Update: Finale tussen River Plate en Boca Juniors op neutraal terrein ingehaald

Update: Finale tussen River Plate en Boca Juniors op neutraal terrein ingehaald

Gepubliceerd: dinsdag 27 november 2018 om 17:20di 27-11-2018 om 17:20

De Zuid-Amerikaanse voetbalbond CONMEBOL is een onderzoek begonnen naar de wanordelijkheden rondom de return van de Copa Libertadores-finale tussen River Plate en Boca Juniors.

De wedstrijd, die afgelopen zaterdag afgewerkt had moeten worden, werd afgelast nadat de spelersbus van Boca Juniors werd belaagd door fans van River Plate. Een tweetal spelers moest naar het ziekenhuis met verwondingen en andere Boca-spelers ademden traangas in. De voetbalbond maakt in een statement bekend dat de disciplinaire afdeling van de bond een strafproces tegen River Plate is begonnen.

River Plate krijgt vierentwintig uur de tijd van de bond om met een reactie te komen naar aanleiding van de gebeurtenissen van afgelopen zaterdag. Op basis daarvan en met het eigen onderzoek in het achterhoofd kan de CONMEBOL besluiten om River Plate te diskwalificeren. In dat geval zou de beker naar Boca Juniors gaan. De heenwedstrijd in het stadion van Boca eindigde in 2-2.

Update 17.20: Volgens Zuid-Amerikaanse media is inmiddels besloten dat de clash tussen River Plate en Boca Juniors op 8 of 9 december gespeeld gaat worden. De return van de finale van de Copa Libertadores wordt búiten Argentinië, op neutraal terrein, afgewerkt. Het Paraguayaanse Asunción wordt genoemd als meest waarschijnlijke locatie. 

Plaats een reactie

dinsdag 27 november 2018 om 07:04
Gaat wel ver vind ik. Het is de rechtstaat Argentinie die hier tekort schiet.
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 07:09
Absoluut niet ! Jammer dat we die mooie pot moeten missen, maar het zou een volkomen terecht vesluit zijn
Ik houd van passie in en rondom een wedstrijd, maar dit is zó duidelijk over de grens, straffen dus !
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 07:11
Wat kan de club hier aan doen dan?
Vind ik leuk
Strijp +14117
dinsdag 27 november 2018 om 09:14
Betere voorzorgsmaatregelen nemen. Zoals wij dat hier in Europa van de UEFA ook moeten, en falen we daar in, en steken onze tokkies weer vuurwerk af, of gooien ze voorwerpen op het veld, dan volgt daar een fikse boete op, of wedstrijden zonder publiek. Nou is het daar allemaal wel een stuk erger, maar dan zouden de maatregelen van River Plate ook beter moeten zijn. Dat zal onderzoek uitwijzen.
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 13:32
Volgens mij was het op de openbare weg.
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 07:31
Je kunt een club hier niet voor straffen. Nu gewoon een onnozele theorie,stel dat roda tegen ajax in de bekerfinale staat en ik ga met een stel gekken me als ajax supporter verkleden en ik val de roda bus aan,dezelfde straf toepassen?roda wint de beker en europa in das lekker
Vind ik leuk
Johnny Cash +10246
dinsdag 27 november 2018 om 08:12
Zie roda de bekerfinale niet halen hoor 😉
Vind ik leuk
Strijp +14117
dinsdag 27 november 2018 om 09:16
Het is het punt dat het zo georganiseerd is dat geen enkel gekkie een “aanslag” kan plegen, en dat wanneer er wel een poging gedaan wordt, er een draaiboek is hoe er gehandeld moet worden.
Vind ik leuk
Rjc1980 +1188
dinsdag 27 november 2018 om 17:34
Spelen ze wel binnen 5 jaar Europees whahahahaha.

Is geen champions league maar toch hahahaha
Vind ik leuk
Youri99 +10560
dinsdag 27 november 2018 om 08:50
Oke, je vind dit terecht... Maar stel nou, puur hypothetisch, dat een groepje boca supporters in river plate kleding de bus van boca gaat bekogelen... River gediskwalificeerd, Boca de beker...

Hmm.. Interessant concept wel, denk sowieso dat het lachen word.
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 18:51
Ja joh, je moet als politie overal rijen dik aanwezig zijn. In Nederland is het ook schandalig dat de politie al die inbraken niet kan verkopen. Wat denk je dat dat kost?
Vind ik leuk
woensdag 28 november 2018 om 06:19
Dus laat je het maar toe? Het kost teveel.
Vind ik leuk
woensdag 28 november 2018 om 06:51
Ik hoop dat je het nuanceverschil ziet tussen iets niet kunnen voorkomen en iets toelaten. Waarom denk je dat de Politie on meer geld vraagt?
Vind ik leuk
woensdag 28 november 2018 om 07:14
Dit wordt nu een andere discussie. De verantwoording voor de veligheid op straat ligt niet bij een voetbalclub.
In Argentinie is dit het resultaat van een jarenlang falend regeringsbeleid, er zijn middelen genoeg om op te treden of om dit te voorkomen. Geld als reden om dit goed te keuren vind ik geen argument.
Vind ik leuk
woensdag 28 november 2018 om 07:39
de Veiligheid op straat is inderdaad de verantwoordelijkheid van de politie. Maar ook de politie heeft zo zijn grenzen. Net alsof je deze situatie had kunnen voorkomen als hier meer poliitie bij aanwezig was geweest. Zag je hoeveel mensen daar stonden? Je hebt misschien een punt dat ze niet gedisqualificeerd mogen worden, maar spelen zonder publiek vind ik niet meer dan logisch. Een spelersbus bekogelen kan gewoon niet. Dat is een aanslag op Boca.
Vind ik leuk
woensdag 28 november 2018 om 12:44
Ja klopt wat je zegt, hier had bijvoorbeeld het leger niet misstaan. Maar dat is ook al ziekelijk.

Waar ik echt moeite mee heb is dat bepaalde mensen onder het mom van voetbalhooligan veel meer rechten lijken te hebben dan de gewone sterveling.
Als jij een winkel plundert wordt je opgepakt en krijg je een passende straf. Komt er een bus vol voetbalsupporters dan komen ze er ineens mee weg.

De mogelijkheden om te straffen schijnen er te zijn en toch zijn er nog steeds veel misstanden. In mijn ogen juist omdat ze er mee wegkomen. Vandaag werden ineens de misstanden op diverse scholen actueel. Is toch ongelofelijk.
Vervolgens rij jij als brave burger 7km te hard en krijg je een bekeuring.
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 19:54
De fans zijn duidelijk over de grens gegaan, nu moeten de spelers dus ook de grens over ! 😉
Vind ik leuk
ritje +648
dinsdag 27 november 2018 om 08:22
hallo Als je de beelden hebt gezien! van Riverplate waar de scheidsrechter gewoon liet doorspelen na de moordaanslagen op de spelers van BOCA!!! Dan is NED een dames voetballand! Wij geven na Micrologisch onder zoek 4min!! Om dan de scheidsrechter telaten beslissen? Op deze manier wordt de VAR een FARCE! mvg ritje
Vind ik leuk
Strijp +14117
dinsdag 27 november 2018 om 09:20
Onderzoek zal uitwijzen of River voldoende preventieve maatregelen genomen heeft, op een gegeven moment kun je niet meer doen. Maar volgens mij, gebaseerd op 0 medeleven of uithaal naar eigen fans (verbeter me als het niet zo is) vindt River dit passen bij de strijd.
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 12:38
Onzin er is stevige kritiek en Marcelo Gallardo heeft met alle spelers gepraat van Boca.

In 2015 stonden de spelers van river gewoon op het veld na de traangas aanval in de spelerstunnel en het enige wat de spelers van boca toen deden was applaudisseren voor hun publiek.

+het feit dat de minister van justitie daar is opgestapt (een vriendje van de voorzitter van Boca) geeft wel aan dat de fout hier niet bij River plate ligt. In voorgaande jaren stonden er hele peletons ME en politie op de route van de bus behalve afgelopen weekend. Helemaal niks niemand nada om maar een oogje in het zeil te houden bij die bus. Het gebeurd vaker dan jullie denken dat er ruiten ingegooid worden. Ook bij de spelersbus van River in de heenwedstrijd. Maar hun hoor je niet huilen. Het is gewoon triest calimero gedrag van Boca om zo proberen de beker binnen te slepen.
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 16:51
Jij bent zeker river fan.
Ja dacht ik al.
😂
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 13:48
Man, man wat zonde dat dit niet normaal gespeeld kan worden. Miljoenen mensen zijn de dupe, is toch een geweldige finale!
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 16:50
Terechte beslissing.
Boca hebben ze ook gestraft in 2015 wat supporters deden en niet de spelers.
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 17:59
Was dat niet in eigen stadion?
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 17:27
Als dat maar goed gaat...
Vind ik leuk
NvC +8648
dinsdag 27 november 2018 om 17:50
Jammer, had het wel willen zien in het stadion van River.
Vind ik leuk
Raptor +195
dinsdag 27 november 2018 om 18:16
Volgens mij zijn die Argentijnse hooligans het ergste van allemaal. Nog erger dan de Polen, Russen of Grieken lijkt me.
Vind ik leuk
dinsdag 27 november 2018 om 19:43
Altijd wat met die achterlijke Argentijnen. In de jaren 70 waren de wereldbeker finales tussen Estudiantes en Milan en later Feyenoord ook complete veldslagen. Overspannen kutvolk.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws