'Ajax wordt dan lekker een soort Anderlecht, dat lijkt me niet de bedoeling'

'Ajax wordt dan lekker een soort Anderlecht, dat lijkt me niet de bedoeling'

Gepubliceerd: woensdag 6 februari 2019 om 07:58wo 06-02-2019 om 07:58

Ajax-coryfee Arie van Os vindt het een goede zaak dat de Amsterdamse grootmacht afgelopen jaar 'een nieuwe weg' is ingeslagen en alle financiële remmen losgegooid heeft. Van Os vertelt dat in gesprek met het Algemeen Dagblad. 

Om de komst van Daley Blind en Dusan Tadic naar de hoofdstad mogelijk te maken, verpulverde Ajax het eigen salarisplafond. Het doet Van Os, voormalig penningmeester van de club, deugd. "Je móet mee in de vaart der volkeren. Tenminste, als je als club een rol in de subtop van Europa ambieert", tekent het AD uit zijn mond op. 

"Als je dat niet wilt, ook prima. Dan wordt Ajax lekker een soort Anderlecht en tellen we niet meer mee. Maar dat lijkt me niet de bedoeling. Er is nu geen weg meer terug. We zitten in de mallemolen. Uitstappen is afhaken."

Scouten en jeugd
Zolang de scouting én de jeugdopleiding 'top' blijven, zijn de financiële risico's gering, denkt Van Os. "Het zijn de garanties dat er ook de komende jaren miljoenen euro's blijven binnenstromen. Ik noem altijd het voorbeeld van Davinson Sánchez, die na één seizoen 40 miljoen euro waard was."

"Dat vond ik toen eigenlijk al te weinig en de actualiteit met absurde bedragen geeft mij gelijk. Maar ik doel nu op het principe: goede spelers scouten en opleiden levert meer geld op dan prijzen winnen. Al is dat laatste hoog tijd natuurlijk. Dat snap ik ook nog wel."

Plaats een reactie

2-1 +1440
woensdag 6 februari 2019 om 08:02
'Maar ik doel nu op het principe: goede spelers scouten en opleiden levert meer geld op dan prijzen winnen. Al is dat laatste hoog tijd natuurlijk. Dat snap ik ook nog wel."

Jaja, langzamerhand zie je het verschuiven. Eerst geld, dan prijzen. Dat wordt het credo de komende jaren in Amsterdam....
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 08:04
Dat is wel heel langzaam dan. Over een jaar of 10 een KNVB beker, dan ligt Ajax prima op schema. Hebben nog even de tijd.
Vind ik leuk
COYG +8186
woensdag 6 februari 2019 om 08:14
Als ze Europees maar iets winnen dan. Te beginnen met de Europa League.
Vind ik leuk
Pimman +10449
woensdag 6 februari 2019 om 08:23
Regeren is vooruit zien! ;)
Vind ik leuk
Itsese +6243
woensdag 6 februari 2019 om 08:05
Doen ze nu ook al niet meer.
Vind ik leuk
ritje +648
woensdag 6 februari 2019 om 08:10
hallo bij Ajax valt het reuze mee? met aankopen! Wat te denken van Chelsea Die hebben 60 jeugtspelers die ze overal gerooft hebben onder contrakt! Waar praten we over! mvg ritje
Vind ik leuk
AZVork +2230
woensdag 6 februari 2019 om 08:25
Jullie benaderen alleen al tientallen van AZ. Waar gaat dat over?
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 08:29
Is toch overal hetzelfde?
Vind ik leuk
AZVork +2230
woensdag 6 februari 2019 om 08:34
Als je daarmee bedoelt dat Ajax ook veel jeugdspelers van andere prof clubs benaderd heb je gelijk. Laatst nog jongetje van NAC.
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 08:36
Zo geef jij er een handige draai aan. Maar AZ haalt ze ook overal weg.
Vind ik leuk
AZVork +2230
woensdag 6 februari 2019 om 08:37
Geef eens wat voorbeelden?
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 08:41
Heb jij zoveel boter op je hoofd dat je dat niet meer ziet. Man, ze komen zelfs uit andere provincies. En dat is voor AZ knap want dat is al gauw 45 minuten rijden. Voor mij geen probleem maar doe nou niet net alsof het in Alkmaar anders is.
Vind ik leuk
AZVork +2230
woensdag 6 februari 2019 om 10:05
Jij hebt boter op je hoofd ben ik bang. Die scoiting kunnen jullie opdoeken. Gewoon een call center inschakelen en alle jeugd spelers van andere clubs bellen.
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 10:28
Dit is dan weer zo jammer. Nu kom jij met een antwoord van een gemiddelde 9 jarige.

Als jij niet weet dat AZ ook spelers her en der weghaalt zijn we gauw klaar natuurlijk. Ik besef heel goed dat Ajax dat doet, dat doen ze al decennia lang. Voor mij niets nieuws.
Vind ik leuk
Gelukshand +976
woensdag 6 februari 2019 om 09:40
Marko Vejinović, Léon Bergsma, Pantelis Hatzidiakos komen van een andere profclub naar AZ voordat ze daar een officielle debuut hebben gehad.

In de eredivisie zijn er sowieso al 3 keeper onder contract die een opleiding bij Ajax hebben gehad.
Bizot (Groningen, AZ), Groothuizen(ADO), Padt(Groningen)

In de zomer zijn er 3 spelers vertrokken van (jong)Ajax naar AZ. Kijk hier maar naar: http://www.transfermarkt.nl/jong-ajax-amsterdam/alletransfers/verein/8817
Leon Bergsma, Vince Gino Dekker, Mauro Savastano.

Beetje vreemd om te beweren dat AZ de enige club in de hele wereld die het niet zou doen.
Vind ik leuk
AZVork +2230
woensdag 6 februari 2019 om 10:03
Enige wat hier niet aan klopt is dat deze bij Ajax weg moesten.
Vind ik leuk
Gelukshand +976
woensdag 6 februari 2019 om 10:20
Bergsma hoefde niet perse weg, hij was aanvoerder van Jong Ajax dat kampioen werd.

AZ heeft hem benaderd en toen heeft volgens mij Ajax gezegd: Als je bij AZ voor je kans wilt gaan, dan willen we je dat niet ontnemen en moet je die kans aangrijpen. Ook omdat de concurentie zwaar is, maar weg moeten is wel wat zwaar aangezet.
Vind ik leuk
AZVork +2230
woensdag 6 februari 2019 om 11:45
Oke. Die Bergsma is bij AZ ook te licht bevonden.
Vind ik leuk
Truth +3464
woensdag 6 februari 2019 om 08:21
Dat laatste stukje 😳😳😳😳😳!
Dus prijzen winnen is bijzaak geworden ...wij zijn geen voetbalploeg wij zijn een bedrijf dat per toeval voetbal speelt en waar spelers van de band rollen 😳😳😳😳...
En ja jullie hebben veel trekken van die brusselse ratten , jullie komen beiden uit de hoofdstad en worden al eeuwen in alles bevoordeeld ...de helft van alle prijzen die beide hebben gehaald daar hangt een geurtje aan 🤢🤢🤢🤢🤮🤮🤮
Vind ik leuk
plein19 +3137
woensdag 6 februari 2019 om 09:18
Een van de weinige keren dat ik het met hem eens ben
Vind ik leuk
Blindsy +19077
woensdag 6 februari 2019 om 09:41
Jemig. Vroeger noemde ik hem al hamster, maar dacht even dat het weer Groundhog Day was.
Vind ik leuk
Mari +12538
woensdag 6 februari 2019 om 09:56
Ja, maar je moet niet vergeten dat er clubs zijn die gaan janken als je spelers van hen benaderd zoals AZ
Andere clubs, zoals Willem 2, Groningen daarentegen zien het als een compliment en cashen
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 09:59
Heb dan ook het lef een top trainerte nemen
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 10:22
Een club zonder gevoel.
Vind ik leuk
AFP +3004
woensdag 6 februari 2019 om 11:32
# "Je móet mee in de vaart der volkeren. Tenminste, als je als club een rol in de subtop van Europa ambieert",#

Aldus Arie van Os, oud financieel-directeur van Ajax.
En zo is het Arie, gewoon het Polderzeiken verlaten en laten die andere jaloerse clubs. die niet in staat zijn Ajax te volgen maar met de vinger wijzen naar het zogenaamde "geld geld geld Ajax" en laten die clubs maar blijven hangen in de omgeving waar ze het best passen.
Arrogant ? Nee, het is de realiteit.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws