Verbeek: 'Dat komt doordat de voormalige subtop slecht beleid heeft gevoerd'

Verbeek: 'Dat komt doordat de voormalige subtop slecht beleid heeft gevoerd'

Gepubliceerd: maandag 18 februari 2019 om 17:33ma 18-02-2019 om 17:33

Volgens Gertjan Verbeek is de Eredivisie 'volledig genivelleerd'. De clubloze trainer, momenteel werkzaam als analist bij FOX Sports, zegt dat maandag in gesprek met het Algemeen Dagblad. 

"Bijna alle clubs kunnen van elkaar winnen of verliezen. We hebben een heel grote middenmoot", aldus de voormalig coach van onder meer Heracles Almelo, sc Heerenveen, Feyenoord, AZ en FC Twente. 

De nivellering heeft in de ogen van Verbeek verschillende oorzaken. "De budgetten liggen tegenwoordig dichter bij elkaar dan voorheen. Voormalige subtoppers als Heerenveen en FC Groningen hebben de laatste jaren financieel ingeleverd, terwijl de begroting bij een club als Heracles is gestegen."

De gevolgen zijn ook op de Nederlandse transfermarkt merkbaar. "Vroeger konden wij met Heerenveen gemakkelijk spelers kopen van clubs uit het rechterrijtje, maar dat is door de genivelleerde inkomsten bijna onmogelijk geworden. Eigenlijk hebben we zo'n brede middenmoot doordat de voormalige subtop slecht beleid heeft gevoerd."

Lees meer over:Eredivisie

Poll

Eens met Verbeek?

(877 stemmen)

Plaats een reactie

Roeptoeter +15480
maandag 18 februari 2019 om 17:42
Overmars is ongeschikt. Dat roep ik al jaren. Zoveel geld en geen prijzen dan doe je iets niet goed.
Vind ik leuk
maandag 18 februari 2019 om 18:20
Prijzenkast met geld is ook een leuk gezicht.
Vind ik leuk
Blindsy +18697
maandag 18 februari 2019 om 22:58
Da's de brandkast.
Vind ik leuk
Farmer +14264
dinsdag 19 februari 2019 om 00:07
"Dat zie je meteen! Dat is dr eentje van Tempo-Team!" :P
Vind ik leuk
MojoRisin +15025
maandag 18 februari 2019 om 17:44
Ik vind het wel leuk hoor.. Probleem is wel dat je Europees bijna niet meer mee doet.. Want bijna elke club in NL bakt er dan niks van..
Vind ik leuk
maandag 18 februari 2019 om 17:49
Ik ben het nooit eens met Verbeek,dus nu ook niet !
Vind ik leuk
maandag 18 februari 2019 om 18:02
Idd twente was een mooie subtopper geweest ...
Vind ik leuk
Fr071Fr1908 +2234
maandag 18 februari 2019 om 21:55
Ik ben het wel eens met het feit dat jij het nooit met hem eens bent.
Vind ik leuk
maandag 18 februari 2019 om 22:10
🤣🤣🤣
Vind ik leuk
NikosMachlas +1443
maandag 18 februari 2019 om 17:49
Klopt wel, niemand heeft gedurfd om door te groeien, met name AZ meerdere keeren goede kansen gehad qua dat er veel geld binnen kwam, maar altijd veilig spelers ophalen in de eredivisie en Scandinavische landen voor max 3-4 miljoen. Een andere subtopper die het heeft laten liggen kan ik niet noemen. Al hadden Groningen en Heerenveen wel kansen genoeg om permanent in de subtop te zitten maar daar is gewoon matig beleid gevoerd.
Vind ik leuk
AZVork +2011
maandag 18 februari 2019 om 17:57
Geld van AZ gaat voir een groot deel naar het jeugd complex. Daar waar de parels vandaan komen.
Vind ik leuk
NikosMachlas +1443
maandag 18 februari 2019 om 18:03
Klopt ook wel weer, maar ze hadden echt wel ruimte om bijvoorbeeld een spits te halen van een miljoen of acht ipv die Johnson. Zo hadden ze ook makkelijk een buitenspeler kunnen halen van die omvang. Nu mis je Europees voetbal terwijl je daar met hetzelfde team een half jaar later prima m e had gekunnen. Alleen koste teveel tijd om al die talenten in te passen. Met wat gerjveerde spelers was je zeker kansrijke geweest.
Vind ik leuk
AZVork +2011
maandag 18 februari 2019 om 18:16
Ze hebben pech gehad met de blessures van Boadu en Stengs. Dus ik denk alleen dat Johnson een misser was. Dus ben het met je eens een andere spits. AZ moet zich schamen dat ze eruit vlogen in europa tegen die club. Te makkelijk over gedacht de uitwedstrijd.
Vind ik leuk
Jayjayajax +1326
maandag 18 februari 2019 om 18:12
Welke parels🙊🙊🙊
Vind ik leuk
AZVork +2011
maandag 18 februari 2019 om 18:16
Zoals ik aan je reactie kan zien kijk jij geen voetbal.
Vind ik leuk
Lebeast*AZ* +1657
maandag 18 februari 2019 om 18:22
Gaygayajax
Vind ik leuk
#Keizerout +45241
maandag 18 februari 2019 om 18:42
AZ is een van de weinige clubs die verstandig beleid voeren.
Ze kregen een paar keer een onverwacht hoog bedrag en dat kun je direct in je selectie pompen, maar in je organisatie is in mijn ogen verstandiger. Die worden stap voor stap beter.
Laat de rest daar maar een voorbeeld aan nemen.
Vind ik leuk
Erik7494 +1422
dinsdag 19 februari 2019 om 05:46
Dat is juist de reden dat AZ wel stabiel aan kan blijven haken bij de top drie! Stabiel en slim langetermijnbeleid. Dat is nu juist Verbeeks punt.

AZ is eigenlijk de enige echte stabiele subtopper die daarmee overgebleven is tussen de top 3 (en zich er af en toe tussen kan nestelen in een goed jaar) en de rest.

De anderen zoals Heerenveen en Twente hebben er organisatorisch en financieel een zootje van gemaakt zodat ze zijn afgezakt waardoor het onderscheid tussen subtop en 2e rijtje is verdwenen. Er is een top 3, er is maar een stabiele subtopper (AZ), en de rest zit heel dicht bij elkaar.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 05:49]
Vind ik leuk
Dommetje +3123
maandag 18 februari 2019 om 17:50
Niet helemaal ongelijk .
Vind ik leuk
Johnnies +1855
maandag 18 februari 2019 om 17:50
Aldus Verbeek, die er overal een zooitje van maakt.
Vind ik leuk
Sargon +1671
maandag 18 februari 2019 om 18:16
Bij Heerenveen en Heracles heeft hij het goed gedaan en bij AZ was het resultaat ook goed.
Vind ik leuk
Johnnies +1855
maandag 18 februari 2019 om 19:59
En de rest, was bagger.
Vind ik leuk
Savior +2481
maandag 18 februari 2019 om 18:00
Dit maakt het alleen maar spannender, al denk ik dat AZ steeds dichter bij psv en Ajax komt
Vind ik leuk
Kim Jung-On +5563
maandag 18 februari 2019 om 18:27
Maar hoe komt het dat budgetten genivelleerd zijn, Gert Jan? Wat is daar de oorzaak van? En wat doen de clubs in het rechterrijtje dan goed? En in het linkerrijtje minder goed?
Vind ik leuk
#Keizerout +45241
maandag 18 februari 2019 om 18:39
En als de middenmoters het goed doen en de subtoppers het slecht doen, maakt het dan uit of nemen ze gewoon elkaars plek over?
Vind ik leuk
maandag 18 februari 2019 om 19:40
Hij doelt er denk ik op dat Ajax en PSV steeds verder weg lopen van de rest. Hoewel er bij AZ, Utrecht en in mindere mate Vitesse wel goed beleid wordt gevoerd, kunnen ze nog niet aanhaken bij Feyenoord. Gezien de begroting logisch maar Feyenoord kan niet investeren en AZ wel. Verder doen VVV en Heracles het goed ondanks het verlies van dragende spelers. Groningen heeft goede zaken gedaan in de Winterstop en haakt weer aan. Heerenveen heeft het qua beleid echt verkloot. Las laatst dat ze nu 6 mio per jaar te kort komen. Dat is dus verkopen om verlies te beperken en dus een negatieve spiraal.
Om Europees weer mee te doen in de EL zullen deze ploegen allemaal minder naïef moeten zijn in de spelopvatting.
Vind ik leuk
#Keizerout +45241
maandag 18 februari 2019 om 19:44
Ja, maar tot dit seizoen groeide volgens iedereen de subtop ook steeds dichter naar de top toe. En nu zijn Ajax en PSV ineens te goed.
Een aantal subtoppers heeft het inderdaad niet geweldig gedaan, maar om daar nou de hele nivellering aan op te hangen gaat me wat ver. Hoe kunnen de promovendi dan beter zijn dan de middenmoters? Dat mis ik een beetje in Verbeeks analyse.
Vind ik leuk
maandag 18 februari 2019 om 19:59
Fortuna doet het inderdaad erg goed. De rest is erg wisselvallig.
Vind ik leuk
#Keizerout +45241
maandag 18 februari 2019 om 20:07
Wisselvallig ja, maar ze hebben 24 en 18 punten uit 22 wedstrijden. Dus ze zijn niet compleet kansloos.
Emmen staat 3 punten achter op de 9e plaats.
NAC deed vorig jaar ook goed mee, VVV is sinds de promotie ook niet in de problemen gekomen.
Wat ik wil zeggen is dat het gat tussen eredivisie en KKD weleens groter is geweest.
Vind ik leuk
#Keizerout +45241
maandag 18 februari 2019 om 18:38
Ja hoor, het ligt allemaal aan de subtop. Kan deze man zich misschien gewoon richten op het kapotmaken van Heerenveen? Niet dat ik ze dat gun, maar dan zijn wij van hem af.
Vind ik leuk
Dordmund +1984
maandag 18 februari 2019 om 19:01
Deze man is niet goed bij zijn verstand.
Vind ik leuk
ludoboy +636
maandag 18 februari 2019 om 19:07
Ajaxin zijn nickname dat zegt genoeg. Eeuwige jaloezie naar grote broer.
Vind ik leuk
Dordmund +1984
maandag 18 februari 2019 om 19:27
Wie ik....
Vind ik leuk
wattenstaafje +24044
maandag 18 februari 2019 om 19:09
Nivileren is een feest......
Vind ik leuk
ludoboy +636
maandag 18 februari 2019 om 19:12
Aldus onze fitness trainer.
Vind ik leuk
Mr. O +1584
maandag 18 februari 2019 om 23:05
Aldus, aldus, aldus.
Vind ik leuk
maandag 18 februari 2019 om 19:29
Goede avond beste VP leden,
Na een aantal mails en vragen van trouwe vp gebruikers komen wij voor één keer met tekst en uitleg.
Het voormalig VP lid is hier niet meer welkom om de volgende redenen.
''jordaan'' / ''bluf'' is meermaals het boekje te buiten gegaan met intimiderende en seksueel getinte opmerkingen richting andere VP gebruikers.
Wij zullen vanaf vandaag strenger gaan controleren en bij het zien van onnodige provocatie volgd direct een van.
Vind ik leuk
Mr. O +1584
maandag 18 februari 2019 om 23:11
Jaja, ik moet het nog zien.
Jullie doen geen flikker hier.
Een paar bewakers, maar een complete chaos. Lijkt wel een Zuid-Amerikaanse Gevangenis hier...
Vind ik leuk
pinkelman +4355
maandag 18 februari 2019 om 20:00
Hebben we straks weer een ouderwetse top3: ajax,psv, az
Het zou zomaar kunnen gertjan
[Reactie gewijzigd op maandag 18 februari 2019 om 20:01]
Vind ik leuk
maandag 18 februari 2019 om 20:55
Volgens mij is dit een kul verhaal.
Er zit een wezenlijk verschil tussen dat de subtop een slecht beleid voert en ze daardoor afglijden of dat je zegt dat de kleine clubs als eerste hun beleid hebben aangepast en gegroeid zijn en dat het nu de beurt is aan de subtop om ook te gaan groeien net zoals Ajax en PSV als topclubs ook gegroeid zijn.
Vind ik leuk
repeP +2189
maandag 18 februari 2019 om 21:10
Misschien is het wel eerder zo dat de voormalige subtop, zoals Verbeek dat noemt, reeds eerder op het maximum haalbare in hun regio zat en de clubs die normaliter niet tot die subtop behoorden een inhaalslag hebben gemaakt?

Nederland is niet zo'n groot land. Dat er zoveel BVO's zijn is best opmerkelijk gezien de geografie.
Vind ik leuk
Farmer +14264
dinsdag 19 februari 2019 om 00:09
Wat een gezwets... alsof Verbeek het allemaal heeft uitgevonden...

Groningen is met het vertrek van Veldmate, gewoon op voetbalkennis enorm achteruit gegaan...

Ik denk dat ik de rest van het stukje morgenvroeg nog even overlees, na mn eerste kopje koffie.... Scheelt me wellicht een 2e kop, eer ik naar het toilet moet.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws