KNVB-directeur haalt uit naar clubs: 'Onbegrijpelijk, als je het mij vraagt'

    KNVB-directeur haalt uit naar clubs: 'Onbegrijpelijk, als je het mij vraagt'

    Gepubliceerd: woensdag 14 november 2018 om 11:29wo 14-11-2018 om 11:29

    KNVB-directeur Jan Dirk van der Zee is dolgelukkig dat de Oranje Vrouwen zich dinsdagavond hebben weten te plaatsen voor het WK in Frankrijk. Van der Zee stelt dat het vrouwenvoetbal in 'een flow' zit maar is wel kritisch op betaald voetbalorganisaties in Nederland.

    Waar de Nederlandse Vrouwen mateloos populair zijn, valt bij de Eredivisie voor vrouwen nog veel winst te behalen. "Deze competitie wil, ondanks de goede bedoelingen en talentvolle speelsters, maar niet van de grond komen. Het is het directe gevolg van de weinig daadkrachtige aanpak van betaald voetbalorganisaties", stelt Van der Zee tegenover het ANP.

    "Zij willen, een uitzondering daargelaten, maar niet geloven in de betekenis van het vrouwenvoetbal en weigeren het echt serieus op de agenda te zetten", vervolgt hij. 'Hierdoor is er geen focus, weinig ambitie en onvoldoende geld beschikbaar. Onbegrijpelijk, als je het mij vraagt. Hopelijk is het WK in Frankrijk een 'wake-upcall'."

    Poll

    Wordt de Eredivisie voor vrouwen ooit een succes?

    (1170 stemmen)

    Plaats een reactie

    woensdag 14 november 2018 om 11:32
    Die Eredivisie voor vrouwen is een grote grap meer kan je er tot nu toe niet over zeggen
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +6796
    woensdag 14 november 2018 om 11:37
    Terug naar een Bene Liga?
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 11:44
    Toen was het niveau wel ietsje hoger dan nu, maar nog steeds erbarmelijk.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 11:51
    Lijkt me inderdaad beter, maar dan nog zal het niveau niet hoog genoeg zijn, buitenlandse en de goede Nederlandse voetbalsters zullen voorlopig echt niet in Nederland gaan voetballen
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:41
    Als je kijkt wat die Ajax vrouwen tegen de vrouwen van Olympique Lyon lieten zien, en ja ik weet dat dat een van de beste vrouwenploegen ter wereld is, is het niveau verschil echt nog mega groot en is het inderdaad misschien beter dat ze die competities weer samenvoegen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 12:41]
    Vind ik leuk
    Woudo +7701
    woensdag 14 november 2018 om 12:59
    Zouden ze bij de mannen ook moeten doen..
    Vind ik leuk
    krul +254
    woensdag 14 november 2018 om 13:58
    zelfs bij de vrouwen team van ajax kopen ze alle andere clubs leeg!
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +5552
    woensdag 14 november 2018 om 12:11
    De KNVB pakt flinke winsten op het vrouwenvoetbal en de clubs moeten er geld op toeleggen. Misschien kan de KNVB ook ietsje actiever worden in de ontwikkeling van de eredivisie?
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 12:11]
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6124
    woensdag 14 november 2018 om 12:17
    Zit ook zo te leuteren over het dames Hockey, Volleybal, Handbal en waterpolo, allemaal wereldtop geworden maar je moet het wel de kans geven. Het is helemaal niet zo gek (in veel landen al normaal) dat elke profclub een dameselftal heeft en neem de meisjes ook mee in de jeugdopleidingen. Zoiets heet visie en met de tijd meegaan.
    Vind ik leuk
    Unknown007 +2048
    woensdag 14 november 2018 om 12:30
    Voor een groot deel mee eens, maar het verschil tussen die sporten en voetbal is dat voetbal gewoon een langzame sport is.

    Ik zou damesvoetbal graag een soort honkbal - softbal verschil willen zien maken.

    Kleiner veld en kleinere goals. Op deze manier wordt het spel sneller en zien de goals er minder slecht uit omdat de meeste vrouwen gewoon niet lang genoeg zijn om bij de lat te komen.

    Daarnaast krijg je dan ook iets minder vergelijkingen tussen het mannen en vrouwen voetbal.
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6124
    woensdag 14 november 2018 om 12:36
    Hoeft niet. De hockeydames spelen ook op een gelijkwaardig veld als de mannen maar waar het in schort is de grote achterstand waar het damesvoetbal nog mee te kampen heeft en daar is de KNVB ook debet aan. Nu lopen schreeuwen dat het allemaal aan de clubs ligt vind ik goedkoop en meer voor de bune maar ze hadden 10 jaar geleden al met een beleidsplan over het damesvoetbal moeten komen.
    Vind ik leuk
    Unknown007 +2048
    woensdag 14 november 2018 om 12:43
    Daarom geef ik ook aan dat het vooral komt omdat voetbal eigenlijk gewoon een langzame sport is.

    Bij hockey kunnen de vrouwen de bal sneller van de ene kant naar de andere kant krijgen omdat je hier gewoon minder kracht voor nodig hebt in vergelijking tot voetbal.

    Ik kijk niet veel wedstrijden van de dames, maar een cross pass over 60-70 meter heb ik nog nooit gezien. Dit kan gewoon komen door het ontbreken van kracht.

    Daarnaast stoor ik mij aan de doelpunten omdat het bijna niet eerlijk is om met zulke grote goals te spelen. bij de mannen zie je ook bijna geen keepers van onder de 185cm (in de top zelfs weinig onder de 190) omdat je dan gewoon minder goed de hoeken in kan komen.
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6124
    woensdag 14 november 2018 om 17:04
    Onzin! Uit verschillende sportonderzoeken is gebleken dat er totaal geen verschil is qua krachtinspanningen alleen is men bij het vrouwenhockey al 30 jaar verder dan het vrouwenvoetbal. Als landenteam heeft NL een goede selectie maar dat is allemaal korte termijn en schuilen achter het succes maar op clubniveau loopt NL zeker al 10 jaar achter op de rest van de wereld. Allee al door te roepen dat de dames op kleinere velden moeten gaan spelen zoals bij de E-tjes is al een teken dat sommige het nog steeds niet serieus nemen. De KNVB moet niet naar anderen gaan roepen maar zelf met een serieus beleidsplan komen voor de langere termijn.
    Vind ik leuk
    Unknown007 +2048
    woensdag 14 november 2018 om 17:22
    ho ho ho.

    Je wilt dus zeggen dat een hockeybal even snel gaat als een voetbal? Of dat een man even hard schiet als een vrouw?

    Ben er zeker mee eens dat er veel moet gebeuren om het niveau omhoog te krijgen en dat hier nog vele jaren in geinvesteerd moeten worden. Ik kijk alleen vanuit het punt dat snellere sporten over het algemeen een hogere amusementswaarde hebben.

    Verder ben ik niet degene die nogal denigerend over het veld van de E-tjes begind. Dat ben toch echt jij!

    Daarom maak ik ook het punt over honkbal - softbal. Het is niet dat softbal in de US wordt gezien als ''een mindere sport''. Het is alleen een sport die iets anders is om het sneller te maken, waardoor de amusementswaarde omhoog gaat en er dus meer supporters en sponsoren op af komen.

    Ook zoals hierboven aangegeven bij de mannen zal de geminddelde lengte van een keeper rond de 190 zijn, omdat ze anders gewoon niet ver genoeg in de hoeken komen.

    Aangezien de gemiddelde vrouw een stukje korter is, kan een iets kleiner goal het spel weer een stuk leuker maken. Die pisballen die hoog het goal invliegen maken mij namelijk een beetje gek.

    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 17:24]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 17:49
    Dat kleinere veld hebben jullie al geregeld bij exelsior. Maar mag hopen dat de KNVB samen met de clubs gaat investeren in de eerstedivisie voor vrouwen. Zorg voor goede beelden en gebruik op zondag 5 minuten van de zendtijd op de Nos aan de vrouwen, zorg voor goede opleidingen door het land. Speel Ajax-PSV bij de vrouwen als voorwedstrijd bij de mannen. Zorg dat we de dames leren kennen. Zo kan er langzaam een betere competitie ontstaan. Maar daar moet je wel in durven investeren, ik heb nu vaak het idee dat iedereen zit te wachten tot de vraag er is. Maar die vraag komt er niet vanzelf
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:57
    En in elk geval tot de D in gemengde teams spelen. Dat is voor jongens en meisjes nuttig.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:47
    Zolang je niet serieus en structureel investeert in iets, zal het nooit iets worden.

    De Oranje dames laten zien wat er mogelijk is. Zij zijn op dit moment misschien nog de uitzondering, maar niet het eindpunt. hopelijk wel een volgende stap in een bredere sportieve ontwikkeling.

    Dan kun je wel lekker gaan zitten geiten over hoe slecht het allemaal is, maar je kunt ook kijken wat er nodig is om dat niveau wel omhoog te krijgen.

    De volle stadions van de Oranje dames toont op zijn minst aan dat er interesse ("een markt") is.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:06
    Alleen Ajax en PSV zouden misschien in hun vrouwen voetbal kunnen investeren, maar wanneer alleen zij dat doen schiet je er nog niks mee op.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:20
    Misschien moet je het helemaal anders aanvliegen gedurende een paar jaar. Vrij naar het Franse opleidingsmodel:
    - regionale voetbalcentra (gebruik bestaande faciliteiten van profclubs)
    - goede trainers opleiden/inzetten
    - middels train-the-trainer-principe simultaan een nieuwe generatie coaches opleiden
    - een competitie tussen die regionale teams opzetten
    - georganiseerd en betaald door de KNVB (via geldinstroom van BVO's en sponsoren)

    Dat een jaar of vijf volhouden en daarna de BVO's pas weer eigen teams laten inzetten. De dames die voortkomen uit de regionale centra vrij naar het NBA draft systeem verdelen over de BVO's.

    Ik zit het hier ook maar ter plekke én op hoofdlijnen te verzinnen, hoor :-)
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:22
    Heb het in de gaten ja ;p
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:24
    Beter een slecht idee, dan geen idee ;-)

    Soms kan een slecht idee leiden tot nieuwe inzichten en een beter plan. Sta ik altijd voor open.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 11:33
    Het probleem met de vrouwen eredivisie is gewoon dat er niet genoeg vrouwen zijn die goed genoeg kunnen voetballen.
    Het niveau moet eerst omhoog voordat je kan verwachten dat clubs er maar zakken met geld tegenaan gaan gooien.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 11:38
    Ook de sponsors zijn hier debet aan. Als zij het prima vinden dat de clubs het geld stoppen in alles behalve vrouwenvoetbal.. Dit kan ook afgedwongen worden door een percentage te reserveren hiervoor. Desalnietemin moet er niet vergeleken worden met de mannen. Tuurlijk wordt dit nooit zo groot, de vraag is ook of dit de ambitie moet zijn. Realisme is op z'n plaats hier. Het salarishuis bij de vrouwen moet omhoog , dat ook hier meer vrouwen bereid zijn hun ziel en zaligheid in te stoppen. Ik zou me ook niet het laplazerus trainen en wedstrijden spelen naast een parttime baan en gezin.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 11:39]
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 11:41
    Er moet gewoon eerst gepresteerd worden voordat je kan rechtvaardigen hier veel geld aan uit te geven.
    Die Oranje vrouwen waren gister al niet veel soeps en dat zijn de besten van Europa.
    De vrouwen eredivisie wedstrijden die ik heb gezien waren allemaal stuk voor stuk van een lachwekkend laag niveau. Dat ga je niet oplossen met geld.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 11:46
    Om te presteren zal een club toch moeten investeren kerel. Wat roept iedereen hier?! "De kleinere clubs moeten meer TV gelden krijgen om te kunnen investeren in opleiding en eventuele transfers om zo te kunnen concurreren met Ajax en PSV"

    Hoezo los je het niet op met geld?!

    Komop zeg. Tuurlijk wel. Kijkend naar het vrouwenvoetbal, daar moet de opleiding verbeteren + full time profs van maken. Merendeel doet dit parttime, tuurlijk worden die niet beter als die hier niet meer tijd en energie in kunnen investeren. Deze vrouwen moet wel een degelijk fundament aangeboden worden.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 11:51
    Als ik met mijn bierelftal aanklop bij de clubleiding en vraag om een fullprof salaris dan lachen ze mij ook uit.
    Er is geen publiek voor vrouwenvoetbal en dan is het gewoonweg financieel niet te rechtvaardigen om daar veel geld aan uit te geven.
    Vrouwen zullen zelf echt de eerste stap moeten zetten door gewoon voetbal op de mat te leggen van een enigszins acceptabel niveau. Dan komen de fans en het geld vanzelf.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 11:57
    Onzin, de kaarten voor de thuiswedstrijd waren binnen een uur (of twee, ik weet het niet meer) uitverkocht, maar dat was dan 'maar' de Galgenwaard.
    Ze hadden dus waarschijnlijk een groter stadion vol kunnen krijgen, maar ze konden niet naar een groter stadion wegens contractuele verplichtingen.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 12:00
    Maar dat is dan ook voor de oranje vrouwen, niet de vrouweneredivisie.
    In de vrouweneredivisie mogen clubs blij zijn als er 1 tribune een beetje gevuld zit. Het niveau ligt er dan ook aanzienlijk lager dan bij landenteams.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:08
    In je eerdere bericht liep je ook te klagen over de oranjevrouwen.
    En even Koeman daargelaten (want die doet het wel goed)... het voetbal van de oranjevrouwen zag er de afgelopen jaren beter uit dan dat van de mannen.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 12:13
    Oranje deed het de afgelopen jaren niet al te best, maar als je denkt dat de Oranje vrouwen beter speelden dan heb je werkelijk geen verstand van voetbal.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 16:28
    Verkeerde woordkeus van mijn kant. Ik bedoelde leuker. Maar als ik naar een wedstrijd kijk en de ene verdediger alleen maar halfzachte ballen naar de ander verdediger zie geven, ik spelers niet met hun man zie meelopen.
    Dan voetballen die vrouwen beter dan die mannen toen deden.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 16:36
    Het kan misschien leuker zijn, dat is 1 van de redenen dat ik ook wel eens vrouwenvoetbal wedstrijden bezoek.
    Het grote probleem op eredivisieniveau is bij de vrouwen alleen wel dat zelfs een simpel passje vaak al teveel gevraagd is, en dan moet iemand hem nog aannemen, doorpassen etc. Etc. Daardoor is het vaak best leuk om te kijken, maar echt niveau heeft het niet.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 19:08
    Ik ben raar, maar toen Barcelona een paar jaar terug iedereen van de mat speelde met 3-0, vond ik daar geen zak aan.
    Louis van Gaal liet Oranje misschien Onnederlands voetballen en het zag er misschien niet altijd even goed uit, maar ik was er wel trots op en zag een team wat vocht. Dat zag ik niet bij Blind en de laatste periode van Hiddink en Advocaat.
    Daarnaast herhaal ik nog maar eens: met mooi voetbal win je geen wedstrijden, het maakt het winnen wel makkelijker. Wedstrijden win je door strijd en passie te tonen. Dat laat deze selectie nu zien.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4668
    woensdag 14 november 2018 om 12:17
    Maar dat komt weer omdat er geen geld ingepompt wordt door wie dan ook.
    De clubs zelf kunnen het niet betalen

    Hier ergens boven zeg je ook al dat er geen kwaliteit is.
    Gek hè, alle goede voetbalsters gaan naar het buitenland.
    Nu bv die Jil Roord van twente ook weer, op 21 jaar naar Bayern (grote club in Europa).

    Ooit was er genoeg kwaliteit gezien Twente, die toen jaarlijks met kop en schouders boven de rest uitsteeg, die de halve finale en kwartfinale CL haalden.
    Door oa dat grote Bayern uit te schakelen en pas hun conge vond tegen Barcelona en Ol Lyon (het beste vrouwenelftal).

    Nee daarna kocht eerst de buitenlandse clubs de speelsters weg (meer verdienen) om daarna de rest door Ajax weggekocht te worden.
    Hoe haal je het niveau omlaag.

    Als je gisteren ook weer zag wie bij Twente speelde, van de Sanden, Miedema, Dekker, Roord, Spitse, en zij allen (door geld) bij Twente konden blijven, dan hadden zij samen met Ajax toch het niveau een stuk hoger kunnen tillen en europees ook hun prestaties omhoog kunnen krikken.

    Zie het zoals ook het mannenvoetbal het heeft ondergaan.

    Gelukkig zijn we europees gezien met Ajax en een beetje PSV weer op de weg terug.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 12:26
    Dat alles is leeggekocht is natuurlijk 1 reden waarom het niveau in Nederland zo laag is.
    Maar er zijn nu 9 vrouweneredivisie clubs in Nederland die op 1 na (Ajax) niet in staat zijn om zelfs maar 11 redelijke voetballers op te stellen. Dat komt niet door de koopzucht van de buitenlandse clubs, de vrouwen zijn er gewoon nog niet.

    Ooit zal het wel goed komen maar dan zullen de vrouwen toch echt zelf gewoon beter moeten worden en niet nu al gaan zeuren om geld zonder daar iets tegenover te stellen.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4668
    woensdag 14 november 2018 om 12:33
    Als Twente geld had, door wie gesubsidieert dan ook, had niet alleen Ajax 11 redelijke speelsters gehad.
    Vergeet niet dat Twente 7x landskampioen werd incl de BeNeLige.
    Maar omdat de vrouwen niet of nauwlijks worden betaald, behalve dus bij Ajax, vertrekken ze waar ze er wel geld voor krijgen.
    En gek hè, voormalige Twente speelsters spelen nu bij de Europese top nml Barcelona, Ol Lyon, Arsenal en Bayern.
    Dus die vrouwen waren er wel maar er is verkeerd er mee omgesprongen.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 12:41
    Toentertijd was Twente ook echt leuk om naar te kijken, ging er altijd met plezier heen.
    Maar ook toen was het probleem dat er misschien 25 goede voetbalsters speelden in de hele beneliga. Dat had niks met de faciliteiten te maken maar er waren er gewoonweg niet meer.

    Als er bij Zwolle een goede voetbalster speelt dan zal die op een gegeven moment ook weggekocht worden, maar de meeste zijn hier gewoon niet goed genoeg voor. Daar ligt het probleem, niet bij het wegkopen.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4668
    woensdag 14 november 2018 om 14:13
    Maar wat ik bedoel is, als je het geld hb, kun je ze behouden.

    Zo is het ook in de mannen eredivisie gaande.

    Alleen de clubs met geld kunnen de selectie grotendeels intact houden of zelfs versterken.
    De "kleinere" clubs kunnen alleen hun betere spelers verkopen en dan blijft er op 3 á 4 clubs na, ook geen kwaliteiten meer hier, omdat die er niet (meer) zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:36
    Dus je zegt eigenlijk dat als bijvoorbeeld Ajax nu leegekocht wordt door diverse topclubs in het buitenland, en Ajax dus overblijft met een B en C garnituur, de geldstromen naar Ajax dan ook maar moeten stoppen vanuit sponsoring etc.? Want ja, de kwaliteit is dan zo dramatisch dat ze het niet verdienen om een degelijke opleiding + vergoeding te krijgen...
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 12:44
    Nee, het gaat om het kwaliteitsverschil. Zelfs de D-garnituur van Ajax speelt nog beter dan een gemiddeld vrouweneredivisie team. de kwaliteit van eredivisievrouwenvoetbal moet gewoon eerst boven dat van zondagamateurs uitstijgen voordat ze aanspraak kunnen maken op hetzelfde wat echte eredivisieprofs krijgen.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:24
    Context. Niet mannen met vrouwen vergelijken. Liefhebbers (zowel mannen en vrouwen) van vrouwenvoetbal hebben andere verwachtingen bij zo'n wedstrijd. Dat jij vind dat dit een bepaald niveau moet hebben hetgeen je vergelijkt met de mannen, wil niet zeggen dat dit een vereiste is om die vrouwen ook een degelijke opleiding te geven + een gepaste compensatie waardoor ze fulltime prof kunnen zijn.
    Vind ik leuk
    Toppert +1792
    woensdag 14 november 2018 om 14:16
    Dat er minder interesse is, komt doordat het vrouwenvoetbal op eredivisie niveau geen eigen identiteit heeft. Het vrouwenvoetbal wordt ondergebracht bij de BVO's en zo vissen ze in de supportersvijver van de mannelijke variant. Maar die supporters zitten helemaal niet te wachten op vrouwenvoetbal.

    De oplossing is simpel. Geeft de vrouwen eigen clubs en spreek met de BVO's af dat ze faciliteiten delen. Dus geen Heerenveen, PEC of Ajax, maar eigen namen.
    De Oranje Leeuwinnen is natuurlijk afgeleid van de Oranje leeuwen, echter zijn de Oranje Leeuwen geen benaming voor het mannen oranje. De Leeuwinnen hebben zo een sterke eigen identiteit kunnen opbouwen, trekken een eigen publiek aan en vissen dus niet in de supportersvijver van de mannen.

    Bouw daarnaast aan een nog sterker fundament bij amateurclubs. Brede toestroom van dames dan komt de rest vanzelf.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 11:58
    Wat een vergelijking. FC Obesitas waar jij in speelt of die vrouwen die met beperkte middelen hoofdtoernooien weten te bereiken en winnen.

    Je moet toch wel begrijpen dat om beter te worden, er ook de middelen moeten zijn om beter te worden? Trainers, accomodaties, en niet te vergeten dat merendeel van de vrouwen geeneens fulltime profs zijn. Alsof de mannen zo zouden spelen als ze daarnaast ook nog werken.

    Je bent gewoon een hater en kortzichtig.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 12:02
    Er moet gewoon eerst iets gepresteerd worden wil je ergens aanspraak op maken.
    Ga eens naar vrouweneredivisie wedstrijden en je zal zien dat ook fullprof salarissen en 5 keer trainen in de week niks gaan oplossen.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:08
    Presteren vereist voorbereidende middelen en tal van factoren. Daarbij, presteren is voor interpretatie vatbaar.Welke prestatie is acceptabel en wanneer is het genoeg om dat geld "te verdienen"?

    De toppers van NL's elftal vrouwen voetballen in het buitenland waar het niveau hoger ligt en ze dus beter worden. Heb je die accomodaties al eens gezien en wat die spelers verdienen? Nederland loopt daarin achter, punt.

    Die accomodaties heb ik het over (trainers inbegrepen die van hogere kwaliteit moeten zijn) + indd salaris toename zodat ze ook in NL meer fulltime profs hebben.

    Messi zou ook de Messi van nu niet zijn als hij tevens parttime als vakkenvuller zou werken.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 12:17
    Als je nog helemaal niks kan is het toch vrij onredelijk om al direct om veel geld en goede voorzieningen te vragen in de hoop dat het dan beter gaat? Ik genoeg amateurs zonder geld en voorzieningen die een vrouweneredivisie elftal van de mat zouden spelen. Dus met fulltime er mee bezig kunnen zijn heeft het niks te maken.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 12:18]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:41
    Ruud, die vergelijking is niet eerlijk. Er zullen vast mannelijke amateurvoetballers zijn die deze vrouwen van de mat spelen, maar deze mannen zullen 99 van de 100x verliezen van de mannelijke profs. En daarbij, niet al het talent in de wereld is gezegend met een profcarriere voor zowel mannen en vrouwen. Neemt niet weg dat de kwaliteit zonder een financiele injectie om een fundament neer te zetten er niet zal komen.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 12:49
    Er zijn op dit moment maar een aantal clubs die er geld in investeren, waaronder PEC Zwolle. Dat doet PEC al jarenlang en toch is er bijna geen progressie geboekt. Geld en toegang tot topsportfaciliteiten hebben ze genoeg gehad, dus misschien ligt het probleem niet daar?
    Ik ga zelf overigens meerdere keren per jaar naar vrouwenvoetbal wedstrijden want goed is het niet maar humoristisch wel.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:05
    Toevallig heeft er pas een speler 2x gescoord tegen Liverpool die als ik het goed heb in het dagelijks leven elektricien is..
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:09
    Wie is dit dan? En waar voetbalt hij? In de Premier league of net eronder? Klinkt als een gevalletje bekervoetbal waar hij de dag van zijn leven had. Dit is geen structureel presteren, of wel?
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1973
    woensdag 14 november 2018 om 12:28
    Crvena Zezda - Liverpool voor de CL
    2-0
    man van de 2 goals was 's morgens nog een badkamertje aan het betegelen (ofzo)

    Vind ik leuk
    #Keizerout +32913
    woensdag 14 november 2018 om 12:16
    Dat is echt een vergelijking van niks.
    De conclusie slaat dan ook helemaal nergens op
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:41
    Juist wel. Het laat toch zien dat er ook genoeg mannen zijn die toch goed presteren ookal hebben ze een baan ernaast. Vrouwenvoetbal is over het algemeen gewoon veelste saai om naar te kijken mede door de lage kwaliteit en intensiteit.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32913
    woensdag 14 november 2018 om 13:52
    Welke mannen presteren goed ondanks de baan ernaast?

    Ja dan moet je ze beter opleiden en meer laten trainen.
    Dus betere trainers, faciliteiten en salaris
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:09
    Je doet net alsof je jezelf niet kan trainen en dat alles maar moet komen aanwaaien. Tevens zijn er misschien maar 50 voetbalsters in de wereld die een beetje kunnen voetballen en waar het ook leuk is om naar te kijken.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32913
    woensdag 14 november 2018 om 14:30
    Neehoor. Alleen als je wilt dat iets groeit gaat dat sneller als je daarvoor de juiste omstandigheden creëert.
    Dat aantal is wat willekeurig, maar ik snap je punt.
    Er zijn er in potentie vast meer, maar vrouwenvoetbal is nog niet zo lang populair. Dus die zijn nu of geen topsporter geworden of doen een andere sport.
    In Ijsland konden ze ook niet zo goed voetballen. Toen investeerden ze in indoorhallen en nu gaat het een stuk beter.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:20
    PSV en Ajax gaan niet investeren omdat er geen garantie is dat dit uiteindelijk winst zal gaan opleveren, er gaat op het moment zo weinig geld om in dat vrouwen voetbal in Nederland dat dit totaal niet winstgevend is. Zeker niet op korte termijn en waarschijnlijk ook niet op de langere termijn..
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1973
    woensdag 14 november 2018 om 12:03
    https://uk.women.soccerway.com/matches/2018/05/18/france/feminine-division-1/paris-saint-germain-fc/olympique-lyonnais-feminin/2527155/

    PSG - Lyon bij de vrouwen
    Veel beter wordt het niet als het gaat om vrouwenvoetbal, 2 absolute top teams in Europa.

    1440 toeschouwers.

    En dan moet er in Nederland bij de vrouwenteams, die vaak bestaan uit 4 redelijke voetballers, 4 die er weinig van kunnen en 3 met overgewicht, meer gaan komen van deze knvb'er?

    Vind ik leuk
    mazu +2739
    woensdag 14 november 2018 om 12:05
    Ruud, ik ben het zowaar niet met je eens. Om het vrouwenvoetbal naar een hoger niveau te tillen zal er eerst geïnvesteerd moeten worden in de faciliteiten om beter te worden . Jij draait het om en dat werkt natuurlijk niet. Er is interesse en aanwas genoeg, nu nog betere trainers om deze meisjes beter te maken. Dit moet al op amateurniveau, waar de betere trainers nog altijd met jongens bezig zijn. Daar moet ook een omslag komen. Ik heb een dochter die voetbalt, dus ik weet waar ik over praat.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 12:11
    Er zitten bij de vrouweneredivisie genoeg goede trainers, het materiaal is er gewoon (nog) niet.
    Gezien de hoeveelheid meisjes die tegenwoordig voetballen zal het niveau vanzelf stijgen en zal er ook meer aandacht voor komen.
    Dit is echter geen reden voor bijv. PEC om maar ongebreideld geld in een vrouwenelftal te pompen terwijl er bij wedstrijden niemand op de tribune zit. Dat is pure kapitaalvernietiging en daar moet je niet aan beginnen alleen omdat wat voetballende vrouwen dat graag zouden willen.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:52
    Kip en ei verhaal. Als je er niet meer geld tegenaan gooit, krijg je het niveau niet omhoog.

    Voor sport, net als in het (bedrijfs)leven, geldt: je zult eerst moeten investeren voordat het iets oplevert.

    Je gaat naar school, doet kennis op, krijgt een goede baan.
    Je gaat trainen, je wordt sterker/sneller/beter, wint medailles.
    Je steekt geld in een eigen zaakje, leert en ontdekt, wordt groter en maakt dikke winst.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17002
    woensdag 14 november 2018 om 12:57
    Zoals ik hierboven al gezegd heb, er wordt heus wel tijd geld en moeite in gestopt, maar dat heeft tot nu toe bijna niks opgeleverd.
    Als in het bedrijfsleven de initiële investeringen al jarenlang niks opleveren dan gaat een bedrijf er niet nog veel meer geld tegenaan gooien in de ijdele hoop dat het vanzelf wel een keer goedkomt.
    Vind ik leuk
    mazu +2739
    woensdag 14 november 2018 om 13:26
    Jij geeft aan dat het niets heeft opgeleverd, ik denk daar anders over. Kijk alleen al naar de oranje vrouwen. Het grootste effect zien we hopelijk binnen enkele jaren, als de jonge meiden van nu bij de senioren gaan voetballen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 13:47]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:01
    Ik denk dat het al heel veel heeft opgeleverd. Het elftal dat nu presteert op het hoogste niveau komt voort uit de investeringen in het verleden. Je kunt dus zeggen dat het een Europese titel heeft opgeleverd. En nu ook deelname aan het WK. Zitten ze daar bij de bovenste drie Europese teams, dan hoort daar ook deelname aan de Olympische Spelen bij.

    Maar het staat nog steeds aan het begin van een lang traject.

    Als je alleen al kijkt naar de voorbeeldfunctie en effect van prestaties. Het EK van 2017 heeft in Nederland veel teweeg gebracht. De duizenden meisjes van 10-12 jaar (en dan zit ik al hoog in de leeftijdsgroepen) die nu denken dat dit ook mogelijk is voor hen zullen pas over 10 tot 15 jaar volwaardige voetbalsters zijn op nationaal of internationaal niveau.

    Dit is iets van de lange adem en vergt ook een structurele sportieve én financiële aanpak over een lange periode.
    Vind ik leuk
    BS +1176
    woensdag 14 november 2018 om 11:42
    Koste Utrecht destijds heel veel geld dat vrouwen voetbal, legt de KNVB dit bij, nee, dus wordt nooit wat
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 11:43
    Met alle respect, maar als na een gewonnen EK in eigen land het niet van de grond wil komen dan heeft dat een reden. Het is geen zak aan.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 11:53
    Definieer "van de grond komen". Moet er winst geboekt worden binnen de boekhouding van de KNVB? Moet er een X percentage toename zijn van vrouwen/meisjes die zijn gaan voetballen?

    Als je dit niet weet, moet je ook niet stom lullen. En dat jij er niks aan vind daar zal niemand wakker van liggen.

    En het is "hier" is geen zak aan, niet "het".
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:08
    Ah, de taalnazi, welkom, heerlijk.
    Je kan niet winst boeken binnen een boekhouding.
    Ik 'lul' niet stom. Ik typ.
    'En dat jij er niks aan vindt' is met dt.

    Terug naar de inhoud.

    "Deze competitie wil, ondanks de goede bedoelingen en talentvolle speelsters, maar niet van de grond komen. Het is het directe gevolg van de weinig daadkrachtige aanpak van betaald voetbalorganisaties", stelt Van der Zee tegenover het ANP.''

    Staat letterlijk in het artikel. Daar baseer ik het 'niet van de grond komen op'.

    Mijn mening over het vrouwenvoetbal is, dat ik het niet leuk vind en ik ben niet de enige die hier zo over denkt, wat in mijn ogen o.a. een logische oorzaak van de strekking van dit artikel is.

    Dat jij en de rest van Nederland er niet wakker van liggen, interesseert mij natuurlijk ook niet. Wat een ander van mijn mening vindt, is sowieso niet belangrijk.

    Fijne dag.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:13
    Edit VP: Reactie verwijderd

    Waarom wordt dit verwijderd??!! Zet er dan ook een reden bij. Er stond volgens mij toch echt niks beledigends in hoor!
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 13:47]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:19
    Waar wil je heen met deze discussie? Laat ik mijn argument dan onderbouwen, om te kijken of je zelf wel iets zinnigs te melden hebt, want je valt mij wel aan maar zelf heb je inhoudelijk nog niets bijgedragen.

    BVO's, dus ook sponsoren steken niet genoeg geld in vrouwenvoetbal.

    Staat aangegeven toch?

    Waarom zou dit zijn?

    Misschien omdat het niet rendabel is. Een sponsor is geen filantropische instelling, die wil ROI.

    De BVO ontvangt tv gelden op basis van kijkcijfers e.d.
    Waarom steekt de BVO niet meer geld in het vrouwenvoetbal? Omdat er minder mensen naar kijken.

    Nu jij weer.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:05
    Ten 1e: Hoezo moet ik een bijdrage leveren? Ik reageerde gewoon op jouw opmerking dat het "niet van de grond komt", wilde eens weten waar jij dit op baseerde. En je opmerking "Het is geen zak aan", dat wil niet zeggen dat er misschien wel duizenden mensen met smart wachten dat het vrouwenvoetbal meer steun krijgt vanuit de KNVB en BVO's, en dat dus het publiek er wel voor is, maar niks aangeboden krijgt.
    Ten 2e: Mijn vorige reactie is verwijderd door die clowns hier zonder goede reden. Maar daarin herhaal ik jouw argument dat je gewoon napraat wat v.d. Zee zegt. Waar wat jij verstaat onder 'van de grond komen' beargumenteerde je niet. Nu kom je aan met BVO's die er geen heil in zien en dus niet investeren. Maar wat zegt dat? Juist alleen maar dat BVO's andere belangen hebben en gewoon elke cent liever steken in de mannen profs dan vrouwenvoetbal. Want laten we eerlijk zijn: Niemand weet wat de werkelijke potentie is van het vrouwenvoetbal en wat het kan opleveren. Enige reden waarom dit niet van de grond komt is dat het niet de voorkeur heeft van de BVO's. Maar als iets iets kortzichtig is in deze wereld is het wel de KNVB en de BVO's.
    Vind ik leuk
    plein19 +2446
    woensdag 14 november 2018 om 11:50
    Als je geen gras kan betalen begrijp ik het wel
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1973
    woensdag 14 november 2018 om 11:58
    Ah.... dus het is de schuld van de clubs voor mannenvoetbal dat er geen hond geinteresseerd is in club vrouwenvoetbal.

    Ok dan.

    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:06
    En wat doet de KNVB hier zelf aan?
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:07
    Het is net zo als in het mannen voetbal,
    de beste spelers spelen in het buitenland,
    Je ziet het al bij de Ajax vrouwen, die kunnen het hoge niveau in het buitenland ook niet aan.
    Het zou wel mooi zijn als de grootste 8 clubs in Nederland `n dames team hebben, misschien dat het dan nog wat wordt,
    maar het niveau moet wel omhoog anders wordt het niks.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1973
    woensdag 14 november 2018 om 12:14
    https://uk.women.soccerway.com/national/france/feminine-division-1/20182019/regular-season/r48510/

    Een van de serieuzere competities bij het vrouwenvoetbal, de franse

    Het is na 9 potjes wel beslist want PSG heeft gelijk gespeeld tegen Lille en staat 2de. Dikke kans dat ze dat niet meer inhalen.

    Hier is geen hond in geïnteresseerd
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:16
    Het vrouwen voetbal is al ne zo verziekt als de ED. Er is gewoon 1 club die de betere spelers bij de andere teams wegkoopt en de anderen mogen op de blaren zitten. Het gaat hier ook allang niet meer om voetbal, maar om geld, geld en nog eens geld
    Vind ik leuk
    roynba +564
    woensdag 14 november 2018 om 12:27
    Clubs willen liever eSports dan Vrouwen voetbal promoten/sponsoren.
    De dames verdienen alle lof voor hun prestatie en het dames voetbal mag nu zeker goed gepromoot gaan worden. Vond het ook prachtig om te zien dat er zoveel Nederlandse supporters er waren in Zwitserland.
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +3898
    woensdag 14 november 2018 om 12:44
    Wat een onzin - niet serieus nemen? Het vrouwenvoetbal bij clubs kan zich gewoon amper bedruipen. AZ was het ooit gestart, maar het lukt niet om dat te betalen uit de inkomsten die je ervoor ontvangt.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:46
    Klopt, want de kijkcijfers zijn geweldig, de enorme toestroom van supporters in de vrouwen divisie is amper in goede banen te leiden en de sponsors staan in de rij.
    Ik vind het heel leuk voor die dames, mooie hobby, maar professioneler aanpakken heeft geen klap zin. Zelfs het niveau in de CL of bij de absolute wereldtop (team USA) is bedroevend. Als voetbalfan kijk ik liever naar een dames volleybal, handbal of hockey wedstrijd dan naar dames voetbal. Het blijft een contactsport en naast techniek zijn ook kracht en snelheid hele belangrijke aspecten. Dat mist het dames voetbal in zijn algemeenheid, waardoor de amusementswaarde praktisch nul is. Maar ach, wie ben ik. Het is maar 1 mening
    Vind ik leuk
    gerco1975 +84
    woensdag 14 november 2018 om 12:52
    Om het niveau omhoog te krijgen, moet er eerst onderaan begonnen worden. Het opleiden van jonge meisjes. Het is jammer dat de BVO ze nog niet opneemt tussen de jongens. Waarom zou er een meisje van 8 niet samen kunnen voetballen met een jongen van 8 bij een BVO als ze van hetzelfde niveau zijn. Uiteindelijk zal ze in de loop van de tijd fysiek tekort komen, maar dan zou ze dus instromen in bijv een jong Ajax voor meisjes/vrouwen (die al bestaat).
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 12:52]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:48
    Op de achtergrond gebeurt meer dan de meeste denken. Zo heft Feyenoord een meisjes jeugdopleiding om over een jaar of 2 een zelf opgeleid team te hebben in de eredivisie. Bij ADO zijn er meisjes teams die in de jongens competitie mee doen (in de 1e klasse) en zo zullen er nog wel een paar clubs zijn. Grootste probleem is denk ik dat er niet genoeg BVO's mee doen. Er gaan steeds meer meisjes voetballen, dus de basis wordt steeds breder. Maar dan moet die basis ook de kansen krijgen te groeien.
    Vind ik leuk
    Peterfc +2226
    woensdag 14 november 2018 om 12:53
    Ben benieuwd of Johan Derksen zo eerlijk is iets nu ook iets te zeggen over wat hij noemt "meisje Miedema" .
    Wat een knappe goal maakte Miedema gisteren!
    Vind ik leuk
    poklane +5168
    woensdag 14 november 2018 om 12:53
    Komt omdat er gewoon heel weinig geld in zit, en elke cent die aan een vrouwenelftal word besteed kan ook aan het mannenelftal of jeugdopleiding worden uitgegeven.
    Misschien moet de KNVB maar is wat meer doen om het te promoten, het is immers hun competitie.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 12:55]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:54
    Zolang er geld bij moet nimmer aan beginnen. Aandacht is minimaal. Nu er succes is bij oranje even weer hot maar kijk de toeschouwersaantallen bij normale eredivisie vrouwenwedstrijden.
    Vind ik leuk
    Farmer +12700
    woensdag 14 november 2018 om 12:59
    Trap deze Jan Dirk van der Zee aub zo snel mogelijk uit Zeist weg.
    Wat een ongelooflijk DOMME uitspraak.

    Hij kan het Damesvoetbal wel eventjes makkelijk als media-stokpaardje gebruiken nu, maar het veldspel weegt nog lang niet op tegen dat van de heren bv.

    Het herenvoetbal is ook in een dramatisch verval geraakt; De 1e Divisie is noodgedwongen al aangevuld met Jeugdelftallen, en in de Eredivisie komen de hoogstgeplaatste clubs, nog maar mondjesmaat wat mee in Europa.

    Dat BVO's hun focus leggen op hun hoofd-team nu, en geen tonnen 'verspillen aan een bij-projectje om in de publieke opinie te scoren" is dan ook niet meer dan logisch.

    Dat juist een KNVB-Directeur hier geen prioriteit in ziet, is een zeer slechte zaak.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:14
    Regelmatig een verademing om naar te kijken. Beter dan de rollende en jankende miljonairs!!!!
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:33
    Als jij dat echt vindt, heb je echt bijster weinig verstand van voetbal. Vrouwenvoetbal is, op de vrouwen zelf nagelaten, niet om aan te zien.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 17:17
    Dat mag jij vinden maar het is ook niet meer dan alleen maar jouw mening...
    Vind ik leuk
    poklane +5168
    woensdag 14 november 2018 om 13:54
    Het is misschien leuk, maar dat is de plaatselijke onder 13 ook. Niveau is echt schandalig laag.
    Vind ik leuk
    SuperScc +950
    woensdag 14 november 2018 om 13:21
    Foppe de Haan maar even inschakelen voor het wk.. Die vinger was vorig jaar ook goed merkbaar..
    Vind ik leuk
    El Cazador +7275
    woensdag 14 november 2018 om 13:37
    Zou nu voor een jongere versie kiezen bijv. Frank de Boer (heeft genoeg dochters om te weten hoe dat werkt)
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:32
    Vrouwenvoetbal verdient het niet om hetzelfde betaald te krijgen als mannenvoetbal om de doodsimpele reden dat het ook niet hetzelfde oplevert.

    Je gaat vrouwen die op maandagavond op een verlaten toekomst een potje voetballen niet hetzelfde betalen als gasten die voor een vol stadion en miljoenen achter de TV spelen.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:51
    Dit is dus de grootste misvatting die er steeds is. Niemand zegt dat de vrouwen hetzelfde moeten verdienen als de mannen. Men zegt dat de vrouwen genoeg (in de top in ieder geval) genoeg zouden moeten verdienen om er van te kunnen leven zodat je een topsport klimaat kweekt. Daar worden ze beter van en zullen de inkomsten ook stijgen. Er zal nooit zoveel geld in omgaan als nu in het mannen voetbal en daar vraagt volgens mij ook niemand om. Er is echter nogal een verschil of je voor een reiskosten vergoeding speelt, 5 keer moet trainen en een baan erbij moet hebben, of dat je voor een bescheiden salaris full time met je sport bezig kan zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:53
    Dan zal ik jou de simpele vraag stellen: Waar moeten de clubs vrouwen een topsportsalaris van betalen als ze niks opleveren?
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:02
    Ik denk dat daar de KNVB bij moet helpen. Die moeten ook het vrouwen voetbal steunen en clubs financieel helpen. Nogmaals, het hoeven geen enorme bedragen te zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:18
    Selectie en staf kom je toch rond de 30 mensen. laten we het redelijk houden en zeggen dat ze bruto 3000€ moeten kosten per maand. Dat is 90.000 euro per maand. Dat is meer dan een miljoen op jaarbasis. 18 clubs = 18 miljoen per jaar (!). Waarom zou je in godsnaam 18 miljoen neerlegen voor iets wat niks oplevert. We leven nou eenmaal in een wereld waar alles om geld draait en vrouwenvoetbal is simpelweg niet rendabel.
    Vind ik leuk
    El Cazador +7275
    woensdag 14 november 2018 om 13:35
    De tijd zal het leren, Jan Dirk van der Zee, niks zo onvoorspelbaar als vrouwen!!!
    Vind ik leuk
    4everfcu +3514
    woensdag 14 november 2018 om 13:44
    dom gelul van die vent waarom zouden clubs dat in vrouwenelftallen steken die kunnen wel wat beters doen met hun beschikbare geld.
    als de knvb zo graag een vrouwencompetitie wil zetten ze die zelf toch op ipv te wijzen na de clubs .
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1973
    woensdag 14 november 2018 om 13:47
    Vrouwen kunnen er gewoon geen reet van.
    Knopen zelfs de veters aan elkaars schoenen vast: https://i.imgur.com/74iGDn9.gif
    Vind ik leuk
    HupHolland +2858
    woensdag 14 november 2018 om 14:01
    Korfbal blijft interessanter dan vrouwen voetbal.

    Logischer wijze zal vrouwen voetbal zo'n beetje gelijks staan aan jeugd voetbal. Leuk voor de afleiding, maar voetbal fans zijn simpelweg meer geneigd om naar absolute top-spelers te kijken.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws