Acht conclusies: goednieuwsshow Oranje, hét briefje en Koemans Plan ABC

Acht conclusies: goednieuwsshow Oranje, hét briefje en Koemans Plan ABC

Gepubliceerd: dinsdag 20 november 2018 om 00:00di 20-11-2018 om 00:00

Door een ongekende comeback tegen Duitsland plaatste het Nederlands elftal zich maandagavond voor de Final Four van de Nations League (2-2). VoetbalPrimeur trekt acht conclusies na een bewogen avond in Gelsenkirchen. 

Hét briefje
"Virgil, naar voren!", werkte niet. En dus werd er op een ruitjespapiertje in ijltempo een briefje geschreven. Hij ging van Lodeweges naar Koeman, van Koeman naar Tete, van Tete naar De Ligt, om uiteindelijk bij Van Dijk te belanden. Het gevolg: de captain meldde zich in de aanval en schoot Oranje in de 91ste minuut naar de eindronde van de Nations League. Het briefje kan worden bijgezet in het Oranje-museum.

Goednieuwsshow Oranje
Schrijven jullie mee? De groepswinst van het Nederlands elftal in de Nations League betekent: volgend jaar juni deelname aan de Final Four van de Nations League (tegenstanders: Portugal, Engeland en Zwitserland), miljoenenwinst voor de KNVB, deelname aan de play-offs om een EK-ticket (mits nodig) én pot 1 bij de EK-voorrondeloting. En laten we vooral niet vergeten dat met Frankrijk en Duitsland de laatste twee wereldkampioenen zijn verslagen.

85 minuten lang moeizaam
Dan over de prestatie van Oranje. Zo goed als het Nederlands elftal speelde tegen Frankrijk, zo slecht ging het maandagavond 85 minuten lang tegen Duitsland. Vanaf de aftrap gaf de ploeg van Koeman opvallend veel ruimte weg, wat na acht minuten de openingstreffer van Timo Werner opleverde. Even later werd het zelfs 2-0 via Leroy Sané. Een groot contrast met het overtuigende spel van vrijdag in De Kuip.

Taxatiefout Koeman
Steven Bergwijn kon door een enkelblessure niet spelen tegen Duitsland, waardoor Koeman besloot óók PSV-maatje Denzel Dumfries uit de basis te halen. Dat bleek een taxatiefout. Kenny Tete, die Dumfries verving, kreeg geen poot aan de grond tegen Duitsland. Achteraf is dat misschien ook niet zo heel vreemd. Hij speelde dit seizoen pas 76 competitieminuten bij zijn club Olympique Lyon.

Plan ABC van Oranje
Was het Plan B of misschien wel Plan C? Van Dijk werd in de slotfase naar voren gestuurd en Frenkie de Jong meldde zich in de verdediging, waar Oranje één-op-één ging spelen. Met Luuk de Jong erbij had het Nederlands elftal zelfs een serieuze luchtmacht. Daarbij mag ook de glansrol van Marten de Roon niet worden vergeten. De controleur pikte vooral na rust veel tweede ballen op. Knap hoe hij zich in de basiself heeft gespeeld.

Captain Virgil
Hoe belangrijk is Van Dijk voor dit Oranje? We zullen niemand verrassend met het antwoord: heel belangrijk. De aanvoerder trekt zijn Liverpool-vorm vrolijk door in de nationale ploeg én is in de Nations League ook scorend van levensbelang. In de vier gespeelde groepswedstrijden schoot hij twee keer op doel en prompt was het twee keer raak. Van Dijk kan niet meer stuk.

Zomerse trip naar Portugal
Zo goed als zeker wordt de eindronde van de Nations League in Portugal georganiseerd; de UEFA moet hier maandag 3 december alleen nog even formeel mee in stemmen. Op woensdag 5 en donderdag 6 juni worden de halve finales gespeeld, op zondag 9 juni de strijd om de derde plaats en de finale. De wedstrijden worden waarschijnlijk in het Estádio do Dragão van FC Porto en het Estádio D. Afonso Henriques van Vitória Guimarães gespeeld.

Twee kansen voor Oranje
Als groepswinnaar in de Nations League heeft Oranje zich verzekerd van een extra kans om het EK 2020 te halen. Mocht het volgend jaar via de reguliere kwalificatiereeks niet lukken, dan krijgt Oranje in maart 2020 nog een kans in de play-offs. In elk van de vier divisies van de Nations League strijden vier landen om één ticket naar het EK. De 55 deelnemers uit Europa worden verdeeld over tien poules, vijf van zes landen en vijf van vijf.

De vier finalisten in de Nations League komen in een poule van vijf terecht. Ze spelen in juni geen EK-kwalificatieduels, maar de finaleronde van het landentoernooi. De beste twee landen uit iedere groep plaatsen zich voor het EK. Mocht Oranje daar niet bij zitten, dan strijdt de ploeg van Koeman begin 2020 met drie andere landen die het niet hebben gehaald om één ticket voor de Europese eindronde.

(Ruben Winkels / VoetbalPrimeur)

Lees meer over:NederlandNederland

Poll

Gaat Oranje de Nations League volgend jaar winnen?

(1923 stemmen)

Plaats een reactie

Vakkie D +4441
maandag 19 november 2018 om 23:42
In een paar maanden kan er veel groeien.
Vind ik leuk
Smithsonian +41052
maandag 19 november 2018 om 23:48
Zeggen de wiettelers ook...
Vind ik leuk
Mr bien +5833
dinsdag 20 november 2018 om 06:43
Bij mij kan er na een paar seconden al wat groeien
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 23:43
Van Dijk klonen, één in de spits, één achterin...
[Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 05:44]
Vind ik leuk
Midden-Noord +94679
maandag 19 november 2018 om 23:45
Waarom niet 11 Frenkies? Je gaat toch geen scheve schaats rijden?
Vind ik leuk
Het Brein +4681
maandag 19 november 2018 om 23:46
11 Denzels, dat lijkt me wel gaaf!
Vind ik leuk
dinsdag 20 november 2018 om 01:14
Jij moet nodig een dikke vette joint opsteken
Vind ik leuk
Gordito +810
dinsdag 20 november 2018 om 04:29
Of jij je roze bril afzetten.
Vind ik leuk
Guusman +1164
dinsdag 20 november 2018 om 02:26
Klonen doe je niet op de schaats, laat staan een scheve ;)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 02:27]
Vind ik leuk
AlecBlc +1543
maandag 19 november 2018 om 23:46
Waarom geen 2 achterin en 1 in de spits. Als je dan toch bezig bent met klonen kun je er net zo goed wat meer maken.
[Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 23:46]
Vind ik leuk
snibbo +365
maandag 19 november 2018 om 23:53
Idee van het jaar!!
Vind ik leuk
Lampenpit +1291
maandag 19 november 2018 om 23:44
We gaan dus gewoon door. Wat een opzet zeg
Vind ik leuk
Florian87 +11782
maandag 19 november 2018 om 23:45
Conclusie 9

Frenkie de Jong’s passing vs. Germany in the first 45 minutes:

43 passes
43 passes completed
100% passing accuracy
Vind ik leuk
Het Brein +4681
maandag 19 november 2018 om 23:46
Ja leuk, en balverlies! Ik heb hem nog nooit zo zien stuntelen onder druk!
Vind ik leuk
Florian87 +11782
maandag 19 november 2018 om 23:48
Ik heb de wedstrijd niet gezien wij waren niet thuis, wat ik heb begrepen is dat heel Oranje erg slecht was. De statistieken van Frenkie de eerste 45 minuten geven toch aan dat het niet zo slecht was wat Frenkie liet zien zoals velen vanavond beweren!
Vind ik leuk
Het Brein +4681
maandag 19 november 2018 om 23:53
Hij was middelmatig en De Ligt gaf ook niet thuis..
Vind ik leuk
Vakkie D +4441
maandag 19 november 2018 om 23:54
Kijk het rustig na, dan kan je je mening nog bijstellen. Geen slechte speler maar een ongelukkige wedstrijd. Enkele pubers hier lijken blind door verliefdheid maar hij was vandaag een 6je.
Vind ik leuk
Martinus69 +5287
dinsdag 20 november 2018 om 00:24
Mee eens. Een matige voldoende voor de Jong. Bleef goed aanspeelbaar.

Tete de de Ligt zwaar onvoldoende.
Van Dijk en de Roon haalden een goed niveau.
Vind ik leuk
volharding +1164
dinsdag 20 november 2018 om 05:21
Je hebt niet gekeken, en toch wil je Frenkie ophemelen .
Speelde gewoon een erg zwakke wedstrijd..niks mis mee, maar kritiek hoort ook bij het voetbal..
Vind ik leuk
dinsdag 20 november 2018 om 01:15
Ook iets naar voren..
Vind ik leuk
Het Brein +4681
maandag 19 november 2018 om 23:45
Denzel voor president! Virgil voor koning!
Vind ik leuk
BoRiNo13 +349
dinsdag 20 november 2018 om 00:21
Dan is Frenkie GOD
Vind ik leuk
Gordito +810
dinsdag 20 november 2018 om 04:32
Graag reageren nav wedstrijd (als je hem gezien hebt).
Vind ik leuk
BoRiNo13 +349
dinsdag 20 november 2018 om 20:41
Gereageerd
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 23:46
Ik snap er geen klote van die Nations Liek!
🙈
[Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 23:47]
Vind ik leuk
Het Brein +4681
maandag 19 november 2018 om 23:47
De winaar van de Nations League speelt niet meer op kunstgras! :D
Vind ik leuk
dinsdag 20 november 2018 om 05:47
De winnaar krijgt zes miljoen euro. Kan Oranje er mooi een nieuwe middenvelder vam kopen...
Vind ik leuk
Florian87 +11782
maandag 19 november 2018 om 23:46
Bergwijn kon niet meedoen door een enkelblessure, wedden dat diezelfde Bergwijn woensdag gewoon weer mee traint bij PSV en top fit is tegen Heerenveen!
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 23:53
Toch logisch? Uit voorzorg niet meespelen. #complotdenker
[Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 23:53]
Vind ik leuk
dinsdag 20 november 2018 om 01:16
Gewoon n rare gast!
Heeft geen enkel oranje gevoel in zn donder
Vind ik leuk
Gordito +810
dinsdag 20 november 2018 om 04:35
Droevige Oranje-onwaardig reactie.
Hou je mond als je de knvb-arts zelve niet bent.
Aan je cijfer te zien ben je geen fan van Bergwijn en is je commentaar een kreet van frustratie. Een echte Oranje-fan kan zijn clubgevoel terzijde schuiven. Dus praat aub niet over een gebrek aan Oranjegevoel bij een ander.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 04:46]
Vind ik leuk
Echt? +5257
dinsdag 20 november 2018 om 06:57
Een echte clubsupporter kan zijn clubgevoel niet terzijde schuiven.
Vind ik leuk
Smithsonian +41052
maandag 19 november 2018 om 23:47
Spiekbriefje...
Vind ik leuk
The Iceman +14480
maandag 19 november 2018 om 23:48
Mooi ook dat Van Dijk de scheids, die recentelijk z’n moeder is verloren, na de wedstrijd troostte.
[Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 23:49]
Vind ik leuk
Dordtenees +1184
maandag 19 november 2018 om 23:54
Ah, ik vond het al zo tutoyerend overkomen, dank voor de uitleg!
Vind ik leuk
Alibaba +623
maandag 19 november 2018 om 23:48
Plaatst de winnaar zich rechtstreeks voor het EK?
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 23:52
Nee
Vind ik leuk
Gerro +8443
maandag 19 november 2018 om 23:53
Deze pole is wel weer direct overdreven maar 1 ding is in ieder geval wel zeker we doen mee in de finale ronde waarin hele andere landen werden verwacht dan nu het geval is en waar Nederland in ieder geval niet verwacht werd zo zijn de belgen de Duitsers en de Fransen er niet bij en dat zijn niet de minste.
Vind ik leuk
SanKev +1065
maandag 19 november 2018 om 23:55
Kunnen ze voor die miljoentjes niet bij de minder bedeelde clubs een mooi gazonnetje gaan aanleggen ofzo?
Vind ik leuk
RenW +3267
dinsdag 20 november 2018 om 00:15
Laat ze het zelf maar verdienen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 00:15]
Vind ik leuk
rexxo +6747
maandag 19 november 2018 om 23:56
Ook compliment voor Sparta. Het is niet altijd spectaculair wat hij doet maar de Roon is het bewijs dat je ook Oranje kan halen zonder bij de top 3 in Nederland te hebben gespeeld. Serie A spelen is gewoon top. Als je dit soort jongens geen kansen geeft kunnen ze het ook niet laten zien.
Vind ik leuk
BoRiNo13 +349
dinsdag 20 november 2018 om 00:24
En vilhena dan? 😂
Vind ik leuk
Echt? +5257
dinsdag 20 november 2018 om 07:00
Die is landskampioen geweest, wat dan weer niet geldt voor spelers als De Jong en De Ligt.....
Vind ik leuk
BoRiNo13 +349
dinsdag 20 november 2018 om 20:35
Daar ging t toch niet om?
Vind ik leuk
rexxo +6747
dinsdag 20 november 2018 om 09:07
moved
[Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 09:10]
Vind ik leuk
JanTa48 +7228
dinsdag 20 november 2018 om 00:24
Ik kom maar tot 1 conclusie, dit NL zit nog midden in een leer en groeiproces en daar zullen spelers bijkomen maar ook afvallen. Nu hebben ze geleerd als het ff niet meezit je er dan voor moet vechten.
Vind ik leuk
dinsdag 20 november 2018 om 00:27
We verslaan gewoon even de wereldkampioen van WK14 en WK18. Trots mogen we zijn!
Vind ik leuk
JanTa48 +7228
dinsdag 20 november 2018 om 00:44
Niet op je louweren gaan zitten maar ook kritisch durven zijn. Ik vond de hele rechterzijde met Promes en Tete uitermate zwak.
Vind ik leuk
dinsdag 20 november 2018 om 00:59
Daar miste je Dumfries en Bergwijn. Maargoed Duitsland is nog steeds een van de best voetballende ploegen in de wereld, dat mag niet vergeten worden. Versloegen Rusland met 3-0.We hebben iig veerkracht getoond.
Vind ik leuk
dinsdag 20 november 2018 om 01:19
Ik vond oranje 85 minuten zwak,
De Duitsers 5....

2-2

Toch eigenlijk best wel knap v oranje!
Vind ik leuk
Patje41 +1071
dinsdag 20 november 2018 om 00:47
met mazzel dld maar dat moeten we maar gauw vergeten, in ieder een overwinning op zijn Duits (of PSV-es)
Vind ik leuk
El Cazador +8600
dinsdag 20 november 2018 om 00:33
Tete heeft vanavond mijn gelijk m.b.t. hem voor 200% bevestigd. Zit prima op de tribune in Lyon en nooit meer oproepen voor het NL team!!
Vind ik leuk
Patje41 +1071
dinsdag 20 november 2018 om 00:45
hij was beter dan de Jong (schuld aan minimaal 1 doelpunt) en Depay. Dat pisvee een beroep op de KNVB heeft gedaan om zijn twee spelers rust te gunnen in veel erger
Vind ik leuk
JoeyC +3642
dinsdag 20 november 2018 om 00:39
De inbreng van Luuk gaf de doorslag. Door opportunistischer te spelen, kwamen de kansen voor Oranje. Als het voetballend niet gaat, dan zo maar. Wel grappig dat het nu over het algemeen wel wordt gewaardeerd.
Vind ik leuk
Patje41 +1071
dinsdag 20 november 2018 om 00:46
wat een flauwekul, toen hij met zijn janksmoel het veld opkwam dachten de Duitsers dat ze gewonnen hadden, niet door zijn gevaar maar zijn optreden
Vind ik leuk
Patje41 +1071
dinsdag 20 november 2018 om 00:43
frenkie de Jong is wel door de mand gevallen; als die gedekt wordt is hij echt niet zo goed als dat de meeste mensen denken. gelijk 20 miljoen minder waard. Ook Depay stelde zwaar teleur, wilde laten zien hoe goed hij is maar vergat dat hij ook moet samenspelen....
Vind ik leuk
poklane +5470
dinsdag 20 november 2018 om 00:46
Hopelijk gebruikt de KNVB het geld goed. Teller staat momenteel op €7miljoen (€2.25miljoen voor deelname, €2.25miljoen voor de groepswinst en minimaal €2.5miljoen voor de 4e plek bij de Finals) en kan nog oplopen tot €10.5miljoen.
Vind ik leuk
Marco S +6563
dinsdag 20 november 2018 om 01:33
Ten hag wist al dat je de Jong gerust in de verdediging kan zetten tegen Duitsers.. :)
Vind ik leuk
MojoRisin +14434
dinsdag 20 november 2018 om 05:44
Wat ik niet begrijp is dat iedereen aan het feit voorbij gaat dat wij vrijdag volle bak aanval tegen Frankrijk hebben gespeeld in een wedstrijd die er om deed..
Duitsland de dag daarvoor vriendschappelijk tegen Rusland, ook nog beduidend een zwakkere tegenstander..
De Oranje-spelers zaten er duidelijk fysiek doorheen, de Duitsers waren veel fitter..

En ik heb respect voor de jongens dat ondanks ze niet goed speelden ze zich toch in de wedstrijd terug knokten.. En helemaal lekker op z'n Duits nog de 'overwinning' (want zo voelt het) naar zich toe trokken..

En dat vinden de Duitsers niet leuk he, haha..
Vind ik leuk
dinsdag 20 november 2018 om 08:58
kan me nog goed herinneren hoe Rene vd Gijp een en al lof was over van Dijk , toe die nog bij FC Groningen speelde. En later, toen die bij Celtic speelde: vond Rene t onbegrijpelijk dat van Dijk niet voor Oranje geselecteerd werd, gezien de zwakte van onze verdediging. Ja ja. Rene, hij hangt de clown uit, maar heeft er wel degelijk kijk op.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws