De Mos kraakt FC Twente: 'Onzin, echt onzin, de inhoud is niks'

    De Mos kraakt FC Twente: 'Onzin, echt onzin, de inhoud is niks'

    Gepubliceerd: donderdag 6 december 2018 om 06:55do 06-12-2018 om 06:55

    Hoort FC Twente vanwege de trouwe achterban eigenlijk in de Eredivisie thuis? Aad de Mos vindt die stelling 'grote onzin'. De analist heeft meer sympathie voor (het beleid van) Sparta. 

    Bij degradant Twente zitten tijdens thuiswedstrijden in de Keuken Kampioen Divisie steevast 25.000 mensen op de tribune. Daardoor wordt vaak gezegd en geschreven dat de gedegradeerde Tukkers op het hoogste niveau thuishoren. "Onzin, echt onzin", aldus De Mos in gesprek met het Algemeen Dagblad. 

    "De verpakking is inderdaad niet onaardig bij Twente. Maar de inhoud is niks. Laat ze er bij FC Twente eerst maar eens voor zorgen dat ze niet worden weggetikt door Jong Ajax. En dat doe je door beleid te voeren, jeugd te ontwikkelen."

    "Wat dat betreft heb ik meer sympathie voor Sparta. Vanwege de uitstekende manier van opleiden in Spangen, kun je erop wachten dat die club straks weer promoveert. Mooi. Zo'n club bewijst ons voetbal tenminste een dienst."

    Plaats een reactie

    donderdag 6 december 2018 om 07:02
    Hier heb aad wel een punt.
    Vind ik leuk
    Youri99 +9693
    donderdag 6 december 2018 om 08:00
    In eerste instantie zou ik zeggen mee eens maar twente heeft met Brama, Holscher, Maria, Bijen en Drommel wel 5 zelfopgeleide spelers in de basis staan. Ik weetniet hoeveel dat er bij Sparta zijn?
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 08:00]
    Vind ik leuk
    Sideburnn +3019
    donderdag 6 december 2018 om 08:10
    5 tot 7
    En dan zit de bank vol en heedt jong Sparta weer een gouden lichting.
    Ajax wil niet voor niets 1e keuze hebben de komende 2 seizoen.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32911
    donderdag 6 december 2018 om 12:13
    Toch vind ik het gek dat Aad Sparta prijst. Met zo'n jeugdopleiding is het belachelijk dat je in de KKD speelt.
    Vind ik leuk
    Sideburnn +3019
    donderdag 6 december 2018 om 15:58
    Ook bij Sparta waren vorig jaar spelers aangetrokken die op de plek van de jeugd liepen die echt het niveau van de 6e onderbond niet ontstegen….
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32911
    donderdag 6 december 2018 om 15:59
    Ja, dat is dan toch belachelijk slecht beleid?
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 14:03
    Dat Ajax de eerste keus bij jong Sparta heeft klopt helemaal niet. De samenwerking tussen Ajax en Sparta betreft enkel en alleen de jeugd opleiding. De sectie Sparta en jong-Sparta staan daar geheel buiten.
    Vind ik leuk
    Sideburnn +3019
    donderdag 6 december 2018 om 15:56
    Spelers moeten wel willen natuurlijk maar dat Ajax niet dichtbij maar in het vuur zitten zal je toch wel begrijpen met deze construktie?
    Vind ik leuk
    Hans Worst +1005
    donderdag 6 december 2018 om 08:10
    tja, Maar Brama is over de top, en die andere 4 kunnen het Niveau eerste divisie nauwelijks aan….
    Vind ik leuk
    Rodajc +15678
    donderdag 6 december 2018 om 08:48
    Argumentatie van niks:
    -"Laat ze er bij FC Twente eerst maar eens voor zorgen dat ze niet worden weggetikt door Jong Ajax." Sparta verloor met 3-0 van Helmond, hoor je volgens Aad dan wel in de eredivisie?
    -Sinds wanneer is een jeugdopleiding de determinant voor eredivisiewaardig? Volgens mij gaat het toch vooral om wat het eerste team doet, én de achterban, maar da's mijn mening. Aad moet niet doen alsof zijn mening een feit is. Verder heeft Twente ook gewoon zelfopgeleide spelers in het team.

    Dat er fatsoenlijk beleid moet worden gevoerd is logisch, maar het is bullshit om te stellen dat dat bij Sparta automatisch het geval is omdat ze een goede jeugdopleiding hebben. Als Sparta voor het eerste elftal goed beleid had gevoerd, waren ze ook niet gedegradeerd als 17de vorig seizoen.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 11:32
    Ben ik niet met je eens. Sparta heeft al tientallen jaren een hele goede jeugdopleiding; zonder dit was voor Sparta betaald voetbal niet meer mogelijk. Er is altijd goed beleid geweest bij Sparta; het is alleen niet altijd goed uitgevoerd. Ik denk dat Roda JC veel kan leren van het beleid bij Sparta.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32911
    donderdag 6 december 2018 om 12:14
    Als je zoveel internationals opleidt en je degradeert toch elke keer doe je gewoon wat verkeerd.
    Vind ik leuk
    Rodajc +15678
    donderdag 6 december 2018 om 13:07
    Ik zeg nergens dat de jeugdopleiding slecht is, het tegenovergestelde juist. Maar dat zegt des te meer over het beleid in het eerste elftal, want dat is simpelweg niet veel beter dan bv bij mijn club.
    Vind ik leuk
    zaterdag 8 december 2018 om 10:57
    Ieder zijn mening ... toch?
    Vind ik leuk
    Forza ikkuhh +2234
    donderdag 6 december 2018 om 07:06
    Aad pakt het bij de aard aan
    Vind ik leuk
    Blindsy +13488
    donderdag 6 december 2018 om 07:13
    Ben het niet váák eens met het Orakel van Eindhoven, maar hier zit geen woord Chinees bij. Helemaal mee eens.
    Vind ik leuk
    Hammers96 +2563
    donderdag 6 december 2018 om 07:21
    Vanwege de uitstekende manier van opleiden in Spangen... Oh Ja, Veldwijk , een paar spelers gekocht van NEC , bijna Schenk ... Sparta is geen haar beter dan Twente die ook gewoon 5 of 6 eigen jeugd spelers bij de eerste 18 heeft lopen.
    En daarbij speelt Sparta ook bedroevend slecht in de KKD net als eigenlijk iedereen
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 07:43
    Kijk eens welke spelers allemaal vanuit Sparta opgeleid zijn en waar ze nu spelen. Is een beduidend langer lijstje dan twente
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 07:53
    Weet je dat zeker?

    Je zou gelijk kunnen hebben maar vergis je niet hoor.

    Al sinds Piet Schrijvers of de broertjes van de Kerkhof zijn er tientallen ergens anders ondergebracht.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 07:53
    Ik heb het over nu,de laatste jaren niet over vroeger
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 07:58
    Oke, maar dan nog.
    Ola John, Promes, Berghuis, Cherny, Bruns, Pelupessy
    Ter Avest, Bijen, Drommel, Brama, Holscher, Andersen en zal ik best nog wat vergeten zijn.
    En als ik volgens Ajax regelementen mag spreken komt daar Luuk de Jong ook nog bij (was 18 toen hij naar Twente ging en 3 jaar gebleven).
    Vind ik leuk
    Bossie020 +5561
    donderdag 6 december 2018 om 08:21
    Marten de Roon, Denzel Dumfries, Kevin Strootman, Memphis Depay en Georgino Wijmaldum zaten bij de selectie van de laatste selectie van Oranje.

    Daarbij verbleekt jouw lijstje.
    Dan hebben we het nog niet eens over Nick Viergever, Rick van Drongelen, Jetro Willems etc etc.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 09:15
    Gaat het erom wie de meeste internationals gebracht heeft of hoeveel jeugdspelers voortgebracht heeft?

    Elia, Luuk de Jong, Berghuis en Promes hebben Oranje nu ook gehaald hoor.
    Arnoutovics komt voor Oostenrijk uit, Mihalov voor Bulgarije, El Ahmadi voor Marokko

    En waarom mag je alleen de laatste periode noemen en niet vanaf het begin?

    Piet Schrijvers, Rene en Willy v/d Kerkhof, Piet Wildschut, Arnold Mühren, Arnold Bruggink, Jan Vennegoor of Hesselink, allemaal bekende namen die Oranje gehaald hebben.

    Maar daar ging het hier helemaal niet om.

    Hier ging het om dat Sparta veel jeugd heeft opgeleid en waarop ik antwoorde dat dit best zou kunnen maar Twente ook wel wat spelers die elders het goed doen opgeleid heeft.
    En daarbij ging ik niet eens zo ver terug als wat jij nu doet.(Strootman, Wijnaldum).
    Anders had ik er Elia, arnoutovics, Douglas, El Ahmadi er ook bij kunnen zetten.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 10:01
    het gaat er niet om wie de meeste internationals heeft voortgebracht, dat is namelijk wel duidelijk :P
    al moet ik zeggen dat de genoemde spelers het zonder Sparta ook gered zouden hebben bij Groningen of Utrecht. De vraag is alleen wel hoe goed ze dan waren geworden en hoeveel kansen ze hadden gekregen. Bij sparta weten goede jeugdspelers dat ze vroeg of laat de kans gaan krijgen in de a-selectie. Bij fc twente is dit zeker de laatste 10 a 15 jaar gewoon niet het geval. Dat er sporadisch een goede speler doorkomt is omdat die speler zelf zo goed is, niet omdat Twente jeugd de kans geeft. bij Sparta werkt dit effect dubbel, goede jeugd, goede trainers en trainingen en kansen in het 1e.

    sparta steekt ongeveer 20% van het budget in de jeugdopleiding. Al zolang als dat ik me kan heugen. Weet niet hoe dat bij Twente zit maar denk dat ze daar wel iets beters kunnen doen met dat geld.
    die 20% (nu 1,5 tot 2 mil) per jaar levert sparta ook miljoenen per jaar op in de vorm van transfers en clausules.

    blijft overeind dat bij de laatste interland sparta hofleverancier was met 5 opgeleide spelers in de selectie. Dat kunnen ajax/fey/psv niet zeggen. En hoe bedoel je ver terug, strootman en wijnaldum zaten toch de huidige selectie van oranje? en hebben toch tot hun 19e en 16e bij sparta gespeeld?

    elia? voorburg, ADO en ajax.
    berghuis? agovv, en go ahead dacht ik
    promes? haarlem en ajax
    Muhren? volendam, daarna 3 jaar ajax en toen 4 jaar twente, waar heb je het over?
    schrijvers? DWS!
    vd kerkhofjes, gingen op 20!! jarige leeftijd naar twente om na 3 jaar weer met een rotgang terug te gaan naar brabant.

    leuk dat je het probeert (met spelers die echt al 30 jaar zijn gestopt) maar al deze spelers zijn pas rond de 20e bij fc twente terecht gekomen verwijzen naar de fifa regel mbt home grown spelers is wel makkelijk, dat doen die Ajacieden ook altijd.

    snap dat het pijn doet om toe te geven dat sparta een betere opleider is dan dat twente dat is... maar dat kan je toch echt beter toegeven hoor pik. zeker als je voetballers uit de jaren 70 nodig hebt om iets aan te tonen
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 10:44
    Heb je het echt over in Twente geboren voetballers?
    Hoe jij nu er over denkt doe je de Ajacieden geen plezier mee.
    Ik heb die voorbeelden van hun afgekeken.
    Promes was 16 toen hij naar Twente ging, Elia dacht 17 of 18.
    Berghuis 17.
    Muhren kwam bij Ajax niet aan de bak en werd verder ontwikkeld bij Twente.
    Maar als we jouw motie moeten belopen hoeveel heeft Ajax dan opgeleid?
    Betekent dus dat niet Ajax maar Sparta HET beste opleidings instituut van Nederland is.

    En jij zegt dat Twente de jeugd geen kans geeft?
    Het zijn mindere voetballers maar Andersen, Bijen, v/d Heyde, holscher, v/d Lely, Drommel, Ter Avest waren allen nog geen of net 18 en zaten allen tesamen in 1 elftal.

    En nergens zeg ik dat twente een betere opleiding heeft.
    Ik zeg alleen dat Twente ook wel internationals heeft voort gebracht.
    Zelfs die nu nog actief zijn.
    En ik wil best toegeven dat Sparta, feyenoord en Ajax meer en betere spelers heeft voort gebracht.
    Ik ga alleen maar de verdediging in omdat het gros hier denkt dat Twente nooit wat aan de jeugd heeft gedaan.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 10:49]
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 11:18
    Ik zeg niet dat Twente niks doet maar ik vind de jeugdopleiding van Sparta vel beter dan Twente. De spelers die van nu opnoemt is meer gedwongen vanwege hun financiële puinhoop,anders hadden ze volop gekocht.
    Maar ieder zijn mening,mijn mening is dat ik die van Sparta beter vind.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 12:19
    Deels heb je gelijk.
    Betreft veel betere opleidingen zie ik ook wel zitten.
    Spelers opstellen noodgedwongen is weer deels waar.
    Ook in de zgn glorie tijd deed Twente wel aan jeugd.
    Kijk naar oa Berhuis, Ola John, Promes of Bilal Ould Chicken.
    Allen tieners die erin kwamen
    Ook was Luuk de Jong met 18 erg jong.
    Ik praat nu dus tijdens of net na het kampioenschap

    Maar je hebt gelijk dat er sinds een jaar of zes/zeven niet veel meer is uitgekomen.

    Dit weer dankzij die k#t constructie met Heracles betreft jeugd opleiding.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 12:47
    Persoonlijk vind ik historisch gezien dat clubs als Roda en Twente in de eredivisie thuis horen,maar dat telt niet(gelukkig maar verandering is goed) kijk naar wat voor een grote clubs nu in de 2de of zelfs 3de Bundesliga voetballen.
    Is Twente een mooie club,100% voor mij,maar dat vind ik ook van Sparta,MVV eigenlijk van alle clubs. Allemaal hebben ze iets moois wat je kunt waarderen en respecteren.
    Daarom probeer ik zo objectief en neutraal mogelijk naar alles te kijken.
    Zeker zijn er ook jonge spelers doorgebroken of opgebloeid bij Twente zoals bv Ronald de boer. Is geen eigen jeugd maar had wel even dat stapje van Twente nodig
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 14:27
    Oh maar ik beweer ook nergens (zelfs niet in een ander topic waar het daar over gaat) dat Twente momenteel in de eredivisie thuis hoort.
    a) hebben ze de spelers nu niet voor
    b) hadden ze vorig seizoen maar beter moeten presteren.
    c) het allerbelangrijkste: De punten bepalen waar je thuis hoort.

    Dat ik niet altijd even objectief ben als het Twente betreft is eigenlijk meer om de club te "verdedigen" dat zij ook wel positieve dingen hebben bijgeleverd aan het Nederlandse voetbal.
    Tegenwoordig zijn 70% van de reacties hier anti Twente op Twente topics.
    Waarvan het overgrote deel niet eens weten waar ze het over hebben.
    Ja ze hebben gehoord dat Twente grootschalig fraude heeft gepleegt, mismanagement heeft geleverd, slecht beleid heeft gevoerd.
    Maar is dat allemaal nog steeds zo?
    Is Twente hiervoor niet allang bestraft?
    Veel te laag zegt bijna iedereen, maar het was wel de maximale straffen wat ze steeds kregen.
    Zelfs een paar keer achteraf in het gelijk gesteld maar de straffen werden niet teruggedraaid (uitsluiting Europees voetbal, onterecht 3 punten in mindering en wat geldboetes).
    Tja, jammer maar straffen waren al uitgediend, alleen hadden ze wel de boetes terug mogen geven en de media hier had mogen publiceren.
    Zelf heb ik ook geen enkele hekel aan wat voor club dan ook.
    Zo kan ik bv Ajax ontzettend respecteren maar kijk ik wel extra kritisch naar hun, mede door de schuld van de media die alles zo opdikt.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 15:16
    Klopt elke club in Nederland heeft weleens mismanagement gehad of dat nu Roda,ajax,psv,Feyenoord etc is geweest.
    Ik kan me nog de nacompetitie in de eredivisie herinneren was altijd spektakel met Roda,Twente en ook VVV. Had Twente nog zo'n blonde spits een fin meen ik.
    Ik probeer mensen die hoog van de daken schreeuwen ook de andere kant te laten zien zodat ze wat bescheidener worden en meer respect naar andere clubs fans miss hien krijgen(Is een illusie dat weet ik)
    Ik ben vaker naar Liverpool gaan kijken. Is geweldig dat ik gewone gesprekken kan voeren met city fans,united,everton etc zonder stress en vaak ook nog met een dosis humor na elkaar en dat mis ik hier(sommige hebben dat wel)
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 15:54
    Klopt (weet z'n naam effe niet), en ook Halvar Thoresen (jong Noor), Manuel Sanchez Torres, of ben ik weer te ver terug?
    Dat waren nog prachtige tijden en kon je nog gewoon met respect met elkaar over voetbal praten.

    By the way ben ik wel eens in Ayr - Preswick schotland geweest (bij mijn zus) en ging ik wel eens met m'n (helaas ex-) zwager daar de pub in.
    Het was ong 100 km van Glasgow af maar Celtic en Rangers supporters zaten gewoon naast en met elkaar te drinken.

    Zie je dat hier voor je? In Gouda of zo Feyenoorders hand in hand ( ;-) ) met Ajacieden?
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 17:07
    Nee maar heb ik wel in Liverpool meegemaakt ,zat ik met een feyenoorder en ajacied te praten, maar ja is een reden dat we naar Liverpool gaan kijken. Die stress hier hebben we geen zin in,lekker over voetballen kletsen,elkaar dissen hoort er natuurlijk bij.
    Nee je gaat njet te ver terug voor mij. Manuel sanchez torres heeft ook nog voor Roda gevoetbald. Ik ging al naar Roda toen keepte Jan Jongbloed er en dick nanninga in de spits. Ik volg voetbal vanaf me 6de Roda,Liverpool Bayern en Barça. Ik kan me alleen ergeren nu het gaat over de verjonging van Bayern,heb je allerlei gasten die nu een paar jaar Bayern volgen vanwege Robben die nu weten hoe het daar reilt en zeilt. Daar kan ik niet tegen,jij waarschijnlijk ook maar ik ben met de sportschau opgevoed. Bij ons was het op zaterdag met frieten naar de sportschau kijken. Heb Paul breitner,Sepp manier Karl Heinz rummenigge,Klaus augenthaler en 1 van mijn favorieten was Hans pflügler gezien vooral in samenvattingen, alleen bekerfinale was toen live te zien. En Europees maar dan zat ik voor de buis,weet nog een bekerfinale dat Dieter Hoeness nog met een tulband om de kop kreeg :)
    Maar wat je zegt is jammer dat dat respect er niet meer is onder elkaar.
    Jij bent ook niet voor je plezier Twente fan geworden,je bent waarschijnlijk daar geboren.(grapje he)
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 17:08]
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 20:35
    Niet geboren (Rotterdam) maar wel opgegroeid en gevormd (vanaf 2de jaar).
    Ik voel me ook tukker en heb niets bijzonders met Feyenoord..
    Ja die sportschau op ZDF (of was her ARD?).
    's avonds de lotto balletjes (verplicht) kijken en dan spielfilm.......jeugd herinneringen.
    Ach ik heb als 16 jarige de finale EC III Fc Twente - BMGB 1-5 (na eerst uit 0-0) gezien.
    Met al die grote Duitse spelers oa Berti Voghs.
    BMGB was destijds vergelijkbaar met Bayern nu.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 22:47
    Dan ben je nog ouder dan ik,ik kwam net aan het einde van die fohlen dominantie. Was ARD,ervoor was altijd HEUTE hun journaal :).
    Is normaal als je aan de grens woont dat je met Duits voetbal opgroeit.
    Die mooie oude tijd :)
    Inn ieder geval leuk met je te kletsen beter dan sommige dorpsidioten hier :)
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22645
    donderdag 6 december 2018 om 16:36
    Elia dacht 17 of 18...kan je vertellen dat Elia al bijna 20 jaar was toen ie van Den Haag naar Twente overstapte.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 20:26
    Dan heb ik me sterk vergist.
    Hij kwam toch van jong den haag?
    Of ben ik in de war met een andere speler van jullie.
    Jol? Nee die was toch al ouder.
    Maar 19 is toch ook nog jong?
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22645
    donderdag 6 december 2018 om 20:39
    Elia heeft bijna de gehele jeugdopleiding van Den Haag doorlopen en hij speelde ook 2 seizoenen voor ADO 1. Wie bedoel je met Jol? Martin Jol-:)

    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 21:17
    Yep, martin jol is van ado naar bayern en toen twente gegaan (heb ik het wel goed in die volgorde?) Dus hij eas het ook niet.
    Maar Twente heeft wel meerdere spelers van ADO gehad.
    Ook een middenvelder typetje Advocaat (naam vergeten).
    Maar ik denk dat ik Romeo Zondervan bedoel (back) die uit de jeugd van ADO kwam.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +19102
    donderdag 6 december 2018 om 10:10
    Winston Bogarde!
    Vind ik leuk
    Smithsonian +33625
    donderdag 6 december 2018 om 07:23
    Aad is snugger.

    Wie pakt twente niet aan vandaa de dag 😂
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5835
    donderdag 6 december 2018 om 07:28
    De topclubs zouden 1st eens op moeten houden met de jeugdspelers wegroven. Zolang deze vorm van kinderhandel nog bestaat heeft het weinig zin om geld in je jeugdopleiding te steken.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 07:42
    Dat ligt ook bij de ouders. Je wil niet weten hoeveel kleine kinderen al extra training krijgen buiten hun clubs om.
    Allemaal om hogerop te komen, als er dan een club komt...

    Het doel om bij/met je club wat te bereiken bestaat nagenoeg niet meer. Het individu gaat boven alles.
    Vind ik leuk
    jochempje +3568
    donderdag 6 december 2018 om 07:49
    Net zoals Twente doet bij amateursclub, bedoel je?
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5835
    donderdag 6 december 2018 om 08:20
    Nee, want die komen uit de regio.
    Vind ik leuk
    jochempje +3568
    donderdag 6 december 2018 om 12:08
    En? Ze worden nog steeds weggeplukt bij amateursclubs.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 09:36
    zolang je op deze manier blijft denken gaat het lang duren voordat fc twente terug is in de ere....Ajax betaalt de komende 3 jaar een slordige 700.000 euro per jaar voor een paar telefoontjes over spelertjes die misschien wel heel goed worden. Als je dat niet lonend vindt weet ik het niet meer hoor.

    je hebt zeker een punt mbt kinderhandel. want dat is het natuurlijk wel gewoon.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5835
    donderdag 6 december 2018 om 11:20
    Een vreemde samenwerkingsverband die competitievervalsing in de hand werkt. Typisch de knvb om deze constructie van ajax wel goed te keuren. Ben erg benieuwd welk team ajax tegenover sparta gaat zetten.

    Dit was de reactie van de knvb toen red bull met fc twente in zee wou gaan,

    De directeur van Red Bull Nederland droomt van een eigen Nederlandse voetbalclub. Maar de KNVB is duidelijk. „We hebben zijn uitspraken gehoord”, zegt KNVB-woordvoerder Koen Adriaanse. „De Nederlandse regels zijn duidelijk: Het is niet mogelijk dat een partij als Red Bull aandeelhouder wordt van een Nederlandse betaaldvoetbalorganisatie op het moment dat Red Bull ook direct of indirect verbonden is als aandeelhouder, bestuurder en of commissaris aan een andere betaaldvoetbalorganisatie die lid is van een bij de UEFA aangesloten bond. Dit is met RB Leipzig in Duitsland en Red Bull Salzburg in Oostenrijk wel het geval.”
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 07:40
    Aadje: Speelt Sparta op een echt veld of op kunstgras? Ik denk je naar die verschillen moet kijken voor het Nederlands voetbal. De weerstand op echt gras is natuurlijk hoger dan op een zijdematje.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 07:40]
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 07:44
    Kijk eens naar de schulden,dus iedere club moet maar flink schulden maken om op gras te kunnen spelen?
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 07:48
    Eerst iedereen (weet niet of jij erbij zit) Heracles verafschuwen omdat zij kunstgras willen behouden en nu het je anders uitkomt is kunstgras weer het red middel?
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 07:53
    Ik heb Heracles nooit verafschuwd
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 07:54
    Dan heb je recht van spreken.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 07:55
    Ik heb liever Heracles dan Roda als ik nuchter kijk naar de situatie(Ik blijf Roda fan) beter een ploeg die zijn huishoudboekje in orde heeft dan een club die constant naar de gemeente rent.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 07:56
    Los staan van de schulden. Twente kan toch ook gewoon het onderhoud van het echte gras betalen. Laat Sparta maar eens wedstrijden achter elkaar spelen op echt gras, waar de weerstand een stuk hoger ligt. Zou Sparta er dan ook goed voor staan? Dat vergt tijd en omschakeling in het veldspel.
    Vind ik leuk
    Eddy T67 +1844
    donderdag 6 december 2018 om 07:45
    Aadje verwoord dit prima
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 07:46
    Twente wordt weggetikt door Jong Ajax met oa Eiting, Gravenberger (of hoe heet dat talent) en cerny in de basis.
    Sparta verloor met 3-0 van Helmond.
    Waar zit het verschil Aadje?
    Sparta kocht vorig seizoen en dit seizoen voor minimaal hetzelfde geld spelers als Twente.
    Neem daarbij de Coaches Advocaat en Fraser, wie zou duurder zijn?
    Hun of Verbeek en Pusic?
    Nee Aadje, dat het beleid van Twente tot nu toe bagger is klopt wel, maar ga niet een club noemen die bijna hetzelfde doet en 10x verheerlijken.
    Vind ik leuk
    2cents +57835
    donderdag 6 december 2018 om 09:00
    Het verschil zit hem waarschijnlijk vooral in het sentiment dat Aadje wel voelt bij Sparta. Toch leek er voorheen wel meer en ook beter talent uit de regio bij Twente door te komen. Twente deed ook altijd mee om de bovenste plaatsen bij de o19, maar speelt inmiddels niet eens meer in de eredivisie in die leeftijd.

    Daarbij had Twente vorige week de “pech” dat Ajax de wedstrijd in Enschede belangrijk vond voor de opleiding. Bij de midweekse Youth League, waar de besten t/m 19 jaar van Jong normaal mee doen, stond nu alleen Botman op het veld van Jong Ajax. Dest mocht als vast o19 speler juist én YL én tegen Twente spelen. Tegelijkertijd maakte dat Jong Ajax juist weer echt jong en onervaren. Je zag alleen wel dat ze er klaar voor waren te presteren, ondanks die 1-0 achterstand. Het was hun “Europese wedstrijd”.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 09:24
    Dat er de laatste tijd weinig jeugd doorbreekt is de schuld van het beleid onder Munsterman.
    Zij bedachten een constructie (idem wat Ajax nu met Sparta doet) dat Twente en heracles één jeugdafdeling hadden onder bewind van Twente die daarom ook minstens 2/3 deel aan onkosten betaalden.
    Alleen de beste jeugd zou naar Fc Twente doorstromen oa Berghuis, Ola John en Promes en de rest of the best naar Heracles oa Hoogma, Bruns, Pelupessy.
    Twente dacht aan te kunnen haken aan de top en kocht daarom te veel spelers omdat zij er gelijk moesten staan.
    Dit was falicant uit de hand gelopen en ook door het mislopen van diverse inkomsten gelijk de doodsteek met alle gevolgen van dien.
    Het resultaat is nu bekend en zie hoever Twente is afgetakeld.
    Nu willen ze weer een "eigen" jeugd opleiding stichten maar Heracles werkt logischerwijs nog tegen.
    Vind ik leuk
    2cents +57835
    donderdag 6 december 2018 om 09:31
    Ajax en Sparta hebben en houden gewoon twee opleidingen. Ajax investeert daar wel geld en (scoutings-) kennis in. Twente en Heracles zijn helemaal samen gegaan toch?
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4629
    donderdag 6 december 2018 om 10:40
    Ja klopt, maar komt qua opleiding ongeveer op hetzelfde neer.
    Ajax heeft eerste keus en wat normaal naar de tweede jeugd van Ajax zou gaan gaat naar Sparta.
    Tenminste als ik goed geïnformeerd ben.
    Heracles heeft helemaal geen jeugd accomodatie meer.
    Vind ik leuk
    Storm015 +273
    donderdag 6 december 2018 om 07:54
    Het periodieke praatje van Aadje. Dit keer geen onzin👍 Fred van Slishuizen heeft wel het vermogen er iets van te maken, maar ik zie de nabije toekomst heel somber in voor deze boevenbende👎🏿👎🏿👎🏿
    Vind ik leuk
    Malaga036 +167
    donderdag 6 december 2018 om 08:05
    Sparta heeft inderdaad meer de gunfactor met zich mee ja, en de jeugdopleiding van Sparta is ook beter dan die van Twente.
    Vind ik leuk
    R3knoj +142
    donderdag 6 december 2018 om 08:13
    Dat het zo vol zit heeft slechts te maken doordat de meeste supporters uit medelijden nu een seizoenskaart hebben gekocht , als een soort steunbetuiging zeg maar. Als ze volgend jaar weer KKD spelen zal dat ook wel een stuk minder zijn.
    Vind ik leuk
    Vak 129 +630
    donderdag 6 december 2018 om 08:19
    Die 25.000 zaten er lang niet afgelopen vrijdag.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5835
    donderdag 6 december 2018 om 08:22
    Nee meer inderdaad.

    Altijd minimaal 25.000 en soms zelfs 30.000.
    Vind ik leuk
    Vak 129 +630
    donderdag 6 december 2018 om 08:25
    Afgelopen vrijdag zaten er nog geen 20.000. Maar wanneer de speaker doodleuk meldt dat er 25.300 aanwezig waren trapt alles van FC Twente daar met open ogen in. Maar goed, die geloven wel vaker zaken waarvan elk ander ziet en zegt dat ze niet kloppen....
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 10:08
    20 of 30000 is voor de eerste divisie nog altijd heel heel veel.
    Vind ik leuk
    Vak 129 +630
    donderdag 6 december 2018 om 10:44
    Zeker weten. Medelijden werkt.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5835
    donderdag 6 december 2018 om 11:15
    26.060
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 11:15]
    Vind ik leuk
    Vak 129 +630
    donderdag 6 december 2018 om 11:34
    Vast. Maar niet afgelopen vrijdag.
    Vind ik leuk
    Emnu +4755
    donderdag 6 december 2018 om 10:36
    Volgens transfermarkt.nl is t gemiddelde dit seizoen 20.511
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5835
    donderdag 6 december 2018 om 11:14
    FC Twente, capaciteit van 30.205
    Huidige bezettingsgraad van 86,3% (vorig seizoen 83,0%)
    29.500, zoveel toeschouwers zaten er op 18 november tegen Go Ahead Eagles op de tribunes van de Grolsch Veste. Dat aantal haalden de Tukkers vorig seizoen zelfs in de eredivisie niet één keer. Destijds was de wedstrijd tegen Willem II (29.300) het best bezochte duel.

    Daarnaast trekt FC Twente dit seizoen gemiddeld meer toeschouwers. Waar dat aantal vorig jaar op 25.059 lag, ligt dat nu op 26.060. Een ongekend hoog aantal in de Keuken Kampioen Divisie.
    Vind ik leuk
    Emnu +4755
    donderdag 6 december 2018 om 11:31
    Bron?
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 11:38
    Excel op de eigen PC :-)
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5835
    donderdag 6 december 2018 om 11:44
    https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/alleen-bij-roda-jc-leegloop-na-degradatie~a741c892/
    Vind ik leuk
    Emnu +4755
    donderdag 6 december 2018 om 11:57
    Oke.

    Vreemd dan dat transfermarkt 20.511 aangeeft (https://www.transfermarkt.nl/fc-twente-enschede/besucherzahlenentwicklung/verein/317).

    De waarheid zal wel ergens in t midden liggen.

    https://www.fctwentestatistieken.nl/wedstrijden/bezoekers.php#panel3-0 komt uit op 23.400.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5835
    donderdag 6 december 2018 om 12:06
    Nee, onder de 25.000 toeschouwers heeft fc Twente dit seizoen geen enkele keer gehad.
    Vind ik leuk
    Emnu +4755
    donderdag 6 december 2018 om 12:09
    Oke.

    Ik had van jou niet anders verwacht.

    Ik denk dat de rest van Nederland t met mij eens zal zijn maar dat is voor jou nog nooit reden geweest Twente zonder roze bril te bekijken.

    Op zich prijzenswaardig maar niet echt interessant om verder mee in discussie te gaan.

    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5835
    donderdag 6 december 2018 om 12:16
    Feiten zijn nu eenmaal feiten.

    Noem maar een competitiewedstrijd dit seizoen dat er minder dan 25.000 man zat, dan krijg je de rest van NL mischien mee.
    Vind ik leuk
    Vak 129 +630
    donderdag 6 december 2018 om 16:57
    Afgelopen vrijdag zaten er geen 20.000 in de Veste. Feit.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5835
    donderdag 6 december 2018 om 17:08
    Klopt.

    25.000
    Vind ik leuk
    Vak 129 +630
    donderdag 6 december 2018 om 17:17
    Onzin. Hooguit 18.000.
    Vind ik leuk
    Molshoop +115
    zondag 9 december 2018 om 18:59
    En uit welke bron haal je deze info? Je eigen inschatting? Ik zat er vrijdagavond zelf.
    Vind ik leuk
    Vak 129 +630
    zondag 9 december 2018 om 19:03
    Ik zat er ook. Een ieder die beweert dat er meer zat liegt, of is boekhouder van Twente
    Vind ik leuk
    Vak 129 +630
    donderdag 6 december 2018 om 16:26
    Aantal toeschouwers doorgegeven door de boekhouder.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22645
    donderdag 6 december 2018 om 16:44
    Ook met mensen die niet aanwezig waren met een kaartje of een SCC worden meegerekend! Dus die aantallen kloppen gewoon niet.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22030
    donderdag 6 december 2018 om 08:19
    Natuurlijk hoor je niet om de achterban in de ere divisie.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 08:59
    Ben het zowaar een keertje met aad eens. Twente moet er eerst is voor zorgen dat ze alles fatsoenlijk op de rit krijgen en hebben.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 09:36
    Promoveren is een kwestie van veel punten pakken.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 11:07
    Was het bij Sparta niet zo dat door gek beleid ze degradeerde omdat Pastoor alle macht kreeg en vervolgens de met alle respect de oude Beenhakker en Advocaat het moesten proberen op te lossen?
    Hoezo beleid is dan beter.

    Juist op dat punt is Twente ook bezig met het zich weer oprichten, meer in jeugd en bouwen van de grond af aan.

    Een stadion waar 25.000 mensen zitten is niet voor een KKD competitie gemaakt en waar het hoort, nu wel door het wanbeleid van een aantal jaar geleden maar dat het niks is klopt niet.

    Dus wat hij hier meld klopt gewoon niet want alles wat bij Sparta zo goed zou zijn is ook nog niet zo lang geleden alles fout gegaan, en wat fout gaat bij Twente zijn ze ook juist nu weer aan het opbouwen.

    Goed beleid waar ze dit seizoen 11 spelers gehaald hebben en vorig jaar 17 spelers waarvan de helft in de winter volgens mij.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 11:11]
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 11:21
    ja hij heeft gelijk....Sparta staat in de KKD ook al een straatlengte voor op FC Twente en heeft elke week een vol stadion met wel 15.000 toeschouwers.
    De laatste wedstrijd hebben ze dik gewonnen van FC Twente......... en Sparta heeft een fantastisch echt grasveld liggen.....
    En toen werd Aadje wakker....
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 11:25]
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 11:26
    heb ik iets gemist
    Vind ik leuk
    zondag 9 december 2018 om 21:45
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 11:25
    tja a de mos . wie is hij een dementerende analist. vroeger trainer en nu oude zuurpruim . schoppen en slaan is makkelijk . maar respect voor de supporters in Twente .ze zijn er altijd dat kun je bij Sparta niet zeggen toch . jammer dat heel Nederland tegen die club aantrekt . want het beleid heeft gefaald kunnen supporters werknemers verder niets aan doen .
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 12:16
    Ik als Twente fan kan me hierin wel vinden. Kerel heeft gewoon gelijk.
    Als je dit als supporter op de forums aangeeft ben je of een negatieveling of word er door de andere kant het op hoop gehouden dat het allemaal wel goed komt. Het enige wat rest zijn zakkenvullers die eerlijk gezegd niet vak bekwaam genoeg zijn om ons Twente er weer boven op te helpen.

    Niemand die hierin ook ingrijpt. Als ik als Twente supporter in het begin van dit huidige seizoen al riep dat ik het raar vond dat, toen er nog 2 spelers bij moesten, het ging om een middenvelder en een flankspeler. Toen riep ik al van Boere is nergens op gebaseerd en rendeert op successen die behaald zijn in 1 seizoen en het bij ons nog niet eens iets van heeft laten zien. Hetzelfde verhaal aangaande Oosterwijk. Komt hier weg, veel tijd in de jeugd gehad, contracten verlengt...maar wie ziet hier nu een goudklompje?
    Je hebt er zelfs voor je eigen team niks aan en het ironische is ook nog dat er betere spitsen waren maar daar niet aan vast gebeten werd.

    Ik snap van heel veel zaken bij Twente niks meer het vermogen aan kwaliteits- inzichten ontbreekt. En Rutten bekleed misschien wel heel bewust geen officiële functie omdat hij zijn club niet meer herkent, begrijpelijk.

    Een ander supporter zei laatst dat Twente net een crack-hoer leek als dochter waar je toch van blijft houden; het is en blijft toch je kind..
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 7 december 2018 om 00:35]
    Vind ik leuk
    hansje +0
    donderdag 6 december 2018 om 12:56
    Hoe komt het eenwerkloze trainer als de Mos alleen maar waardeloze stukjes kan schrijven?
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 13:48
    aadje heeft een punt zie geen ene talent uit hun beloften daar minuten maken hoe is dat mogelijk zo bouw je niks op.heb Eve gegoogeld grote talenten als een Fernandes horen in de selectie te spelen bij een Sparta hadden zulke jongens al heel wat minuten achter zich in het eerste.verder in hun beloften lopen er aardige spelers rond weet echt niet waar het aan ligt.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 14:20
    Wat een pijnlijke discussie is dit aan het worden. Zowel Sparta als Twente zijn clubs die historisch gezien beide in de Eredivisie thuis horen (al moet dat kunstgras er bij Sparta dan wel uit!). Beide clubs hebben ook nog een aardige Europese track record bovendien.

    Beide clubs hebben fouten gemaakt, nee sterker nog, grote blunders zelfs. Dat is ook precies de rede waarom ze in de eerste divisie spelen. Dat is ook gezond, kunnen ze in alle rust puin ruimen en opnieuw beginnen.

    Sommige clubs komen daarna sterk terug in de eredivie. AZ is ook een keer gedegradeerd en was ook niet van de een op andere dag op het eerste niveau terug. In Almaar is er toen eerst puin geruimd en een goede jeugd opleiding opgestart.

    Laten we nu deze clubs de tijd geven om in alle rust het dode hout weg te snijden, ik voorspel je dat beide clubs zich binnen een paar jaar weer melden. Zelf hoop ik Go Ahead Eagles ook een keer weer op het hoogste niveau terug te zien. Historisch gezien ook zo'n mooie club.

    Aad zou beter moeten weten en niet dit soort subjectief commentaar te uiten.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 14:24]
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws