Zlatan: Ik moet zeggen: ik mis die tijd bij Ajax toch wel, hoor

Zlatan: "Ik moet zeggen: ik mis die tijd bij Ajax toch wel, hoor"

Gepubliceerd: zaterdag 10 november 2018 om 07:05za 10-11-2018 om 07:05

Zlatan Ibrahimovic kijkt met gemengde gevoelens terug op zijn periode bij Ajax. Inmiddels is de Zweedse superster 37 jaar en is het dertien jaar geleden dat hij vertrok uit Amsterdam. Zlatan speelde 3,5 jaar bij Ajax.

"Ik stond in Amsterdam voor het eerst in de etalage", memoreert Zlatan in een interview met het Algemeen Dagblad. "Geen Los Angeles. Ik had het er in het begin erg moeilijk, maar heb veel geleerd. Ik was voor het eerst alleen, zonder familie. Door de transfersom die voor me betaald was (ongeveer 7,8 miljoen, red.), waren de verwachtingen onrealistisch."

Zlatan merkte hoe groot de verwachtingen daadwerkelijk waren in Amsterdam. Daar had hij moeite mee, zo geeft hij toe. "Ik geloof dat ik meteen met Van Basten werd vergeleken. De supporters waren veeleisend. Als ik warmliep, werd de naam van Nikos Machlas gescandeerd. Pas in het derde jaar werd ik beter, maar ik ben in Amsterdam nooit in de buurt gekomen van de speler die ik zou worden."

Zlatan had het niet alleen voetballend zwaar bij Ajax, maar ook persoonlijk. "Ik denk dat ik niet volwassen was. Ik gaf niet 100 procent. Dat kleine details het verschil maken, heb ik pas later geleerd. Ik moet zeggen: ik mis die tijd bij Ajax toch wel, hoor." (...) Het is trouwens de enige club waar ik moeite heb gehad met supporters. Maar als ik later met een andere club in Amsterdam speelde, was de ontvangst altijd geweldig."

Zlatan ruilde Mälmo FF in 2001 in voor Ajax. Na 3,5 seizoen in Amsterdam werd hij gekocht door Juventus, waarna hij ook voor Internazionale, FC Barcelona, Paris Saint-Germain, Manchester United en LA Galaxy speelde. Zlatan heeft 116 interlands voor het Zweedse elftal achter zijn naam staan.

Plaats een reactie

elmagico070 +23866
zaterdag 10 november 2018 om 07:10
Het is trouwens de enige club waar ik moeite heb gehad met supporters. 

Ben je toch niet de enige Zlatan-;)
Vind ik leuk
Blindsy +18962
zaterdag 10 november 2018 om 07:42
Zlatan uitjouwen.... je moet het maar kunnen.
Vind ik leuk
Jan Nijhof +712
zaterdag 10 november 2018 om 07:52
Hij had ook een reputatie met z'n elleboog. Ik geloof zelfs dat dat die rubriek "elleboog, elleboog, elleboog', door Hugo Borst geïntroduceerd bij Studio Voetbal, geinspireerd was door Zlatan.
Vind ik leuk
ajaksiet +1266
zaterdag 10 november 2018 om 09:29
Nee, Hugo had beter Jantje Wouters als inspiratiebron kunnen nemen. Dat was een echte elleboog!
Vind ik leuk
Nuance +10768
zaterdag 10 november 2018 om 09:37
Daarna is Gascoine raar gaan doen!
Vind ik leuk
ajaksiet +1266
zaterdag 10 november 2018 om 09:38
idd. die is van de pijn gaan drinken...
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 08:38
Het was toen nog lang niet de speler die 't nu was. Als je je gedraagt als Mr big star maar je gooit er een beetje met de pet naar heb je bij 't Ajax publiek een probleem.
Vind ik leuk
ajaksiet +1266
zaterdag 10 november 2018 om 09:35
die zijn idd nogal snel ontevreden..
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 09:39
Mwah, als jij gewoon je best doet en niet de luie Vedette uit hangt en gewoon normaal een bal overspeelt naar iemand met 't zelfde shirt zal niemand je zomaar uitfluiten.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 10 november 2018 om 09:45]
Vind ik leuk
Toerie +530
zaterdag 10 november 2018 om 09:44
Nee klopt, bij andere clubs kom je wel weg met zo’n instelling en sterallures..

Bovendien bestaat een groot deel van (ex) Ajax-spelers uit zogenaamde Mr. Big Stars?
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 09:45
Geen idee of je er bij andere clubs mee wegkomt, daar kom ik nooit.
Vind ik leuk
Blindsy +18962
zaterdag 10 november 2018 om 15:11
De Ajax-sympathisanten daarentegen... ;-)
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 08:45
Ik zat toen vaak in het stadion. Ik heb hem ook vaak vervloekt (uitfluiten doe ik niet aan mee) tot ik z'n goal tegen NAC live mocht bewonderen Toch wel één van de mooiste goals ooit die ik live mocht zien !
Je zag toen al dat hij geweldig kon voetballen , maar zijn instelling klopte vaak niet !
Maar wat een geweldenaar is het geworden, zó goed had ik hem toen echt niet ingeschat
[Reactie gewijzigd op zaterdag 10 november 2018 om 08:59]
Vind ik leuk
Pimman +10406
zaterdag 10 november 2018 om 09:11
Kappen, draaien enz (wel toepasselijk bij dit onderwerp;) ) Héél herkenbaar jouw reactie! Lees die van mij ergens hier verderop..
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 13:32
Gelezen, idd héél herkenbaar
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 08:46
Zoals hij al aangaf speelde hij ook niet fantastisch in de eerste twee jaar terwijl er aardig voor hem betaald was. Vond het dan ook niet gek dat je nog echt een publiekslieveling bent. Vraag elke willekeurige ManU fan wat hij van Depay vindt of vraag Depay of hij het ManU publiek als warm beschouwt en het antwoord zal hetzelfde zijn, los van of hij nu in topvorm verkeerd.
Vind ik leuk
Pimman +10406
zaterdag 10 november 2018 om 09:08
Hahaa met je eens dat doe je niet maar helaas gebeurd dat bijna overal. Ik zag hem live debuteren in de Arena dat je dacht van wat komt die híer doen? Vaak zie je bij de eerste balcontacten wél iets van dat kan een grote worden..bij hem dus niet. Wél een aantal weken later. Én inderdaad in zijn laatste jaar bij Ajax kwam hij pas écht los. Daarna was het natuurlijk alleen nog maar genieten van hem ;)
Vind ik leuk
rexxo +11877
zaterdag 10 november 2018 om 11:41
Je moet het maar durven, het is een jongen van de straat.
Straks komt hij de tribune op rennen boem een flying kick op je tokus, knock out gestrekt.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 13:31
CONTONA ! Ook zo'n geweldenaar Ooit een column over hem geschreven die toen nog in de VI werd geplaatst
[Reactie gewijzigd op zaterdag 10 november 2018 om 13:46]
Vind ik leuk
rexxo +11877
zaterdag 10 november 2018 om 13:44
Wie? Je bedoeld waarschijnlijk Eric Cantona.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 13:47
Sorry typefout ONANA inmiddels gewend
Loop nog regelmatig met Eric z'n achternaam achter op m'n shirt 😣
Vind ik leuk
rexxo +11877
zaterdag 10 november 2018 om 13:51
Grapjas, Andre Obama en die Franse Buce Lee lijken toch niet op elkaar maar wel mooi gevonden.😁
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 14:07
Nee het gaat om de uitgangen -ona en -ana
Cantona
Onana
Dus een vergissing Cantana is zo gemaakt, niets grappigs aan lijkt me
Vind ik leuk
Blindsy +18962
zaterdag 10 november 2018 om 15:13
Dat bedoel ik ;-)
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 12:05
Echte Ajacied vd vaart zn enkels willen breken tijdens ene interland.

Never forget.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 13:33
Ja klopt en iets van met een schoen gooien toch ?
Of haal ik dingen door elkaar ?
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 16:26
Schaar gooien. Maar daar had vd vaart niks mee te maken. Was naar Mido.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 17:15
Klopt dank je !
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 17:20
Oh nee, het klopt niet. Mido gooide hem naar Zlatan haha.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 17:24
Was volgens mij na een verliespartij tegen Feyenoord ! Daarom wordt er tegenwoordig ook niet meer met scharen gegooid😊
Vind ik leuk
Blindsy +18962
zaterdag 10 november 2018 om 19:49
De laatste die voortdurend met scharen gooide was Ling 😉.
Maar een verliespartij tegen Feyenoord? Jemig, dat had ik dan moeten onthouden 😜.
Vind ik leuk
Gizmo +3795
zaterdag 10 november 2018 om 23:56
Dan moet je een best geheugen hebben hoor ... maar verliezen tegen Feyenoord is toch echt ook voor mijn tijd.
Vind ik leuk
Blindsy +18962
zondag 11 november 2018 om 07:26
Nee, mijn bouwjaar is 1966. Ik kom sinds maart 1980 in de Tempel. Tot 1995? had Ajax in ca 110-120 onderlinge duels slechts 7x vaker gewonnen.
Winnen van Ons Aller Feyenoord in de Kuip was toen een zeldzaamheid. Omgekeerd ook trouwens.
[Reactie gewijzigd op zondag 11 november 2018 om 07:27]
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 19:14
Daar draait een beetje neus zijn hand niet voor om!!
Vind ik leuk
Blindsy +18962
zaterdag 10 november 2018 om 19:51
Vraag maar aan Ziyech..
Vind ik leuk
Joey_S +156
zaterdag 10 november 2018 om 09:25
Nou in Eindje kunnen ze er anders ook wat van hoor! Zogenaamd boos lopen doen op de afgang, uh sorry bedoel hertgang en verkondigen dat zijn hele maandsalaris naar psv gaat blabla.. en wat dacht je van onze Bas Dost.. die had laats ook probleempjes met z’n supporters 🙄
Vind ik leuk
Morris +23890
zaterdag 10 november 2018 om 09:31
Dat heet opvoeden.

Zie het resultaat.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 09:37
Hij verdiende het ook gewoon. Als je de tekst goed leest begrijp je dat ook. Hij haalde rare fratsen uit en gaf in het begin in het veld niet 100%. Dat was precies hetzelfde met Ziyech vorig seizoen.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 11:01
En uiteindelijk doen ze wat met die kritiek en worden ze een betere speler. Sommige spelers hebben een schop onder hun kon nodig.
Vind ik leuk
JanTa48 +8092
zaterdag 10 november 2018 om 12:30
Het Ajax publiek is altijd kritisch geweest zelf in de periode Cruyff maar daar zijn ze wel groot mee geworden want een applausmachine zal je niet scherp maken.
Vind ik leuk
Nietkoeroe +4461
zaterdag 10 november 2018 om 07:10
Mooi dat zulke spelers Nederlandse clubs goed herrineren
Vind ik leuk
aimdam +781
zaterdag 10 november 2018 om 07:21
Hij geeft zelf aan dat de eerste paar jaren niet geweldig zijn. Logisch dat dan machlas werd gescandeerd, die deed het toen niet verkeerd. Uiteindelijk speelde zlatan het laatste jaar top.
Hoogtepunt de solo tegen Nac. Geweldig!!
Vind ik leuk
Garinsha +5079
zaterdag 10 november 2018 om 07:28
Wat zeg jij nou?????

Machlas heeft geen ene seizoen goed gespeeld bij ajax.. ik weet niet hoe jij naar ajax kijkt maar machlas was gewoon een miskoop en dit was gewoon een cynische actie van het publiek door zijn naam te scanderen..

Vind ik leuk
Ron jans +570
zaterdag 10 november 2018 om 07:34
Wel doelpunten gemaakt, misschien niet geweldig gespeeld maar hij deed wat hij moest doen.
Vind ik leuk
Jan Nijhof +712
zaterdag 10 november 2018 om 08:07
Machlas werd van Vitesse naar Ajax gehaald als topscorer, ook al onder Koeman. Maar bij Ajax was z'n productie nooit meer van dat niveau.
Vind ik leuk
Garinsha +5079
zaterdag 10 november 2018 om 08:31
Maw......
Vind ik leuk
ajaksiet +1266
zaterdag 10 november 2018 om 09:37
Nou, nee hoor. Machlas speelde geweldig bij Vitesse, naar bij Ajax waardeloos helaas.
Vind ik leuk
aimdam +781
zaterdag 10 november 2018 om 08:35
Rustig rustig ;-).
Ik zei niet dat hij helemaal top was, maar dat hij het niet verkeerd deed. 38 doelpunten uit 74 wedstrijden . Dat is 1 op 2.
Maar goed als jij dat slecht vind dan zal je dolberg ook niks vinden want die haalt dat gemiddelde niet.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 10 november 2018 om 08:36]
Vind ik leuk
Olfie +5628
zaterdag 10 november 2018 om 09:56
dat denk ik wel
Vind ik leuk
Martinnat +992
zaterdag 10 november 2018 om 08:51
Erger kan niet
Vind ik leuk
Pimman +10406
zaterdag 10 november 2018 om 09:15
Machlas werd gekocht omdat hij er bij Vitesse 34 ofzo had ingeschoten dáárdoor topscorer werd. Maar tjonge bij Ajax viel hij enorm tegen. De penalties nam hij wél goed hahaa.
Vind ik leuk
Garinsha +5079
zaterdag 10 november 2018 om 10:31
Mee eens.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 08:37
Toen hij ruzie had met 3/4 van de selectie. Die na die goal de grootste vriendjes met hem wilde zijn in de hoop dat hun arrogante kop dan ook de wereld over zou gaan!! Die goal bedoel je toch?
Vind ik leuk
Gutierres14 +1432
zaterdag 10 november 2018 om 07:22
Halen!
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 07:25
Als je nu even niks te doen hebt in LA, mag je best even terugkomen. Je kunt de treble pakken bij ons😉
Vind ik leuk
mcmodd +27206
zaterdag 10 november 2018 om 09:31
Die hebben jullie nu toch niet meer nodig? En bied je hem de treble aan of denk je dat die alleen bewaarheid kan worden met Zlatan? In dat laatste geval denk ik dat je niet zult zwijnen, die man komt zich hier niet belachelijk maken.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 10 november 2018 om 09:32]
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 12:31
Goede voetballers zijn altijd welkom. Snap je eigen frustratie wel, voor Utrecht is zo'n speler natuurlijk utopie. Wat niet meer in aanmerking komt mag naar jullie.
Vind ik leuk
mcmodd +27206
zaterdag 10 november 2018 om 13:43
Zlatan is dus geen utopie voor Ajax? Een oude man van 37, waarvoor ik overigens groot respect heb, is nu niet bepaald een goede reclame-uiting voor een club die graag met zo jong mogelijke spelers werkt.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 07:26
Wat maakte deze man N.A.C gek zeg hahahaha
Vind ik leuk
MojoRisin +15181
zaterdag 10 november 2018 om 07:28
Kan me niet echt herinneren dat hij problemen had met de supporters, met mij iig niet, vond hem meteen fantastisch.. Wel had hij steeds ruzie met Vd Vaart, dat weet ik nog wel.. Wel altijd mooi om te zien dat Ajax risico's neemt met spelers en dat het vaak goed komt met hun vervolg carriere..
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 08:32
Dat was water en vuur...
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 18:09
Hij had sylivie gekrikt dus logisch
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 19:27
Vermoeden of feit? 😁
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 21:44
Feit
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 07:29
Mede door zijn koppigheid lag hij niet goed in de groep. Hij werd indd vergeleken met van basten maar als je in de hoogte doet zijn de verwachtingen automatisch ook hoger. Een paar schitterende goals gezien waar letterlijk alles van af straalde dat hij wereldtop zou worden. Alleen als je 1 van de 5 wedstrijden goed speelt zou die bij elke topclub hier en daar uitgefloten zijn. Helaas was dat een beetje t probleem. Toch trots dat deze man in t Ajax shirt gespeeld heeft en het zichzelf ook kwalijk nam(achteraf) dat hij niet elke wedstrijd alles gaf.
Vind ik leuk
Roffel1998 +2720
zaterdag 10 november 2018 om 07:36
Als je die tijd mist, mag je best nog een keer terugkomen 😉. Helaas al aangegeven dat ie nooit terug zal komen.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 13:39
In zijn boeken vind ik hem minder positief over z'n contacten met collega's uit de AJAX-tijd De Boer krijgt een paar flinke sneren, over van de Vaart hoeven we het niet te hebben Over de trainers was hij ook al niet zo positief
Nee die gaat (helaas) echt niet terug komen
Vind ik leuk
wattenstaafje +24034
zaterdag 10 november 2018 om 07:55
Nikos Lachgas.....echt niet
Vind ik leuk
Ditsu Roan +276
zaterdag 10 november 2018 om 08:01
VP je vergeet AC Milan
Vind ik leuk
Jef Stam +62
zaterdag 10 november 2018 om 08:14
Mooi als deze man in winterstop komt en speelt CL
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 08:24
Dan halen we hem nog maar n jaartje terug met zijn 37 jaar schiet hij er hier nog wel 30 doelpunten erin
Vind ik leuk
Schaar +1524
zaterdag 10 november 2018 om 09:00
Jammer dat Ac Milan in zijn rijtje clubs is vergeten VP!
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 09:11
Hij had natuurlijk last van de gevestigde orde in het elftal, de arrogante teamgenoten die het allemaal al gezien en alles al gehaald hadden.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 09:25
Wij niet. Nogal vol van zichzelf. Verschrikkelijke vent.
Vind ik leuk
rinirat +3543
zaterdag 10 november 2018 om 09:58
Echt een geweldige persoonlijkheid en voetballer geworden.
Vind ik leuk
DeNeutrale +222
zaterdag 10 november 2018 om 10:11
Schwalbe Machlas die zich in de wedstrijd tegen Feyenoord en zowaar ook een penalty cadeau kreeg van de scheidsrechter (matchfixing). De penalty leverde Ajax een doelpunt op en de wedstrijd eindigde seconden later in 1 - 1.
Vind ik leuk
WilcoS64 +4007
zaterdag 10 november 2018 om 10:19
Natuurlijk mist hij Ajax, zijn mooiste en beste tijd ten slotte.
Vind ik leuk
ruuddevil +2992
zaterdag 10 november 2018 om 11:00
Eigenlijk vond ie Ajax dus gewoon kut.
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 11:20
Nobody Likes Us, But We Don't Care!
Vind ik leuk
BT410 +402
zaterdag 10 november 2018 om 11:26
Je vergeet AC Milan, kut VP!
Vind ik leuk
DOEMAAR133 +6530
zaterdag 10 november 2018 om 12:29
kom nog maar een jaartje of 2 terug
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws