Kieft laaiend enthousiast: 'Wijnaldum heeft een totale metamorfose ondergaan'

Kieft laaiend enthousiast: 'Wijnaldum heeft een totale metamorfose ondergaan'

Gepubliceerd: zaterdag 17 november 2018 om 07:39za 17-11-2018 om 07:39

Wim Kieft was aangenaam verrast door de 2-0 zege van Oranje op wereldkampioen Frankrijk van vrijdagavond. Georginio Wijnaldum was volgens de Ziggo Sport-analist de meest opvallende speler in De Kuip.

De Liverpool-middenvelder had de laatste jaren moeite om zijn stempel te drukken bij de nationale ploeg, maar lijkt zich steeds meer op zijn gemak te voelen in het oranje shirt. 'Die heeft in het Nederlands elftal een totale metamorfose ondergaan sinds Ronald Koeman bondscoach is', schrijft Kieft in zijn column voor De Telegraaf.

Wijnaldum werd vrijdagavond als aanvallende middenvelder in de rug gesteund door Marten de Roon en Frenkie de Jong. Volgens Kieft komt de 28-jarige Rotterdammer zo het best tot zijn recht. 'Hij duikt in elk gat, hij zet druk, hij durft om elke bal te vragen en als beloning maakt hij dan de 1-0. Maar het belangrijkste is dat hij elke keer op die plek komt.'

Babel
Ook Ryan Babel kreeg een pluim van de voormalig Eredivisie-topscorer. 'Misschien zijn Memphis en Steven Bergwijn meer getalenteerd, maar Babel dwingt veel af. En Bergwijn kan zich optrekken aan zo’n ervaren kerel als Babel', aldus Kieft. 'Ik word blij van de afstanden die hij aflegt, van de bereidheid om te werken, van zijn dreiging in de diepte en van het feit dat hij zo vaak goed aanspeelbaar is.'

Poll

Is Oranje er op het EK van 2020 wel bij?

(4365 stemmen)

Plaats een reactie

Staaijman74 +1277
zaterdag 17 november 2018 om 07:42
Wijnaldum speelt vooral zo goed omdat frenkie speelt en t spel maakt. Daardoor kan wijnaldum wegblijven en veel de diepte zoeken.
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 08:27
Inderdaad eigenlijk kan die knakker geen bal raken het is allemaal het werk van Frenk als hij in het veld staat zou zelfs ik me staande weten te houden .
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 08:49
Precies. "Hij speelt vooral zo goed omdat Frenkie speelt en het spel maakt." Dat Wijnaldum goed speelt heeft natuurlijk helemaal niet ten eerste te maken met Wijnaldum zelf. 😂
Vind ik leuk
Adjab +1165
zaterdag 17 november 2018 om 11:16
Jij snapt het niet echt he Rinusje van Goud
Vind ik leuk
TheManager +639
zaterdag 17 november 2018 om 09:15
Scheelt ook wel dat we geen Strootman meer hoeven te zien, maar dat ter zijde.

Koeman laat spelers op de positie laat spelen waar ze het beste uit de verf komen. Koeman doet het organisatorisch gezien ook slim en kiest per moment voor het beste elftal dat hij kan opstellen, en kijkt daarbij naar spelers die elkaar aanvullen en fit zijn. Je hoeft niet altijd de beste op te stellen of de beste te zijn om te winnen, je moet echter een eenheid hebben met een goede samenwerking. Kom op wie van ons zou Babel in het nationale elftal zetten? Daarbij zit er nog rek in dit elftal en dat geeft hoop. Nee het is nog geen hosanna, maar dit gaat een goede kant op. Tactisch prima, qua team geweldig en als spelers doorgroeien en het ons aller Oranje ook meer en meer op elkaar ingespeeld raakt is er echt wel hoop.
Leuk dat het zo goed gaat dat motiveert deze spelers ook. Hoop ook dat Koeman hen de juiste drive en trots mee kan geven, want aan passie, werklust, vuur hebben voor Oranje, knokken voor elke bal en het voor elkaar door het vuur gaan ontbrak er soms aan; maar zelf dat zie ik nu meer en meer terug.
Vind ik leuk
chicken +14010
zaterdag 17 november 2018 om 10:05
Babel....is niks meer dan een werkpaard..maar wat hij doet doet die goed. Vergelijk het met de andere vleugel..bergwijn is een betere voetballer, kwam best dreiging van af. Maar heeft nog weinig efficiëntie..

Vind ik leuk
JDW1988 +3279
zaterdag 17 november 2018 om 22:39
Speelt Bergwijn nou bij PSV ook op rechts? Of op links?
Vind ik leuk
Kopstootje +9536
zaterdag 17 november 2018 om 09:23
Wijnaldum speelt vooral zo goed omdat de Roon speelt en t spel maakt.

Je het de verkeerde naam neergezet.
Vind ik leuk
Adjab +1165
zaterdag 17 november 2018 om 11:17
Ben jij getrouwd met GoudenRinus 😜😜
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 15:35
Lekker bezig Adjab
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 09:36
Oh ja, het is altijd de verdienste van mijnheer De Jong. Speelde prima, zoals bijna altijd, maar de credits geven aan een speler zonder Frenkie er bij te halen moet eenmalig wel lukken toch? 🤔🙄
Vind ik leuk
TheMariner +3928
zaterdag 17 november 2018 om 10:16
Wijnaldum speelt bij Liverpool al bijna een jaar de pannen van het dak. Zie Frenkie graag naar Anfield komen.
Vind ik leuk
FcG4Ever +1208
zaterdag 17 november 2018 om 16:00
Precies, volgens mij vergeten mensen dat nog wel eens. Ik denk dat niemand er vrolijk van wordt wanneer je naast Strootman moet voetballen, die kan er namelijk niet zo heel veel van.
Vind ik leuk
TheMariner +3928
zaterdag 17 november 2018 om 21:55
Toch heeft ie bij Roma echt wel een goeie periode gehad voor zn blessure. Daarna was het idd niet veel meer.
Vind ik leuk
FcG4Ever +1208
woensdag 21 november 2018 om 11:17
Tikkie terug tikkie breed zijn ze gek op in Italie.
Vind ik leuk
JDW1988 +3279
zaterdag 17 november 2018 om 22:41
Haha idd, en zet blind er dan ook nog bij en je komt de middenlijn helemaal niet meer over!
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 07:42
De leeuwen zijn opgestaan.
Alle lof voor Ronald Koeman
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 08:29
Almhof
Vind ik leuk
Forever Ajax +2196
zaterdag 17 november 2018 om 07:47
Als ik Liverpool was legde ik 75 miljoen voor de ligt neer!!

Wat een duo die van dijk en de ligt...
[Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 07:48]
Vind ik leuk
Eimersweide +8643
zaterdag 17 november 2018 om 08:00
En als ik De Ligt was, ging ik in geen 75 jaar naar Liverpool toe. Als je 1 van de beste jonge verdedigers van de wereld bent, dan ga je toch niet naar Engeland als je ook naar Barca kunt???
[Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 08:50]
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 08:02
Een goeie verdediger hoort in Engeland te voetballen. Een bikkel en geen mooi weer voetballer
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 08:05
Wat betekent je laatste zinsnede in relatie tot De Ligt?
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 08:02
Zeker wel, en zeker naar Liverpool!
Vind ik leuk
markie +2369
zaterdag 17 november 2018 om 08:06
Als ik zou mogen kiezen wordt het zeker engeland
Vind ik leuk
Eimersweide +8643
zaterdag 17 november 2018 om 08:53
Ja joh lekker in de regen witte bonen eten met lelijke wijven om je heen nadat je bij Liverpool weer eens 4e in de competitie bent geeindigd. Nee ik zou dan een paella aan het strand van Barcelona nemen, in het zonnetje proostend op een kampioenschap
Vind ik leuk
JDW1988 +3279
zaterdag 17 november 2018 om 22:58
Barcelona zou inderdaad een mooie tussenstap zijn om vervolgens de stap te kunnen maken naar een topclub als Liverpool.
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 08:21
Hij heeft wel meer dan 75 haar toch?
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 08:32
Op zn balzak
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 08:32
Waar moet je heen als je al bij de allerbeste speelt ons aller Ajax
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 08:30
Is te weinig . Minimaal 100 miljoen
Vind ik leuk
JDW1988 +3279
zaterdag 17 november 2018 om 22:45
Nou eerder voor De Jong.
Gomez en van Dijk is echt een top duo die je nu juist niet uit elkaar moet gaan halen.
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 07:47
Veer respect voor Opa Babel!!!!! Hij was echt heel goed en gaat prima met Depay
Vind ik leuk
thierryer +1970
zaterdag 17 november 2018 om 07:54
Wijnaldum was echt geweldig idd. Balans op middenveld is terug door Koeman. Ik droom weer van de tijd dat er 3 Nederlanders lopen bij Barcelona en Manchester en Madrid. Zoals het hoort.
Vind ik leuk
Garinsha +5047
zaterdag 17 november 2018 om 08:08
Babel kan je vergelijken met de kuyt van toen.. verwacht geen mooie acties.. maar wel hard werken en af en toe een goaltje.
Vind ik leuk
Come on Utreg +29048
zaterdag 17 november 2018 om 08:13
Sinds Frenkie de Jong meedoet, speelt Wijnaldum goed in Oranje. De Roon valt minder op, maar die pakt veel ballen af en doet veel vuil werk. Prima middenveld zo!
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 08:14
Wijnaldum is gewoon in vorm. Meer niet.

Depay deed het ook best knap.

Maar dit was echt een teamprestatie.
Vind ik leuk
Gutierres14 +1354
zaterdag 17 november 2018 om 08:39
Fabelachtig die Babel, respect!
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 09:01
"Babel"achtig meer niet?
Vind ik leuk
Gutierres14 +1354
zaterdag 17 november 2018 om 10:29
Daarom zeg ik het ook;)
Vind ik leuk
thierryer +1970
zaterdag 17 november 2018 om 09:26
Ik heb als ajaxcied ook enorm genoten van Dumfries. Kippenvel de passie die hij erin gooide.
Vind ik leuk
benny-boys +1867
zaterdag 17 november 2018 om 09:55
Ja die Dumfries wordt ook met de week beter.
Geweldige speler en vooral zijn snelheid op het veld.
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 09:31
Ook babel is erg getalenteerd, maar gewoon wat ouder met een stuk meer ervaring.
Vind ik leuk
ajaksiet +1081
zaterdag 17 november 2018 om 09:35
Haal Frenkie weg en we zijn weer terug naar af. Wat is die jongen goed, altijd vooruit de oplossing zoeken en altijd aanspeelbaar. Verreweg de beste van Nederland, gevolgd door Memphis.
Vind ik leuk
benny-boys +1867
zaterdag 17 november 2018 om 16:35
Frenkie was bij Willem II al goed en heeft Willem II veel te vroeg weg
gedaan door Streppel die het niet zag zitten in hem.
Vind ik leuk
Barbie +1015
zaterdag 17 november 2018 om 09:38
Zou Wim Kieft na het 3-0 verlies van aanstaande maandag nog zo enthousiast zijn?
Vind ik leuk
Lulookmee +1392
zaterdag 17 november 2018 om 12:47
Ga jij in Schotland in je kliniek verder afkicken aub
Vind ik leuk
Smithsonian +41224
zaterdag 17 november 2018 om 09:39
Team zat gewoon echt goed in elkaar gisteren.

Genoten van de passie en de drive (vooral van Dumfries).
Vind ik leuk
zaterdag 17 november 2018 om 10:32
Gini speelt in zijn kracht, veel diepgang en veel druk zetten, waarmee hij de opbouw al vroeg stoort. Daarbij komt de roon voor het defensieve werk en de jong voor de opbouw, Babel werkt zich kapot,ook defensief, waardoor we bijna niets weggeven. Koeman zet het goed neer en het is weer n echt elftal.👍👍
Vind ik leuk
El Cazador +8625
zaterdag 17 november 2018 om 10:37
Willem Kieft heeft een sterk punt, ook ik was verbaasd over het spel van Wijnaldum. Maar het collectief was de man-of-the-match.
Vind ik leuk
Lulookmee +1392
zaterdag 17 november 2018 om 12:47
Goed zo kerel eindelijk een hele slimme opmerking hier
Vind ik leuk
El Cazador +8625
zaterdag 17 november 2018 om 12:49
Komt tijd, komt raad!!!
Vind ik leuk
Bas Bus +127
zaterdag 17 november 2018 om 11:02
Ik denk dat Koeman in een pasr maanden heeft laten zien wat het verschil kan zijn in kwaliteit mbt een teainer-coach...
Vind ik leuk
Nick Kools +12221
zaterdag 17 november 2018 om 11:05
Frenkie is de sleutel.
Vind ik leuk
Lulookmee +1392
zaterdag 17 november 2018 om 12:46
Jezus zeg.....het begint weer...die PSV ajax fiepmiepen....hou toch je kop man.. iedereen speelde goed..... zelfs degene waar ik niet zo kapot van ben...blind.... Ja ook die was goed...... top prestatie van het Nederlands elftal... en blijven jullie maar lekker janken over PSV Ajax stelletje zielepoten
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws