Gerbrands positief na akkoord: 'Een reden waarom PSV hem kon huren'

Gerbrands positief na akkoord: 'Een reden waarom PSV hem kon huren'

Gepubliceerd: vrijdag 16 november 2018 om 07:44vr 16-11-2018 om 07:44

Toon Gerbrands hoopt dat het Eredivisie-akkoord een kleine stap is naar meer in de toekomst. De clubs kwamen donderdag niet tot een akkoord over de inkrimping van de Eredivisie en de afschaffing van kunstgras, maar wel over een aantal andere dingen. De PSV-directeur is nog steeds positief.

De Eredivisie blijft uit achttien teams bestaan en het spelen op kunstgras wordt niet verboden. Daar staat onder meer tegenover dat Jong-teams in de Keuken Kampioen Divisie mogen blijven spelen. Dat is positief, oordeelt Gerbrands tegenover het Eindhovens Dagblad. "Veranderingen gaan vaak via stapjes. Soms is een klein stapje de eerste aanzet naar uiteindelijk veel meer."

Het Nederlandse voetbal verandert dus wel, maar met name de topclubs hoopten juist op meer. "Soms is het goed om over je eigen schaduw heen te springen en is kijken naar het algemeen belang gewenst", zegt Gerbrands. "Tegelijkertijd is het ook jammer dat een aantal clubs niet akkoord wenste te gaan met een kleinere competitie. Dat is gisteren ook niet meer op tafel geweest." 

Dat talenten in de Keuken Kampioen Divisie kunnen blijven spelen is positief, zegt Gerbrands. "Het klinkt misschien gek wat ik nu zeg, maar bij Manchester City was men bijvoorbeeld heel tevreden dat wij Oleksandr Zinchenko in de eerste divisie konden laten spelen. Dat was een van de redenen waarom we hem konden huren."

"Vonden ze prima, de fysieke weerstand in die competitie. Een aantal topclubs in Engeland zou maar wat graag willen dat ze met een tweede elftal in bijvoorbeeld de League One actief kunnen zijn. Spelers maken daardoor stappen in hun ontwikkeling, is bij velen het idee."

Lees meer over:EredivisiePSV

Plaats een reactie

Morris +23642
vrijdag 16 november 2018 om 07:50
veel woorden, weinig inhoud.

De 'beste' directeur van NL moet onze onvrede sussen rondom kunstgras.

Toon moet oppassen niet een dorpspastoor te worden.

Vind ik leuk
Plattekar bv +32239
vrijdag 16 november 2018 om 08:08
" De Jong- Teams mogen blijven in de Keukenkampioendivisie , de rest wat we eigenlijk wilden, is van tafel geveegd "...Het was een fantastische avond!
Vind ik leuk
Olfie +5560
vrijdag 16 november 2018 om 08:25
Inderdaad. En wat is het nut van spelers huren en dan in een lager team laten spelen? huren doe je toch om jezelf te versterken?
Vind ik leuk
vrijdag 16 november 2018 om 08:52
En wat blijft er over van die afspraak tussen de eredivisie clubs wanneer de eerstedivisie clubs tegen stemmen (gaat niet gebeuren)
Vind ik leuk
Werner1913 +10354
vrijdag 16 november 2018 om 09:06
???

Volgens mij roepen Sar en De Jong hetzelfde in andere bewoordingen. "We wilden meer, maar we hebben toch een aantal zaken gerealiseerd".

Maar ja, het scoren van likes door Gerbrands voor dorpspastoor uit te maken is natuurlijk belangrijk. Treurig.
Vind ik leuk
stratumseind +191645
vrijdag 16 november 2018 om 09:11
Het topic van sarretje en de jong gemist zeker?
Of last van selectieve verontwaardiging?
Vind ik leuk
Morris +23642
vrijdag 16 november 2018 om 16:44
We leren allemaal van onze grote voorbeeld, straat 😂😂
Vind ik leuk
stratumseind +191645
vrijdag 16 november 2018 om 17:37
daarvoor ben ik er ook , voor iedereen.......
Vind ik leuk
Morris +23642
vrijdag 16 november 2018 om 19:08
Incl selectieve verontwaardiging 😂😂
Vind ik leuk
stratumseind +191645
vrijdag 16 november 2018 om 19:40
all Inclusive
Vind ik leuk
JCJWZ +14515
vrijdag 16 november 2018 om 16:18
Verandering gaat vaak in kleine stapjes, maar nu verandert er niks. Kunstgras mag blijven, 18 teams blijven en jong teams blijven. Er is dus afgesproken niks te veranderen en het dan aan het volk verkopen alsof je iets hebt binnen gehaald. Gerbrands is het Toon'beeld' van bobo's die teveel aan hun pluche kleven. Kan zich goed verkopen aan het volk dat hij eenvoudig voor de gek kan houden met dit soort uitspraken. Er is feitelijk geen klein stapje gezet maar aan je achterban toch de onzin verkopen dat die kleine stap gezet zou zijn. Wie neemt deze seniele man nog serieus?
Vind ik leuk
Mr bien +5881
vrijdag 16 november 2018 om 07:50
Toon valt een beetje uit de toon.
Ik vind jong Utrecht en Jong Az totaal niks toe voegen.
Ook Jong PSV waar geen kip op af komt voegt weinig toe. Kan je beter amateurclubs toe voegen zoals ijselmeervogels o.i.d
Vind ik leuk
Korm +39587
vrijdag 16 november 2018 om 07:55
maar die willen juist niet...
Vind ik leuk
ViscaBarca1 +1245
vrijdag 16 november 2018 om 08:06
Moet wel zeggen, sinds Jong PSV in de eerste divisie zijn er veel meer talenten geweest bij PSV.
Vind ik leuk
vrijdag 16 november 2018 om 09:30
Het doel van het mee laten doen van de Jong-teams was niet om de bezoekersaantallen op te krikken.
Vind ik leuk
Korm +39587
vrijdag 16 november 2018 om 07:55
Ik vind dat kunstgras echt nog wel een dingetje hoor, afschaffen die handel!
Vind ik leuk
Voetbal@com +2509
vrijdag 16 november 2018 om 07:57
Stoppen met jong-teams, promotie en degradatie met de hoofdklasses.
Hoe mooi zou het zijn voor genoemde ijsselmeervogeld om te kunnen promoveren naar de 1ste divisie.

Jong teams eigen competitie. Het slaat werkelijk nergens op.
Vind ik leuk
vrijdag 16 november 2018 om 09:38
In het verleden hebben amateurverenigingen wel eens geprobeerd om mee te doen in het betaald voetbal. Dat is ook niet echt een succes geworden.
En wat als een amateurvereniging bergen geld moet investeren om te voldoen aan de veiligheidsnormen rond het betaalde voetbal (deels ook wettelijk bepaald), maar er vervolgens na 1 jaar weer uitvliegt. Ik zie de faillissementen al voorbij vliegen.

De Jong teams lopen daar rond voor meer weerstand, waardoor uiteindelijk de talenten het Nederlandse voetbal op een hoger niveau kunnen brengen. Spelers als De Ligt, Frenkie de Jong, Rosario kunnen op jonge leeftijd al belangrijk zijn voor hun club (nationaal en Europees) én Oranje ómdat ze die weerstand hebben gehad.

Vind ik leuk
Voetbal@com +2509
vrijdag 16 november 2018 om 12:19
begrijp ik, heb eerder gemeld dat een hoofdklasse promovendus niet meteen een ultra veilig stadion moet hebben anders gaan ze inderdaad direct failliet.

Kun je eigenlijk nagaan dat ook hier, door hooligangs, je eigenlijk alles om gooit en b.v. promoveren naar de 1ste divisie niet wil omdat je van alles moet regelen & betalen om rellen trachten te voorkomen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 16 november 2018 om 12:20]
Vind ik leuk
Bizzy +23315
vrijdag 16 november 2018 om 08:16
Wat een verademing als je Toon hoort, dit in tegenstelling tot flappie.
Vind ik leuk
Roffel1998 +2184
vrijdag 16 november 2018 om 08:26
Ja top dit, ging allemaal geweldig maar uiteindelijk niks opgeschoten dr mee. Wat een verademing man
[Reactie gewijzigd op vrijdag 16 november 2018 om 08:27]
Vind ik leuk
Gordito +810
vrijdag 16 november 2018 om 08:43
Toon, Rules.
Een integere man aan de top, wat een verademing.
Vind ik leuk
vrijdag 16 november 2018 om 09:37
Ja helemaal geweldig. Engelse clubs blij met onze competitie-opzet.
Vind ik leuk
vrijdag 16 november 2018 om 09:49
Tuurlijk is hypocriete Toon blij want hij laat Jong psv gewoon op kunstgras spelen.

Even voor jou knulletje, voor deze persoonlijkheid een beetje respect, het is geen nobody zoals toon
[Reactie gewijzigd op vrijdag 16 november 2018 om 09:51]
Vind ik leuk
vrijdag 16 november 2018 om 09:36
Wat een geweldig nieuws Toon, hebben we een Engelse club blij gemaakt met onze competitie-opzet. Daar hebben we wat aan. Toon begrijpt er zelf ook geen moet van. Huren van buitenlandse clubs is de doodssteek voor het Nederlandse voetbal.
Vind ik leuk
74ratje +523
vrijdag 16 november 2018 om 10:11
Geen gras:verplichte degradatie!!
Vind ik leuk
Dub_Rtd +4616
vrijdag 16 november 2018 om 10:38
""Het klinkt misschien gek wat ik nu zeg, maar bij Manchester City was men bijvoorbeeld heel tevreden dat wij Oleksandr Zinchenko in de eerste divisie konden laten spelen. Dat was een van de redenen waarom we hem konden huren."

Harstikke leuk dat Man City daar zo blij mee was maar ik mis een beetje het punt waarom dat ook goed is voor het Nederlands voetbal dat een Oekraiener die bij City onder contract staat hier in de eerste divisie kan spelen
Vind ik leuk
JOJO +1796
vrijdag 16 november 2018 om 14:53
De geste van de grote clubs inzake dat ku(ns)tgras is door de kleinere clubs van tafel geveegd. Met name Heracles is hier debet aan. Terwijl dat juist de club is wat het meeste voordeel hiervan heeft gehad. Eigenlijk is het ook absurd dat Europees voetballende clubs hierin mee zouden betalen. De kunstgras clubs hebben jarenlang voordeel gehad zowel financieel als voetballend. Want zij spelen immers meer wedstrijden op dat nep gras en trainen erop. Ze zijn het dus meer gewend en trekken zelfs spelers aan welke hier beter op kunnen voetballen. Vooral technische spelers spinnen er garen bij. Clubs op echt gras hebben moeite met dat slechte aftreksel. Kijk bijvoorbeeld naar een super talent als Lozano. In wedstrijden op nep gras schat hij ballen verkeerd in, springen van zijn voet en vallen of dood of schieten door. Het is gewoon heel anders voetballen.

Doordat clubs met kunstgras naast financieel ook voetballend voordeel hebben, halen ze punten die ze normaal niet of minder zouden halen. Omdat Heracles een van de eersten of de zelfs de eerste was, zijn zij een stabiele middenmoter geworden en gebleven. Uiteraard begrijpelijk dat zij dit dubbele voordeel niet willen afstaan. Maar om clubs nog eens financieel te compenseren voor dit "vals spel" gaat mijn inziens echt te ver.

De KNVB moet, omwille van onze Europese achterstand (ook met het NL elftal), direct dat ku(ns)tgras afschaffen. Niet alleen in de eredivisie, maar ook in de eerste. Omdat de kleine clubs deze geste hebben afgewezen, kan er nimmer meer sprake zijn van financiële compensatie. Dus afschaffen en geen geld. Wat mij betreft hebben ze hun hand definitief verspeeld. Klaar met dat gezeur. Terug naar 16 clubs en weg met dat nepgras. Op naar een echte competitie en hopelijk weer aansluiting bij de europese middenmoot. Want zelfs die zijn we kwijt aan het raken. En daar worden zelfs de kleine clubs niet beter van.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws