niet zijn, is dat omdat er simpelweg geen geld is of er een unieke speler rondloopt die in een unieke tactiek past.

    Atletico, Juve, Madrid, City, Chelsea, Bayern en PSG hebben echt wel prima spitsen met iets van lengte en kopkracht. Zij zijn toch wel het voorbeeld in het hedendaagse voetbal.
    Barca zou je als uitzondering kunnen typen, maar dat is toch echt onderdeel van de speelstijl daar. Bij Liverpool wellicht ook.

    Dat wij het met Depay moeten doen (die het echt super doet trouwens!) is meer armoe dan wijsheid. Geef mij maar een Zlatan. Groot en sterk.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 11:17]
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:21
    Deze man heeft gelijk. Vanavond rollen ze de duifjes op.

    Althans, dat hoop ik, want ik heb al flink zitten stoken op de rode VP om het allemaal wat spannender te maken. Een afgang kan ik me dan ook niet meer permitteren... ;-)
    Vind ik leuk
    The Iceman +10782
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:27
    Bij deze de eerste like voor je stookreactie op het rode VP. Voor de rest is het daar maar een dooie boel.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 11:27]
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:18
    Ik breng er toch wel wat leven in de brouwerij.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:22
    Langeler spreekt zichzelf wel tegen, eerst zegt hij dat de tijd van grote kopsterke spitsen voorbij is. En vervolgens dat Nederland niet achterloopt.

    Maar PSV staat 1e met een grote kopsterke spits en heeft alles gewonnen in de eredivisie.
    Europees gaat het minder lekker met PSV. (Ook wel een zware poule)

    Maar is dat dan niet bewijs dat we juist WEL achterlopen?
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:22
    Art jij hebt er verstand van!!
    Vandaar dat jij nu met je nieuws komt na de 3-0 overwinning.
    Als het 0-3 was geworden dan moesten we volgens jou een voorbeeld nemen aan Duitsland
    Vind ik leuk
    Zultkop +5438
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:24
    Volgens mij fungeert Luuk de Jong ook als aanspeelpunt, kan aardig koppen, balletje vasthouden lukt ook best....
    Vind ik leuk
    ppdf +1186
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:37
    Hangt er wel een beetje vanaf of je zo een spits hebt. Nedeland heeft die niet dus speel je met lopende mensen. Maar een lewandowski Kane of Lukaku zijn toch geen beroerde spitsen die je echt wel als echte spits moet gebruiken. Dus beetje gelul van deze Langerer. Een echte klasieke spits als Kluivert of van Nistelrooy zouden nu ook gewoon in de spits staan bij Nederland.
    Vind ik leuk
    Romarioo +127
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:45
    Misschien moet je wat beter kijken en scouten ipv te roepen er is geen echte spits anno 2018,nl is een voetbal land en ergens lopen er hele goeie voetballers rond
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 11:46]
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +3582
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:46
    Wat een nozem die kerel. De klassieke nummer 9 kan wel degelijk fungeren in het hedendaagse voetbal. Dolberg is zo'n spits, Huntelaar, De Jong, Dost...
    Vind ik leuk
    HanV +4400
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:52
    Ik zou Dolberg dan weer niet in het rijtje met die andere drie zetten.
    Vind ik leuk
    Hvdp +1209
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:52
    wie gaat ons verlossen van Art??
    Vind ik leuk
    Martinnat +966
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:08
    1 aardige wedstrijd hebben we gespeeld , inderdaad het is hoopvol ,en ik hoop net als de meeste van ons dat het wat wordt , maar er wordt gedaan alsof we weer terug zijn , sorry maar de laatste jaren was niet best , laten we nou geen praatjes gaan krijgen
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:42
    Wat een rare uitspraak, de tijden van lange spitsen die fungeren als aanspeelpunt en ballen inkoppen is voorbij? Kluivert en van Nistelrooij waren absolute wereldtoppers. De 1 anders dan de ander. Kluivert had zoveel technisch vermogen, en van Nistelrooij kon alles. Die heb ik weleens dribbels zien maken om 5 man achter zich te laten. Ook in deze tijd zouden ze toppers zijn. Denk dat het niveau 10 jaar geleden ook hoger lag dan nu, kijk alleen naar landenteams als Frankrijk, Brazilie, maar ook Nederland. De frankrijk van 98 had wereldkampioen Frankrijk van nu weggevaagd.
    Vind ik leuk
    kees ee +608
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:50
    . . ook meneer langler heeft de huidige ontwikkeling niet zien aankomen, . . maar dat is ie nu even vergeten, hij kan zo aan de slag als sportjournalist ?
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:07
    Ook deze Langeler is een kletsmajoor. Weet niet van het bestaan van Kane, Lukaku, Icardi. Alsof Kluivert enkel balletjes stond in te koppen. Deze man kan beter moven.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2344
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:30
    Meest overschatte man binnen ons Nederlands voetbal bestel ... ongelooflijk dat we deze PSV Aadje zon belangrijke functie hebben gegeven... viel als coach van Jong Oranje al finaal door de mand.. schande voor het Nederlandse voetbal... en dan deze kwestie.. zit hij ook weer finaal naast... je speelsysteem heeft ook te maken met het type spits dat voorhanden is en welke spitsen zich aandienen... PSV speelt gewoon anders met Luuk de Jong of zonder Luuk de Jong... Ajax idem met Tadic, Dolberg of Huntelaar in de spits.... zo n gelul van hem.... van de jonge spitsen die eraan zitten te komen heb ik de grootste verwachting van Redan, maar ook Brobbey (type Lukaku) en Boadu komen er aan.
    Daarbij heeft het ook te maken met welke tegenstander je speelt... op de counter speel je met andere spitsen dan bv wanneer 10 man de bus parkeren...onze intellectueel lult maar wat
    Vind ik leuk
    #Keizerout +30725
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:35
    Alsof Art Langeler er verstand van heeft
    Vind ik leuk
    Jordtt +1170
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:52
    Gelul, laten we wat topclubs bekijken: Lewandowski, Kane, Diego Costa, Lukaku, Giroud, Icardi... Ga maar door. Liverpool en Barca wijken misschien af, al is Suarez ook wel gewoon een spits. Maar hoe dan ook, Artje kan beter darts gaan kijken en daarover gaan babbelen. Daar op zoek naar een spits die ze erin prikt.
    Vind ik leuk
    Foebele +54932
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:53
    Klopt, de centrum spits is uitgestorven en het soort speler wat er nu staat kan het ook niet waarmaken, omdat het geen pure afmakers zijn.

    Wordt tijd dat we ophouden met het te belangrijk maken van buitenspelers door ze maar alle gaten dicht te laten lopen, omdat ze voor eigen succes willen gaan.
    Vind ik leuk
    PoepWagen +1803
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:59
    Art wie???
    Vind ik leuk
    Polly11 +3935
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:11
    We zijn inderdaad helemaal meegegaan, alleen 10 jaar te laat. Daarom is het nu een drama en daarom komt het wel een keer weer goed.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:19
    De spits die we zoeken moet een alleskunner zijn. Hij moet met z'n rug naar de goal kunnen spelen, hij moet diepgang en snelheid hebben, hij moet een passeeractie hebben en kunnen koppen.Dan kom je uit bij Kluivert, van Basten, van Persie.Spelers die 1x in de zoveel tijd geboren worden. Een zeldzaamheid dus.Meestal heb je de keus tussen een statisch aanspeelpunt of een snelle speler die met z'n gezicht naar 't doel speelt.Dan kies ik toch voor 't laatste in dit elftal. Depay is dus de beste optie voor de eerst komende jaren.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 14:20]
    Vind ik leuk
    Aspers +528
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:19
    Onzin! We hebben ze niet maar ze zijn er nog steeds en er komt er vast nog wel een. Maarja...Langeler heeft alleen nog maar onzin geroepen.
    Vind ik leuk
    Lampenpit +849
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:54
    Art stelt vd looi aan. Jij snapt het Art.,,
    Vind ik leuk
    Kuip +8070
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:25
    "De tijd van een standaard, grote spits, die als aanspeelpunt fungeert en ballen erin kopt, is wel voorbij", laat de directeur voetbalontwikkeling van de KNVB weten aan de NOS.

    Lukaku-België , Giroud-Frankrijk, Lewandowski-Polen, tja bovenstaande zin zegt alles over Art Langeler. Ik denk dat Langeler niet zo veel van voetbal weet, omdat ie niet beter weet.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 18:28]
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 19:27
    Welnee, we winnen één keer met wat geluk en we zijn weer de uitvinders van het voetbal.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws