Het lijkt simpel, maar zelfs met elf camera's kun je een invalshoek missen

"Het lijkt simpel, maar zelfs met elf camera's kun je een invalshoek missen"

Gepubliceerd: donderdag 10 januari 2019 om 18:26do 10-01-2019 om 18:26

Dick van Egmond is gematigd tevreden met de prestaties van het Nederlandse scheidsrechtersgilde in de eerste seizoenshelft. De scheidsrechtersbaas van de KNVB ziet dat vooral de handelswijze van de VAR vaak stof doet opwaaien.

De VAR heeft tot nog toe 51 keer ingegrepen in de eerste seizoenshelft van de Eredivisie. "De VAR bekijkt uiteraard alle cruciale momenten, maar dat wil niet zeggen dat we alles hebben gezien", zegt Van Egmond tegen De Telegraaf. "Het lijkt simpel, maar zelfs met elf camera's kun je een invalshoek missen."

Uit een enquete bleek dat de meeste spelers en trainers tevreden zijn over de videoscheidsrechter. "Dat is mooi meegenomen", vervolgt de scheidsrechtersbaas van de KNVB. "Dat neemt niet weg dat er ook kritiek komt en dat die in bepaalde gevallen terecht is. Gemiddeld één keer in de week doet zich een situatie voor waarvan we zeggen: dat had beter gekund."

"Maar het zit in de mensen om nooit tevreden te zijn. Het is een feit dat het aantal fouten van de arbitrage door de invoering van de VAR is afgenomen. We hebben een stap in de goede richting gezet. Er zal echter altijd discussie blijven. We kunnen het aantal fouten gaan verminderen, maar fouten helemaal uitsluiten kunnen we nooit. Het blijft interpretatie, mensenwerk en het gaat om beslissingen onder druk genomen."

Lees meer over:Eredivisie

Poll

Ben jij een voorstander van de VAR?

(2436 stemmen)

Plaats een reactie

NvC +6553
donderdag 10 januari 2019 om 18:29
“Gematigd tevreden”. 😅 Dus ze waren gewoon slecht maar dat durf je niet te zeggen.
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 18:31
Hij zegt toch dat het nog stukke beter kan, krentenbol.
Vind ik leuk
NvC +6553
donderdag 10 januari 2019 om 18:32
‘Stukken beter’ is alleen nodig als het slecht was. 👍
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 18:33
Nee, er is vooruitgang geboekt, maar het kan nog beter. Wilt niet meteem zeggen dat het slecht is.
[Reactie gewijzigd op donderdag 10 januari 2019 om 18:34]
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 18:45
Nou, STUKKEN beter geeft dat tocb echt wel aan.
Vind ik leuk
pietprecies +9432
donderdag 10 januari 2019 om 18:59
Beetje het zelfde als je zoontje die net zn eerste stapjes zet een tik voor zn harsens geven: dat kan beter lul!
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 19:00
Precies Piet.
Vind ik leuk
Gerro +7936
donderdag 10 januari 2019 om 23:23
Mischien moeten ze een drone gaan gebruiken om de laatste invalshoek ook te kunnen zien.
Vind ik leuk
Jackhalls +247
donderdag 10 januari 2019 om 18:32
Ik ben absoluut blij met de var want het maakt voetbal eerlijker. Althans dat is de bedoeling maar ik zie af en toe dingen dan zit ik met een biertje op de bank en zie ik het nog beter dan 4 man in een busje met 16 beelden. Kom op zeg gewoon wat je ziet en wat je denkt klaar !!!
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 18:35
Die hele VAR is gewoon kut, tis wachten op de volgende " uitvinding "......#
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 19:20
Feyenoord heeft jarenlang het voordeel gehad van scheidsrechters met kuipvrees. Daarom zijn Feyenoordsupporters allemaal tegen de VAR.
Vind ik leuk
Beukenbv +288
donderdag 10 januari 2019 om 18:35
Smoesjes. Gewoon scheidsen met karakter promoveren en niet die eenheidsworsten.
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 18:44
Had als optie drie van de poll gegeven: ja, maar niet in deze vorm.
Had gegarandeerd de meeste stemmen gehad.
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 18:45
Wat een lulkoek, waar iedereen dacht dat het nou eerlijker werd, werden we weer bedrogen, Var is mensenwerk en het blijft een feit dat mensen vaak de oren laten hangen naar het geld.
Vind ik leuk
Dirkiedirk +152
donderdag 10 januari 2019 om 19:23
Naar welk geld bedoel je dan precies?
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 18:59
Edit VP : Reactie verwijderd.
[Reactie gewijzigd op donderdag 10 januari 2019 om 19:28]
Vind ik leuk
Dirkiedirk +152
donderdag 10 januari 2019 om 19:22
De VAR is een prima aanwinst voor het moderniseren van het voetbal. Het is pas het eerste of tweede seizoen dat het word gebruikt. Dan is het uiteraard nog niet perfect. Maar bepaalde rode kaarten of goals die er anders niet waren geweest zijn dankzij de VAR er nu wel gekomen. En volledig vrij van fouten zal het nooit worden. Laten we dat nou ook eens accepteren.
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 19:38
Hoe kun je nou geen mening hebben? 🤨
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 21:11
Was op zich voorstander van de Var, maar nu maken ze de Var brlangrijker dan de scheids, dit kan nooit de bedoeling zijn geweest
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +14333
donderdag 10 januari 2019 om 21:23
Met VAR worden er ook nog steeds hier en daar fouten gemaakt, maar zonder de VAR waren dat er nog veel meer.
Dus in dat opzicht ben ik blij met de VAR.
Maar aan de andere kant heb ik ook een aantal momenten voorbij zien komen waarbij de beelden overduidelijk waren, maar de scheidsrechter alsnog een merkwaardige beslissing nam of de VAR zelf niet eens deed ingrijpen.
Daarnaast vind ik ook dat de VAR alleen moet/mag ingrijpen bij een situatie die echt niet goed te zien was voor minimaal 2 arbiters op het veld.
Als de scheids en de grensrechter beiden goed zicht hebben op de situatie dan vind ik dat zij dit in het echt beter kunnen beoordelen dan wanneer ze de beelden terug gaan kijken. De slowmotion beelden geven een heel ander beeld dan wanneer je het in het echt ziet gebeuren, het kan er veel heftiger uitzien dan dat het in werkelijkheid was.
[Reactie gewijzigd op donderdag 10 januari 2019 om 21:29]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws