Koeman: 'Feyenoord probeerde het, maar gevolgen werden jaren later nog gevoeld'

Koeman: 'Feyenoord probeerde het, maar gevolgen werden jaren later nog gevoeld'

Gepubliceerd: dinsdag 13 november 2018 om 09:17di 13-11-2018 om 09:17

Ronald Koeman gaf al aan dat hij 'anti-kunstgras' is, maar ook de toenemende overmacht van Ajax en PSV in de Eredivisie baart hem zorgen. Volgens de bondscoach van Oranje moeten de talenten van de top-twee andere prikkels zoeken.

"Beide zaken zijn niet goed voor het Nederlandse voetbal en de verdere ontwikkeling van talenten", zegt Koeman in De Telegraaf. "Ik ben anti-kunstgras en zou graag zien dat tegenstanders wat meer proberen om het PSV en Ajax moeilijk te maken in plaats van lekker mee te voetballen en een nederlaag van 7-1 in te calculeren."

Zelf stelde Koeman zich nooit zo op, vertelt hij, maar hij beseft dat het moeilijk is. "Het is natuurlijk extreem dat het Ajax lukt om iemand als Dusan Tadic uit de Premier League naar de Eredivisie te halen. Dat maakt het moeilijk voor andere clubs om aan te haken. En dicht je met wat extra geld het gat met PSV en Ajax, die ook nog eens Champions League-miljoenen incasseren? Feyenoord heeft eens geprobeerd met grove investeringen succes te kopen, maar de negatieve gevolgen werden jaren later nog gevoeld."

Voor spelers als Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong en Steven Bergwijn heeft Koeman een boodschap. "Van Estadio da Luz in Lissabon of Wembley in Londen naar kunstgras op Woudestein in Rotterdam of De Vijverberg in Doetinchem is moeilijk, kan ik uit eigen ervaring vertellen. Als speler besef je dan dat je toe bent aan een ander niveau, een uitdaging in een andere competitie. Helaas gebeurt het op steeds jongere leeftijd. Je moet voor jezelf doelen stellen", stelt de keuzeheer, die in het seizoen 1987/'88 met PSV zeventien duels op rij won.

"Ik wilde toen graag topscorer worden", lacht Koeman in het Algemeen Dagblad. "Ik schoot dat seizoen veel van afstand en met 21 treffers kwam ik nog een heel eind ook. Zelfs zonder veel penalty's erbij, haha. Matthijs schuift nu bij Ajax minder in dan ik destijds bij PSV. Dat inschuiven maakte het voor mij leuk."

Plaats een reactie

Roeptoeter +12456
dinsdag 13 november 2018 om 09:27
Matthijs mag niet vaker inschuiven omdat hij naast een verdedigende middenvelder staat. Hij moet het slot op de deur zijn.
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 09:49
Goh, echt?! Jij dacht een deur te zien en die in te trappen maar volgens mij stond er nog geeneens een kozijn, laat staan een deur.
Vind ik leuk
torinofc +612
dinsdag 13 november 2018 om 09:28
Bergwijn?
Vind ik leuk
baku +1015
dinsdag 13 november 2018 om 09:33
Jij kan lezen!
Vind ik leuk
Pec010 +2402
dinsdag 13 november 2018 om 09:33
Het voetbal os veranderd Ronald. Je moet in je positie blijven.
Vind ik leuk
HanV +5130
dinsdag 13 november 2018 om 09:49
Ik las het stuk meer als een oproep aan jonge voetballers van PSV en Ajax om zo snel mogelijk naar het buitenland te gaan.
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 09:33
Koeman, De Vijverberg heeft geen kunstgras. Zal er ook nooit komen. Boeren horen op echt gras te spelen. Iedereen hoort op echt gras te spelen.
Vind ik leuk
Roeptoeter +12456
dinsdag 13 november 2018 om 09:36
Dat zegt hij ook niet. Je kunt het wel zo lezen.
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 09:36
De wet op de remmende voorsprong doet voorlopig geen agio binnen Europees topverband. Integendeel. De ambities mogen bijgesteld worden.

Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 10:11
Feit dat PSV en Ajax zover op de rest uitloopt is ook zorgwekkend. Competitie verliest haar spanning en niveau zal ook daardoor er zeker niet beter op worden. Maar is niet zo makkelijk op te lossen denk ik.
Vind ik leuk
Lucky Kes +6162
dinsdag 13 november 2018 om 10:52
Oh dat is wel op te lossen maar ik ben bang dat Ajax en PSV daar niet aan mee willen werken (en terecht).
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 10:56
Het is ook niet zo dat Ajax en PSV dit moeten oplossen he, het is een probleem van de Eredivisie en we staan er gewoon niet goed voor. Ajax heeft nu succes in de CL maar ik ben bang dat dit niet structureel gaat zijn.
En een oplossing die alle clubs hun goedkeuring kan wegdragen zal er niet zo snel gevonden worden denk ik.
Vind ik leuk
Lucky Kes +6162
dinsdag 13 november 2018 om 11:03
Lees mijn comment op Kees ee.
Dan zie je dat het niet op te lossen is.
Er is geen weg terug.
Niemand buiten de top 2 kan miljarden investeren om gelijkwaardig te worden.
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 11:11
AZ en Twente zijn een keertje kampioen geworden en Feyenoord. de rest is al verdeeld door ajax en psv . Dat verschil is er al langer.Ajax heeft al een tijdje veel geld op ze rekening en bij psv begint het te komen.Volgens mij is het juist goed dat er een beetje geld naar Nederland komt.liever twee rijke clubs als niet een.
Vind ik leuk
kees ee +783
dinsdag 13 november 2018 om 10:48
. . in hetzelfde stuk werd aangegeven dat 30 jaar geleden hetzelfde fenomeen zich voordeed, en eea is gewoon weer goedgekomen zo blijkt !? 't staat of valt met talent en da's met geld zeker niet en met een andere organisatie ook niet te bewerkstelligen. allemaal zichzelf tegensprekende open deuren weer, in de pers !?
Vind ik leuk
Lucky Kes +6162
dinsdag 13 november 2018 om 10:58
Beste kees ee.
30 jaar geleden was er geen Cl.
30 jaar geleden had je alleen maar op zondag 19.00 uur studio sport met 3 samenvattingen.
30 jaar geleden bleven de talenten (buiten de top drie clubs om) gewoon tot hun 25ste of zo bij hun club om dan pas de overstap te maken.

Heden krijgen PSV en vooral Ajax miljoenen op hun bankrekening bij geschreven vanwege de Cl.
Zelf verdiend, dat wel, maar niet zo makkelijk voor de anderen in te lopen daar zij er heel weinig kans op maken.

Heden krijgen de topclubs veel meer geld uit alle rechtstreekse wedstrijden en niet alleen vanuit Nederland door FOX

Heden worden jonkies, zoals De Jong of Per Schuurs maar ook Dumpries en al zulk soort spelers, al heel vroeg weggeplukt bij de rest en in jong, reserve of soms zelfs basis in de top clubs geplaatst.

Dus nee, je kunt het nu niet vergelijken met 30 jaar geleden toen allers ook weer op hun pootjes terecht kwam.
Het gat wordt alsmaar groter, groter, groter en ik blijf dat herhalen want een terugweg is niet meer mogelijk.
Vind ik leuk
kees ee +783
woensdag 14 november 2018 om 10:09
. . wellicht veel waarheid, . . maar zonder talent ook geen prestaties.
Vind ik leuk
Lucky Kes +6162
woensdag 14 november 2018 om 10:45
Het punt is juist dat het talent veel te vroeg weggehaald wordt door of de nederlandse top clubs (oa Per Schuurs of F de Jong bij Ajax, Dunmfries en Angelino bij PSV, Haps naar Feyenoord en nog veel meer van dat soort talenten) of al snel naar het buitenland vertrekken (tal van spelertjes) dat het dus voor de kleinere clubs niets uitmaakt of ze wel of geen (super)talenten hebben.
Vaak worden ze voor weinig (transfer waarde) van de hand gedaan omdat het nog spelers in opleiding zijn.

En dertig jaar geleden, maar zelfs nog 10 jaar geleden konden bv een Luuk de Jong, Chadli, El Ahmadi, Berghuis, Elia en meer van die talenten zich eerst rijpen eer ze weggekocht werden.
Vind ik leuk
kees ee +783
woensdag 14 november 2018 om 14:16
. . en die komen dan na een paar jaar, met wel meer geld, maar gewoon terug naar de eredivisie, . . omdat het daar zo slecht niet is !!?
Vind ik leuk
Lucky Kes +6162
woensdag 14 november 2018 om 14:24
Terug naar de top clubs.
Maar volgens mij mis je totaal mijn insteek.

Jij zegt zonder talent ook geen prestaties (buiten de topclubs om).

Ik zeg dat toen de talenten nog gewoon tot hun 25ste of zo bij hun clubs bleven, je meer prestaties had.
Kijk hoe bv Twente en AZ presteerden.
Ook of vooral internationaal.

Maar nu zelfs de jongste talenten al weggehaald worden door oa de top clubs om daar in jong of reserve of zelfs tribune of soms in de basis te spelen, het heel erg logisch is dat die andere clubs niet meer kunnen presteren!
[Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 14:25]
Vind ik leuk
El Cazador +8671
dinsdag 13 november 2018 om 10:58
Idee; Ajax koopt bijv. die Japanner van Groningen stalt hem vervolgens bij Feijenoord om de competitie leuker en sterker te maken en bij verkoop ontvangt Feijenoord een fee. Zo zouden er meerdere spelers gestald kunnen worden, beetje afgekeken van het City verhaal.
Vind ik leuk
Lucky Kes +6162
dinsdag 13 november 2018 om 10:59
Kan die fee dan ook toveren?
Vind ik leuk
El Cazador +8671
dinsdag 13 november 2018 om 11:02
Is wel te hopen voor Feijenoord.
Vind ik leuk
fr1963 +4057
dinsdag 13 november 2018 om 11:22
Voor een coach van het NL-11 tal begrijpelijke uitspraken. Hij wil sterke spelers. De kans daarop is veel groter als jonge spelers zich in sterkere competities kunnen ontwikkelen, das logisch.
Vind ik leuk
COYG +7775
dinsdag 13 november 2018 om 12:43
Voor onze talenten is de Eredivisie al een behoorlijk niveau. Nergens anders spelen zoveel jonge spelers op niveau.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws