'Vernederd' door Van Gaal in Amsterdam: 'Hij zei: jij eindigt als crimineel'

'Vernederd' door Van Gaal in Amsterdam: 'Hij zei: jij eindigt als crimineel'

Gepubliceerd: zondag 10 februari 2019 om 12:58zo 10-02-2019 om 12:58

Harvey Esajas bewaart slechte herinneringen aan zijn samenwerking met Louis van Gaal. Als groot talent van Ajax kreeg de voormalig prof in de jaren negentig te maken met de trainer. De twee hadden absoluut geen klik. 

"Ik zei wat ik dacht en dat zinde Louis niet. Ik ben geen jaknikker, maar een nee-schudder. Volgens Van Gaal zou het niets met mij worden. Jij eindigt als crimineel, heeft hij zelfs gezegd", herinnert Esajas zich, in gesprek met Het Parool"Nou, dat motiveerde mij wel om het niet te worden."

"Als je hem er nu naar vraagt, zal hij ongetwijfeld zeggen dat het was bedoeld om mij te prikkelen, maar zo was het niet. Het was pure vernedering. Van Gaal trapte mij de grond in. Hij zag het niet in mij zitten en koos voor Edgar Davids. Ik moet zeggen: dat heeft ­natuurlijk niet slecht voor hem uitgepakt."

Esajas (44) belandde via Ajax en Anderlecht uiteindelijk bij Feyenoord. Daar zag Willem van Hanegem het wél in hem zitten. Esajas debuteerde in 1993 in de Eredivisie. Hij speelde later voor onder meer FC Groningen en SC Cambuur. In het seizoen 2004/05 werd Esajas zelfs nog even toegevoegd aan de selectie van AC Milan. 

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

KCP +400
zondag 10 februari 2019 om 13:03
Van gaal kom naar AJAX!!!
Vind ik leuk
TottenhamHOT +6383
zondag 10 februari 2019 om 13:04
Komt goed! Hij heeft toch niks te doen momenteel!
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 13:55
Precies. En dan gewoon in zijn contract laten opnemen: " Je word thuisgebracht". Met een privéjet uiteraard voor elke training......😎
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 13:05
Ja maak de cirkel rond en geef Ajax het laatste duwtje in de afgrond. Chapeau Louis!
Vind ik leuk
Pimman +9708
zondag 10 februari 2019 om 13:26
Óók dát had Louis goed gezien door te kiezen voor Edgar Davids. Hij zou de béste keuze voor Ajax zijn. Man van de club, geboren Amsterdammer en heeft alles gewonnen wat je maar kan bedenken met de grote clubs Ajax, Barça en Bayern. Natuurlijk ook als Bondscoach geweldig gepresteerd. Weet zowel met gevestigde spelers als jeugd goed samen te werken. Dwingt respect af richting spelers en is recht voor zijn raap!
Vind ik leuk
SimonSays +6887
zondag 10 februari 2019 om 13:37
Van Gaal was een uitstekende trainer met visie. Ik denk echter dat de VanGaal-magie is uitgewerkt, en dat spelers geen zin hebben in een trainer met een flinke gebruiksaanwijzing. Ajax heeft behoefte aan een trainer die rust brengt. Van Gaal brengt alleen maar meer gedoe en hogere verwachtingen.

Jaap Stam zou wat dat betreft een betere keuze zijn. Klopt, hij heeft nog niks bewezen. Maar straalt wel de rust en meedogenloosheid uit die momenteel nodig is.
Vind ik leuk
Pimman +9708
zondag 10 februari 2019 om 15:31
Het blijft sowieso een lastig vraagstuk welke coach het beste past bij Ajax past.
Vind ik leuk
SimonSays +6887
zondag 10 februari 2019 om 15:42
Teveel verschillende meningen. Het is bij Ajax moeilijk om iemand te nemen waar iedereen eenduidig achter staat.
Vind ik leuk
Pimman +9708
zondag 10 februari 2019 om 19:35
Precies!
Vind ik leuk
Cookee +12206
maandag 11 februari 2019 om 20:37
Omdat er ook weinig alternatieven zijn.
Wil jij John vh Schip?
Buiten de Boer loopt er ook geen hoofdtrainer rond met een ajaxverleden. Vergelijk dat met Cambuur, 18 ex-spelers met een A-diploma.
Vind ik leuk
TottenhamHOT +6383
zondag 10 februari 2019 om 16:04
Peter Bosz en die hadden ze al! (Maxima zou zeggen “beetje dom”)
Vind ik leuk
RenW +3439
zondag 10 februari 2019 om 23:48
Petertje ging 4 miljoen ophalen in Dortmund weet je nog wel.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 00:43
Bij voorbaat was Bosz en Ajax geen gelukkig huwelijk. Dit lag totaal niet aan Bosz. Van te voren was al overduidelijk dat Bosz geen lang leven beschoren was bij Ajax. Dat Bosz uiteindelijk voor Dortmund koos, is zeer begrijpelijk. Hij was het beu dat een gedeelte binnen Ajax hem (al vanaf de eerste dag) niet mocht en dit ook liet blijken. Bosz is heel erg tegengewerkt.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 00:43]
Vind ik leuk
RenW +3439
dinsdag 12 februari 2019 om 12:16
Petertje ging 4 miljoen ophalen in Dortmund weet je nog wel. Niets meer en niets minder, Als je gaat eisen dat er niet meer iemand van Ajax als assistent op de bank mag, (Ajax dna bewaken) dan forceer je opzettelijk een breuk, en ga je de hoofdprijs in Dortmund ophalen. Dat is niet erg, maar ga er niet om liegen.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 20:40
Ik lieg niet, wellicht is je ontgaan dat Bosz (met name door Bergkamp en door mensen die keihard meededen met hem om Peter Bosz weg te laten krijgen) niet voor niets koos voor Dortmund. Als je immens hard wordt tegengewerkt, gaat de leukigheid er ook af. Het verhaal is voor jou zo te zien niet bekend. Peter Bosz is een Cruijffiaan, kan van Ten Hag uiteraard niet gezegd worden.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 20:40]
Vind ik leuk
RenW +3439
dinsdag 12 februari 2019 om 20:48
Ik zeg niet dat jij liegt, maar dat `Bosz erom gelogen heeft. En als Bosz gaat eisen dat er niemand met een Ajax DNA op de bank mag zitten, zegt hij eigenlijk, ik ga weg, om 4 miljoen op te halen. Bij Ajax zal er namelijk altijd iemand van Ajax zelf in de technische staf zitten.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 20:52
Sorry voor mijn wat over verhitte reactie. Dat eisen van Bosz heeft hij zeer verkeerd aangepakt. De eerste de beste trein nam hij idd, de geldtrein.Heb je gelijk in dat dit bij Ajax altijd zo is. Anders zijn de poppen uiteraard aan het dansen. Toch blijft voor mij Bosz, puur naar het voetbal kijkend, de trainer die het meest des Cruijf wilde voetballen.
Vind ik leuk
RenW +3439
dinsdag 12 februari 2019 om 22:05
Dat bestrijd ik ook niet, maar er was wel wat aan de hand.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 22:09
Jeps. 100% eens
Vind ik leuk
Lampenpit +1339
zondag 10 februari 2019 om 21:12
Nee hoor, dat was en is Peter Bosz. Helaas zijn ze zo stom geweest dit te laat in te zien.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 13:05
Vandaag nog. AUB
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 13:15
Hoezo jullie hebben ten hag toch
Vind ik leuk
AZVork +1207
zondag 10 februari 2019 om 13:22
Inderdaad. Keizer moest weg en de verlosser werd gehaald. En nu willen ze ten Hag ook nog weg hebben. Hij kan er niets aan doen. De spelertjes zijn zwaar overschat.
Vind ik leuk
Groen +2411
zondag 10 februari 2019 om 13:32
Er is inderdaad niks mis met Ten Hag.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 14:10
Nee maar wel met prutsers als houte Klaas Donny en houte Klaas zelf, die Mazraoui is ook helemaal niks. En ten Hag die stelt ze toch echt op.
Vind ik leuk
RenW +3439
zondag 10 februari 2019 om 23:49
Hij stelde ze voor de winterstop ook op.
Heeft hij nu gezegd doe maar net of je niet kan voetballen?
Vind ik leuk
Jan Nijhof +419
maandag 11 februari 2019 om 07:58
Het is houten, en je inhoud is ook al fout. Donny vd Beekven Mazraji zijn uitstekende voetballers. Ook Cruijff als trainer speelde al eens matige wedstrijden voor een sterk Europees optreden. Vertrouw op Ten Hag.
Vind ik leuk
Cookee +12206
maandag 11 februari 2019 om 20:38
Als ze winnen roepen ze dat de spelers goed genoeg voor Barca zijn en als ze verliezen gaat de zaag in Hag zijn poten.
Vind ik leuk
Plattekar bv +32268
zondag 10 februari 2019 om 13:26
Mannetjes als Tadic kunnen NOOIT samen met van Gaal...zij willen zelf het laatste woord !
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 13:31
Haha Tadic loopt 3 keer zo hard voor van Gaal net als de grote meneren van het Nederlands elftal deden.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 14:00
Tadic loopt helemaal niks .
Miskoop van het jaar voor Ajax , dat is namelijk altijd de eerste die zijn koppie laat hangen als het ff niet draait .
En je zou toch verwachten dat een speler voor wie het salarisplaffond is afgeschaft , de ploeg dan een keer op sleeptouw neemt .
Tadic niet , die gaat voor zijn riante salaris liggen janken bij de scheids
Vind ik leuk
Plattekar bv +32268
zondag 10 februari 2019 om 14:18
exact
Vind ik leuk
Cookee +12206
maandag 11 februari 2019 om 20:40
Hij krijgt ook geen bal, heb jij een spits van Ajax gezien die en doelrijpe kans kreeg? Pak Frenkie aan en Ajax weet het niet meer.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 00:46
Ja, zeker. Huntelaar kreeg een niet te missen kans. Op 1 of 2 meter voor de doelman, maar faalde gigantisch. Dat het, bij het komen/ontstaan van de kans, erg druk was in het strafschop gebied doet niets af aan het gegeven dat Huntelaar faalde.
Vind ik leuk
Cookee +12206
dinsdag 12 februari 2019 om 21:10
Oké, maar dan nog, je hebt gelijk, 1 kans bewijst wel mijn ongelijk. Maar als een spits 1 op 4 loopt dan heb je dus 4 kansen nodig om een goal te maken.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 22:04
Toevallig herinnerde ik me nog die ene kans. (Afgezien daarvan kreeg hij er geen enkele meer) Jij hebt net zo goed gelijk als mij. Huntelaar mist de meest goeie kansen. Niet normaal. Idd 1 op 4 en dat voor een zogenaamde afmaker. Nee, Huntelaar zijn tijd is voorbij.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 22:05]
Vind ik leuk
Cookee +12206
woensdag 13 februari 2019 om 18:23
Het werkt ook niet als men Dolberg eigenlijk hoger inschat dan Huntelaar... want als Dolberg niet presteert dan moet Huntelaar alles even rechtbreien zonder spelritme. Lijkt mij beter als Ajax een nieuwe onbetwistbare spits haalt, dan kan Dolberg in jAjax vorm zoeken, want hij is geen schim meer van die paar maanden vorm van toen.

Het aantal voorzetten op Huntelaar valt mij zo tegen, lijkt wel of Ta-Zi liever Donny zoeken dan Huntelaar, immers je moet ook voor aanvoer zorgen, als Huntelaar 12 kansen krijgt, dan gaat zijn gemiddelde echt wel omhoog. In de tijd van Kieft of Bosman kregen die gewoon elke wedstrijd 10 kansen en dan druk je makkelijker af dan die ene kans.
Vind ik leuk
woensdag 13 februari 2019 om 19:39
Eens. 2 middenvelders staan op de flanken, 2 die geen enkele interesse hebben om de ‘9’ erbij te betrekken. Echt waardeloos en totaal niet des-Ajax.
Dolberg idd, komt nog niet in de buurt van de oude Dolberg. De Dolberg die de bal aan een touwtje had. De Dolberg die alleen al door zijn aanname verdedigers in totale onzekerheid bracht. Het aantal voorzetten op Huntelaar (uiteraard ook Dolberg) valt idd vies tegen. Maar ja Ajax vraagt er ook wel om als je totaal niet met buitenspelers speelt. (Ja ok, af en toe Neres. Neres is vaak ook achter de spits)
Idd, Ajax is voetbal met flankspelers. De spits moet idd 10 kansen krijgen per wedstrijd. Met dit on-Ajax voetbal kan de ‘9’ helemaal niets. De aanvoer is compleet ruk. Onder Ten Hag gaat dit niet veranderen.Echt tragisch. Ik vermoed trouwens dat Ten Hag er niet heel lang meer zit.
Vind ik leuk
Cookee +12206
woensdag 13 februari 2019 om 21:24
Ja maar Tadic kan wel een bal voorgeven, dat deed ie in het begin ook wel en Ziyech net zo.
Dolberg is weinig actief, maar Huntelaar werkt hard.
Zet je Neres op rechts dan komt Ziyech op midveld en loopt ie misschien Mazra voor de voeten, ik snap de keuze van ten Hag wel, maar wij beide vinden de aanvoer dus waardeloos en dat heeft gevolgen voor Huntelaar en Dolberg en Donny.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 14:33
Paniek paniek haha heerlijk
Vind ik leuk
Hoofdscout00 +3006
zondag 10 februari 2019 om 13:04
Gouden Pik
[Reactie gewijzigd op zondag 10 februari 2019 om 13:04]
Vind ik leuk
Gyrosregime +2705
zondag 10 februari 2019 om 13:04
Van Gaal heeft hem van het criminele pad af gekregen, hij zou Louis wat meer dankbaar moeten zijn.
Vind ik leuk
Gewoondt7 +28
zondag 10 februari 2019 om 13:25
Als nog zeg je dat niet, als trainer zijnde.
Vind ik leuk
Gyrosregime +2705
zondag 10 februari 2019 om 14:00
Van Gaal staat boven de wet ;p
Vind ik leuk
Gewoondt7 +28
zondag 10 februari 2019 om 14:04
Dat gelooft hij zelf ja 😅
Vind ik leuk
Dezeun +6083
zondag 10 februari 2019 om 13:27
Dacht dat het over Abdellaoui ging
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 13:07
Dat die bij de selectie kwam van AC Milan was een vriendendienst van Clarence Seedorf natuurlijk.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 13:08
Geboren in de Bijlmer dus Louis kon er nooit ver naast zitten en had goed mogelijk wederom gelijk.
Vind ik leuk
RR12 +660
zondag 10 februari 2019 om 13:08
Nou Harvey, beetje gelijk had ie wel toch? Iets met tournooi en Den Helder.
Vind ik leuk
The Iceman +15035
zondag 10 februari 2019 om 13:37
Idd, niet gek dat Van Gaal z’n twijfels had:

https://www.nrc.nl/nieuws/1993/08/24/in-de-helderse-affaire-is-er-nog-een-verdachte-te-7193417-a988824
Vind ik leuk
Busk +1668
zondag 10 februari 2019 om 14:47
Precies , knokpartij tijdens een wedstrijd van Feyenoord tegen de Helderse selectie.
Resultaat: gebroken kaak,bij het slachtoffer.
Videobeelden waren alleen van een plaatselijke omroep.
Die waren ineens verdwenen.

Boze tongen beweerden dat van Gobbel de dader was.
Vind ik leuk
Tim +4934
zondag 10 februari 2019 om 13:10
*Van Gaal zei wat hij dacht en dat zinde Harvey niet.
Vind ik leuk
Babelagtig +1993
zondag 10 februari 2019 om 13:22
Ook echt een domme keus geweest van louis om voor davids te kiezen😂😂😂
Vind ik leuk
Justin Kees +1321
zondag 10 februari 2019 om 13:10
Louis had gelijk... Esajas was niet meer dan een Eerste divisie voetballer. Ajax onwaardig dus..
Vind ik leuk
Sabau +1710
zondag 10 februari 2019 om 13:50
Scoorde daarintegen wel weer tegen ajax in het Olympisch.
Vind ik leuk
Justin Kees +1321
zondag 10 februari 2019 om 17:22
Wauw! Daar kon hij vast zijn hele loopbaan op teren. Wat een overweldigend succes! 🎉
Vind ik leuk
Sabau +1710
zondag 10 februari 2019 om 18:16
Tegen van Gaal, toch lekker. En hij heeft geen EK verneukt.
Vind ik leuk
Justin Kees +1321
zondag 10 februari 2019 om 18:17
Hij is hooguit als toeschouwer bij een EK geweest. Dichterbij kon hij niet komen...
Vind ik leuk
Romarioo +636
zondag 10 februari 2019 om 13:12
Louis van gaal racist ik wist het wel 😜
Vind ik leuk
pos +9432
zondag 10 februari 2019 om 13:21
Hij had dus blijkbaar motivatie nodig om geen crimineel te worden. Dat had Van Gaal het toch wel goed gezien blijkbaar.
Vind ik leuk
FR_010 +12
zondag 10 februari 2019 om 13:26
Ik ga stuk om die domme reacties hier!!🤣😁😑
Vind ik leuk
BenikBen +109
zondag 10 februari 2019 om 13:28
Nou nou wel een geweldige carrière gehad . Not. Dus hae maar geluisterd. Dhr van Gaal is gewoon de beste.
Vind ik leuk
Blac-ca +512
zondag 10 februari 2019 om 13:40
Van Gaal met zn dictator manieren zal zekerrrrr waar zijn.
Van Bommel kon ook niet met die Gaal opschieten, zodra n jaknikker bent of was zit het met Gaaltje goed...
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 13:48
Van Gaal heeft ook daar weer gelijk gehad, zijn woordkeuze kun je over twisten.
Esajas of Davids 😎
Vind ik leuk
rinirat +3293
zondag 10 februari 2019 om 13:50
Toch goed gezien door v Gaal.
Vind ik leuk
Mama +416
zondag 10 februari 2019 om 13:53
En Willem de kenner zag er natuurlijk wel wat in
Vind ik leuk
FCWijsneus +1206
zondag 10 februari 2019 om 14:24
In het seizoen 2004/05 werd Esajas zelfs nog even toegevoegd aan de selectie van AC Milan.

Zijn absolute hoogtepunt.
Vind ik leuk
Bossie020 +5961
zondag 10 februari 2019 om 15:49
als vriendje van Clarence Seedorf. Hij heeft zelfs nog een paar minuten mogen spelen in de Copa Italia voor Milan.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 15:21
Bij Feyenoord beland.... dus toch een crimineel geworden
Vind ik leuk
Markus80 +2920
zondag 10 februari 2019 om 15:46
Ach ja dat is hij zelf toch ook gewoon, ons Louitje. Ga lekker achter de geraniums zitten.
Vind ik leuk
Bossie020 +5961
zondag 10 februari 2019 om 15:46
Harvey Esajas was toch die jongen die door Feyenoord als dader is aangewezen dat hij op het Maritiem Toernooi in Den Helder de kaak van Ronald Schouten brak tijdens een opstootje in de slotfase van een wedstrijd.
Alhoewel de recherche dacht dat het Ulrich van Gobbel was. Helemaal zuiver is Harvey dus niet.
Vind ik leuk
pinkelman +4325
zondag 10 februari 2019 om 18:56
Louis heeft zo van die one-liners.
En tja, wellicht had hij net opsporing gezien, begrijpelijk allemaal.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws