'Schaduwzijde' aan Europees succes Ajax: 'Dat betekent de nationale doodsteek'

'Schaduwzijde' aan Europees succes Ajax: 'Dat betekent de nationale doodsteek'

Gepubliceerd: vrijdag 9 november 2018 om 07:45vr 09-11-2018 om 07:45

Ajax zit op een goudmijn door het sportieve succes in de Champions League, maar de medaille kent ook een keerzijde. Dat stelt Valentijn Driessen, chef voetbal van De Telegraaf.

Ajax is dicht bij overwintering in de Champions League en wordt hierdoor 'extra interessant voor commerciële partners en andere partijen om mee geassocieerd te worden'. Zo zou het voor Ajax en PSV geweldig zijn als ze een plekje aan tafel krijgen als de Europese elite meer inkomsten van de UEFA eist in ruil voor deelname aan de Champions League, stelt Driessen.

'Een prachtige vergezicht en in Amsterdam wrijven ze zich al in de handen. Een schaduwzijde is: eenmaal verslaafd aan zulke inkomsten is er geen weg meer terug. Wie afhaakt, is voor altijd veroordeeld tot een plek op het tweede plan. En willen toppers wel in de kwalitatief zwakke Eredivisie spelen?', vraagt Driessen zich af in de ochtendkrant.

'Wat doet het kassagerinkel met de identiteit en status van Ajax als opleidingsclub?', vervolgt hij. 'Opleiden en investeren in de opleiding wordt nooit losgelaten, maar het is een illusie te veronderstellen dat Ajax bij sportieve stappen hogerop nog opleidt voor het eerste elftal. Die aansluiting is – los van een sporadische uitzondering – onmogelijk.'

Tot slot voorspelt Driessen totale dominantie van Ajax en eventueel PSV in eigen land. 'De strijd in de Eredivisie zal slechts gaan om de titel best of the rest. Die tendens is al zichtbaar en zal slechts toenemen. Zodoende betekent de internationale doorbraak de nationale doodsteek.'

Lees meer over:Champions LeagueAjax

Plaats een reactie

Hyena +30601
vrijdag 9 november 2018 om 07:53
Ah Driessen heeft weer wat te zeiken hoor, vervelende vent met grootheidswaanzin.
Vind ik leuk
Tsubamba +3465
vrijdag 9 november 2018 om 08:44
Ja joh wat een droeftoeter, al moet ik wel eerlijk toegeven dat hij hier wel een paar dingen zegt waar een kern van waarheid in zit.
Vind ik leuk
Youri99 +10832
vrijdag 9 november 2018 om 08:59
Alsof de eredivisie niet altijd al een strijd is tussen 2/3 ploegen die voor de titel spelen. Driessen doet een beetje interessant met krachttermen als doodsteek voor de eredivisie maar Lyon werd in Frankrijk ook 7 keer op rij kampioen en de Franse competitie is nu sterker dan dat die ooit was. En ja, dat komt ook door rijke investeerders maar dat is nu eenmaal vandaag de dag normaal... Dat gaat niet meer veranderen.

Feit blijft gewoon dat hoeveel miljoenen Ajax ook op de bank en op het veld heeft staan, ook dan kan je tegen pak hem beet vvv tegen een zeperd op lopen.

Vind ik leuk
Johan_D +3680
vrijdag 9 november 2018 om 09:41
Je hebt in Frankrijk alleen PSG wat inmiddels 11 punten voor staat en er met kop en schouders bovenuit steekt.
De rest is ook maar middelmaat.
Kijk hoever Monaco is terug gezakt , staan op plek 19!
Dus zo sterk is die competitie nu ook weer niet.
Vind ik leuk
Youri99 +10832
vrijdag 9 november 2018 om 09:47
Monaco doet het nu slechts maar heeft wel een goede selectie, wat jij nu zegt is gewoon een momentopname.
Marseille en Lyon zijn ook gewoon sterke ploegen.
Vind ik leuk
Cruijfffan +1359
vrijdag 9 november 2018 om 09:55
Alleen de Engelse competitie is redelijk in balans, de rest van Europa heeft een top twee en soms een uitschieter. De ED is echt geen uitzondering, Italië, Spanje, Frankrijk etc is niet anders dan bij ons.
Vind ik leuk
Dussss +778
vrijdag 9 november 2018 om 10:05
Dat zo'n goede selectie 19e staat is toch juist een teken van een sterke competitie?
Vind ik leuk
Johan_D +3680
vrijdag 9 november 2018 om 10:53
0-4 thuis tegen club Brugge zegt meer dan genoeg.
En club is zeker geen top!
Vind ik leuk
Dussss +778
vrijdag 9 november 2018 om 10:56
Je hebt gelijk! Vergissing van mijn kant uit.
Vind ik leuk
Youri99 +10832
vrijdag 9 november 2018 om 11:24
Vorig jaar werden ze met nagenoeg dezelfde selectie 2e in Frankrijk.
Glik, Falcao, Subasic & Rony Lopes zijn echt geen koekebakkers. Voor de rest loopt er veel jong talent, dan loop je wel eens tegen een zeperd aan.
Vind ik leuk
Johan_D +3680
vrijdag 9 november 2018 om 12:50
In de competitie uit 12 wedstrijden 1x winst 4x gelijk en 7 nederlagen.
In de CL 1punt uit 4
Gelijkspel bij club Brugge.

Dat zijn wel heel veel zeperts...
Vind ik leuk
Youri99 +10832
vrijdag 9 november 2018 om 12:57
Trainer ontslagen, Voorzitter ligt onder vuur, etc.
Ga nou niet beweren dat PSG de enige sterke ploeg is in Frankrijk, de recente geschiedenis beweert namelijk genoeg anders.
Daarnaast, als een goede ploeg als Monaco zo laag staat... Hoe sterk is de rest van de competitie dan wel?
Vind ik leuk
slechtekont +4928
vrijdag 9 november 2018 om 15:41
En de helft is geblesseerd, wil ook niet helpen.
Vind ik leuk
Lekkerjoh +977
vrijdag 9 november 2018 om 10:28
En eer Ajax in twee seizoenen 400 miljoen uit kan geven. Dat duurt nog heel lang, als het überhaupt ooit gaat gebeuren. En daar geloof ik niet in.
Vind ik leuk
plein19 +3392
vrijdag 9 november 2018 om 10:43
De kans op een zeperd wordt wel steeds kleiner. Kijk hoe PSG nu door de competitie wandelt.
Vind ik leuk
ajaksiet +1352
vrijdag 9 november 2018 om 11:28
In elke competitie loop je averij op tegen laaggeklasseerden. Alleen in Nederland is het veel extremer. Je hebt de TOP 2, daarna 1 team, daarna nog 3 en de rest kan echt niet mee. Die 3 zijn al twijfelachtig
Vind ik leuk
Lekkerjoh +977
vrijdag 9 november 2018 om 10:27
Ik vind het persoonlijk laveloos gelul. Het verschil is en was al groot. Dr is niemand in Utrecht of Alkmaar die een kampioenschap verwacht. Wat is er mis met strijden voor een derde plek? Uiteindelijk kun je daarmee toch voor Europees voetbal gaan? Als er zometeen nog een extra toernooi bijkomt wordt dat allemaal nog beter. Dan doet iedereen die niet tegen degradatie strijdt mee om een doel te bereiken. Iedereeen kan dan meer inkomsten Hale uit tvkijkrechten en iedereen heeft dan baat bij een kleinere competitie. Omdat er dan ook nog Europese wedstrijden tussen zitten voor de meeste clubs. Maar dat de top drie om de titel strijdt is toch al tientallen jaren zo? Waarom zou je nu er een probleem van gaan maken?
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 10:29
Ja, zo is er altijd wel iets....
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 10:31
In de voetbalwereld kunnen de nummer 1 en de nummer 2 nog altijd van een promovendus verliezen, daarom blijft die sport leuk...
Vind ik leuk
plein19 +3392
vrijdag 9 november 2018 om 10:39
Geef dan even aan wat er niet klopt aan zijn verhaal.
Vind ik leuk
Adjab +1383
vrijdag 9 november 2018 om 10:43
Dat kan maar hij heeft gelijk
Vind ik leuk
MagicFeeling +4733
vrijdag 9 november 2018 om 11:47
Hij ziet zeker liever dat Ajax alle inkomsten deelt met de Eredivisieclubs. Andere clubs in Nederland hebben het gewoon af laten weten in Europa en dat jaar in jaar uit. Dan is het niet vreemd dat je als land afzakt op de coëfficiëntenlijst. Het is een hele prestatie op zich om in de CL door te gaan naar de knock out fase.
Vind ik leuk
Lampenpit +1379
vrijdag 9 november 2018 om 19:10
Nu al zin in VI vanavond! Zal je zien dat droeftoeter driessen exact dit verhaal gaat vertellen..
Vind ik leuk
Fritske01 +5323
vrijdag 9 november 2018 om 07:53
Alles heeft altijd een keerzijde. Toch mooi als iig 1 Nederlandse club internationaal weer aan kan haken.
Vind ik leuk
floormunges +1543
vrijdag 9 november 2018 om 07:57
Tegen een poule van de lamme en de blinde
Vind ik leuk
3-5-2 +1779
vrijdag 9 november 2018 om 08:00
Ja Ajax had echt een makkie met Bayern en Benfica....

Stel je toch niet zo aan jochie...
Vind ik leuk
Korm +40100
vrijdag 9 november 2018 om 08:05
gewoon een prima prestatie om trots op te zijn, met een gunstige loting kan Ajax wel eens verder komen in de CL
Vind ik leuk
COYG +8525
vrijdag 9 november 2018 om 08:14
Er mag wel gezegd worden dat die twee teams niet in de 'normale' vorm zijn...
Vind ik leuk
galleys +434
vrijdag 9 november 2018 om 08:45
Dat klopt, maar laten we alsjeblieft ophouden met alle tegenstanders van Ajax naar beneden halen. Of wil je zeggen dat de goede prestaties van Ajax allemaal ligt aan de slechte prestaties van Sturm Graz, Standard Luik, Dinamo Kiev, AEK Athene, Bayern & Benfica?
Vind ik leuk
COYG +8525
vrijdag 9 november 2018 om 08:47
Nee Ajax doet het goed uiteraard, het is echter wel een belangrijke kanttekening die gemaakt moet worden.

Als ze maar presteren dan is alle lof verdiend. Niet van te voren al arrogant doen, eerst presteren dan de arrogantie pas.
Vind ik leuk
floormunges +1543
vrijdag 9 november 2018 om 09:25
Helemaal mee eens maar de meeste Ajacieden zijn niet realistisch, absoluut een mooie prestatie, maar je moet wel kijken tegen welke tegenstanders.

Hetzelfde als je de 100 meter wint, maar Bolt deed niet mee moet je prestatie in perspectief zien
Vind ik leuk
galleys +434
vrijdag 9 november 2018 om 09:39
Maar niemand verwacht toch ook dat Ajax de Champions League wint? Internationaal aanhaken doe je naar mijn mening ook als je in 2017 een Europa League finale haalt en in 2019 de achtste finale haalt.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 09:42]
Vind ik leuk
Garrie +3823
vrijdag 9 november 2018 om 09:40
Mag een nl club ook eens een beetje geluk hebben met de loting?
Vind ik leuk
floormunges +1543
vrijdag 9 november 2018 om 09:58
Absoluut en Ajax heeft de afgelopen jaren ook veel minder geloot dus mag best eens een keer een wat makkelijkere poule zijn
Vind ik leuk
ELD070 +984
vrijdag 9 november 2018 om 10:24
@Garrie, idd. hebben we een keer "mazzel" (voor zover het loten van Bayern en Benfica mazzel is) is het weer niet goed/
Ik vind het ook heel irritant dat er telkens wordt gedaan alsof PSV ontzettend onrecht is aangedaan door de poule van Ajax.

Wees trots en blij dat NL eindelijk weer eens mee doet.

Vind ik leuk
DeanJayden +13712
vrijdag 9 november 2018 om 09:52
Niet realistisch? er is geen Ajacied te vinden die niet zegt dat we afhankelijk zijn van een gunstige loting! Als we geen gunstige loting hebben dan moet de tegenstander een mindere dag hebben, en moet bij Ajax alles kloppen en moeten die 2 a 3 kansen verzilverd worden! Een voordeel vind ik ook dat ze gaan afleren de eerste 20 minuten zaad te voetballen want dat kan echt niet langer!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 09:53]
Vind ik leuk
4everfcu +5487
vrijdag 9 november 2018 om 13:29
precies had ajax in de poule van psv gezeten waren ze ook kansloos geweest maar toch een prima prestatie verder.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 18:27
Nou toen de loting bekend werd, hoorde je in Eindje:
Inter is de zwakke broeder...…..
Spurs moet kunnen, 12 spelers bezig met WK. zware competitie, P.L, F.A-Cup, League Cup.
Barcelona: Is over de top heen, zelfs in Barca zijn we niet kansloos...……
Tsja, wil de echte zwakke broeder nu opstaan...…..
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 18:18
De arrogantie komt meestal uit het zuiden...…..
Vind ik leuk
floormunges +1543
vrijdag 9 november 2018 om 09:25
Gewoon de feiten pikkie

Buiten James lopen er bij Bayern of Benfica geen enkele spelers rond die beter zijn als Son, Allie Kane of Lucas M
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 09:27]
Vind ik leuk
1313 +13086
vrijdag 9 november 2018 om 13:39
En dan kan je nog steeds winnen van dat Tottenham. Volgens jouw redenatie zouden jullie dus ook verliezen van Rode Ster Belgrado, die gewoon eventjes 2-0 winnen van Liverpool die ik hoger inschat dan Tottenham. En die maken gewoon nog kans op overwinteren in de CL jaja je leest het goed, die zitten ook in een poule met Napoli , Liverpool , PSG ook niet de minste ploegen toch?? Hun selectie is maar 43 miljoen euro waard, nog minder dan AEK. Kap nou toch eens met die onzin over betere spelers. Alles blijft mogelijk in voetbal.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:02
Man, man, man, ik mag hopen dat dit frustratie is. Als dit uit jouw hersens ontspruit heb je serieus een probleem.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:10
Ongelooflijk wat een gejank. PSV heeft het zelf laten liggen tegen tegenstanders waar zeker water halen was.
Vind ik leuk
Vakkie D +4823
vrijdag 9 november 2018 om 08:18
Psv had serieus mee kunnen strijden om de 3e plek, maar het is wel een erg zware pool. Ajax leek mee te strijden om de 2e of 3e plek en lijkt heel knap door te gaan in de cl
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:18
Inderdaad
Vind ik leuk
1313 +13086
vrijdag 9 november 2018 om 13:50
Tuurlijk is het een zware poule dat zal ook niemand ontkennen. Maar dat moet geen excuus zijn en zo voelt het wel nu. "Als Ajax in deze poule zou zitten zouden ze het ook niet halen" Dat is wat je hoort.


Ze moeten lekker naar hunzelf kijken want ook in deze poule lagen er kansen zat. Van Bommel speelde gewoon te behoudend en laf. Wat niet erg is hoop alleen dat hij ervan leert.


Rode Ster heeft een selectie van 43 miljoen 3 keer zo weinig als Psv en die maken wel nog kans op overwintering in de CL. En kijk wat voor poule zij hebben zeker niet minder dan Psv hoor. Dit is een voorbeeld dat het kan. Mits je er maar zelf in gelooft. Dat laatste mis ik gewoon bij Psv zonde voor het Nederlands voetbal.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 17:54
💪
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:13
Ahhh, Calimero. Het doet zeer hè? Hier in calimeroland is er geen respect voor de grootste club van Nederland. In het buitenland des te meer. Ajax heeft vaker in een poule zoals die van PSV gestaan, maar heeft nooit gezeurd. Jij beaamt de status van het Calimero zijn
Vind ik leuk
Henkings +1007
vrijdag 9 november 2018 om 08:23
Respect moet je afdwingen. Dat doe je niet door constant, ongefundeerd, te roepen dat je de grootste, de beste, de blabla club van Nederland bent.
Dat snappen de meeste Ajax "fans" (studiosportsupporters) niet
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:31
Respect dwing je inderdaad af door prestaties. Dat doet Ajax. In het buitenland weet men geen enkele anderenclub uit Nederland op te noemen.
Vind ik leuk
frhoi +2227
vrijdag 9 november 2018 om 10:07
ligt meer aan hun kennis van voetbal hoor..
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 10:11
Nee, het zegt meer over het feit welk voetbal ze zien. Europees voetbal. Daarin laten behalve Ajax, de andere clubs het structureel afweten... Het flater hier en daar kan gebeuren, maar structureel is toch wel ernstig..
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 10:13]
Vind ik leuk
frhoi +2227
vrijdag 9 november 2018 om 10:44
haha jahoor.. er was een tijd dat AZ gewoon t best presteerde in Europa, ajax 2 jaar geleden en nu weer goed. vorig jaar waren ze er niet eens bij.
Als je als Europeaan niet eens welke clubs er in Europa spelen vind ik t wel vrij triest. net alsof je alleen maar real,barca,atleti,psg,juve,liverpool,chelsea,city en utd moet kennen ofzo want zij spelen veel Europees
Vind ik leuk
Vakkie D +4823
vrijdag 9 november 2018 om 15:32
Over de hele wereld kennen ze feyenoord en ajax. Zeker de oudere generatie.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 10:21
Respect afdwingen? Recordkampioen, 4 EC1.Weet jij wel wat respect is?
Vind ik leuk
floormunges +1543
maandag 12 november 2018 om 13:30
ja in de oertijd
Vind ik leuk
maandag 12 november 2018 om 13:48
Hoeveel hebben jullie er?
Vind ik leuk
Meneer Smith +3204
vrijdag 9 november 2018 om 08:33
Precies ,weet je nóg de poule Dortmund man city barca
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:36
Nee die ken ik niet. Je bedoelt waarschijnlijk de poule met real, Dortmund en City, waarin Ajax verdienstelijk derde werd. Ik gun PSV het beste, maar dat gaan ze denk ik niet halen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 08:36]
Vind ik leuk
Meneer Smith +3204
vrijdag 9 november 2018 om 08:37
Die bedoel ik ,ik kwam in de war met 2013 volgens mij toen barca in de poule was
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:41
Ik weet niet waar je op probeert te doelen. Maar het jaar dat Ajax in de poule des doods was, was tegen Real, Dortmund en City.
Vind ik leuk
Meneer Smith +3204
vrijdag 9 november 2018 om 08:47
Kan me herinneren dat we van Barcelona wonnen vier of vijf jaar geleden misschien 2012 maar dat weet ik nog
Vind ik leuk
Frank61 +100
zaterdag 10 november 2018 om 12:39
Die al een ronde verder waren.
Vind ik leuk
Meneer Smith +3204
zaterdag 10 november 2018 om 15:45
Toch hebben we gewonnen
Vind ik leuk
Vakkie D +4823
vrijdag 9 november 2018 om 08:03
Zolang ajax geen prijzen wint zal het wel loslopen. Het risico van de voorrondes voor de nummer 2 betekend dat ajax niet elk seizoen cl zal spelen
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 09:44
Tsja, zou kunnen. Aan de andere kant: Dit jaar harkt Ajax in de Champions League de volledige jaarbegroting van feyenoord binnen. Dat zullen ze waarschijnlijk voor een groot gedeelte investeren in de selectie.
Vind ik leuk
Vakkie D +4823
vrijdag 9 november 2018 om 10:26
Net zoals afgelopen seizoenen. Ver komen in de cl betekend ook punt verlies in de ed. PSV speelt enkel nog voor het kampioenschap, ajax op 3 fronten. Feyenoord helaas enkel voor de beker en een aanval op een top 2 notering
Vind ik leuk
Obl93 +2776
vrijdag 9 november 2018 om 08:28
Ja we moeten als Nederland nu punten pakken, geen enkele garantie dat je volgend seizoen ook maar door de kwalificatie komt voor de CL zonder De Jong en De Ligt, dat zijn namelijk spelers die je (ook met veel geld) niet zomaar vervangt.
Vind ik leuk
Ruud40 +13138
vrijdag 9 november 2018 om 07:54
We worden dan een soort Duitsland dus.
Nou daar zie je al dat de dominatie van bijv Bayern die eindeloos leek, op een gegeven moment toch misgaat.

De enorme dominatie heeft ook een nadeel, de spelers die je haalt van de andere club moeten een steeds grotere stap omhoog doen. Wat steeds moeilijker wordt, ervoor zorgt dat spelers het veel minder gaan doen in hun eerste jaar of gewoon mislukken. Waardoor minder spelers in het eerste doorstromen, de selectie ouder en ouder wordt en op een gegeven moment over de datum is.

En dat maakt het gat met de andere clubs na een paar jaar vanzelf weer kleiner, kijk maar naar Bayern de afgelopen jaren met afstand de grote club van Duitsland en ook bijv het super-Barca van enkele jaren geleden is weer terug op aarde

Dus wat mij betreft is het effect waar Driessen bang voor is iets tijdelijks. Gewoon omdat een elftal niet gebouwd kan worden uit de beste 11 spelers die je kan kopen, maar een balans vraagt die erg moeilijk te vinden en nog moeilijker vast te houden is.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 08:00]
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 10:31
Ik zie Barca gewoon weer kampioen worden hoor, nr8 in 11 jaar tijd wordt 't dan. Bayern is nu iets minder, maar die trekken vd zomer weer de beurs en dan zijn ze de eerst komende 10 jaar weer 8x winnaar. 't grote geld wint 't structureel gewoon.
Vind ik leuk
B3v3r +820
vrijdag 9 november 2018 om 07:56
Liep hij eerst nog te zeuren dat Nederlands voetbal niets meer voorstelt, doen we dit jaar leuk mee krijg je dit gezeik.

Wat een onzin wat hij zegt, moeten de clubs er onder maar beter management hebben om aan te haken.
Vind ik leuk
floormunges +1543
vrijdag 9 november 2018 om 07:57
Al komen ze volgend jaar in een echte CL poule vliegen ze er gewoon uit natuurlijk
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 07:58
Dit wisten we al een tijdje toch..

Als het Feyenoord en AZ enigzins aansluiting weet te vinden zitten we toch met een prima competitie.

AZ heeft veel toptalent in huis en een mooie omzet qua transfers.

Feyenoord moet hopen op een nieuw stadion en de jonge jongens meer de kans geven.
Vind ik leuk
Jopi1982 +895
vrijdag 9 november 2018 om 07:58
Haha 1 zwaluw maakt nog geen zomer! Volgend jaar moet ik het nog zien met een leeg gekocht ajax of ontevreden spelers die niet weg mochten!
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:13
Dat is inderdaad de keerzijde van dit succes ja en ik hoop dat zowel het Ajax bestuur als de spelers snappen dat een totale leegloop niet mogelijk is wil de club iets gaan betekenen op EU niveau. We gaan het zien, er is dan wel geld.om adequaat te investeren.
Vind ik leuk
Jopi1982 +895
vrijdag 9 november 2018 om 08:16
Dat is wat ajax voor heeft op PSV, financieel zou ajax moeten kunnen aanhaken, nu sportief nog!
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:21
Aanhaken op wie? PSV? Dat gat is welgeteld vijf punten, dus met nog 2/3 van de competitie te gaan is dat geen onoverbrugbare moeilijkheid. Jammer is alleen dat PSV na de winter weer alleen hoeft te spelen in de ED en dat is een voordeel voor hen gezien de fitheid en het lagere risico op blessures
Vind ik leuk
Jopi1982 +895
vrijdag 9 november 2018 om 09:36
Luister ik ben niet voor ajax, maar psv gaat echt nog wel zijn punten verliezen!
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:22
Kwestie van tijd. PSV zal ook niet meer aan kunnen haken. PSV dacht na het kampioenschap Ajax bij te kunnen benen (financiëel ) door CL deelname. En Ajax haalde ook gewoon de groepsfase...sterker nog Ajax harkt gewoon meer binnen dan PSV 🤣🤣🤣
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:19
Ajax heeft zo belachelijk veel geld. Die halen heus goede vervangers.
Vind ik leuk
ritje +787
vrijdag 9 november 2018 om 07:59
hallo het is voor NED te hopen dat Feyenoord en AZ weer mee gaan doen! want PSV wordt niet sterker, Het blijven Boeruh door de zwakte van de Eredivisie staan zij boven aan! mvg ritje
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 07:59
Idd kassa maar wel willen natuurlijk ook dat andere clubs kunnen mee profiteren.....maar 1 club in nederland ligt dwars. Dus ja, zeg het maar.
Vind ik leuk
buddha +10756
vrijdag 9 november 2018 om 08:02
in bijna ieder land heersen er maar 2 of 3. niets nieuws toch ?
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:05
Psv zeker niet. Veel te kleine achterban en regionaal.
Vind ik leuk
Korm +40100
vrijdag 9 november 2018 om 08:11
Voor een regionale club met een kleine achterban doet PSV het dan meer dan uitstekend! Zeker als je ziet dat PSV op sportief gebied de tweede club van Nederland is die niet onderdoet van de nummer 1 :)
Vind ik leuk
Jozef +45151
vrijdag 9 november 2018 om 08:15
Ach, in 2017 deed jouw nummer 3 het beter dan jouw nummer 1 en 2....
Vind ik leuk
Korm +40100
vrijdag 9 november 2018 om 08:19
ja dan heb je het maar over een jaar om daarna weer jaren niks te horen. PSV en Ajax verdelen normaal gesproken de titels en dat is iets structureels
Vind ik leuk
Gutierres14 +1445
vrijdag 9 november 2018 om 08:05
Haha deze kerel is echt niet goed. ‘Het is een illusie dat opleiden voor het eerste elftal’ dat stukje. Waar heeft de man het over? Jaren 70,eind 80, 90 en ook in dit milenium heeft Ajax zijn successen gevierd aan de hand van jeugdig talent. Dat je dit met (dure) ervaren krachten doet is ook al sind jaar en dag. Dat deze ervaren jongens duurder is een feit, maar dat dit ten koste gaat van je opleiding slaat echt nergens op. Kwakzalver
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 08:05]
Vind ik leuk
ritje +787
vrijdag 9 november 2018 om 08:08
hallo Zoals Al Jaren is Ajax de club die internationaal presteerd En zeker niet PSV. En dan te roepen dat Ajax in een poule zat met lamme en blinde? dat Is zelfs Psv Suporters onwaardig? beetje dimmen Lampegatters! mvg ritje
Vind ik leuk
Korm +40100
vrijdag 9 november 2018 om 08:14
Ajax staat niet voor niks hoog op de lijst, maar PSV doet het ook gewoon prima hoor om bij de eerste 40 te zitten
Vind ik leuk
Connie Veren +5761
vrijdag 9 november 2018 om 08:09
Ajax heeft inmiddels zoveel middelen dat ze idd normaal gesproken,structureel de beste van NL zullen zijn de komende jaren. Bij PSV moet ik dat nog maar zien. Haal Lozano en Bergwijn weg en het is al zo goed niet meer.
Vind ik leuk
Korm +40100
vrijdag 9 november 2018 om 08:15
alleen met dat geld kunnen ze wel dezelfde soort spelers halen..
Vind ik leuk
Connie Veren +5761
vrijdag 9 november 2018 om 10:34
dat moet eerst maar eens gaan lukken. Niet iedere speler is een schot in de roos.
Vind ik leuk
Korm +40100
vrijdag 9 november 2018 om 11:54
Zeker waar :)
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:11
Ach Valentijn wat maak je je druk. Je hebt zelf nauwelijks met goed fatsoen tegen een bal getrapt, laat staat dat het op een redelijk niveau is geweest. Lul maar raak voor een knaak. Wie neemt jou nou serieus? Alleen de domoren die naar Veronica Inside kijken.
Vind ik leuk
Molletje +4092
vrijdag 9 november 2018 om 08:15
'Opleiden en investeren in de opleiding wordt nooit losgelaten, maar het is een illusie te veronderstellen dat Ajax bij sportieve stappen hogerop nog opleidt voor het eerste elftal.

Dus Dhr. Driessen denkt dat Ajax dan alleen nog maar "talenten uit de grote competities koopt?" en "Gearriveerde spelers uit grote competities koopt?"

Dus de talenten van het kaliber; De Ligt, Mazraoui, v/d Beek zullen dan "te min" zijn voor Ajax 1?

Weet niet welk niveau hij voor Ajax in gedachten heeft, maar als je niveau als 1e team omhoog gaat, gaat je opleidingsniveau ook omhoog... dus wederom een knap staaltje "gelul" van Dhr. Driessen.
Vind ik leuk
rexxo +16830
vrijdag 9 november 2018 om 08:15
Jomanda Driessen heeft net zijn ontbijt met azijnthee en zure pap op.
Zit nu aan tafel over die hele grote knikker te vrijwen wat hij er allemaal in ziet.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:15
Het is dan ook belachelijk dat we van ajax- en psv-supporters hun club moeten gaan aanmoedigen in de Champions League. Al dat geld zorgt er alleen maar voor dat ajax en psv nog verder uitlopen op de rest en dat is absoluut niet voordelig voor een competitie.
Vind ik leuk
Importbrabo +2464
vrijdag 9 november 2018 om 08:16
De Eredivisie CV zou een soort belastingdienst moeten spelen.

Dankzij hen kunnen Ajax en PSV uitkomen in een competitie. Als ze dan vervolgens miljoenen winnen in Europa zou het voor hun eigen bestwil goed zijn als daar een percentage van in een pot wordt gestoken die verdeeld wordt onder de overige clubs. Welke dan verplicht zijn te investeren in verbetering van selectie.

Eerlijk? Nee, maar het zou een manier zijn om van de Mickey Mouse competitie af te komen. Je kan dat plan na 10-15 jaar evalueren en herzien. Tegen die tijd verwacht ik dat de rest wel een beetje bij is getrokken.
Vind ik leuk
Roffel1998 +3610
vrijdag 9 november 2018 om 08:29
Dat is toch ook het plan van Ajax en PSV? 10% van de Europese inkomsten willen ze aan de overige clubs geven, mits ze op echt gras gaan voetballen.
Vind ik leuk
Importbrabo +2464
vrijdag 9 november 2018 om 08:32
Dat zijn televisie inkomsten nationaal meen ik.

Roffel, tromgeroffel of 5-cilinder?
Vind ik leuk
Roffel1998 +3610
vrijdag 9 november 2018 om 13:06
Het nieuwe plan, dat de komende dagen vorm krijgt: clubs die in 2021 op natuurgras spelen, worden voortaan beloond met een jaarlijkse bonus uit de Europese inkomsten. Dat kan in gunstige gevallen oplopen tot grofweg 1 miljoen euro per seizoen.
Vind ik leuk
Importbrabo +2464
vrijdag 9 november 2018 om 13:08
Ik had me niet zo verdiept in dat plan. Lijkt me een goed plan.
Vind ik leuk
Roffel1998 +3610
vrijdag 9 november 2018 om 13:11
Zal dan alleen maar het geld van Ajax zijn wat wordt verdeeld. 😉
Vind ik leuk
Shelbourne +6210
vrijdag 9 november 2018 om 08:17
Dat laatste is toch een probleem van de andere clubs. Buiten Ajax en PSV neemt geen enkele ploeg Europees voetbal serieus. Terwijl zelfs in de EL miljoenen te verdienen zijn. Als clubs als Feyenoord, AZ en Vitesse daar de neus voor ophalen moeten ze niet gaan huilen dat de financiële verschillen te groot worden.
Vind ik leuk
2cents +64434
vrijdag 9 november 2018 om 08:29
De uitschakeling van deze ploegen kwam omdat ze de neus ophaalden voor de EL?

Je kunt hooguit spreken van zelfoverschatting, net als bij Ajax en PSV vorig jaar.

Maar al deze clubs hadden dolgraag (vorig jaar) EL gespeeld.
Vind ik leuk
2-1 +1636
vrijdag 9 november 2018 om 08:18
Typisch Nederlands weer. We doen het een keer redelijk in Europa en we slaan weer helemaal door. Vorig jaar vlogen Ajax en PSV eruit tegen europese dreumessen en was ons voetbal dood. Zouden die journalisten ooit een verhaal van zichzelf van een jaar geleden teruglezen ?

Ajax doet het prima maar wel tegen 2 ploegen waar het crisis is en een subtopper uit Griekenland. PSV presteert amper en heeft met mazzel 1 puntje.

Ajax en PSV zullen altijd afhankelijk blijven van een gunstige loting, heeft verder niet heel veel te maken met kwaliteit....
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:22
Ach dit hoorde we in de jaren 90,00 en nu weer.. voorlopig eerst maar eens wat winnen
Vind ik leuk
Kuip +10230
vrijdag 9 november 2018 om 08:27
De hegemonie van Ajax en PSV is al 40 jaar aan de gang. Slechts Feyenoord, Twente en AZ wisten dit eenmalig een keer te doorbreken. Dus dit is niet nieuw. Toen Ajax in de jaren ‘70 de beste club ter wereld was wonnen ze ook alle wedstrijden met 6-0.
Zo was het en zo zal het voorlopig ook blijven. Het wordt wel tijd dat de subtop beter gaat presteren. Dat verwijt ik vooral de Nederlandse trainers. Die zijn niet in staat spelers en teams beter te maken. De KNVB heeft mijns inziens drie speerpunten op dit moment.
1 een betere trainerscursus aanbieden op HBO-niveau ( dat betekent dat veel ex-profs daar niet voor in aanmerking komen vanwege het niveau en dat lijkt me veel beter)
2 het kunstgras verplicht afschaffen
3 het aantal buitenlanders per selectie terugschroeven tot maximaal 5 ( vroeger was dat drie)

Nu we in Nederland op dit moment geen goede trainers hebben zouden veel clubs een buitenlander moeten halen. Heracles heeft een Duitser, die laat zien hoe het moet.
Vind ik leuk
kevinleo +3123
vrijdag 9 november 2018 om 08:35
Als Ajax en PSV niet mee doen is er kritiek dat ze niet mee doen en nooit meer zullen aanhaken bij de Europese top. Nu hebben ze de kans om serieus aan te haken en is dat meteen slecht voor de Eredivisie. Nee, dit is juist goed voor de Eredivisie. Wellicht willen toppers zoals aangegeven niet direct in een zwakke competitie spelen maar dit kan er wel voor zorgen dat middenmoot spelers wel naar de eredivisie willen komen en dus de rest sterker word. Ook is internationaal succes goed voor onderhandelingen met sponsoren en trekt het wellicht de internationale kijker.
Vind ik leuk
popiejopie +3032
vrijdag 9 november 2018 om 08:48
Zijn stelling van opleidingsclub kan ik me wel in vinden. Iedereen zit altijd met een harde tampeloeres te praten over eigen jeugd bla bla bla maar dit heeft ons niks meer dan de kop gekost. Een stempel opleidingsclub is niet bepaald topclub waardig. Leuk hoor als die jonge spelers maar ik vind het pas echt mooi als er spelers uit de regio zoals De Ligt doorbreken. Dat zijn spelers waar die spelen voor je stad zoals onze oude clubiconen.
Vind ik leuk
Blindsy +20553
vrijdag 9 november 2018 om 09:07
Je kunt het Ajax niet kwalijk nemen dat ze proberen om onderdeel te worden van de Europese subtop.
Ik roep al een jaar dat de grootste uitdaging voor Ajax wordt, om internationale subtoppers te vinden die in de ED te willen spelen, maar met Neres, Tadic en Blind is dat aardig gelukt. En zolang ze af en toe een De Jong en een De Ligt opleiden, kunnen ze op dat internationale podium nog jaren vooruit. En dat zal inhouden; vrijwel jaarlijks deelnemen aan de CL, en af en toe ook overwinteren.
Dat maakt je geen internationale topper, maar het gaat wel betekenen dat ze het Bayern van Nederland gaan worden, met PSV hooguit in de Dortmund-rol.
Saai? Absoluut. Aan een Vitesse, AZ, en vooral Feyenoord, om daar creatieve antwoorden op te gaan geven. Want 3e worden betekent hooguit EL-deelname. En zal het gat alleen maar groter worden.
Maar nogmaals, dat mag je Ajax nooit kwalijk nemen.
Vind ik leuk
pos +9965
vrijdag 9 november 2018 om 09:28
Als volgend jaar Ziyech, De Ligt en De Jong vertrekken krijg je al een heel ander verhaal. Ook Ajax zal dit dan maar weer moeten zien op te vangen. De dominantie van dit seizoen kan zomaar weer anders zijn volgend jaar. Bij PSV idem uiteraard.
Vind ik leuk
El Cazador +9345
vrijdag 9 november 2018 om 10:07
Het opendeuren uurtje is weer aangebroken bij meneer Driessen!!
Vind ik leuk
kees ee +1081
vrijdag 9 november 2018 om 10:10
zwakke eredivisie ?, . . vlgns mij spreekt valentijn zichzelf tegen, maar ja, niets te dol voorlopig om de amsterdammers op te hemelen ?
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 10:16
Dat willen de andere clubs toch ook, ??
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 10:24
PSV dominant ??
Vind ik leuk
companen +2366
vrijdag 9 november 2018 om 10:33
Die kneus moet toch beter weten, hij is toch niet gister. Afgelopen 40 jaar was dit altijd zo in Nederland. Uitzonderingen daargelaten Feyenoord, Twente en AZ.
Vind ik leuk
FSCeara +9571
vrijdag 9 november 2018 om 10:34
Driessen weer. Ajax gaat alleen maar rijker worden. Probleem is dat echt goede spelers niet naar de Nederlandse competitie komen en de echt goede spelers weg gekocht worden. daardoor heb je heel vaak ook maar een net niet elftal waar je af en toe in Europa goede successen boekt maar in Nederland ook vaak naast het landskampioenschap gaat grijpen. daarbij is het de laatste 30 jaar niet anders geweest. Of PSV of Ajax word kampioen met sporadisch een andere club. Dus ik begrijp niet dat iedereen daar nu over echt te jammeren. Feyenoord heeft ook al afgehaakt , al jaren geleden en nu zit de echte spanning in wie van de 2 kampioen word en wie er beste van de rest word.
Vind ik leuk
ajaksiet +1352
vrijdag 9 november 2018 om 11:29
En In Europa kent men alleen Ajax. Dus waarom PSV constant noemen???? Op basis waarvan??? 1 schlemielig puntje de laatste 2-3 jaar gehaald.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 12:01
Is in heel Europa het geval. Een aantal clubs domineert de competitie. Nederland, België en Scandinavië en eventueel zouden een gezamenlijke competitie kunnen afwerken. Inderdaad het plan van Raaij, gewoon een goed plan!
Vind ik leuk
Raptor +194
vrijdag 9 november 2018 om 13:21
Top 6 van Belgie met de top 10 van Nederland bijv.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 15:32
Kan wel wat spannender dan dat. Zweden de landskampioen, Denemarken de kampioen, België de bovenste 3, Nederland de bovenste 4, en Portugal de bovenste drie. Lijkt me top!
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 12:12
dus het is slecht van psv en ajax dat ze een stuk beter zijn dan de meeste ploegen in de eredivisie en dat ajax zeker met de suptop van europa weer mee kan doen en zou het liefst zien dat meer ploegen dit laten zien, maar laten het afweten
Vind ik leuk
Raptor +194
vrijdag 9 november 2018 om 13:20
Laat PSV en AJAX samen meedoen in de Bundesliga.
Ze krijgen meer weerstand, topspelers willen dan graag wel eerder komen.
Wellicht meer sponsor inkomsten etc.
Daarbij wordt de NL competitie dan juist interessanter en kan een AZ of Feyenoord eerder kampioen worden zonder de dominatie van Ajax en Psv
Vind ik leuk
4everfcu +5487
vrijdag 9 november 2018 om 13:26
valentijn driesen zuch kunnen ze die idioot niet opsluiten.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 13:40
Feit is gewoon dat Ajax het beter doet dan welke andere Nederlandse professionele voetbalclub in Europa...en daar mag je best trots op zijn.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6432
vrijdag 9 november 2018 om 14:13
"Zo zou het voor Ajax en PSV geweldig zijn als ze een plekje aan tafel krijgen als de Europese elite"

Al winnen ze elk 3x achter elkaar de CL, dan komen ze daar nog niet aan tafel te zitten.
AC fucking Milan zit bij die club en presteert al een eeuwigheid niks meer.
Het gaat niet om prestaties, het gaat om grootte van de thuismarkt.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws