Bojan: 'Ik ging naar de training van Ajax en sprak met niemand'

Bojan: 'Ik ging naar de training van Ajax en sprak met niemand'

Gepubliceerd: donderdag 6 december 2018 om 08:53do 06-12-2018 om 08:53

Laatste update: donderdag 6 december 2018 om 08:59do 06-12-2018 om 08:59

Bojan Krkic vond het lastig om door FC Barcelona aan meerdere clubs verhuurd te worden. In 2013 belandde de Spanjaard bij Ajax, waar hij een van zijn lastigste periodes uit zijn carrière beleefde. Bojan kreeg nergens de tijd om aan een omgeving te wennen.

"Ik herinner me dat Nederland een moeilijk jaar voor me was", vertelt Bojan aan de BBC. "Mijn Engels was niet goed en zij spraken Nederlands. Ik ging naar de training en sprak met niemand. Ze hadden geen Spaanstalige voetballers. Alleen Frank de Boer, maar hij was de trainer. Ik sprak af en toe met hem, maar tijdens de training sprak ik met niemand en ging ik alleen naar huis."

Bojan heeft veel gehad aan Johan Cruijff, met wie hij samenwerkte bij het nationale team van Catalonië. "Hij was een van de meest aardige personen die ik in het voetbal heb ontmoet. Voor ik naar Ajax ging sprak ik met hem. Hij sprak met Ajax en hielp me. Hij was erg belangrijk voor me. Hij schreeuwde bijvoorbeeld niet naar me 'je praat tegen Johan Cruijff!' en was heel aardig, met eerlijke gesprekken. Ik voelde me mens als ik met hem sprak."

Bojan speelt nu in het Championship bij Stoke City, waar de voetbalcultuur anders is dan hij is gewend. "Als je wint in Spanje en Italië ben je de beste. Als je verliest, ben je erg slecht. Als je in Italië een wedstrijd wint en scoort, kun je de straat niet op omdat mensen zo enthousiast zijn. Als je verliest worden ze gek en wachten ze je op na de wedstrijd."

"Toen ik bij AS Roma speelde, werden we opgewacht bij het trainingscomplex na een verloren wedstrijd. De volgende wedstrijd was tegen Lazio, de wedstrijd van het jaar. Ze zeiden: nu kun je verliezen, maar de volgende keer zijn er geen excuses. Maar ze zeiden het niet op een aardige manier. Veel spelers geven niets om die druk. In Engeland voel je dat niet en kun je genieten van het spel."

Plaats een reactie

donderdag 6 december 2018 om 08:57
Bojan, hét fenomeen van Barcalona waar je niks meer van hoort.
Vind ik leuk
imho +2366
donderdag 6 december 2018 om 09:08
maar wel over leest...
Vind ik leuk
donderdag 6 december 2018 om 10:44
Was dit niet de nieuwe Messi?
Vind ik leuk
Pimman +11688
donderdag 6 december 2018 om 10:50
Twan klopt..behalve op VP. ;)
Vind ik leuk
Almaniak +241
donderdag 6 december 2018 om 08:57
Had je voeten maar meer laten spreken, dan was die taal geen enkel probleem geweest
Vind ik leuk
donderdag 6 december 2018 om 09:10
Wijsneus, ga solliciteren en praat niet alsof je enig idee hebt hoe die jongen de periode bij Ajax precies beleefd heeft.
Vind ik leuk
Almaniak +241
donderdag 6 december 2018 om 14:51
Hoe hij het beleefd heeft maakt toch niet uit voor het feit dat hij zijn voeten niet genoeg heeft laten spreken? Vreemde reactie
Vind ik leuk
Riszh +482
donderdag 6 december 2018 om 09:00
Had de potentie om een hele grote te worden, zonde van talent
Vind ik leuk
HierDieTitel +4821
donderdag 6 december 2018 om 09:01
Edit VP : Onnodige reactie.
[Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 09:50]
Vind ik leuk
Buck Worrier +2773
donderdag 6 december 2018 om 09:05
Ik brand me vingers niet meer aan die stelling 😂
Vind ik leuk
pietprecies +12614
donderdag 6 december 2018 om 09:06
Haha, vooruit dan maar, een duimpje voor jou knul, nu blij? ;)
Vind ik leuk
HierDieTitel +4821
donderdag 6 december 2018 om 10:35
Yes!
Vind ik leuk
Molletje +4243
donderdag 6 december 2018 om 11:46
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/855431/-bij-psv-hoorde-hij-nergens-echt-bij-ze-lieten-hem-een-beetje-zwemmen-.html

:---------)
Vind ik leuk
Roeptoeter +19434
donderdag 6 december 2018 om 09:02
Hij en Cuenca. Top aanwinsten door Overmars.
Vind ik leuk
Smithsonian +45327
donderdag 6 december 2018 om 09:08
Jongen heeft altijd wel talent gehad, maar het is er nooit echt uitgekomen.

heeft bij roma niet echt goed gepresteerd.

Bij stoke heeft hij een goede periode gehad maar toen raakte hij weer geblesseerd.

zonde.
[Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 10:00]
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6626
donderdag 6 december 2018 om 09:23
Bojannetje was nou eenmaal niet zo goed als iedereen moest vinden van de zgn onafhankelijk pers.
Hij kwam van La Masia dus het was een gigant, zo redeneerde men.

Viel tikkie tegen.

Overigens staat ie onder contract bij Stoke. met 3 basis plaatsen dit seizoen is zeggen dat ie "speelt" een tikkie te positief.
[Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 09:26]
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1413
donderdag 6 december 2018 om 09:32
Het was ook een supertalent. Voetballen kon hij echt wel. Talent alleen is echter niet genoeg om het te maken.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6626
donderdag 6 december 2018 om 10:06
Een supertalent belandt niet overal waar hij speelt, welk niveau dan ook, op de bank.

Soms kan je een bepaalde competitie niet echt aan, mooiste voorbeeld is misschien Bergkamp wel. kwam er niet uit in Italie, vertrok naar Engeland en de rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis.
Maar Krkic heeft het niet gedaan in Spanje, Italie, Duitsland, Engeland en Nederland.
Vind ik leuk
Come on Utreg +30207
donderdag 6 december 2018 om 11:05
Zou het ook niet aan dit voormalige wonderkins zelf liggen? Niet goed genoeg voor de top, naar het buitenland gaan terwijl je de taal niet machtig bent.. en nu dus Stoke City..
Vind ik leuk
donderdag 6 december 2018 om 11:09
Rare jongen. Denk dat ze bij Ajax Nederland praten, terwijl het Amsterdams is. Wordt nooit wat met die jongen.
Vind ik leuk
donderdag 6 december 2018 om 11:40
Woner er nog Amsterdammers dan. Kijk eens om je heen en luister.
Vind ik leuk
donderdag 6 december 2018 om 11:39
Warme club dat Ajakkes
Vind ik leuk
harryheck +1614
donderdag 6 december 2018 om 12:10
Goh Bojan Ajax is toch die warme club???, zeggen die supporters. Dus toch. nIet zo hè
[Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 12:11]
Vind ik leuk
donderdag 6 december 2018 om 12:20
Zelf te onnozel om Engels te spreken, maar de rest van de wereld heeft het weer gedaan.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws