Update: Ook volledige raad van commissarissen neemt afscheid in Heerenveen

Update: Ook volledige raad van commissarissen neemt afscheid in Heerenveen

Gepubliceerd: maandag 10 december 2018 om 11:33ma 10-12-2018 om 11:33

Laatste update: maandag 10 december 2018 om 13:48ma 10-12-2018 om 13:48

Algemeen directeur Luuc Eisenga vertrekt binnenkort bij sc Heerenveen. Dat meldt de Leeuwarder Courant. Eisenga is sinds 1 februari 2016 in dienst van Heerenveen.

Het is niet duidelijk wanneer Eisenga precies vertrekt bij Heerenveen. Maandag komt de club met een persverklaring. Volgens de Leeuwarder Courant heeft het vertrek van Eisenga te maken met de sponsors, vrijwilligers en supporters, die ontevreden zijn over de 'visie, daadkracht en warmte' bij de directeur, zo beschrijft de krant.

Opvallend genoeg sprak de raad van commissarissen twee weken geleden nog het vertrouwen in Eisenga uit. Nu willen de raad en het stichtingsbestuur dat hij door de voordeur afzwaait, 'om te voorkomen dat de club voor de zoveelste keer in relatief korte tijd in een bestuurscrisis wordt gestort.'

Eisenga stapte in op een moment dat Heerenveen wankelde en leek de rust binnen de club terug te brengen, maar het afgelopen jaar werd hij steeds vaker bekritiseerd. Commercieel directeur Henk Bloemers vertrok na een incident met Eisenga, terwijl hij er binnen Heerenveen goed opstond. Eerder dit jaar stonden Eisenga en enkele stewards lijnrecht tegenover elkaar. Daardoor stond het duel tussen Heerenveen en Feyenoord op losse schroeven.

Dat Eisenga verwikkeld was in incidenten is niet de enige reden waarom hij vertrekt. De club gaat zwarte jaarcijfers presenteren, maar lijdt aan de andere kant een fors operationeel verlies, terwijl de commerciële inkomsten teruglopen en de tribunes van het stadion steeds leger worden. 'Kortom: de club is op meerdere gebieden in verval. Eisenga is daar, als enige statutair directeur, verantwoordelijk voor', schrijft LC.

Update 8/12, 9.47 uur: Heerenveen en Eisenga zijn rond over de afwikkeling van het contract, meldt Voetbal International. De Friezen treden op korte termijn naar buiten over de nabije toekomst. Commercieel directeur Hylke van der Veen is kandidaat om Eisenga – al dan niet tijdelijk – op te volgen, weet het weekblad.

Update 10/12, 8.38 uur: Het is officieel: Luuc Eisenga treedt per 1 maart terug als algemeen directeur van sc Heerenveen. "Ik heb besloten om de zaken hier goed af te sluiten en daarna op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging", verklaart Eisenga, die zijn vertrek nader zal toelichten op een persconferentie die om 11.00 uur begint.

Update 11.33 uur: Naast Eisenga vertrekt ook de volledige raad van commissarissen uit het Abe Lenstra Stadion. Dat is maandagochtend bekend geworden op een persconferentie. Het stichtingsbestuur heeft het vertrouwen in de rvc opgezegd. "We maskeren niet dat het onrustig is", aldus rvc-voorzitter Jorritsma, geciteerd door het Algemeen Dagblad. "We hebben twee jaar een prima werkverhouding en persoonlijke relatie gehad met het stichtingsbestuur. Maar als het vertrouwen wordt opgezegd, dan kunnen we niet herbenoemd worden." Volgende week vindt er in Heerenveen een algemene ledenvergadering plaats. 

Plaats een reactie

vrijdag 7 december 2018 om 23:46
Zodra de 'hoge heren' het vertrouwen in je uit spreken, pak dan je koffers maar vast in, want binnen een paar weken sta je op straat.
Vind ik leuk
Hall +101
maandag 10 december 2018 om 12:14
Alweer een nieuwe directeur en raad van commissarissen heel Heerenveen heeft al een functie gehad binnen de club.
Het komen en gaan alleen maar mooi ik heb niks met dat clubje.
Vind ik leuk
vrijdag 7 december 2018 om 23:51
Gertjan komt dr’an
Vind ik leuk
LinkeLoutje +6960
zaterdag 8 december 2018 om 05:54
Die lijkt me dus totaal niet geschikt
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 10:54
En mij ook niet!
Vind ik leuk
Hall +101
maandag 10 december 2018 om 12:16
Dan wordt het nog minder dan het nu is.
Vind ik leuk
Forza ikkuhh +3711
zaterdag 8 december 2018 om 00:01
Rommelt er sowieso maar ja vroegen ze ook om met het aanstellen van zon trainer met alle respect
Vind ik leuk
schfan1920 +6367
zaterdag 8 december 2018 om 00:04
Want omdat deze trainer is aangesteld, is er onrust op bestuurlijk niveau? Dat is toch wel de meest vreemde "logica" die je voorbij kan zien komen.. het 1 heeft natuurlijk in dit geval niks met het ander te maken.

Sponsoren, verschillende visies/ideeën over bepaalde zaken, een iets te sterk ego misschien, zoek het in die richtingen.
Vind ik leuk
Forza ikkuhh +3711
zaterdag 8 december 2018 om 00:09
Met alle respect maar ik weet zeker dat 80 % van de heerenveen fans bij het bekendmaken van de nieuwe trainer destijds niet erg enthousiast waren... En resultaten werken altijd door op bestuur en andere dingen... Welkom in het betaald voetbal
Vind ik leuk
mason +2408
zaterdag 8 december 2018 om 08:41
Ik sprak met een journalist van omrop fryslan. Hij zei ook ze hadden destijds Henk de Jong moeten nemen. Het is maar de vraag of hij het niveau als trainer aan kan. Maar hij is voordat hij naar harkemase boys en cambuur ging jaren assistent trainen geweest onder Foppe dus een echte Heerenveen man. Als je nu 15e had gestaan met Henk dan had niemand dat erg gevonden want Henk is een echte fries. Maar Hamstra durfde dat niet aan. Maar nu heb je dus een trainer waar niemand in Friesland binding mee heeft. Mensen moeten weer binding krijgen met de trainer en met de club. Het is te zakelijk geworden het familie gevoel is compleet weg.
Vind ik leuk
Forza ikkuhh +3711
zaterdag 8 december 2018 om 09:06
Kijk dat bedoel ik dus ook.. Je moet eigenlijk bij zon club een man van de streek hebben.. Denk dat jaap stam ook goede optie geweest zou zijn.. Hopelijk komt i bij ons trouwens haha
Vind ik leuk
mason +2408
zaterdag 8 december 2018 om 09:14
Zou mooi voor jullie zijn als stam zou komen. Ik hoop op henk de jong of tieme klompe die nu nog bij getekend heeft bij harkemase boys maar daarna naar ons met een goede assistent achter hem. Of leeroy echteld hij heeft vroeger ook nog bij heerenveen gevoetbald.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 8 december 2018 om 09:19]
Vind ik leuk
Forza ikkuhh +3711
zaterdag 8 december 2018 om 10:21
Vind die johan hansma ook wel een trainerfiguur ooit eigenlijk
Vind ik leuk
mason +2408
zaterdag 8 december 2018 om 12:34
Hansma moest wieberen toen Veenstra de zak kreeg als directeur. Dus ik denk niet dat hij terug komt.
Vind ik leuk
rpaulp50 +13491
maandag 10 december 2018 om 09:06
De Jong zuipt teveel.
Vind ik leuk
zaterdag 8 december 2018 om 00:28
Misschien is het wel beter dat Luuc Eisenga verdwijnt! Die hele ophef is een deel van deze soap Heerenveen! Hopelijk komt er een sterke man die het roer beter hanteert!
Vind ik leuk
derksen +9141
zaterdag 8 december 2018 om 00:37
Potsijandosi gaat het weer niet over frenki!
Vind ik leuk
mason +2408
zaterdag 8 december 2018 om 08:45
Zal ik dan maar over frenkie beginnen. Fenkie word verkocht aan psg voor 75 miljoen. Nu heeft ajax 20 miljoen geboden op kik pierie van Heerenveen. Heerenveen gaat niet akkoord en gaat voor de 25 miljoen. Een volgende Heerenveen soap is in de maak.
Vind ik leuk
Martinus69 +5797
zaterdag 8 december 2018 om 10:39
20 miljoen voor kik pierie? 😂
Pak dan een willekeurig ander als voorbeeld
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 10:58
Oké.
60 miljoen voor Bulthuis dan maar.
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 11:37
3zak aardappels en een fles azijn voor onze peterson deal?
Vind ik leuk
Hall +101
maandag 10 december 2018 om 12:15
Ze blijven dromen daar ik moet er echt om lachen.
20 miljoen......
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 17:03
Nog gefeliciteerd met jullie gelijkspel.
Eindelijk net zo veel punten als Emmen.
Het gaat zo goed met Groningen..
Vind ik leuk
Hall +101
maandag 10 december 2018 om 17:07
Ohhhh hebben jullie weer eens gewonnen.
Wat een drama bij jullie RVC en directeur weg en het rommelt maar weer door.
Sponsors gaan weg en de toeschouwers blijven lekker thuis wat een triest volkje.
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 17:13
En ondanks alles klimmen we alsnog weer gewoon richting de subtop terwijl jullie 3 punten los staan van directe degradatie.
Overigens, je doet nu net alsof de Hitachi strontsilo altijd goed gevuld is.

https://www.voetbal.com/toeschouwers/ned-eredivisie-2017-2018/1/

Er komen nog altijd meer mensen in het Abe Lenstra dan in de Strontsilo. Sterker nog, vorig seizoen eindigden wij gewoon 5e in de bezoekersaantallen na de top 3 en Twente.
Vind ik leuk
Hall +101
maandag 10 december 2018 om 18:17
Jonge wees gerust wij degraderen niet.
En over strontsilos gesproken kijk in je eigen boerendorp.
En over toeschouwers aantallen gesproken komen erbij jullie steeds minder mensen kijken.
Paar jaar geleden een vol stadion 26000 boeren en nog eens 5000 boeren op de wachtlijst waar zijn ze gebleven.....zijn ze allemaal DOOD......hahaha
Vind ik leuk
Marco S +6604
zaterdag 8 december 2018 om 00:47
Heeeeel groot nieuws, Truste
Vind ik leuk
zaterdag 8 december 2018 om 05:37
Ze komen en gaan... allemaal passanten. Bij elke club !!!
Vind ik leuk
Smithsonian +43330
zaterdag 8 december 2018 om 08:35
Nou de trainer nog.
Vind ik leuk
G.Kopf +4994
zaterdag 8 december 2018 om 12:31
Friezen die een warm persoon eisen, klinkt goed.
Vind ik leuk
Smithsonian +43330
maandag 10 december 2018 om 09:11
Ontslagen dus,
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 11:35
Foppe4President!
Vind ik leuk
Leeuw +6179
maandag 10 december 2018 om 11:39
Wat schiet Heerenveen mee op? Is een serieuze vraag. Ik volg Heerenveen niet zo, maar wat kan Foppe daar nou bereiken wat anderen niet kunnen?
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 11:49
Met zijn netwerk en reputatie in friesland krijgt hij alle neuzen dezelfde kant op
Vind ik leuk
Sassefras +873
maandag 10 december 2018 om 13:05
Was in onrustiger tijden dan een goeie geweest voor Ajax.
Vind ik leuk
Hall +101
maandag 10 december 2018 om 14:25
Zit deze man nog niet in het bejaardentehuis.
Vind ik leuk
Smithsonian +43330
maandag 10 december 2018 om 11:39
Gaat lekker daar, nu de trainer nog.
Vind ik leuk
El Cazador +8939
maandag 10 december 2018 om 12:54
Is het nu zo onwijs moeilijk om van het amateuristische denken in het Friese haagje af te komen?? Wanneer komt er een cultuur omslag tot een professionele voetbalclub??
Vind ik leuk
Objectief +3521
maandag 10 december 2018 om 13:18
Verstandige zet denk ik. Aangezien bijna de gehele 'oude' subtop teleurstelt en steeds verder afzakt, zal je toch iets moeten doen wat sponsoren en fans bindt aan je club.
Een club als Groningen zakt steeds meer af, maar neemt nauwelijks actie. Dat het bij Heerenveen wat rigoureuzer gaat moge met dit signaal duidelijk zijn.
Je zult toch iets moeten doen om de huidige netflixgeneratie te binden. Deze man bij Heerenveen kon het blijkbaar niet. Het lijkt me een lastige job op dit moment.
Benieuwd of die glorieuze dagen onder Riemer en Foppe weer terugkomen. Het blijft een prachtige club, een club die je het gunt om weer steevast in de subtop te staan en het de top3 moeilijk te maken.
Vind ik leuk
Oale grond +1074
maandag 10 december 2018 om 13:24
Piet Paulesma voorspelt een horrorwinter, dus alle bestuurders in Friesland zijn gevraagd als rayonhoofd. Tja, voetbal ligt daar op z'n gat.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws