Overmars staat voor zware taak: 'Enorme aderlating, het zijn er wel heel veel'

Overmars staat voor zware taak: 'Enorme aderlating, het zijn er wel heel veel'

Gepubliceerd: woensdag 12 december 2018 om 08:42wo 12-12-2018 om 08:42

Gerard van der Lem is vol lof over Marc Overmars, maar beseft dat de directeur spelersbeleid van Ajax komende zomer weer een grote uitdaging wacht. Van der Lem vreest een leegloop.

"Hij heeft het geweldig gedaan door Daley Blind en Dusan Tadic te halen en Hakim Ziyech ertoe te verleiden nog een jaar te blijven", zegt Van der Lem in De Telegraaf. "In het begin hoorde je nog mensen pruttelen dat er wel heel veel geld werd uitgegeven. Maar dan doe je het nooit goed, want de afgelopen jaren hoorde je juist mensen klagen dat Ajax het vermogen maar op de bank liet staan."

Van der Lem beseft dat het bouwen na dit seizoen opnieuw begint. "Het vertrek van Frenkie de Jong, Matthijs de Ligt en Ziyech zal sportief gezien een enorme aderlating zijn. En dan gaan Nicolas Tagliafico, André Onana en David Neres misschien ook nog weg. Hun transfers zijn makkelijker op te vangen, maar al met al zijn het er wel heel veel."

Van der Lem – in 1995 assistent van Louis van Gaal bij Ajax – stelt dat zij richting de Champions League-winst veel meer tijd hadden om te sleutelen aan een team. "Door het Bosman-arrest trokken de Italianen een jaar later wel ons hele elftal leeg. Jongens die bij ons voor tweehonderdduizend gulden voetbalden, gingen in de Serie A drie miljoen verdienen, kregen een Ferrari en een huis aan het Comomeer."

Waar het avontuur van het huidige Ajax eindigt, is de vraag. "Een iets mindere tegenstander in de achtste finale en nog een paar rondjes verder komen zou hartstikke mooi zijn voor het Nederlandse voetbal. En geloof me: niemand vindt het leuk om Ajax te loten."

Lees meer over:Champions LeagueAjax

Poll

Wat wordt Ajax - Bayern München?

(14198 stemmen)

Plaats een reactie

Huisie +251
woensdag 12 december 2018 om 08:48
Als groepshoofd niet loten: ATLETICO

Als tweede niet loten: iedereen behalve Porto
Vind ik leuk
Pimman +10390
woensdag 12 december 2018 om 09:16
Huisie precies..anders wordt je met lege handen naar Huisie gestuurd ;)
Vind ik leuk
MojoRisin +15099
woensdag 12 december 2018 om 09:29
Als we maar geen verdedigend team zoals idd Atletico of United loten..
Beter een ploeg die ook wil 'voetballen'..
Vind ik leuk
HennieAFCA +136
woensdag 12 december 2018 om 13:04
Jawel man. United en dan even die finale goedmaken (zover dat kan)
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 08:49
Ziyech verlijden? Er was toch geen club die echt concreet is geweest en dat bedrag wou neerleggen?
Vind ik leuk
Fritz Korbach +24721
woensdag 12 december 2018 om 08:51
Tjeetje, verlijden zeetie
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 09:51
We kunnen hem beter uit zijn ver(lijden) verlossen! ;-)
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 12:35
Dislexie neemt zware vormen aan :0
Vind ik leuk
windforce11 +3416
woensdag 12 december 2018 om 08:49
Ik denk niet dat er veel geplaatste teams wakker zullen liggen van Ajax als je ook MC, Real, Barca, Juve en PSG kan treffen
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 08:50
Ik denk dat als Ajax groepshoofd wordt, dat iedere nummer twee het leuk zou vinden om tegen Ajax te loten, vergeleken met de andere nummers 1.
Vind ik leuk
Fritz Korbach +24721
woensdag 12 december 2018 om 08:52
Als Ajax groepshoofd wordt, betekent dat Ajax over twee wedstrijden beter was dan bayern München. Niemand zal Ajax onderschatten
Vind ik leuk
Unknown007 +2138
woensdag 12 december 2018 om 09:16
Niemand zal ze onderschatten, maar als jij mag kiezen tussen Real, City, Barca of Ajax...
Vind ik leuk
Fritz Korbach +24721
woensdag 12 december 2018 om 09:20
Real
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 10:29
gg
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 10:53
Haha lekker Fritz!
Vind ik leuk
Fritz Korbach +24721
woensdag 12 december 2018 om 19:42
Real-CSKA 0-2 ruststand, die fritzie is zo gek nog niet Jantje
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 23:53
Dat zou je mij ook nooit horen zeggen fritzie.
Vind ik leuk
Fritz Korbach +24721
woensdag 12 december 2018 om 19:42
Je zal het inmiddels wel met me eens zijn als je de ruststand ziet van Real-CSKA?
Vind ik leuk
Unknown007 +2138
donderdag 13 december 2018 om 10:45
Valt wel mee. City 2x punten verspelen tegen Lyon en Juve verloren van YB.
Vind ik leuk
fr1963 +4367
woensdag 12 december 2018 om 13:43
Als....
Denk toch dat Bayern vanavond iets meer zal laten zien dan in de heenwedstrijd. Ik vermoed een 0-2 zege. Nog steeds knap van ajax dat ze al zover zijn gekomen, maar europese top ligt net nog een trapje hoger. Bayern in vorm zou zelfs met gemak winnen...
Vind ik leuk
Smithsonian +43333
woensdag 12 december 2018 om 09:00
Geld zat, ze gaan het wel redden.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 09:01
Klagen dat Overmars teveel geld uitgeeft? Valt toch wel mee, Gratje? Lees hier alleen dat voor Blind teveel betaald is maar weinig klachten gelezen over het hedendaagse uitgavenpatroon van Overmars of lees jij wat jij wil lezen, Gratje? Gerard? Lempke?
Vind ik leuk
rpaulp50 +13494
woensdag 12 december 2018 om 09:44
Kon Younes verkopen aan Schalke, 14 miljoen, Overmars zegt NEE, loopt Younes binnen een jaar voor niks de deur uit.....
Viergever loopt voor niks weg, nota bene naar PSV ha ha
Koopt een volkomen overbodige Labyad om ten Hag te plezieren.....weer 6 miljoen de deur uit.
Voor Blind heeft Overmars 8 miljoen te veel uitgegeven.
Vind ik leuk
Molletje +2647
woensdag 12 december 2018 om 09:02
ik zie maar 5 clubs die je als Ajax zijnde niet wilt loten...

BVB, Barca, MC, PSG en Real.

Kortom, vanavond winnen en dan liggen de kwartfinales binnen bereik.
Vind ik leuk
Come on Utreg +29715
woensdag 12 december 2018 om 10:06
Ik mis Liverpool in je rijtje.. slechts koploper PL en finalist van vorig seizoen.
Vind ik leuk
Molletje +2647
woensdag 12 december 2018 om 10:11
Ja, maar dit is hoe ik het zie... dus ik mis hem niet :-)
Vind ik leuk
Come on Utreg +29715
woensdag 12 december 2018 om 10:36
Nou, sterkte met Liverpool! Mocht het zover komen. Of Juve ;-)

Groepswinst pakken en Schalke loten is meest gunstige scenario.
[Reactie gewijzigd op woensdag 12 december 2018 om 10:36]
Vind ik leuk
Molletje +2647
woensdag 12 december 2018 om 11:18
Helemaal met je eens! :-)
(Waarom ik geen Liverpool heb, is omdat Engelse clubs Ajax altijd wel goed liggen, ok, 1,5 geleden niet ;-))
Waarom ik Man City dan wel heb is omdat Pep er trainer is, die voetballen on-Engels.

Juve zal ook lastig zijn, welke club eigenlijk niet?, Maar daar zie ik van al de andere clubs uit het 1e rijtje nog wel ergens een kans.

de rest ook, maar die acht ik net zo groot als het winnen van de staatsloterij.
Vind ik leuk
Come on Utreg +29715
woensdag 12 december 2018 om 11:44
Het is inderdaad een loterij. Eens.

Ook als Ajax er vanavond niet in slaagt om 1e in de poule te worden, is het een prestatie van formaat om te overwinteren in de CL.

Vorig jaar wist AS Roma te verrassen. Misschien dit jaar Ajax. Misschien ook niet.

In ieder geval succes vanavond!
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 09:02
Dat is nou eenmaal het lot van de Nederlandse topclubs als ze succesvol zijn, met name in Europa nu. En op Ajax hun beurt zullen ze soms ook een goeie voetballer bij een subtopper weg halen. Zo gaat dat en dat zal ook niet meer veranderen. NL clubs zullen niet structureel veel succes gaan hebben in Europa. Dat vrees ik, is niet wat ik hoop, want natuurlijk wil ik ook dat er elk jaar NL clubs goeie resultaten halen in Europa maar ben bang dat dit niet een structureel iets gaat zijn.
Vind ik leuk
rpaulp50 +13494
woensdag 12 december 2018 om 10:34
En Ajax stond recentelijk in de EL finale.....het kan gewoon wel, ook met minder geld.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 10:58
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het niet meer structureel gaat zijn.
Vind ik leuk
rpaulp50 +13494
woensdag 12 december 2018 om 11:08
Dat zeiden "we" dus 2 jaar geleden ook.... maar Ajax gaf aan dat het wel kan, PSV en Ajax kunnen gewoon door ontwikkelingen in de EL en CL.
Zo dachten we ook over Oranje, maar in een paar jaar is het een compleet ander verhaal geworden.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 11:26
Ja dat zeiden we 2 jaar geleden ook, we hebben alleen een voorronde overleefd nu met Ajax, PSV is vrij kansloos uitgeschakeld. Enige 2 clubs die Europees spelen. Ajax heeft nog niks behaald behalve de volgende ronde. Staat mijn punt nog steeds dat ik het niet zie gebeuren dat NL clubs structureel om de prijzen gaan spelen in Europa.
Vind ik leuk
rpaulp50 +13494
woensdag 12 december 2018 om 11:37
We zijn in een opbouw stadium.
PSV is al veel sterker dan vorige jaren en wordt sterker, Ajax ook, er is een opgaande curve, dat gaat niet in 1 jaar.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 12:58
Ik zeg niet dat ik het niet hoop maar ik ben wel realistisch en we gaan wellicht een keer een uitschieter hebben in de CL wat we in de El al gehad hebben door de finale te halen met Ajax maar ik zie NL niet meer aanhaken. Denk ook niet dat je dat moet willen want als je ziet hoeveel geld er om gaat in de PL bijvoorbeeld is dat gewoon veel en veel te veel.
Vind ik leuk
Romo +1395
woensdag 12 december 2018 om 09:04
Misschien misschien???? Voorlopig is er nog helemaal niemand weg.
Ziyech was vorig seizoen ook zeker van vertrek, alleen kwam niemand hem ophalen
Vind ik leuk
rpaulp50 +13494
woensdag 12 december 2018 om 11:44
Daar kan Overmars niets mee.....
Je moet wel een inschatting maken en daarop anticiperen anders ben je hopeloos te laat als het zo ver komt.
Overmars praat met spelers en weet zo ongeveer wel hoe of wat.
De Ligt en Frenkie zijn het hart van het team, vallen die alleen maar weg is het al een gigantische opgave omdat op te vullen.
Er gaan er minimaal twee weg ( de Ligt en Frenkie ) en maximaal 5, Onana, Ziyech en Tagliafico.
Je krijgt een beetje sneeuwbaleffect .
Vind ik leuk
Romo +1395
woensdag 12 december 2018 om 13:53
Klopt, maar als ze blijven, en je haalt nw spelers krijg je een hoop ontevreden gezichten
Kijk naar Dolberg vorig jaar dacht iedereen ook dat hij weg zou gaan
Vind ik leuk
rpaulp50 +13494
woensdag 12 december 2018 om 19:46
Dat moet je vooraf goed communiceren.
Zeg een speler "ik wil weg" dan zegt Overmars "dan ga ik naar een vervanging zoeken".........gaat zo'n speler dan niet weg moet hij de consequenties van zijn eerder gedane uitlatingen accepteren. Dat moet je dus vooraf helder en eerlijk met elkaar
bespreken, dan gaat het niet fout.
Met Tadic en Hakim is dat zo gegaan en op dat shirt nummer na prima verlopen zelfs.
Je kan veel beter even een dubbele bezetting hebben, als geen behoorlijke bezetting, dat is de prijs die je moet betalen wil je verder komen in de CL elk seizoen.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 09:04
Als je topspelers niet kan vasthouden, win je nooit de CL.
Vind ik leuk
DaanH +92
woensdag 12 december 2018 om 09:04
Ik denk dat Ajax nog steeds als underdog gezien word en dat stiekem, bijna iedereen hoopt op ajax. Dit maakt wel dat ze het gaan onderschatten en als ajax in vorm is kunnen ze veel clubs aan door hard te werken en met goed teamspel. Psv heeft dit ook laten zien tegen de grotere clubs in hun poule. Met doorzettingsvermogen en veel plezier in het spel kan je heel ver komen. En aan het plezier zal het niet liggen, ze hebben een topploeg ajax en ze liggen elkaar allemaal. Dus hopen dat ajax zo ver mogelijk komt!
Vind ik leuk
mazu +3924
woensdag 12 december 2018 om 09:05
Het zijn er wel veel als die spelers allemaal tegelijk weggaan. Maar met pakweg 200 miljoen in kas kun je ook heel veel kwaliteit inkopen.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 09:48
Uiteraard hoop ik van ganser harte dat Ajax de wedstrijd naar zich toe trekt. Maar het is geen appeltje eitje. Bayern is wel degelijk een stap verder dan Ajax. Als we er maar niet aangaan zoals Benfica laatst, want dat zou een flinke domper zijn op deze meer dan uitstekende jaargang tot op heden.
Vind ik leuk
Muscles +1735
woensdag 12 december 2018 om 09:50
Ajax gaat stunten want inderdaad.....niemand is helemaal zeker om een resultaat tegen Ajax te halen. Nu al anticiperen is goed. Magallan voor de Ligt, jeugd voor Zyech, Robben voor Neres Forza AFCA
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 11:06
Maakt niet uit wie je loot dit is CL elke tegenstander is goed niet ondet schatten.
Vind ik leuk
pietprecies +11746
woensdag 12 december 2018 om 11:12
En zo zou het moeten zijn, tegenstanders die met poep in de broek naar Amsterdam komen, dan sta je al bijna 1-0 voor. Vanavond is allerminst een zekerheidje, verre van zelfs maar als Ajax punten haalt vanavond of zelfs wint dan zullen er bij een aantal potentiele tegenstanders drollen kopjes geven als ze naar de ArenA moeten.
Vind ik leuk
Guust +6393
woensdag 12 december 2018 om 11:18
Zou wel heel dom zijn om zo veel spelers te laten gaan, hooguit twee laten vertrekken per jaar.
Vind ik leuk
El Cazador +8939
woensdag 12 december 2018 om 13:14
Hoop reacties hier, maar ver verwijderd van de topic. Ajax heeft een aardig schaduw elftal klaar staan, maar bij verkoop komende zomer zal het heel moeilijk worden om links benige spelers te vervangen. M.n. Nicolás zal in mijn ogen een zware dobber worden.
Vind ik leuk
Vinnie J +1974
woensdag 12 december 2018 om 13:18
Lekker tegen de spurs loten, zijn jullie meteen klaar.
Vind ik leuk
Muscles +1735
woensdag 12 december 2018 om 13:29
Jullie?
Jullie zijn al klaar en wel Europees helemaal, ook in Beker NL en in mei tweede
Forza AFCA
Vind ik leuk
TottenhamHOT +10647
woensdag 12 december 2018 om 18:04
Overmars heeft allang een lijstje klaar liggen met namen en 06 nummers! Komt helemaal goed, 75% word per direct weer op het veld gezet qua geld dat moet wil je mee blijven doen Europees. Nu nog de juiste poppetjes op de juiste plek! Kom op Marc je kan het maak ons trotser dan we al zijn!!!

Zitten prachtige namen tussen neem ik aan en dat weer in combinatie met hier en daar een talent en dan.........doorgaan met bouwen, bouwen, bouwen, bouwen, en dan...........prijzen, prijzen, prijzen, prijzen en nog meer prijzen!💪🏼😁
[Reactie gewijzigd op woensdag 12 december 2018 om 18:09]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws