Hoe Ten Hag aan Ajax moet sleutelen voor meer Champions League-successen

Hoe Ten Hag aan Ajax moet sleutelen voor meer Champions League-successen

Gepubliceerd: donderdag 13 december 2018 om 10:00do 13-12-2018 om 10:00

Een zinderende ontmoeting tussen Ajax en Bayern München eindigde woensdagavond in een 3-3 gelijkspel. Beide ploegen waren voor de aftrap al zeker van een plek in de volgende ronde van de Champions League, maar zorgden toch voor een interessante pot. Opnieuw een goed leermoment voor Ajax op weg naar de achtste finales.

Ajax begon niet goed aan het duel met Bayern, dat meerdere kansen kreeg door foutieve passes in de eerste fase van de opbouw. Bij Ajax leverde dat direct problemen op: waar de ploeg in de seizoenen onder Frank de Boer en Peter Bosz nog veel spelers achter de bal hield, staan er onder Erik ten Hag wat minder spelers. De backs stonden woensdagavond hoog bij de zijlijn, zodat Daley Blind en vooral Frenkie de Jong het spel konden maken.

De derde middenvelder, nummer 10 Donny van de Beek, stond hoog naast spits Dusan Tadic. Bij een foutieve pass stonden er daardoor maar twee spelers die over corrigerend vermogen beschikken binnen hun fysieke mogelijkheden: Noussair Mazraoui (maar die stond ver weg van de bal) en De Jong. De overige verdedigers en middenvelders moeten het normaliter vooral hebben van inzicht om verdedigende problemen op te lossen.


De intenties van Ajax – ook met tien man – in beeld. De backs staan hoog om ruimte te geven aan het middenveld om het spel te regisseren. Pas in de slotfase straft Bayern een foutieve pass in de opbouw af, maar dat had al veel eerder kunnen gebeuren.

De restverdediging bij Ajax bleek ook in andere fases van het aanvalsspel een probleem. In de 25e minuut besloot Blind zijn positie achter de bal te verlaten door diep het penaltygebied in te rennen. Een loopactie die eigenlijk niet kon op dat moment, aangezien de positie centraal in de restverdediging (organisatie van spelers achter de bal) enorm belangrijk is. De voorzet van Maximilian Wöber werd verwerkt door Boateng, waardoor Bayern in een counter terechtkwam.

Dat bleek niet het enige moment waardoor de bezoekers in gevaarlijke situaties konden komen. Net als in de wedstrijd in Duitsland probeerde Ten Hag met veel dynamiek vanuit de backs gevaar te stichten. Door loopacties richting de spitsposities komt er doorgaans veel druk op de taken van de controlerende middenvelders en centrale verdedigers te liggen. Het lukte Ajax echter niet om Bayern bij het doel van Manuel Neuer te houden en de bal snel terug te winnen.




De loopactie van Blind in beeld en het gevolg van zijn actie. Ook de intenties van Ajax met de backs leveren countermogelijkheden op voor de Duitsers. In de eerste helft lukt het Ajax niet om op de helft van Bayern te blijven spelen door een zwakke organisatie in de restverdediging.

In de tweede helft leek het erop dat Ten Hag tijdens de rust aandacht aan zijn defensieve organisatie had geschonken. Het lukte Ajax steeds beter om afgeslagen ballen snel op te pikken en Bayern vast te zetten op eigen helft. Dit kwam doordat Blind en De Jong gedisciplineerder kort achter de aanvallers gingen spelen en Matthijs de Ligt en Wöber ook aangesloten stonden. Dit droeg uiteindelijk bij aan de goal van Tadic.

De aansluitingstreffer kwam voort uit een combinatie over veel schijven, waarin de organisatie van Bayern volledig uit elkaar getrokken werd. Door korte combinaties werd telkens een speler van de Duitse formatie naar de speler met bal gelokt, waarna uiteindelijk Van de Beek (die herkent dit soort momenten) een vrije doortocht richting Neuer had. De voorzet belande keurig bij Tadic: 1-1.



Ajax speelt vanuit rechtsvoor naar het centrum. Op rechts worden spelers naar de zijlijn gelokt, waarna ook in het centrum verdedigers van Bayern uit de defensieve organisatie worden gelokt. Dit leidt tot de vrije loopactie in de zestien van Van de Beek en het doelpunt van Tadic.

Het slot van de wedstrijd werd bijzonder hectisch: beide ploegen eindigden het duel met tien man, scoorden met een penalty en wisten later nog een keer te scoren. Daarmee zullen beide ploegen niet ontevreden zijn: Bayern omdat het daarmee groepswinnaar werd, Ajax omdat het diep van binnen wist dat de bezoekers (veelal door eigen toedoen) de grootste kansen hadden.

Toch kwam Ajax nog in de buurt van de zege, waardoor een gelijkspel zuur aan zal voelen. Vlak voor de rode kaart (en na rust) kwamen de Ajacieden steeds beter in de wedstrijd. Het sleutelen aan de defensieve organisatie tijdens het aanvalsspel van de Amsterdammers kan voor Ten Hag beginnen, aangezien er na de winterstop opnieuw Champions League-voetbal op het menu staat. En als Ajax écht ver wil komen in het miljardenbal, dan is dát het grote verbeterpunt.

De @LaptoptrainerNL kijkt voor VoetbalPrimeur naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

Plaats een reactie

donderdag 13 december 2018 om 10:08
Ik denk dat ten Hag dat zelf ook wel weet. Hij heeft nog nooit een wedstrijd verloren in de CL.

En om het poule sterkte verhaal meteen te tackelen. Ja PSV had een sterkere poule en nee PSV had in een poule met Bayern en Benfica niet ongeslagen gebleven.
Vind ik leuk
-40 +1061
donderdag 13 december 2018 om 10:10
Edit VP : Reactie verwijderd.
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 11:03]
Vind ik leuk
jollyrogers +8239
donderdag 13 december 2018 om 10:16
pfffff waarom altijd naar anderen kijken.....
frustratie naar andere clubs groter dan trots zijn op wat je zelf bereikt?
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 10:25
En jij geeft het enige juiste antwoord , dit zijn helemaal geen echte Ajacieden of PSV-ers .
Dit zijn nep supporters die nooit naar het stadion gaan , en gewoon anti-concurent zijn .
Vind ik leuk
snotneus +393
donderdag 13 december 2018 om 10:28
De bijna alle psv-ers zijn anti concurrent?
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 10:30
Edit VP : Reactie verwijderd.
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 11:04]
Vind ik leuk
Elledoet +830
donderdag 13 december 2018 om 12:02
Hier kunnen we zien dat Frenkie nog 1 jaar bij Ajax dient te blijven. Hij blijft kinderlijke fouten maken. In Nederland worden zijn fouten niet altijd bestraft maar in de CL wel. Kon Ajax tot 2x toe de overwinning kosten. En ook de Ligt heeft zijn fouten zoals gisteren. Beide moet nu ervaring opdoen voetballen kunnen ze al nu nog slimmer worden en dat wordt je door ervaring.
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 12:13
Noem eens wedstrijden waar hij in de fout ging en waar een doelpunt uit kwam, met gisteren uitgezonderd.
Ik wacht...
Vind ik leuk
Binkie +164
donderdag 13 december 2018 om 19:42
De Ligt had vorige wedstrijd bijna rood te pakken na dom balverlies van de Jong. Zulke fouten maakt Frenkie de laatste paar wedstrijden vaker. Is logisch omdat de wereld zich focust op hem. Komt heel snel goed, denk ik!
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 12:20
Doet hij in bijna elke wedstrijd buiten de eredivisie...
Vind ik leuk
RenW +3989
donderdag 13 december 2018 om 12:13
Zegt!
Vind ik leuk
JanTa48 +8050
donderdag 13 december 2018 om 10:44
Ik zal niet meteen roepen beter maar wat Ajax laat zien is vanuit eigen overtuiging dat er iets te halen valt en bij PSV is het meer reactievoetbal die zich altijd aanpast aan de tegenstander.
Vind ik leuk
Post Malone +1997
donderdag 13 december 2018 om 10:45
VEEL beter zelfs.
Vind ik leuk
rpaulp50 +13401
donderdag 13 december 2018 om 10:46
Ajax wel, maar ten Hag niet........
Vind ik leuk
Meoteri +108
donderdag 13 december 2018 om 11:04
Haha grapjas. Hij doet het prima.
Vind ik leuk
MedusAZ +4456
donderdag 13 december 2018 om 10:11
Eens, dit is de zoveelste zinloze nep-analyse van een kereltje die zichzelf wel heel graag hoort praten zonder dat hij daar de bagage voor heeft. Stuk zit vol fouten en verkeerde aannames, zeer pretentieus.
Vind ik leuk
#Keizerout +45215
donderdag 13 december 2018 om 10:47
Wat klopt er allemaal niet dan?
Vind ik leuk
Meoteri +108
donderdag 13 december 2018 om 11:05
Ja lekker makkelijk om te roepen dat het vol fouten zit maar zelf niet zeggen wat er fout is haha.
Vind ik leuk
#Keizerout +45215
donderdag 13 december 2018 om 11:10
Ja en het dan onderbouwen met dat hij geen bagage heeft. Alsof hij zelf wel de bagage heeft om zo'n analyse goed op waarde te schatten. Volgens mij heb je daar dan ook bagage voor nodig.
Vind ik leuk
Meoteri +108
donderdag 13 december 2018 om 11:21
Ja lekker makkelijk. Wat het artikel wel vergeet is dat de jong en blind van positie wisselde en dat het daardoor beter liep. De Jong speelde op rechts 1ste helft en speelt normaal altijd vanaf links. De communicatie liep ook niet goed tussen die 2 in de 1ste helft, normaal moet altijd een van de twee middenvelders blijven. (zie counter Bayern op foto). Neres ging ook meer de diepte zoeken 2e helft, in de 1ste helft ging hij de bal teveel halen waardoor hij te makkelijk van de bal werd gezet en de ruimtes om te voetballen voor de andere middenvelders ook kleiner was.
Vind ik leuk
#Keizerout +45215
donderdag 13 december 2018 om 11:24
Heb jij hier wel de bagage voor? :P

Goed stuk. Ik denk wel dat je gelijk hebt.
Vind ik leuk
ArieBombarie +43205
donderdag 13 december 2018 om 13:52
Er klopt heel vaak heel veel niks van. Echt bijzonder.
Nu bijvoorbeeld alleen al dat er onder Bosz meer man achter de bal bleven. Dat is dus helemaal niet waar. Onder Bosz was het echt veel aanvallender dan onder Ten Hag.

Er was 1x op een tv gister een momentje te zien dat er teveel man voor de bal liepen. Daaruit viel inderdaad een goal. Maar die momenten heeft Ajax helemaal nooit eigenlijk. Erg vreemd dat dan precies zoiets als kenmerkend voor de Ajax-tactiek onder Ten Hag wordt beschreven. Wat ook niet eens zelf verzonnen is, maar gewoon gekopieerd van de tendentieuze vd Gijp.
Vind ik leuk
#Keizerout +45215
donderdag 13 december 2018 om 13:59
Bij Bosz stonden de backs wel een stuk lager.
En Ajax heeft dit seizoen wel vaker met veel man vrij hoog gespeeld. In de voorrondes sowieso.
Vind ik leuk
Blindsy +18689
donderdag 13 december 2018 om 10:12
.. wat dan weer allemaal aannames zijn...
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 10:22
Ten Hag zal 5 a 6 topspelers in winter willen hebben om nog een rondje verder te komen, teveel zwakke schakels die niet het niveau hebben voor een grote tegenstander.
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 10:22]
Vind ik leuk
hantayo +1238
donderdag 13 december 2018 om 16:34
wober, blind, taglihuppelepup, neres?
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 17:04
Tja wat frank kramer er allemaal van vind zal mir ein wurst zein
Vind ik leuk
ajaksiet +1239
donderdag 13 december 2018 om 17:10
PSV had deze poule niet overleefd
Vind ik leuk
Robby +0
donderdag 13 december 2018 om 10:10
:)
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 10:12]
Vind ik leuk
Blindsy +18689
donderdag 13 december 2018 om 10:11
Ik ga het nog eens 2x doorlezen en dan ben ik het er waarschijnlijk óók wel mee eens ;-)
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +21691
donderdag 13 december 2018 om 11:00
Teveel tekst eh.. :) ik ben er doorheend gescrolld hehe
Vind ik leuk
Blindsy +18689
donderdag 13 december 2018 om 18:07
Laten we het er op houden dat ik niet zo van die uitgebreide analyses hou ;-)
Vind ik leuk
Benniewies +5360
donderdag 13 december 2018 om 10:17
De @LaptoptrainerNL kijkt voor VoetbalPrimeur naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland.

Goh dit was de wedstrijd van het jaar voor Ajax.

Deze gast wordt vast hun nieuwe trainer. Hij weet puntje precies waar het beter moet
Vind ik leuk
Blindsy +18689
donderdag 13 december 2018 om 19:40
Meteen inhuren!
Vind ik leuk
Benniewies +5360
donderdag 13 december 2018 om 19:58
Zolang hij niet naar AZ gaat ben ik tevreden
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 19:58]
Vind ik leuk
Blindsy +18689
donderdag 13 december 2018 om 20:12
:-)
Vind ik leuk
Bizzy +23354
donderdag 13 december 2018 om 10:23
Je kan sleutelen wat je wil maar een Skoda wordt nooit een BMW. Hoop voor Ajax een gunstige loting. Ploegen als Atl Madrid en FC Porto kun je beter mijden. Dan nog liever Real Madrid.
Vind ik leuk
snotneus +393
donderdag 13 december 2018 om 10:28
Dus PSV is vergelijkbaar met een Dacia?

Een hoop goedkope rommel die...


Och laat ook maar!
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 10:38
Je doet je naam iig wel eer aan! De likes komen met leuke comments ook hoor! Ajax is op de goede weg! Als we zo blijven spelen komt het wel goed
Vind ik leuk
Blindsy +18689
donderdag 13 december 2018 om 19:41
Zeker na die grote thuisnederlaag van gisteren tegen Young Boys. Dit Real wankelt ook ;-)
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 10:45
Na de winterstop hebben jullie die Zuid Amerikaan. Van wat ik heb gezien is die een heel stuk beter dan die Wober
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 10:54
Als Ajax wat langer kan voetballen zoals ze tussen de 50e en 65e minuut lieten zien dan heeft elke ploeg 't moeilijk. Wat een enorm hoog niveau was dat zeg. Ik stond echt met open mond te kijken hoe Bayern werd vastgezet als een degradant.
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +21691
donderdag 13 december 2018 om 11:02
Het begon allemaal pas te draaien vanaf het moment dat Ziyech die gozer door z’n benen tikte. De ploeg heeft zo’n opleving nodig om los te komen... Volgende keer maar ff vroeger in de wedstrijd doen :)
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 11:06
En 't publiek he, ook ontzettend belangrijk. Je ziet de ploeg gewoon groeien in de wedstrijd als 't publiek erachter gaat staan. Net of ze vleugels krijgen.
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +21691
donderdag 13 december 2018 om 11:07
Inderdaad. Dikke sfeer! Vrienden van mij uit Duitsland zeiden het ook!
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 11:11
Het is echt een heksenketel met deze wedstrijden. Ik kan niet wachten op de volgende CL wedstrijd.
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 11:14
De sfeer was echt fenominaal in de JC Arena, zelfs de 2 lange zijdes deden hun steentje bij dragen aan de wedstrijd. Het was gewoon genieten. En ik vond wat het Bayern publiek deed ook tof om te zien met die rode en witte vlagen. Al met al een geweldige avond. Kan niet wachten op de volgende.
Vind ik leuk
Wilveld +124
donderdag 13 december 2018 om 12:52
in de eerste helft was het te vaak stil en vrijwel alleen het gezang Ajax Amsterdam.
Vind ik leuk
Meoteri +108
donderdag 13 december 2018 om 11:08
Het stond niet goed 1ste helft. De Jong speelde vanaf rechts en 2e helft speelde hij vanaf links. Dat ging beter. Samen met nog andere kleine aanpassingen zoals Neres die meer de diepte opzocht. Daar had Bayern geen antwoord op. Het was jammer dat die rode kaart viel want dan had je de wedstrijd misschien wel gewonnen. Althans, je had een voorsprong dan niet zo makkelijk weggegeven maar het was dan ook open huis op het einde. De enige middenvelder de overbleef was De Jong.
Vind ik leuk
Mari +12400
donderdag 13 december 2018 om 11:31
Ajax zal meer aandacht aan het verdedigende werk moten besteden dat klopt, anders krijgen ze een ongelooflijk pak slaag in februari.
Ajax is nu een van de mindere ploegen.

Vind ik leuk
mcmodd +26843
donderdag 13 december 2018 om 11:54
Je kunt kwalitieten vergelijken, feit is wel dat beide ploegen met een hoge intentie speelden en veelal vochten om het balbezit. Die inzet heb ik de laatste jaren nog maar weinig gezien, het hoeft niet altijd mooi te zijn om te boeien. In de eerste helft vond ik Blind soms wat slordig, maar hij verzette veel werk om die slordige foutjes te herstellen. Het spel gaat met Ziyech wat gerichter, met wat meer structuur dan zonder Ziyech, maar dat zijn we van Ajax gewend. Jammer vind ik dat zo nu en dan zowel De Ligt als Blind de snelheid niet konden ontwikkelen om het degelijke verdedigingswerk sterker neer te zetten.
Maar ik zit vol lof over de wijze hoe Ajax zich tot de voorsprong van 2-1 knokten, dat deel van de wedstrijd was oogstrelend mooi. Met dit spel als basis is het wachten op de aanscherping die nu zal worden aangebracht, daarmee kan je mogelijk ook voor verrassingen na de winterstop zorgen. Hopelijk zal Taggliafico zijn kop snel hetsteld zijn, maar een beetje wraak had hij eigenlijk wel verdiend. Wat ging hij hard door op die enkel.
Vind ik leuk
Hvdp +1837
donderdag 13 december 2018 om 12:39
over het algemeen slap geouwehoer
voetbal is géén videogame
het belangrijkste aandachtspunt wordt niet eens vermeld!!
ajax moet veel meer vooruitverdedigen niet steeds achteruit lopen
kijk eens hoe benfica en porto verdedigen
wat resteert is dat ajax in de winterstop Magallan moet ophalen
net zo een "beest" als Nico
en natuurlijk nog een echte diepe spits
Tadic,Dolberg en Huntelaar doen het niet slecht maar vaak net niet voor dit nivo
Vind ik leuk
mcmodd +26843
donderdag 13 december 2018 om 16:03
Vooruit verdedigen had gisteren. Etekend dat je nog meer ruimte in je rug hebt als verdedigers. Dan was nog meer opgevallen hoe je dat opbreekt vanwege het ontbreken van snelheid bij De Ligt en Blind. Ik vond qua snelheid Mazraoui op rechts de beste, hij beliep het meeste nog wel.
Vind ik leuk
DeNeutrale +208
donderdag 13 december 2018 om 14:31
Ajax laat het zien vanuit eigen overtuiging! En tegen PSV was de overtuiging ver te zoeken!
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 18:29
Denk dat je met een echte spits meer kansen kunt creëren ,zo was het veel te druk in de 16
Vind ik leuk
ritje +628