Bojan: 'Ik ging naar de training van Ajax en sprak met niemand'

    Bojan: 'Ik ging naar de training van Ajax en sprak met niemand'

    Gepubliceerd: donderdag 6 december 2018 om 08:53do 06-12-2018 om 08:53

    Laatste update: donderdag 6 december 2018 om 08:59do 06-12-2018 om 08:59

    Bojan Krkic vond het lastig om door FC Barcelona aan meerdere clubs verhuurd te worden. In 2013 belandde de Spanjaard bij Ajax, waar hij een van zijn lastigste periodes uit zijn carrière beleefde. Bojan kreeg nergens de tijd om aan een omgeving te wennen.

    "Ik herinner me dat Nederland een moeilijk jaar voor me was", vertelt Bojan aan de BBC. "Mijn Engels was niet goed en zij spraken Nederlands. Ik ging naar de training en sprak met niemand. Ze hadden geen Spaanstalige voetballers. Alleen Frank de Boer, maar hij was de trainer. Ik sprak af en toe met hem, maar tijdens de training sprak ik met niemand en ging ik alleen naar huis."

    Bojan heeft veel gehad aan Johan Cruijff, met wie hij samenwerkte bij het nationale team van Catalonië. "Hij was een van de meest aardige personen die ik in het voetbal heb ontmoet. Voor ik naar Ajax ging sprak ik met hem. Hij sprak met Ajax en hielp me. Hij was erg belangrijk voor me. Hij schreeuwde bijvoorbeeld niet naar me 'je praat tegen Johan Cruijff!' en was heel aardig, met eerlijke gesprekken. Ik voelde me mens als ik met hem sprak."

    Bojan speelt nu in het Championship bij Stoke City, waar de voetbalcultuur anders is dan hij is gewend. "Als je wint in Spanje en Italië ben je de beste. Als je verliest, ben je erg slecht. Als je in Italië een wedstrijd wint en scoort, kun je de straat niet op omdat mensen zo enthousiast zijn. Als je verliest worden ze gek en wachten ze je op na de wedstrijd."

    "Toen ik bij AS Roma speelde, werden we opgewacht bij het trainingscomplex na een verloren wedstrijd. De volgende wedstrijd was tegen Lazio, de wedstrijd van het jaar. Ze zeiden: nu kun je verliezen, maar de volgende keer zijn er geen excuses. Maar ze zeiden het niet op een aardige manier. Veel spelers geven niets om die druk. In Engeland voel je dat niet en kun je genieten van het spel."

    Plaats een reactie

    donderdag 6 december 2018 om 08:57
    Bojan, hét fenomeen van Barcalona waar je niks meer van hoort.
    Vind ik leuk
    imho +1277
    donderdag 6 december 2018 om 09:08
    maar wel over leest...
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 09:59
    Had heftige angstaanvallen bij Barcelona. Jammer voor hem dat er niet helemaal uitgekomen is.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 10:44
    Was dit niet de nieuwe Messi?
    Vind ik leuk
    Pimman +6026
    donderdag 6 december 2018 om 10:50
    Twan klopt..behalve op VP. ;)
    Vind ik leuk
    Almaniak +104
    donderdag 6 december 2018 om 08:57
    Had je voeten maar meer laten spreken, dan was die taal geen enkel probleem geweest
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 09:10
    Wijsneus, ga solliciteren en praat niet alsof je enig idee hebt hoe die jongen de periode bij Ajax precies beleefd heeft.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 12:56
    Dat weet jij ook niet en voordat je van werkgever wisselt moet je je eigen ontwikkelen / inlezen. Wanneer mijn werkgever zegt je kunt op kantoor in China gaan werken, kun je je daar verder ontwikkelen en ze kunnen je kennis goed gebruiken, dan zeg ik ook geen ja als ik weet dat men daar alleen Chinees spreekt en geen Engels.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 13:31
    Wat heeft jouw bedrijf met een voetbalclub te maken? Ajax - een voetbalclub en niet jouw bedrijf - kiest ervoor Bojan te huren. Dus als je een buitenlander binnenhaalt waarvan men weet dat hij alleen spaans spreekt en tevens ontzettend jong is en dus begeleiding nodig heeft is het heel kwalijk als hij dat niet krijgt. Dus hou aub op met doen alsof die jongen dit zelf schuld is. Het zijn voetballers, geen hooggeschoolde of begaafde jeugd die makkelijk een taal leren. Erg naief om te denken dat iedereen zich maar zomaar even aanpast.

    Maak een correcte vergelijk, want die van jou slaat nergens op.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 13:47
    Het heeft niet alleen met bedrijven en voetbalclubs te maken, ook als je naar het buitenland gaat verhuizen. Zorg dat je de taal machtig wordt. of je nu het IQ hebt van een amoebe of hooggeschoold bent maakt geen reet uit. Daarnaast zeg ik nergens dat het alleen zijn schuld is, er zal ook begeleiding nodig zijn.

    Ook mooi voor die jongen dat jij net hebt bepaald dat Bojan zwak of niet begaafd is..

    Die jongen heeft familie, vrienden, begeleiders, zaakwaarnemers. Daarnaast is hij geboren in Spanje en niet ergens in de rimboe dus heeft hij op school gezeten en mag je verwachten dat zo iemand ook maar een beetje nadenkt wat de gevolgen kunnen zijn en anders in samenspraak met de mensen om hem heen.

    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 15:44
    Denk eens realistisch. Zo'n speler wordt binnen korte tijd getransfereerd naar een andere club waar je tijdelijk vebrlijft (hij mikt op een doorbraak in Barcelona), dan kun je de lokale taal of engels toch niet binnen een paar weken leren. Dat heet een leercurve en die is niet bij iedereen hetzelfde. Als je dan van begin af aan ook niet goed begeleid wordt dan wordt die curve alsmaar langer en vervaagt zelfs naarmate het einde van de leenperiode alweer in zicht is waar je je niet happy voelt. Het is niet zo zwart wit als jij het schetst.

    En je comment dat hij in Spanje is opgegroeid dus scholing gehad moet hebben daar moet je zelf toch wel om lachen of niet?! Hier in Nederland, met hier dit forum als voorbeeld, hoeveel mensen kom je wel niet tegen met een IQ van een stoeptegel. Land van herkomst zegt helemaal niks.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 15:48]
    Vind ik leuk
    Almaniak +104
    donderdag 6 december 2018 om 14:51
    Hoe hij het beleefd heeft maakt toch niet uit voor het feit dat hij zijn voeten niet genoeg heeft laten spreken? Vreemde reactie
    Vind ik leuk
    Riszh +325
    donderdag 6 december 2018 om 09:00
    Had de potentie om een hele grote te worden, zonde van talent
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 09:00
    de 'nieuwe' messi. Zo'n bijnaam schept onrealistische verwachtingen.
    Vind ik leuk
    Ballotelli +3374
    donderdag 6 december 2018 om 09:01
    Edit VP : Onnodige reactie.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 09:50]
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 09:05
    Ik brand me vingers niet meer aan die stelling 😂
    Vind ik leuk
    pietprecies +7392
    donderdag 6 december 2018 om 09:06
    Haha, vooruit dan maar, een duimpje voor jou knul, nu blij? ;)
    Vind ik leuk
    Ballotelli +3374
    donderdag 6 december 2018 om 10:35
    Yes!
    Vind ik leuk
    Jackpot +2318
    donderdag 6 december 2018 om 09:53
    Das lang geleden, na feyenoord was je zeker je wachtwoord vergeten hier.
    Vind ik leuk
    Ballotelli +3374
    donderdag 6 december 2018 om 10:35
    Haha nee hoor.. vergeet jij weleens random je wachtwoord na een verliespartij? Dombo!
    Vind ik leuk
    Jackpot +2318
    donderdag 6 december 2018 om 10:36
    Ik nooit. Het laatste woord laat wel zien wat voor een typ je bent, geen gesprek voeren, zonder te schelden.
    Vind ik leuk
    Ballotelli +3374
    donderdag 6 december 2018 om 10:46
    Haha je hebt dus niet door wanneer iemand een grapje maakt... ik zei nog: Komtie: ...

    Maar goed, verder begin jij met uitdagen hier hé, omdat wij 1x verloren hebben.. Ach, hoort erbij en was terecht!

    Verder als je mij probeert te wijzen op wat voor type ik ben, probeer dan wel gewoon Nederlandse zinnen te maken en niet zoveel fouten in je zinnen te hebben!

    Kusje!
    Vind ik leuk
    Molletje +459
    donderdag 6 december 2018 om 11:46
    https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/855431/-bij-psv-hoorde-hij-nergens-echt-bij-ze-lieten-hem-een-beetje-zwemmen-.html

    :---------)
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +6650
    donderdag 6 december 2018 om 09:02
    Hij en Cuenca. Top aanwinsten door Overmars.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +33625
    donderdag 6 december 2018 om 09:08
    Jongen heeft altijd wel talent gehad, maar het is er nooit echt uitgekomen.

    heeft bij roma niet echt goed gepresteerd.

    Bij stoke heeft hij een goede periode gehad maar toen raakte hij weer geblesseerd.

    zonde.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 10:00]
    Vind ik leuk
    Leozao +5461
    donderdag 6 december 2018 om 09:11
    Niet iedereen kan Messi zijn. Maar op je 16e debuteren bij Barca is toch wel speciaal. Helaas was dat meteen het hoogtepunt uit zijn carriere....
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1883
    donderdag 6 december 2018 om 09:23
    Bojannetje was nou eenmaal niet zo goed als iedereen moest vinden van de zgn onafhankelijk pers.
    Hij kwam van La Masia dus het was een gigant, zo redeneerde men.

    Viel tikkie tegen.

    Overigens staat ie onder contract bij Stoke. met 3 basis plaatsen dit seizoen is zeggen dat ie "speelt" een tikkie te positief.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 09:26]
    Vind ik leuk
    AjaxFan69 +1138
    donderdag 6 december 2018 om 09:32
    Het was ook een supertalent. Voetballen kon hij echt wel. Talent alleen is echter niet genoeg om het te maken.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1883
    donderdag 6 december 2018 om 10:06
    Een supertalent belandt niet overal waar hij speelt, welk niveau dan ook, op de bank.

    Soms kan je een bepaalde competitie niet echt aan, mooiste voorbeeld is misschien Bergkamp wel. kwam er niet uit in Italie, vertrok naar Engeland en de rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis.
    Maar Krkic heeft het niet gedaan in Spanje, Italie, Duitsland, Engeland en Nederland.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +27367
    donderdag 6 december 2018 om 11:05
    Zou het ook niet aan dit voormalige wonderkins zelf liggen? Niet goed genoeg voor de top, naar het buitenland gaan terwijl je de taal niet machtig bent.. en nu dus Stoke City..
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 11:09
    Rare jongen. Denk dat ze bij Ajax Nederland praten, terwijl het Amsterdams is. Wordt nooit wat met die jongen.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 11:40
    Woner er nog Amsterdammers dan. Kijk eens om je heen en luister.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 11:39
    Warme club dat Ajakkes
    Vind ik leuk
    harryheck +1448
    donderdag 6 december 2018 om 12:10
    Goh Bojan Ajax is toch die warme club???, zeggen die supporters. Dus toch. nIet zo hè
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 12:11]
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 12:20
    Zelf te onnozel om Engels te spreken, maar de rest van de wereld heeft het weer gedaan.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws