Controversiële VAR-beslissing meest besproken tijdens remise VVV-Groningen

Controversiële VAR-beslissing meest besproken tijdens remise VVV-Groningen

Gepubliceerd: zondag 9 december 2018 om 16:26zo 09-12-2018 om 16:26

Laatste update: zondag 9 december 2018 om 16:41zo 09-12-2018 om 16:41

VVV-Venlo en FC Groningen hebben in een weinig vermakelijk duel de punten gedeeld: 0-0. Vooral een controversiële beslissing van scheidsrechter Serdar Gözübüyük was na afloop veelbesproken.

Vijf minuten voor rust hield Gözübüyük Jerold Promes de rode kaart voor na een harde tackle op kniehoogte, waarvan Ritsu Doan het slachtoffer was. De VVV'er zocht de zijlijn op, maar mocht enkele minuten later toch terugkeren. Op aanraden van videoarbiter Siemen Mulder keek Gözübüyük de beelden terug en draaide hij zijn besluit terug. Promes kreeg vervolgens een gele prent voorgehouden.

Dat was voor VVV een meevaller. De Limburgers drongen in de tweede helft het meest aan, maar Sergio Padt hield zijn doel schoon. Met enkele knappe reddingen was de doelman de reddende engel voor Groningen, dat door de remise naar de veertiende plek stijgt en de degradatieplaatsen achter zich laat. De 'Trots van het Noorden' heeft veertien punten uit vijftien speelronden.

VVV wacht nu al vier wedstrijden op een overwinning. De Venlonaren hebben twintig punten uit vijftien duels en blijven daarmee negende.

Plaats een reactie

Martinus69 +4991
zondag 9 december 2018 om 16:34
Onvoorstelbaar die arbitrage in dit land... dit is toch te gênant voor woorden. Alle betrokkenen in het zwart een aantal weken in de vijfde klasse laten acteren.
Groningen heeft ver onder haar kunnen gepresteerd. Teleurstellend.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 16:36
In heel veel landen is de arbitrage belabberd. In Spanje kunnen die scheidsrechters er ook niets van en ook in Engeland maken ze er vaak een potje van.
Vind ik leuk
Enden +4416
zondag 9 december 2018 om 16:37
Pas op je krijgt dadelijk het anti-zwarte pieten comite op je dak
Vind ik leuk
Gro050 +31
zondag 9 december 2018 om 16:43
Het veld was naar mijn mening dramatisch.. iedere bal lag direct stil.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 16:38
Wauw! Zie hier de 10% van falende VAR’s en scheidsrechters. Ik ben benieuwd wat Dick vsn Egmond vanavond te zeggen heeft. Hij zal wel een onzinnige uitleg geven, die het gelijk aantoont van het arbitrale verhaal van de gele kaart...
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 16:38
Dit leek mij toch gewoon een rode kaart
Vind ik leuk
Nosje +1534
zondag 9 december 2018 om 16:39
Prima die VAR. Nu nog geschikte mensen vinden. Onvoorstelbaar dit. Dikke rode kaart. Ik begrijp er niks meer van.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 16:42
Typ nou je naam maar is in, dan zal je vast vergeleken worden met Edwin van der sar
Vind ik leuk
grunnfan +345
zondag 9 december 2018 om 16:42
De VAR is alleen bedoeld voor doelpunt ja of nee. Wordt lachwekkend verkeerd gebruikt.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 18:41
Jammer maar helaas......

Info van de site van de KNVB:

De Video Assistent Referee (VAR) is een scheidsrechter die, buiten het veld, de arbitrage kan ondersteunen in het nemen van beslissingen tijdens de wedstrijd. Dit doet hij met behulp van beelden van de aanwezige camera’s in het stadion. In welke situaties kan de VAR worden ingezet?

Vier mogelijke situaties

Wel of geen doelpunt
Wel of geen strafschop
Wel of geen directe rode kaart
Identiteitsvergissing bij het geven van een rode of gele kaart
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 18:44]
Vind ik leuk
Koenbres +1594
zondag 9 december 2018 om 16:45
Het wordt steeds gekker met die VAR. Nu gaan ze ook al goede beslissingen terugdraaien?!
Vind ik leuk
barry m +460
zondag 9 december 2018 om 16:46
wat een harde overtreding, wat een gek is dat zeg.
een dikke rode kaart, schorsen voor 3 wedstrijden die gast
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 16:47]
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 16:53
Geen woorden voor....de meest achterlijke terugdraai beslissing ooit. Wtf denkt die mafkees wel, echt ... als dit geen rood is, kan je voortaan de rode kaart ook wel thuis laten.
Vind ik leuk
Janste +307
zondag 9 december 2018 om 17:00
Hoe vaak mocht zeefuik verkeerd ingooien? Op dit niveau ingooien zoals Fjes dat doen ongelooflijk dat dit mag. Verder weet ik niet hoe lang je over een vrije trap of keepersbal mag doen, maar 30 sec per keer was nog weinig bij Groningen. Vvv is geen hoog niveau, maar v wat Groningen liet zien, was echt heeeel slecht
Vind ik leuk
Deck010 +8282
zondag 9 december 2018 om 17:06
Vreemd......in de regelementen staat dat de VAR slechts ingrijpt als een actie direct rood had moeten zijn. Nu word deze regel blijkbaar omgedraaid. Van rood geel maken op advies van de VAR ?? Tot zover het laatste beetje geloofwaardigheid van onze scheidsrechters.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 18:46
Zo staat het letterlijk vermeld op de site van de KNVB:

De Video Assistent Referee (VAR) is een scheidsrechter die, buiten het veld, de arbitrage kan ondersteunen in het nemen van beslissingen tijdens de wedstrijd. Dit doet hij met behulp van beelden van de aanwezige camera’s in het stadion. In welke situaties kan de VAR worden ingezet?
Vier mogelijke situaties

Wel of geen doelpunt
Wel of geen strafschop
Wel of geen directe rode kaart
Identiteitsvergissing bij het geven van een rode of gele kaart

Ik denk dat het dus wel beide kanten op kan werken, wat niet wegneemt dat dit een zeer dubieuze beslissing was.
Vind ik leuk
jeffah +88
zondag 9 december 2018 om 17:08
Haha hoe kan je dit terug draaien.. ongelooflijk
Vind ik leuk
Cantona +1183
zondag 9 december 2018 om 17:37
Gewoon rood....
Incompetente personen bij de VAR die het zelfs met superslowmotion nog niet zien.
Niet te geloven
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 17:40
Deze man fluit elke week zijn eigen wedstrijd en arrogant is hij altijd al geweest als je hier geen rood voor geeft kun je eigelijk nooit meer rood geven
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 17:46
Wat een eikel van scheidsrechter als iedereen een pluche hondje mee neemt waar deze fluit
En voor de wedstrijd naar hem toe gooit dan fluit hij misschien wat beter want anders ziet deze blinde niks zonder hond
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 20:14
Rood had best gekund maar we moeten niet lopen zeiken op de Var. Die neemt nog steeds geen beslissing, die neemt de scheidsrechter nog steeds zelf. Dat de Var vraagt om er nog even naar te kijken hoeft niet automatisch te betekenen dat een scheidsrechter terugkomt op zijn beslissing
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 20:15]
Vind ik leuk
Blueman +955
zondag 9 december 2018 om 20:24
Een VAR maakt meer kapot dan je lief is. Als dit geen rood is, hoef je volgens mij bijna nooit weer een rode kaart te trekken. De scheidsrechters zijn nog inconsequenter dan voorheen vanwege de VAR. En dan krijg je dit soort overtredingen en als de VAR dan ook nog in de malaise gaat delen, dan weet niemand meer waar hij aan toe is.
Vind ik leuk
DeNeutrale +130
maandag 10 december 2018 om 09:24
Ook een k#t scheidsrechter die geen rood aan de Ligt geeft. Ajax had deze pot dan niet gewonnen, want dan zou Frenkie in de verdediging moeten gaan spelen. Nu heeft hij wel gescoord, omdat de Ligt niet vroegtijdig hoefde te gaan douchen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws