Oranje Leeuwin luidt noodklok: 'Niet te doen om ook nog te werken of studeren'

    Oranje Leeuwin luidt noodklok: 'Niet te doen om ook nog te werken of studeren'

    Gepubliceerd: zondag 18 november 2018 om 11:59zo 18-11-2018 om 11:59

    Oranje-international Kika van Es vindt dat het Nederlandse vrouwenvoetbal nog stappen moet maken op het gebied van professionalisering. Talentvolle meisjes kunnen zich niet volledig op het voetbal richten, vertelt de linksback van de Oranje Leeuwinnen zondagochtend bij de FOX Sports-talkshow De Tafel van Kees.

    "Dat is het een beetje met het vrouwenvoetbal in Nederland: dan is het normaal dat je er nog een baan naast hebt of dat je naar schoolt gaat", aldus de 27-jarige Brabantse. "Als je bijvoorbeeld de ALO (Academie Lichamelijke Opvoeding, red.) doet, zoals sommige meiden, sport je al de hele dag op school en daarna moet je nog komen trainen. Dat is zwaar. Er loopt veel talent rond in Nederland, maar ze zijn verplicht om nog naar school te gaan. Ik vertrek zelf om half acht 's ochtends en ik kom 's avonds laat pas weer thuis. Als ik dan ook nog moet werken of studeren... Dat is niet te doen."

    Van Es ondervond recent op pijnlijke wijze hoe groot het verschil tussen de Eredivisie-top en de internationale top in het vrouwenvoetbal is. De verdedigster van Ajax ging met liefst 9-0 onderuit in de Champions League-wedstrijd tegen Olympique Lyon. "Bij Lyon zijn vrouwen bijna gelijk aan de mannen: niet zozeer qua salaris, maar wel qua faciliteiten. En zij kunnen de beste spelers ter wereld halen."

    Lees meer over:NederlandNederland

    Plaats een reactie

    Decimius +784
    zondag 18 november 2018 om 12:03
    Welkom in het prof-voetbal. Bij de mannen zijn die verschillen er namelijk ook.
    Vind ik leuk
    kevinleo +2642
    zondag 18 november 2018 om 12:07
    Bij feyenoord ajax en psv moeten ze er ook nog een baantje naast hebben anders komen ze ook niet rond. De arme kerels
    Vind ik leuk
    Decimius +784
    zondag 18 november 2018 om 12:35
    Klopt jah! Laatst hielp Lozano me nog bij de McDrive met zo'n leuk petje op.
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 12:41
    Die komt niet boven de balie uit dus dit kan niet kloppen!
    Vind ik leuk
    Decimius +784
    zondag 18 november 2018 om 12:42
    Hamburgerdoos uit de koelcel getrokken?
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 12:43
    Dan kan het wel ... sorry ... 😂😂😂
    Vind ik leuk
    Degraaf +17963
    zondag 18 november 2018 om 19:19
    Hij staat dan ook op een leeg krat Bavaria ;-)
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 12:41
    Liet zich vallen zeker toen je het wisselgeld van hem aannam?
    Vind ik leuk
    Decimius +784
    zondag 18 november 2018 om 12:43
    Nee toen ik me raam opendeed.
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 12:44
    Ik had het kunnen weten ... 🙈🙈
    Vind ik leuk
    Vinnie J +1779
    zondag 18 november 2018 om 12:06
    En die zeuren niet.
    Vind ik leuk
    2cents +57908
    zondag 18 november 2018 om 12:07
    Lyon haalt die vrouwen natuurlijk vooral met salaris en niet met faciliteiten. Die zullen bij de club van Van Es namelijk ook prima zijn. Geld maakt het verschil, net als bij de mannen.
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    zondag 18 november 2018 om 12:11
    Het kijkspel van vrouwen is meer voor familie vrienden en voor kinderen. Normale voetballiefhebber gaat niet naar vrouwenvoetbal.
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 13:19
    Domheid spat ervan af in je reactie. Dit moest je even kwijt zeker?
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    zondag 18 november 2018 om 13:23
    Ik kom met feiten jij met schelden
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 13:28
    Zijn dat feiten?! Lijkt meer jouw belevingswereld En bepaalde vorm van frustratie.
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    zondag 18 november 2018 om 13:57
    Zijn feiten meneer. Er komen 500 max bij pec zwolle meisjes en bij andere dames hoogste niveau wedstrijden.
    Vind ik leuk
    Pukstra +865
    zondag 18 november 2018 om 14:53
    de eredivisie is wel om aan te gluren? hoever is het niveau daar afgegleden? nee dan kijk ik net zo lief naar het vrouwenvoetbal
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    zondag 18 november 2018 om 15:31
    Ik zie regelmatig leuke wedstrijden im erredivisie of spanning en jij heb waarschijnlijk belangen bij vrouwenvoetbal. Een dochter kleindochter of zo. Als jij neutraal bent ga je niet 5 euro betalen voor vrouwen wedstrijd.Of erger een seizoenskaart nemen.
    [Reactie gewijzigd op zondag 18 november 2018 om 15:32]
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 15:58
    “Dit artikel is geschreven door iemand die thuis niets te vertellen heeft”
    [Reactie gewijzigd op zondag 18 november 2018 om 15:59]
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    maandag 19 november 2018 om 09:21
    Geloof me dames voetbal eredivisie zal er nooit komen. Een O 17 team van jongens winnen moeiteloos van een topklasse (Hoogste amateur )team van dames.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 11:27
    Die is er al... 😂😂 en waarom moeten de dames altijd maar vergeleken worden met de heren? Je kunt het niet eens met elkaar vergelijken. Helaas ben jij zo onnozel om dat nog wel te doen.
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    maandag 19 november 2018 om 12:25
    Ja maar dat bedoeld dat meisje. Nu heb je Achilles pec ajax twente en nog paar clubs maar zij wil dat elke bvo dit gaat opstarten dus dat psv Vitesse enz enz ook gaat meedoen en zo goed gaan betalen dat een hoop meisjes in Nederland blijven in plaats naar Arsenal Lyon enz enz. En ik zeg dat komt hier nooit van de grond in Nederland. En wel nogmaals om de volgende reden:
    1 Clubs die mee doen willen er maar een beperkt budget voor geven andere clubs geen cent.
    2 Er komt buiten familie vrienden kinderen geen hond nakijken omdat het niveau O 15 jongens is.
    3 Er is dus geen sponsor die er geld in steekt.
    Dat bedoel ik niet negatief maar dat zijn de feiten. Ik heb ook vooraan gestaan toen de geweldige groep meiden EK kampioen werden. Maar de feiten heb ik benoemd.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 12:49
    Er zijn wel degelijk sponsoren die geld steken in het vrouwenvoetbal. Kijk bijv. Naar Stanley bij Barcelona, en m&ms bij Juventus. Het is slechts een kwestie van tijd voordat dat hier in Nederland ook gebeurt. En dat zal idd nog niet zo heel snel van de grond komen omdat wij hierin simpelweg te ver in achterlopen ten opzichte van andere landen. Wat het niveau betreft, dat is jouw mening. Desondanks denk ik dat je zelf ook wel beter weet. Ik ben iig blij dat je ze het succes iig niet misgunt. (Zoals het hoort)
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    maandag 19 november 2018 om 13:06
    Nogmaals ik heb het over Nederland hoor. Daar kom het ook niet over 5 jaar van de grond. Wat het niveau betreft heb ik voldoende voorbeelden gezien o.a een topklasse team dames tegen een hoofklasse team jongens eindigde gewoon in 4 goals verschil voor de jongens. Maar daar gaat het niet eens om. Er komen geen voldoende mensen nakijken en die moeten het uiteindelijk betalen, anders gaat het niet.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 14:16
    Ja, niet heel gek. Vrouwen zijn nou eenmaal minder fysiek dan mannen. Dus dat er niet van de heren gewonnen wordt is ook niet heel gek. Er is overigens geen enkele competitie waar mannen tegen vrouwen spelen, dus ik vind het een vergelijking van lik mn reet. Dat er buiten het Nederlands elftal weinig belangstelling is voor het vrouwenvoetbal is gewoon erg jammer. Dit wordt overigens mede mogelijk gemaakt door een stel egoïstische mannen, die alleen maar verkondigen dat vrouwenvoetbal geen topsport is etc. Etc. Etc.
    Vind ik leuk
    NvC +5287
    zondag 18 november 2018 om 12:29
    Ze heeft wel een punt. Het verschil is er nog altijd, maar ze kan ook niet verwachten om in een klap alles gelijk te hebben. Vrouwenvoetbal is aan het groeien maar qua publiciteit en populariteit nog verre van de mannelijke Eredivisie. Lijk me dat de KNVB het vrouwenvoetbal moet blijven stimuleren en wachten. Wachten tot meer mensen, sponsors enz interesse hebben en het geld voor een professionelere competitie komt er vanzelf.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    zondag 18 november 2018 om 12:30
    Ze trekken meer supporters dan menig eredivisieclub. En vanzelf gaat niets, ja de zon ondergang en opkomst.
    [Reactie gewijzigd op zondag 18 november 2018 om 12:31]
    Vind ik leuk
    ihvmmdk +6789
    zondag 18 november 2018 om 13:04
    Jammer dat kaartjes voor een euro of vijf verkocht worden. hahaha
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    zondag 18 november 2018 om 13:20
    Welk team van vrouwen trekt wekelijks meer toeschouwers dan menig eredivisie club ha ha weet wat je zegt man.
    [Reactie gewijzigd op zondag 18 november 2018 om 13:20]
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    zondag 18 november 2018 om 13:28
    Volgens mij gaat dit over het Nederlands vrouwen elftal.

    https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/recordaantal-toeschouwers-voor-leeuwinnen-in-eindhoven~a8043491/

    https://www.onsoranje.nl/teams/207834/uitslagen/wedstrijd/31075


    In de eredivisie lopen de aantallen juist terug.

    https://nos.nl/artikel/2251932-subtop-eredivisie-ziet-aanhang-per-jaar-slinken.html


    Als je wilt kan ik meerdere bewijzen laten zien aan je. Maar vind dit wel even voldoende voor je. Ik ben te veel liefhebber en weet veel details.

    Kijk eens op wat je reageert, goed lezen.
    [Reactie gewijzigd op zondag 18 november 2018 om 13:29]
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    zondag 18 november 2018 om 13:40
    Luister ik zit zelf bij club waar de meisjes hoofdklasse spelen. Dit meisje Kika van Es zegt dat nederland meer prof moet hebben dus een betere competitie waardoor de meiden ook een goed salaris krijgen en niet meer hoeven te werken. En ik zeg dat kan niet want er komen geen mensen naar een vrouwen eredivisie kijken en dan heeft het voor sponsors en diverse bvo's weinig zin
    [Reactie gewijzigd op zondag 18 november 2018 om 13:42]
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    zondag 18 november 2018 om 14:33
    Ik heb het daar niet over, geen eredivisie voor vrouwen. Laat 't maar want je snapt het echt niet.
    Vind ik leuk
    rexxo +2652
    zondag 18 november 2018 om 16:00
    100% mee eens waarom zou je als sponsor geld stoppen in het vrouwen voetbal in NL. Weinig exposure en het niveau is dramatisch. Tijdens interlands zit het stadion voor een groot gedeelte vol met familie, vrienden en hele jongen kinderen.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    zondag 18 november 2018 om 21:12
    Dan hebben ze een aardig grote familie. Tegen Zwitserland zat het Utrecht stadion vol.
    Vind ik leuk
    rexxo +2652
    maandag 19 november 2018 om 09:47
    Zou jij gaan kijken? Ik in ieder geval niet, ieder zijn eigen smaak.
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    zondag 18 november 2018 om 14:07
    Meneer de betweter ik vindt het wel genoeg zo hoor. Hoop dat het je nu duidelijk is om nationaal team te vergelijken met de normale competitie. Prettige dag verder wijsneus.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    zondag 18 november 2018 om 14:34
    Ga maar schelden, zegt genoeg over jouw niveau. Ik ben daar te volwassen voor.
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 13:22
    Dit verwacht ze ook niet. Maar als niemand de mond open doet en blijft aankaarten wat er moet veranderen dan gebeurt het ook niet. Dus dit zal herhaald moeten worden, door haar en anderen. We zullen dit dus nog vaak gaan lezen.

    Zelfde met die kut zwarte pieten discussie. Die randdebielen blijven volhouden en zie hoe ver ze komen.
    Vind ik leuk
    mason +2044
    zondag 18 november 2018 om 17:45
    Ik ken zat jongens die bij mij in vroeger in het team zaten en later bij de jeugd gingen voetballen van Heerenveen. En zij gingen ook nog gewoon naar school. Dus dit is complete onzin. Sterker nog. Hen werd verplichte schoolgang opgelegd. Voor het geval ze niet zouden slagen bij het eerste dat zij dan toch nog een start kwalificatie zouden hebben. Of kijk naar Epke Zonderland. Die studeerde voor chirurg deed topsport en kreeg ook nog een kindje. Dus zeur niet zo! Voordat hij zijn olypische medaille kreeg verdiende hij ook bijna geen klap.
    [Reactie gewijzigd op zondag 18 november 2018 om 17:46]
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    zondag 18 november 2018 om 12:30
    Als je mee wilt doen dan moet er heel veel veranderen. Zoals in Frankrijk, Zweden of Amerika. Dokken of nokken!
    Vind ik leuk
    Sigma +2932
    zondag 18 november 2018 om 12:32
    ik kijk graag naar voetballende vrouwen...je kan eindeloos fantaseren.....
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 12:35
    ik begrijpt het zit wel wat in , en dan nog zo presteren pluim voor de dames .
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    zondag 18 november 2018 om 12:38
    Dat mag zeker worden gezegd.
    Vind ik leuk
    Farmer +12782
    zondag 18 november 2018 om 12:42
    En weer een structureel tekort van de KNVB haar geweldige visie en langetermijn-beleid...

    Vanuit de Amateurs naar de Prof-divisies, is er geen zgn 'tussenregio' van zgn Semi-profs waar bv dít soort ervaringen, in de loop der jaren al helemaal zijn uitgedokterd.

    Als men over dergelijke kennis beschikte, zou men dat nu bv, perfect kunnen toepassen bij de doorontwikkeling van het vrouwenvoetbal, omdat men dán wél kon bepalen vanaf welk niveau men iemand een 'fulltime contract' aan zou bieden.
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4959
    zondag 18 november 2018 om 12:50
    Dan zoek je een andere hobby. Niemand verplicht je om te voetballen
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2264
    zondag 18 november 2018 om 12:51
    Simpel, de NOS moet hierin ook een verantwoordelijkheid nemen. Het nationale elftal gaat goed en word steeds populairder. Maar de Eredivisie voor vrouwen blijft nog ver achter.
    Er is wel een makkelijke stimulans te geven. Zend de samenvattingen van de vrouwen eredivisie uit direct na de mannen!

    Daar zit nu het hockey, en ga maar na hoevaak je onbedoeld naar dat Hockey zit te kijken omdat het nou eenmaal na het voetbal kwam.

    Zet daar het vrouwenvoetbal neer en je hebt meer mensen die het vrouwenvoetbal in Nederland (misschien zelfs onbedoeld) gaan volgen.

    Dit effect is denk ik groter dan bij Hockey omdat veel mensen automatisch voor hun clubje zijn. Ajacieden zullen toch wat verbondenheid voelen bij het vrouwenteam van Ajax. En op het moment dat ze de stand gaan onthouden, gaan ze kijken voor het vrouwenvoetbal en niet meer alleen omdat het na de mannen komt. Dan worden de TV rechten hiervoor meer waard en kunnen de speelster een degelijk salaris krijgen.

    Ik snap dat ze het graag los zien. Maar daar is de vrouwen-eredivisie nog niet aan toe. Trek je op aan de mannen! (Dan trekken zij zich wel af aan de vrouwen) Dan kan met 5 jaar het vrouwenvoetbal op eigen benen staan.
    Vind ik leuk
    ihvmmdk +6789
    zondag 18 november 2018 om 13:09
    Waarom starten vrouwen niet een eigen bvo? Elke keer hun handen ophouden en zeuren dat ze meer middelen willen hebben.
    Vind ik leuk
    Pukstra +865
    zondag 18 november 2018 om 15:04
    omdat die zelfde bvo's het dames voetbal stimuleren. en zelf een tak opzetten.
    Vind ik leuk
    Mari +10218
    zondag 18 november 2018 om 14:11
    Als het niet te doen is, moet je het niet doen
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    zondag 18 november 2018 om 14:42
    nee jij snapt het niet. Dit meisje wil meer in Nederland en dat gaat nooit gebeuren.
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    zondag 18 november 2018 om 14:44
    jij weet veel details dan zeg ik wijsneus want dat weet je namelijk niet.
    Vind ik leuk
    gerard.. +391
    maandag 19 november 2018 om 14:31
    Het gaat niet om het fysiek verschil maar om het kwaliteitsverschil. Erredivisie vrouwen is maximaal 4e klas mannen. niveau.Nu wordt je ook nog boos dat mannen niet naar vrouwenvoetbal gaan kijken met zon laag niveau. Zal een ander voorbeeld geven. euhh bv Boksen De zaal zit helemaal vol voor mannen boksen. Als je op een avond alleen vrouwenboksen zou krijgen komt er geen hond.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws