'Rutten wekt onbegrip en maakt slechte beurt bij jeugd Anderlecht en ouders'

'Rutten wekt onbegrip en maakt slechte beurt bij jeugd Anderlecht en ouders'

Gepubliceerd: woensdag 6 februari 2019 om 08:24wo 06-02-2019 om 08:24

Laatste update: woensdag 6 februari 2019 om 08:29wo 06-02-2019 om 08:29

Fred Rutten heeft in België geen goede beurt gemaakt bij jeugdspelers van Anderlecht en hun ouders. De Nederlander koos er de vorige wedstrijden bij de O21 voor om bijna een heel A-elftal op te stellen, wat voor onvrede heeft gezorgd.

Dat meldt La Derniere Heure. De beloften van Anderlecht wonnen afgelopen maandag met 3-1 van de leeftijdsgenoten van Club Brugge, al waren het vooral spelers uit het eerste elftal die werden opgesteld door Rutten. De spelers die normaal gesproken met O21 spelen waren not amused. 'Ze keken zo uit naar hun topper, maar kregen in plaats daarvan een gewone training om 16u. Ze waren gedegouteerd (verontwaardigd, red.) en gedemotiveerd', schrijft La Derniere Heure.

De krant sluit niet uit dat spelers ervoor kiezen om te vertrekken bij Anderlecht. 'Zoals elk jaar worden veel jongeren en hun ouders gecontacteerd door andere clubs in deze periode van het jaar. De meesten blijven, gecharmeerd door het project en de grandeur van de club.'

'Maar als Rutten de jongeren blijft behandelen zoals hij nu doet, zouden er weleens meerdere spelers elders kunnen tekenen. Dan zal het niet volstaan hen erop te wijzen dat Verschaeren, Doku en Bornauw wel de stap naar de A-kern hebben kunnen zetten.'

Plaats een reactie

Truth +3429
woensdag 6 februari 2019 om 08:29
Neem die grandeur maar met een pak zout ...hautain en arrogant ja en dan vergeet ik nog corrupt !
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 08:31
let maar op ,zij het gisteren al ,eind van het seizoen is hij al weer weg
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 08:32
Als die ouders er al mee gaan bemoeien is het al ver gekomen
Het is een grote rotzooi daar bij Anderlecht Fred moet de bezem natuurlijk doorheen halen en dan krijg je de hele meute over je heen.
Geef Fred zijn tijd.
Vind ik leuk
Roffel1998 +2719
woensdag 6 februari 2019 om 08:42
Rutten heeft daar toch niks over het O21 team te vertellen? Dacht dat hij trainer van t eerste was.
Vind ik leuk
Babelagtig +2408
woensdag 6 februari 2019 om 08:48
Hoofdtrainer van anderlecht..
Vind ik leuk
Roffel1998 +2719
woensdag 6 februari 2019 om 08:55
Ten Hag heeft toch ook weinig te vertellen over wat er bij de jeugdteams gaat gebeuren?
Vind ik leuk
Babelagtig +2408
woensdag 6 februari 2019 om 09:13
Als ten hag zegt ik neem de linksback van de 0 17 mee vandaag heeft de trainer van de 017 geen poot om op te staan...
Vind ik leuk
Roffel1998 +2719
woensdag 6 februari 2019 om 10:10
Maar hij laat de spelers van t eerste spelen bij O21, dat is iets anders dan een speler van een lager team meenemen met het eerste.
Vind ik leuk
2cents +61654
woensdag 6 februari 2019 om 09:28
Ten Hag bepaalt ook wie er van de selectie meedoen met Jong en hoe land de betreffende spelers dan mogen spelen met het oog op het eerste elftal.
Vind ik leuk
Roffel1998 +2719
woensdag 6 februari 2019 om 10:12
Dat wist ik niet, vind ik nergens op slaan ook. De jeugdteams hebben eigen coaches die dus ook zelf zouden moeten bepalen wie dr spelen. Anders kan de hoofdcoach ook gewoon alles gaan coachen, bij wijze van dan want hij heeft niet alle tijd om dat te doen.
Vind ik leuk
2cents +61654
woensdag 6 februari 2019 om 10:23
Het gaat uiteindelijk om speeltijd en fitheid. Zo gaat dat door de hele jeugd heen trouwens. Ik Jan het he best uitleggen hoor, maar hoop dat je daar dan ook voor open staat.

Ten Hag heeft een kern van selectiespelers met daarbij een groep jeugdspelers die aanhaken bij de selectie.

Die jongens zitten bij Ajax 1 op de bank en krijgen daar liefst gedoseerd minuten maar vaak ook gedwongen vanwege blessures of tactiek. Dat kan niet als ze 1 of 1 1/2 dag ervoor al 90 minuten in de benen hebben.

Dan heb je als club dus de keuze. Óf je laat ze max 60 minuten met Jong meedoen om vervolgens nog in te kunnen vallen bij Ajax 1. Óf je laat ze helemaal niet spelen bij Jong zodat ze sowieso fit zijn.

In het kader van iedereen toch speeltijd geven kiest men meestal voor optie 1. Soms, naar mate er meer blessures bij 1 zijn, kiest men optie 2 omdat de kans op invallen veel groter is.

Reiziger krijgt de groep tot zijn beschikking, kent de beperkingen qua speelminuten, en Jan daar vervolgens mee aan de slag.

Niet optimaal voor het resultaat, die gedwongen wisselingen kosten namelijk punten, maar wel optimaal voor de opleiding.

Ook bij lagere elftallen gebeurt het. Vaak speelt de o17 vóór de o19. Om talenten een extra impuls te geven worden ze dan, ongeacht de stand, na 45 tot 60 minuten gewisseld bij o17 om vervolgens in te vallen bij o19. Dit druppelt zo door tot o16 en o15 etc.

Het gaat namelijk om opleiding.
Vind ik leuk
Roffel1998 +2719
woensdag 6 februari 2019 om 10:34
Nu is het wel redelijk duidelijk en ook redelijk logisch. Alleen de aanpak van Rutten vind ik een beetje apart
Vind ik leuk
2cents +61654
woensdag 6 februari 2019 om 10:46
De aanpak van Rutten lijkt op die van Feyenoord en anderen van wie het Jong elftal in de Jong competitie speelt. Spelers die buiten de boot bij het eerste doen speelritme op in de Jong Competitie. Dat kan dan ten koste gaan van de groep die te oud is voor o19 en niet bij de eerste selectie zit. Zoals bijvoorbeeld Jari Schuurman afgelopen half jaar.
Vind ik leuk
Smithsonian +43365
woensdag 6 februari 2019 om 08:43
Had daar nooit aan moeten beginnen, anderlecht is heel erg afgegleden de laatste jaren.
Vind ik leuk
Rene80 +2422
woensdag 6 februari 2019 om 08:57
Dan is het toch juist een uitdaging... maar als het artikel klopt dan pakt hij dit wel verkeerd aan. De jeugd is de toekomst van je club. Als die niet meer 100% geven dan is de toekomst vanzelf kapot aan het gaan.
Vind ik leuk
Degraaf +1553
woensdag 6 februari 2019 om 10:09
Net als Rutten dus :-)
Vind ik leuk
Stinoo +672
woensdag 6 februari 2019 om 08:53
Iemand die weet welke jeugdpareltjes het waard zijn om weg te kapen?
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 09:11
F. Rutten past totaal niet bij zo'n hautaine club als Anderlecht. Dit is gedoemd te mislukken.
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 22:10
Eens.
Vind ik leuk
mcmodd +27181
woensdag 6 februari 2019 om 09:27
Voor een club is het een ramp als spelers, door de inmenging van een hoofdtrainer die het immers voor het zeggen heeft bij alle jeugdteams (in België), opzij worden gezet en vervangen door eerste elftalspelers. Spelers die wegwillen naar de jeugd van andere clubs, eerste elftalspelers die daar voor een keer moeten spelen en wellicht in het eerste minder kansen krijgen, al die toestanden zullen meestal slecht vallen bij club en achterban. Allereerst staat voorop dat een club, en met haar de trainers, de spelers sportiviteit bijbrengen. De jeugd leert ook van verliezen en zal op eigen kracht in de competitie overeind moeten kunnen blijven. Hoger spelende spelers dan daarvoor gebruiken hoort niet.
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 februari 2019 om 09:28]
Vind ik leuk
2cents +61654
woensdag 6 februari 2019 om 09:29
Rutten moet toch gewoon aan speelritme van zijn eerste selectie denken?
Vind ik leuk
mcmodd +27181
woensdag 6 februari 2019 om 09:43
In het team O21? Wat dacht je van het speelritme van hen O21? Telt dat voor een club dan niet? Laat spelers die niet al te vaak spelen opgesteld worden in extra ingelaste vriendschappelijke matches, dan komt ook dat gewoon goed.
Vind ik leuk
2cents +61654
woensdag 6 februari 2019 om 09:58
Team onder 21 is gewoon wat ons Jong team is. Zo gaat het dus al decennia in Nederland.
Vind ik leuk
mcmodd +27181
woensdag 6 februari 2019 om 10:06
Ja, zo is dat met ons Jong team ook natuurlijk, toch ben ik het sowieso niet eens met de constructie voor Jongteams. Laat alle eredivisieclubs in een aparte competitie waar promoveren en degraderen uitgesloten wordt, elkaar maar bestrijden met hun Jongteams. Dan kunnen selectiespelers uit de hoofdmacht zonder competitievervalsing weer terug komen van een blessure, nieuwe spelers wennen aan de stijl van de club en jonge spelers in voldoende mate worden opgeleid.
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 februari 2019 om 10:06]
Vind ik leuk
2cents +61654
woensdag 6 februari 2019 om 10:09
Zoals het dus in België gaat, en toch heb je daar juist kritiek op.

Ik volg het even niet meer.
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 februari 2019 om 10:09]
Vind ik leuk
mcmodd +27181
woensdag 6 februari 2019 om 10:14
Ik doel dan op het aantal spelers die in O21 worden opgesteld. Er is niet voor niets zoveel reuring geweest. Daar was er sprake van spelers die tevreden moesten worden gehouden, niet van allerlei blessures terugkomend. Dat ging ten koste van basisspelers van O21.
Vind ik leuk
2cents +61654
woensdag 6 februari 2019 om 10:26
Nogmaals, dit gaat om een reserve competitie zoals die bij ons ook bestaat. Bij ons worden due teams ook al decennia gebruikt voor speeltijd bij afvallers van het eerste elftal. Dat daar spelers onder lijden is evident, maar zo oud als de weg naar Rome.

Daarbij heeft Rutten maar 1 belang en daar wordt hij ook voor aangesteld: presteren met de eerste selectie. Dan moet hij die groep dus zo fit mogelijk hebben.
Vind ik leuk
Mama +431
woensdag 6 februari 2019 om 09:30
Daar hebben wij bij feyenoord gelukkig geen last van
Vind ik leuk
mcmodd +27181
woensdag 6 februari 2019 om 10:07
En daarom wel een gemis, want het is niet gelijk verdeeld.
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 09:32
overal waar chantage doorklinkt is de situatie ongezond. Zou zo maar zijn dat de actie is om de sluimerende onvrede bespreekbaar te maken.
Vind ik leuk
Roeptoeter +16013
woensdag 6 februari 2019 om 09:34
Verstaan ze hem slecht?

Ik zou hem zo willen ruilen met Ten Hag.
Vind ik leuk
Vooruit +228
woensdag 6 februari 2019 om 09:47
Waarom heeft niemand onze Anderlechtvrienden gewaarschuwd voor Rutten. Hij bakt van het trainersvak helemaal niets.
Vind ik leuk
pim4ever +1095
woensdag 6 februari 2019 om 09:55
De jeugd van Anderlecht is uitstekend en werkt perfect, als die dooie dat komt saborteren is hij spoedig weer weg..
Vind ik leuk
Speedy +350
woensdag 6 februari 2019 om 10:15
Tja Rutten, nu sta je met 2-0 achter bij je achterban
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 februari 2019 om 10:16]
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 10:17
Het ajax van België
Vind ik leuk
Speedy +350
woensdag 6 februari 2019 om 10:17
Tja Rutten, nu sta je met 2-0 achter
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 10:18
Dat is mooi, kunnen de NL clubs gaan winkelen in Brussel
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 10:21
Sssssschlecht bezig Fred
Vind ik leuk
allround +1826
woensdag 6 februari 2019 om 10:27
Al dat gepraat over, een hoofdtrainer dit, Anderlecht dat en waar de prioriteiten liggen van een hoofdcoach. Me reet!
Een hoofdtrainer, moet zich niet als een passant opstellen. Hij is verantwoordelijk om het cultuur binnen de vereniging te respecteren en waarborgen. Door te kiezen voor eerste elftal spelers, toont hij aan; dat zijn o21 de topper niet aan kan, en dat hij niet begrijpt dat de jeugd JUIST deze toppers nodig heeft, om verder te kunnen ontwikkelen. Maar Rutte kiest voor resultaat en het resultaat zou zijn; schop onder zijn reet en veel talenten die elders hun geluk proberen.
Vind ik leuk
pinkelman +4367
woensdag 6 februari 2019 om 11:17
Rutten dan maar naar Feyenoord.
Die pakken toch alles aan wat in het verleden een aardige naam had.
Vind ik leuk
52N6E +1165
woensdag 6 februari 2019 om 11:30
Goedzo! Als je om deze rede wilt vertrekken, ga dan!
Vind ik leuk
woensdag 6 februari 2019 om 11:38
Graag meer informatie volgende keer in titel vi.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws