Indrukwekkend verhaal van overlevenden Chapecoense-ramp: 'Jezus, U bent de piloot'

Indrukwekkend verhaal van overlevenden Chapecoense-ramp: 'Jezus, U bent de piloot'

Gepubliceerd: zondag 9 december 2018 om 10:22zo 09-12-2018 om 10:22

Laatste update: zondag 9 december 2018 om 14:10zo 09-12-2018 om 14:10

Neto, Jakson Follmann (foto) en Alan Ruschel hebben hun indrukwekkende verhaal over de vliegtuigcrash van Chapecoense in november 2016 gedeeld met The Players Tribune. De drie Brazilianen waren de enige overlevenden nadat het vliegtuig was neergestort in Colombia.

Tijdens de vlucht was er niet veel aan de hand, herinnert toenmalig doelman Follmann zich, totdat één van de motoren uitviel. "Alle lichten gingen uit en opeens was iedereen stil. Niemand wist wat er aan de hand was", vertelt hij. "Het vliegtuigpersoneel zei niets. Een paar minuten voordat we vielen, kwam er opeens een steward. Die zei: fasten your seatbelts, want we gaan landen."

Neto realiseerde zich dat het misging en richtte zich tot hogere machten. "Ik was hardop aan het bidden. Toen ik besefte dat we gingen neerstorten, zei ik: Jezus, ik heb in de Bijbel gelezen dat U zo veel wonderen hebt verricht. Wees ons alstublieft genadig en help ons. U bent onze piloot vandaag."

Policía nacional!
Follmann kwam na de crash bij in de Colombiaanse jungle. "Ik had geen idee waar ik was, kon me ook niet herinneren dat het vliegtuig was neergestort en ik hoorde een hoop gekreun om me heen. Ze vroegen om hulp, maar hun stemmen waren zwak. Alles was donker, ik kon niets zien en alleen maar horen. Dat was nog het moeilijkste: horen hoe mijn vrienden om hulp vroegen, maar zelf niets kunnen doen. Ik werd steeds wakker en viel steeds weg. Toen zag ik opeens een lichtje van een zaklamp en ik hoorde: policía nacional! Ik hoorde de mensen om me heen niet meer en ik begon zelf zo hard als ik kon te schreeuwen."

De drie werden uiteindelijk naar het ziekenhuis vervoerd. Neto herinnert zich hoe hij tussen de brokstukken vandaan werd gehaald. In het ziekenhuis zag hij de dokter van Chapecoense en realiseerde hij zich waarom men naar Colombia was afgereisd. "Ik vroeg: wat is er gebeurd? Ben ik geblesseerd geraakt tijdens de wedstrijd? Hij zei ja. Ik had nog niet gezien hoe ik erbij lag. Maar mijn neus bleek gebroken, ik had overal snijwonden in mijn been en mijn oor hing er nog half aan. Ik dacht: dat kan niet tijdens de wedstrijd gebeurd zijn. Hier is iets goed mis, ze liegen tegen me."

De toenmalige verdediger dacht dat hij gedroomd dat het vliegtuig uit de lucht viel. "De dokter zei: dat was geen droom, Neto. Dat is echt gebeurd. Het vliegtuig van Chapecoense is neergestort."

Plaats een reactie

Head-Butt +297
zondag 9 december 2018 om 10:27
Edit VP :Onnodige reactie
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 11:14]
Vind ik leuk
Robert_b89 +462
zondag 9 december 2018 om 10:31
Doe ff normaal. Ik vond het wel interessant om te lezen.
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 10:31]
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:34
Idd. En dit is gaat ook gewoon over voetballers.
Vind ik leuk
Head-Butt +297
zondag 9 december 2018 om 10:47
Koop een goed boek.
Vind ik leuk
Robert_b89 +462
zondag 9 december 2018 om 10:53
Of jij de juiste pillen
Vind ik leuk
Head-Butt +297
zondag 9 december 2018 om 10:56
Ik heb ze niet nodig, maar be my guest.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 11:32
Hee kopstootje, ga es effe lekker een ander forum verzieken
Vind ik leuk
Robert_b89 +462
zondag 9 december 2018 om 15:07
Nog schooien ook ga ze zelf kopen.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 11:54
Bezoek gewoon geen voetbalsite,kan allemaal zo makkelijk zijn.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 12:40
Vast een jochie van 9 die stoer wil doen.....geen aandacht aan geven is het beste
Vind ik leuk
Chebaisit +1433
zondag 9 december 2018 om 13:01
Ik vind dit ook interessant.
Heb nog nooit zoon verhaal gehoord van een slachtoffer dat dit zelf heeft meegemaakt.
Indrukwekkend en angstaanjagend.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:43
Gedraag je man.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:47

sneumannetje.nl
Vind ik leuk
jollyrogers +5878
zondag 9 december 2018 om 10:57
Man man man. Je doet je naam eer aan
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:57
Rare reactie op zo'n indrukwekkend verhaal. Dan lees je het toch lekker niet!
Vind ik leuk
Smithsonian +37548
zondag 9 december 2018 om 11:51
Get a life.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:34
Wel heel heftig! Hoe kan dat ook gebeuren?
Vind ik leuk
Maauwert +913
zondag 9 december 2018 om 10:35
Zo kan je het ook lezrn. Ik dacht meer: "Jezus ! U bent de piloot" toen men ontdekte dat iemand de piloot was.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 11:19
Toen ik het las dacht ik klopt geen hout van mijn zus is helemaal geen piloot
Vind ik leuk
Maauwert +913
zondag 9 december 2018 om 11:41
De mijne wel. Een brokkenpiloot.
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 01:12
🤣🤣🤣🤣🤣
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:42
Heftig man
Vind ik leuk
Mama +386
zondag 9 december 2018 om 10:42
Jezus, een vliegtuig is geen wolk he
Vind ik leuk
Rodajc +17336
zondag 9 december 2018 om 11:30
Blijft toch een verhaal dat bij blijft, heb ze dit jaar ook in hun degradatiestrijd gevolgd maar gelukkig is het ze gelukt erin te blijven.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 11:31
In het vliegtuig zaten 77 passagiers waarvan er 71 bij de ramp zijn omgekomen. Zes hebben de ramp overleefd dankzij het gebed van een van de spelers van Chapacoense. Tja de echte Jezus had geen onderscheid tussen de anderen gemaakt en had het vliegtuig veilig doen landden met als gevolg dat iedereen de ramp had overleefd. Deze Jezus maakt veel onderscheid. Maar goed als de verteller zijn redding aan Jezus wenst toe te schrijven is dit zijn goed recht.
Vind ik leuk
Arvin +6148
zondag 9 december 2018 om 12:10
Dat deed hij niet en dit is een bijzonder kleinzerige reactie. Ik ben ook niet gelovig, maar kan me heel goed voorstellen dat je op zo'n heftig moment aan het bidden slaat.

Hij verteld hoe zijn vrienden en mensen om hem heen zijn overleden en over zeer waarschijnlijk zijn ergste moment uit zijn leven en alles wat jij eruit kan halen is jezushaat.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 12:28
Een sprookje dat wat hij verteld bedoelt voor naïeve mensen. Heeft niks met Jezushaat te maken. Waarom heeft hij niet voor ALLEN gebeden ? Voor al zijn medepassagiers. Nee joh gekke Henkie ik ben kritisch hoor
Vind ik leuk
MR - +166
zondag 9 december 2018 om 22:57
Als jij in een vliegtuig zit dat neerstort, denk je dan ook als eerste aan je medepassagiers? "Gaat alles goed, buurman? Oh, hebt geen parachute, wil je misschien die van mij lenen?"

Overigens weet je niet wat hij dacht, maar lijkt me als je in doodsangst bent dat je niet aan voor jou onbekende mensen denkt (dat doe je op momenten dat je daar wat meer tijd voor hebt ;-)

Ik ben echt benieuwd als jij in een vliegtuig zou zitten wat neerstort, of je om je "buurman" bezorgd zou zijn.
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 09:32
Lees het artikel nog eens rustig door en dan met name de passage waaruit IK afleid dat deze speler zijn leven aan Jezus (die nooit heeft bestaan) te danken heeft. Dankzij Jezus leeft hij nog en dan merk ik kritisch op waarom hij niet iedereen gered heeft.
En om antwoord te geven op jouw vraag: als ik van te voren weet dat een vliegtuig neerstort stap ik niet in.
Vind ik leuk
HansVites +5637
zondag 9 december 2018 om 13:13
Dat kan ik mij niet voorstellen laat ze lekker opdonderen met die sprookjes verhalen, of kan jij mij uitleggen dat met een barmhartige God kinderen van 3 jaar oud leukemie krijgen.
Vind ik leuk
Arvin +6148
zondag 9 december 2018 om 13:54
Ik kan en wil je helemaal niks uitleggen. Dit is een voetbalforum, laten we het lekker bij voetbal houden.

Met je laat ze opdonderen. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en doen waar hij/zij gelukkig van wordt.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 15:53
Ach jee wat mankeert jou nou ? Mij eerst neerzetten als een Jezushater en nu opeens een hele omwenteling ? Je houdt van provoceren maar als jij met feiten om de oren geslagen wordt, gedraag jij je opeens als een loopse juffer.
Vind ik leuk
Arvin +6148
zondag 9 december 2018 om 16:43
Uhm wat?

De chronologie:
Het stuk. Man stort neer, bid, overleeft en verteld erover.
Jij: waarom red Jezus niet iedereen en alleen jou.
Ik: dat vind ik kortzichtig. Hij verteld over zijn traumatische ervaring en jij komt met een stuk kritiek over z'n bidden.
Hans Vites: religie is kut omdat..
Ik: ga ik niet op in. Ik ben niet gelovig maar laat mensen in hun waarde
Jij: oooh jij provoceert maar als de feiten komen dan krabbel je terug.

Ten eerste. Ik ben zelf niet gelovig. Dus een religieuze discussie lijkt me met mij heel overbodig. We vinden hetzelfde
Ten tweede, ik vind een voetbalforum niet de plek voor een religieuze discussie.
Ten derde. Met welke feiten slaan ze me om de oren?

Ik provoceer helemaal niet. Ik vind dat je iedereen, gelovig of ongelovig, in hun waarde moet laten. Jij komt met onnodige termen als loopse juffer, jij haakt aan in een stuk over een traumatische ervaring om je gal over religie te spuwen, jij provoceert.

Dat je kritiek op je eigen provoceren als storend ervaart is toch echt je eigen probleem. En nu ben ik er echt klaar mee.

Goedendag.
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 16:44]
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 16:47
Ik bleef in mijn reactie kritisch omdat ik niet geloof in al die wonderbaarlijke bijbelverhaaltjes. Volgens jou ben ik een Jezushater. Alsof jij mij kent. Nu tap jij uit een ander vaatje. Dag jongen.
Vind ik leuk
Arvin +6148
zondag 9 december 2018 om 16:52
Nu ga je voor het gemak even voorbij aan mijn drie vragen/punten. Komt toch wat beter uit hé. Hou vooral lekker vast aan je haat, word je vast heel gelukkig van.

Eerst juffer en nu jongen. Jammer dat je dit soort denigrerende teksten nodig hebt om jezelf beter te voelen dan mij. Behandel anderen gewoon met respect, doe ik ook bij jou.

Ik heb je ook nooit een jezushater genoemd, ik zei dat je kwam met jezushaat. Wat je in mijn ogen ook doet en wat ik geheel ongepast vind bij zo'n zwaar en traumatisch verhaal.
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 16:52]
Vind ik leuk
Johnny Cash +7942
zondag 9 december 2018 om 11:45
Heftig verhaal. Zo heb ik een keer het boek gelezen van het vliegtuig ongeluk in de andes gebergte in 1972 met dat rugbyteam. Die moesten ook nog 72 dagen in de sneeuw zien te overleven zonder eten drinken en ijskoud. Heftige verhalen allemaal
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 12:07
De film is ook wel heftig....
Vind ik leuk
Johnny Cash +7942
zondag 9 december 2018 om 12:13
Lang niet zo goed als het boek. Als
Ze in de film gevonden worden is het meteen afgelopen. In werkelijkheid kwam er nog een hele naslaap. Mensen spraken er schande van dat ze zich schuldig hebben gemaakt aan het kanibalisme. Ook hebben er meerdere jn het ziekenhuis gelegen omdat ze zo honger hadden dat ze zich letterlijk doodziek hadden gevreten wat hun lichaam helemaal niet gewend was. Mooi boek hoor. Aanradertje. Zoiezo zijn boeken 9 van de 10 x beter dan de film
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 12:14
Moet ik het boek lezen. Hoe heet het boek?
Vind ik leuk
Johnny Cash +7942
zondag 9 december 2018 om 12:21
Volgens mij 72 dagen in de andes 👍
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 15:26
Thanks
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 12:28
Is ook verfilmd en zeer aan te raden.
Vind ik leuk
Johnny Cash +7942
zondag 9 december 2018 om 12:31
Bedoel je andes of van brazilie
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 11:47
Triest genoeg .
Vind ik leuk
Smithsonian +37548
zondag 9 december 2018 om 11:52
Blijft verschrikkelijk dat die vliegtuig ooit is opgestegen...
Vind ik leuk