'Ajax en PSV denken heel erg aan zichzelf: dat is nu juist het probleem'

'Ajax en PSV denken heel erg aan zichzelf: dat is nu juist het probleem'

Gepubliceerd: dinsdag 19 februari 2019 om 10:55di 19-02-2019 om 10:55

Oud-profvoetballer Geert-Arend Roorda is het er niet mee eens dat het niveau van het Nederlands voetbal omhoog gaat als de competitie wordt teruggebracht naar zestien clubs. Dat schrijft hij in zijn column voor Leeuwarder Courant.

PSV's algemeen directeur Toon Gerbrands pleitte al eens voor zestien in plaats van achttien clubs in de Eredivisie. 'Gerbrands slaat de plank volledig mis door op te merken dat het beter is voor het Nederlands voetbal wanneer de competitie uit zestien teams gaat bestaan', steekt Roorda van wal in de Leeuwarder Courant.

Volgens de oud-middenvelder moet er namelijk een kanttekening worden geplaatst bij de opmerking dat er na terugschroeving naar zestien clubs meer geld te verdelen is en dus het niveau omhoog gaat. 'Dat daarbij de kloof met de eerste divisie (waar de topclubs de ‘eigen’ talenten laten rijpen) nog groter wordt, vertelt hij er niet bij', schrijft hij.

Roorda stelt dat het niveau eerder omhoog gaat als de topclubs er een fatsoenlijker aankoopbeleid op nahouden. 'Want is het niet zo dat PSV er alles aan deed om SC Heerenveen-talent Albert Gudmundsson vanuit de onder-19 te verleiden tot een overstap naar Eindhoven? Of dat Ajax Heerenveens supertalent Dennis Johnsen met veel euro’s naar de toekomst lokte?'

Volgens Roorda zijn er zo meer voorbeelden waaruit blijkt dat topcub 'heel erg aan zichzelf denken'. 'Zij kiezen voor deze ‘aankoopstrategie’ om te voorkomen dat deze talenten het eerste van hun club halen en zij zelf - de topclubs dus - een hogere transfersom moeten betalen. Tegelijkertijd worden de teams waar deze talenten worden weggekaapt kwalitatief minder en daarbij dus ook de competitie in het algemeen. En dat is nu juist het probleem.'

Lees meer over:EredivisieAjaxPSV

Plaats een reactie

dinsdag 19 februari 2019 om 10:58
Onderzoek doen naar de BeNeliga niet deze onnodige rotzooi.
Vind ik leuk
Broodje Aad +1336
dinsdag 19 februari 2019 om 11:02
Zou het niet beter zijn om de competitie uit te breiden nar 20 teams, eventueel een gecombineerde BeNeliga. Betekent meer wedstrijden en dat is denk ik voor elke club, zowel klein als groot, lekker qua inkomsten en qua ritme
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:06
Precies en daarnaast betekent dat automatisch meer CL en EL plaatsen. en een hoger niveau zodat we beter spelers naar Nederland kunnen halen.
Vind ik leuk
Yoink +411
dinsdag 19 februari 2019 om 11:26
Europese tickets worden verdeeld per competitie en niet per land. Dit is dan een nieuwe competitie. Dat betekent dat je in de eerste jaren vrolijk mag instromen met één club in de 1e voorronde Europa League.

Als de FIFA al een uitzondering maakt berekenen ze de Nederlandse en Belgische coeffiënten samen voor die competitie en krijg je de tickets van één competitie, waardoor dus nóg minder Nederlandse clubs Europa ingaan.

Of verwacht je echt dat ze in de Beneliga A 12 tickets uitdelen?
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 11:27]
Vind ik leuk
Castromann +9008
dinsdag 19 februari 2019 om 12:01
Wat ze eerst moeten doen is het kunstgras afschaffen...
KNVB moeten gewoon stelling nemen en zeggen " in het seizoen 2020/21 speelt iedereen op gras.
Heb je geen gras dan wordt je uitgesloten voor betaald voetbal.
Dan gaat het niveau zowiezo omhoog en dan kan ke daarna altijd nog bekijken of je naar 16teams wilt.
Vind ik leuk
Humberto01 +879
dinsdag 19 februari 2019 om 12:11
Dom gelul, alsof kunstgras het niveau omlaag heeft gehaald! Je lult maar wat en geeft geen enkele onderbouwing! Feiten wil ik zien. Feiten die aantonen dat kunstgras de oorzaak is van onze achteruitgang in niveau
Vind ik leuk
NikosMachlas +1443
dinsdag 19 februari 2019 om 12:57
Waarom dat kunstgras verdedigen joh? Het is algemeen bekend dat het veel meer effect heeft op je gewrichten en brandende voeten geeft in je schoenen. Veel spelers haken af om naar nl te komen vanwege kunstgras dat is niet in een grafiek uit te drukken helaas. Als spelers vervolgens voor een andere competitie kiezen lopen wij ze mis en dus gaat in principe het niveau omlaag omdat de vijver waaruit je kan vissen kleiner word.
Vind ik leuk
Humberto01 +879
dinsdag 19 februari 2019 om 13:28
Ik verdedig het niet maar ik wordt moe van dat papegaaien gedrag en meningtjes. Er zijn veel meer aspecten waarom ons niveau tanende is. Denk alleen maar eens de grote bedragen die de grote competities krijgen aan TV gelden. Denk ook maar eens dat de beste talenten op zeer jonge leeftijd hier al vertrekken. Denk ook eens aan ons belastingklimaat die enorm hoog is tov het buitenland. Denk ook eens dat we als Nederland een klein land zijn en in de voetbal economie een dwerg zijn. Kortom tig redenen om onze teruggang te verklaren.
Vind ik leuk
woensdag 20 februari 2019 om 13:16
Wat dacht je van welvaart, jonge jongetjes die liever op de playstation fifa spelen in plaats van een veldje opgaan... In mijn ogen zit daar het grootste probleem van kwaliteitsverlies. Vrije tijd wordt opgevuld met gamen ipv zelf spelen
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 15:31
Helemaal mee eens. Eruit flikkeren die zooi!
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 13:01
een Feit is dat buitenlandse spelers niet naar de eredivisie komen vanwege het kunstgras. Dat zijn vaak spelers die voor een club het verschil kunnen maken bij het aanhaken van de top of subtop. Dan kiezen ze liever voor een laagvlieger uit Engeland, Duitsland of Spanje waar alles op 1ste,2de en 3de niveau op gras speeld.
Vind ik leuk
Humberto01 +879
dinsdag 19 februari 2019 om 13:32
Een feit volgens de 'wijsheid' van Martin van Geel omdat hij de slag om spelers heeft verloren!
Het is meer een feit dat die laagvlieger in deze landen meer kunnen betalen tov de meeste eredivisieclubs. Het is gelul om te stellen dat ze door kunstgras niet komen. Betaal deze spelers gewoon meer dan wat ze elders kunnen verdienen en ze komen, kruipend als het moet! Hou toch op met die onzin en dat papagaaien van Van Geel!
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 13:48]
Vind ik leuk
Markieee +1110
dinsdag 19 februari 2019 om 13:53
Ja, kunstgras haalt het niveau omlaag ja. Zijn genoeg spelers die niet naar de eredivisie komen puur vanwege het kunstgras. Ga mij nou niet vertellen dat dat goed is voor het niveau.
Vind ik leuk
Humberto01 +879
dinsdag 19 februari 2019 om 14:30
Het niveau gaat omlaag omdat wij het 2e rangsspelers moeten doen. Omdat de meeste eredivisieclub het geld niet kunnen betalen dan clubs uit het 1e en 2e niveau in de grote competities. Zo simpel is dat. Kunstgras wordt tepas en te onpas als argument gebruik terwijl we niet willen toegeven dat we financieel ver achterlopen tov de grote competities. We moeten onze plaats kennen op de voetbal ladder, dat is niet hoog. Dat doet pijn en daar kunnen we niet tegen. En maar zeiken over kunstgras. Laten de clubs zorgen dat ze meer geld genereren, dat de belastingdruk op de lonen van de spelers omlaag gaan. Daarmee krijg je meer ruimte om echt wat met topspelers te doen en dan komen ze wel. Met of zonder kunstgras.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 14:32]
Vind ik leuk
NikosMachlas +1443
dinsdag 19 februari 2019 om 15:51
Ok er zijn inderdaad tal van andere redenen te noemen die ook zeker invloed hebben, maar waar we weinig tot geen invloed op uit kunnen oefenen zoals wat iemand wilt betalen voor tv geld. Laten we dan op zijn minst de negatieve items wegnemen waar we wel invloed op hebben, zoals kunstgras bijvoorbeeld.
Vind ik leuk
Humberto01 +879
dinsdag 19 februari 2019 om 16:12
Laat ik voorop stellen dat ik ook liever het kunstgras zie verdwijnen. Ook bij mij clubje Heracles, liever vandaag dan morgen. Maar dat gepiep over het veld terwijl er andere veel belangrijkere oorzaken zijn die ten grondslag liggen aan de teruggang van ons voetbal. Ja enkele oorzaken ( kleine markt) waar wij als klein land niets aan kunnen doen. Leer daar mee omgaan en het beste er uit te halen. Dat wil niet zeggen dat het met 16 clubs beter gaat.

De romanticus die denkt dat de tijden van Cruijff en Van Hanegem weer terug komen (incl de Europacup successen) en we een hele sterke eredivisie krijgen zal ik snel uit de droom helpen. Talenten van het niveau van deze genoemde heren zullen we tegenwoordig helemaal niet meer in de eredivisie zien. Ja als ze helemaal op en ‘ versleten’ zijn. Daar helpt een kleinere eredivisie ook niet aan mee.
Vind ik leuk
NikosMachlas +1443
dinsdag 19 februari 2019 om 18:06
Nou zulke goede lichting en als vroeger zullen we idd niet in zijn geheel kunnen behouden omdat er veel uit jeugdopleiding weggeplukt worden voordat ze in de eredivisie debuteren. Neemt niet weg dat we wel een sterk oranje kunnen krijgen das ook een beetje kwestie van geluk en de kans is kleiner met een klein land. Echter zijn we in 1 ding extreem goed en dat is opleiden. Ik vond de knvb of de clubs of whatever dan ook weinig te verwijten. De fifa danwel uefa zou opleidingen veel beter moeten beschermen aangezien daar uiteindelijk mondiaal van geprofiteerd word. Echter hebben zij de sluizen wagenwijd opengezet voor juist meer handel en zolang ze niks doen zal het alleen maar gekker worden. Als psg bijvoorbeeld de CL wint zal het andere rijken op aarde aanmoedigen om clubs te kopen en dezelfde methode toe te passen.
Maar je ziet dat ajax en in mindere mate psv en ook az door middel van opleiden of bijschaven van jonge spelers het steeds beter lukt om zelf wat kwaliteit op het veld te hebben staan en voor goed geld te verkopen waardoor je op lange termijn en met verstandig beleid best weer kan aanhaken Europees. Het moeilijkste is de balans met kwaliteit in oudere spelers die de kar kunnen trekken en de jonkies die door middel van opleiding mee kunnen draaien in een elftal met een behoorlijk niveau. Ik sluit me zeker wel aan bij de gedachte dat we nog eens een Europacup kunnen winnen. In 95 had je ook maar een aantal dragende spelers dat werd aangevuld met wat schot in de roos aankopen zoals Kanu, finidi en litmanen en een heleboel jeugd die gewoon goed genoeg waren om mee te kunnen zoals seedorf, Kluivert en Davids. Die juiste mix gaat ooit wel weer gevonden worden maar het word geen gewoonte dat we Europese prijzen aan elkaar rijgen.
Vind ik leuk
Humberto01 +879
dinsdag 19 februari 2019 om 21:25
Je praat over 1995, dat is een hele tijd geleden. In die bijna 25 jaar is er heel wat veranderd in het voetbal. In Engeland wordt nu een godsvermogen betaald voor de PL er zijn rijke Arabieren, Aziaten en Russen die daar in de clubs gestapt zijn, het geld kan gewoon niet op en klotst ze tegen de plinten. Het trieste gevolg van dit alles is dat we de Kluivertje, Davidtjes en Seedorfjes van deze tijd al niet meer in Ajax1 zien spelen. Als ze 12 of 13 jaar zijn gaan ze al naar het buitenland. Onder het mom dat vader een mooie job daar krijgt tegen € 150.000 per jaar en hup weg zijn ze. Met name de spelers uit de gezinnen die het niet breed hebben stappen daar in. En ik kan deze mensen helemaal geen ongelijk geven. Ze hebben daar alle recht toe en niemand houdt ze tegen. Ergo we zien onze toptalenten gewoon niet in de eredivisie. Tel daarbij ook nog eens dat de ex. topspelers (neem een Snijder en Van der Vaart) ook niet eens terug komen in de eredivisie en je ziet dat we stappen achteruit gaan. Al dat gelul over kunstgras is gewoon bullshit. Geld daar gaat het om en wij kunnen gewoon niet tegen de clubs uit de grote buitenlandse competities op. Verder investeren de mensen die echt geld hebben in de PL en niet in onze eredivisie. Dat we ooit een Europacup 1 winnen zie ik niet gebeuren. Eens in de 5 jaar een Europacup 2 finale spelen is het maximaal haalbare.Ook al hebben we een eredivisie met 16 clubs.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 21:32]
Vind ik leuk
Laliga +2745
dinsdag 19 februari 2019 om 15:21
Beneliga 2 directe tickets en 2 voorronde plaatsen lijkt me wel eerlijk. Ik denk dat de competitie wel degelijk leuker wordt om naar te kijken , zeker kwa niveau
Vind ik leuk
John M. +5136
dinsdag 19 februari 2019 om 14:17
Juist niet! De Beneliga wordt dan beschouwd als één liga. De punten die Nederland en Belgie behaald hebben worden niet samengeteld. Het zou dus worden 1 club in de CL en één of twee die kwalificatiewedstrijden moeten spelen. Als het ff tegen zit heeft Nederland dan helemaal geen club meer in de CL.
Bovendien, wat kunnen we leren van de Belgen, en wie zit te wachten op St. Truiden tegen Heerenveen?
Vind ik leuk
Orphen89 +3476
dinsdag 19 februari 2019 om 11:09
In een BeNeLiga opzet is dat zeker goed voor de teams.
Maar extra potjes tegen den Bosch en Cambuur zit geen hond op te wachten natuurlijk. Dan liever naar 10 teams en 4x tegen elkaar spelen elk jaar (= 36 duels)
Er moet tegenstand zijn, anders kunnen ze net zo goed oefenpotjes gaan plannen.

Maar een BeNeLiga is wel een goed idee, dan heb je gelijk meer ploegen die wat klaarspelen op de Uefa Coëfficientielijst.
Vind ik leuk
JCJWZ +14812
dinsdag 19 februari 2019 om 12:08
Dan heb je naast Ajax nog een Belgische club die dan misschien punten pakt inderdaad. Maar zou België samengevoegd willen worden met clubs die alleen landelijk wat presteren en Europees geen punten halen en zelfs openlijk in de media aangeven dat kampioen worden prioriteit heeft? Dan trekken we België alleen maar mee in onze val, zullen de Belgen vast niet willen.
Vind ik leuk
Orphen89 +3476
dinsdag 19 februari 2019 om 12:13
Zo zwart-wit is het denk ik niet helemaal. Eigenlijk heeft alleen PSV dat nog wel eens aangekondigd in het verleden en feitelijk heeft Nederland 2 ploegen die Europees in de CL de potentie hebben om goede prestaties neer te zetten.
België heeft daar over het algemeen wat meer moeite mee, ze hebben meer EL ploegen, maar minder CL potentie om het maar even zo te zeggen. Dus dit kan daardoor erg gunstig zijn voor beide landen.

Daarbij ook niet vergeten dat een sterkere league + meer inkomsten (Betere sponsor deals mogelijk, meer kijkcijfers) ook betekent dat bepaalde spelers langer blijven en dat je betere spelers kan aantrekken. Dus worden de teams sterker dan ze nu zijn.

Daarbij is het leuk roepen dat het kampioenschap prioriteit heeft, maar het kampioenschap zal dan ook wel even wat spannender zijn dan nu en meer clubs die er aanspraak op zullen maken. Op 1 paard wedden word dan echt heel erg dom.
Vind ik leuk
Lekkerjoh +878
dinsdag 19 februari 2019 om 11:11
Misschien eerst het seizoen iets naar voren schuiven en aan t einde playoffs tussen de top 3 van Nederland en België proberen. Kijken of dat wat oplevert en dan dingen overwegen. Dan heb je ook nog een beetje ritme voordat de kwalificatie voor Europees voetbal begint. De playoffs kun je overigens ook in dezelfde periode spelen als de playoffs voor Europees voetbal en degradatie/promotie.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:51
In Nederland natuurlijk geen probleem om deze wedstrijden te spelen tijdens de playoffs voor Europees voetbal. Maar in België spelen ze al playoffs voor de landstitel waardoor ze 40 wedstrijden per jaar hebben. Zulke wedstrijden zullen daar niet zo makkelijk in te plannen zijn
Vind ik leuk
JCJWZ +14812
dinsdag 19 februari 2019 om 12:09
En de KNVB is gek op macht, die willen die niet gaan delen met de KBVB uit België...
Vind ik leuk
Lekkerjoh +878
dinsdag 19 februari 2019 om 16:46
Maar ze hebben in België toch ook minder ploegen in de competitie?
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 20:18
Ja klopt ze hebben minder ploegen 16 om precies te zijn. aan de playoffs doen (wat eigenlijk geen playoffs zijn maar een kampioensdivisie, blijven Belgen) doen 6 ploegen mee die een volledige competitie spelen zo komen ze aan totaal 40 wedstrijden tegenover 36 in Nederland
Vind ik leuk
Lekkerjoh +878
dinsdag 19 februari 2019 om 20:55
Ooh oké beetje lullig voor de rest van de competitie haha maar dat maakt het idd een lastig verhaal idd. Dan zouden zij eerst terug moeten naar een normale competitie of die playoffs verkleinen. Maar vraag me dan of zij dat überhaupt wel zien zitten.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:21
Helemaal mee eens, daarnaast 10 teams per competitie met 4 onderlinge confrontaties. Dan krijg je meer tegenstand én voorkom dat je dat er (zoals nu) nauwelijks consequenties zitten aan onderin de KKD eindigen.

League A zou dan bijv PSV, Ajax, Brugge, Anderlecht, Feyenoord, Gent, AZ, Genk, Liege en Utrecht

League B: Vitesse, Charleroi, Heracles etc

League C: PEC, Zulte Waregem etc

League D: Roda, Oostende

enz enz

Vind ik leuk
Cappie +7754
dinsdag 19 februari 2019 om 12:07
De vraag is wel een beetje bij zo'n BeNeLiga... hoe gaat het met de promotie/degradatie? Wat nou als over 10 jaar er nog 9 Nederlandse clubs en 1 Belgische club in Liga A zit?
Vind ik leuk
JCJWZ +14812
dinsdag 19 februari 2019 om 12:10
Dat kun je oplossen door het Braziliaanse model te kopiëren. Eerste helft v/h seizoen speel je een kleine landelijke competitie, via daar kun je je dan plaatsen voor de BeneLiga en leveren beide landen een vast gesteld aantal teams voor de 2e seizoenshelft/ BeneLiga.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 12:11]
Vind ik leuk
Cappie +7754
dinsdag 19 februari 2019 om 12:12
Check.
Mooie oplossing!

Maar stiekem gaat dat het gat met de grotere landen ook niet dichten. Niets meer overigens. De Nederlandse competitie kan alleen nog een rol van betekenis gaan spelen als de grote clubs (of de iets minder grote clubs) door rijke Aziaten, Russen of Arabieren worden gekocht en gewoon even Neymar of Messi kopen.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 13:31
Rijke sjeiks zijn inderdaad de enige manier om nog echt aansluiting met de Europese top te krijgen en daarom moeten we dat ook niet meer nastreven.
Vind ik leuk
JanTa48 +8050
dinsdag 19 februari 2019 om 11:22
Juist. Stilstaan is achteruit gaan en die ontwikkeling is nu gaande.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 11:30
Welke grote veranderingen vonden er plaats toen Nederland nog wel een rol van betekenis speelde?
Vind ik leuk
JanTa48 +8050
dinsdag 19 februari 2019 om 11:50
B.v. een serieus onderzoek naar een BeNe-liga en als dat niet mogelijk is, de Eredivisie maar ook de KKD terug brengen naar 14 clubs met een daaraan verbonden nacompetitie van 6 clubs. Nu zijn er nog teveel hobbyclubs die met oud papier en statiegeldflessen overeind gehouden worden. Het zijn eigenlijk veredelde amateurclubs.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 12:03
Hebben Telstar en Helmond sport je wat misdaan? Zijn zij de reden dat Nederlandse clubs Europees niets voorstellen?
Vind ik leuk
JanTa48 +8050
dinsdag 19 februari 2019 om 12:11
Hebben niets misdaan maar zouden het ook heel goed kunnen doen in de topklasse amateurs.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 12:18
En heel veel amateurs zouden het prima doen in de Eerste Divisie, daarom moet er ook weer promotie/degradatie plaatsvinden. Dat oplossen lijkt me meer een taak voor de KNVB dan rücksichtslos 10 clubs te vernietigen.
Vind ik leuk
JanTa48 +8050
dinsdag 19 februari 2019 om 12:29
De KNVB heeft een apart bestuur betaald voetbal met een heel ander beleid en daar horen geen veredelde amateurclubs bij. Alleen zet is "beleid"tussen haakjes want die is er momenteel niet, het is er 1 van pappen en nathouden.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 12:33
De enige reden dat er geen amateurs in de Eerste Divisie spelen is omdat de topamateurs dit weigeren want ze kunnen dan niet meer alles zwart doen.
Ik denk dat de KKD zeer veel baat zou hebben bij 4 echte clubs in plaats van die nepteams die er nu in zitten.
Vind ik leuk
Markieee +1110
dinsdag 19 februari 2019 om 13:51
Wil niks te maken hebben met die corrupte zooi daar.
Vind ik leuk
LinkeLoutje +6960
dinsdag 19 februari 2019 om 17:58
Eens. Er is nog niemand die uit heeft kunnen leggen waarom die andere opzet beter is. Pas als je de markt interessanter maakt gaat er meer geld komen. Plus meer topploegen in 1 competitie zorgt voor hogere kwaliteit
Vind ik leuk
Roodwitblauw +1602
dinsdag 19 februari 2019 om 10:58
Iets met een spijker en een kop.
Ajax, PSV, en Feyenoord fans zullen wel weer gaan lopen haten. Maar deze clubs denken echt alleen zichzelf. Ze moeten toch echt beter nadenken want zonder de andere 15 clubs is er geen competitie.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 11:00]
Vind ik leuk
2cents +61664
dinsdag 19 februari 2019 om 11:04
De andere 15 clubs denken ook vooral aan zichzelf, dus de pot verwijt de ketel in deze.

Niemand lijkt bereid over hun eigen graf heen te kijken naar wat nu echt het beste is voor het voetbal.

Laat de verschillende varianten serieus onderzoeken. Wat levert het op? En hoe ga he dat verdelen?
Vind ik leuk
Bertjes +1517
dinsdag 19 februari 2019 om 11:08
In principe moet het ook wel mogelijk zijn, belangrijk daarin is dat de Eerste Divisie een stuk aantrekkelijker moet worden. Het gat (financieel en de hele competitieopzet) is veel te groot tussen de Ere- en Eerste Divisie. Vandaar dat alle lage teams natuurlijk nooit akkoord gaan met een inkrimping van de competitie, die willen koste wat kost uit de Eerste Divisie blijven. Iets wat ik me goed kan voorstellen, want de Eerste Divisie is gewoon een groot gedrocht.
Vind ik leuk
2cents +61664
dinsdag 19 februari 2019 om 11:13
Daarom moet er dus een gedegen onderzoek komen. Door een onafhankelijke partij. Op basis daarvan kun je besluiten nemen. Samen.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 11:22
Er is inmiddels al genoeg geld over de balk gegooid met onderzoeken. Deze onderzoeksbureaus geven helaas doorgaans het antwoord wat de opdrachtgever wil horen omdat er geen wetenschappelijke methode is om te toetsen wat er in een hypothetische situatie met zo veel variabelen gaat gebeuren.
Vind ik leuk
2cents +61664
dinsdag 19 februari 2019 om 11:30
Zo veel variabelen? Bepaal het gewenste nieuwe concept. Reken uit wat dit extra oplevert aan tv en marketing. Wat je echt wel kunt onderzoeken. Levert het significant meer op dan kun je dat als worst gebruiken voor de “kleinere” clubs.

Dat een eventueel play off systeem meer topwedstrijden en dus weerstand oplevert lijkt me geen punt van discussie.

Geen enkele club wil buiten de boot valken dus een teruggang naar 16 zit men niet op te wachten. Dan moet je dus én de eerste divisie én de promotieregeling aantrekkelijker maken. Maar ook dat gaan weer clubs over piepen omdat de kans op degradatie daardoor ook weer groter wordt.

Zo blijf je aan de gang omdat iedereen, niet alleen de grote clubs, preekt voor eigen parochie.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 11:40
Je kan van alle verschillende manieren berekenen hoeveel er aan tvgeld wordt verdeeld bij elke mogelijke competitieopzet, maar de teruglopende bezoekersaantallen bij clubs die in de degradatieplayoffs zitten berekenen is al een stuk lastiger.
Uiteindelijk berekend zo'n bureau altijd wat de opdrachtgever wil horen en dat is hier ook gebeurt.

In België is iedereen die debiele opzet meer dan zat, waarom zouden wij die dan gaan implementeren terwijl de Belgen het weer zoals ons willen gaan doen.

Als je meer weerstand wil moet je een extra bekertoernooi oprichten tegen de topclubs van België, dat is de simpelste, effectiefste, goedkoopste en dus beste oplossing.
Vind ik leuk
2cents +61664
dinsdag 19 februari 2019 om 11:51
Dat extra bekertoernooi zitten de clubs toch niet op te wachten? Wat win je daarmee?

Niet voor niets is het kampioenschap het enige dat echt telt vanwege de grote vis: CL.

De rest is bijzaak geworden.

Strijd om degradatie betekent niet oer definitie minder toeschouwers. Bij Groningen komt het bijvoorbeeld meer door gebrek aan strijdbaarheid op het veld dan door de positie op de ranglijst. Kan de supporter zich identificeren met wat er op het veld gebeurt? Daar draait het om.

Zo blijft men in Heerenveen weg omdat het niet meer leuk was om naar te kijken. Clubs moeten in die zin vooral beleid voeren op wat bij de club past en dan pas puur naar punten sprokkelen kijken.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 11:59
Als je als supporter door een playoffsysteem je club vier keer door iedere tegenstander vernederd moet zien worden is de lol er snel van af.
Maar zoals jezelf al aangeeft, opkomst kan ook nog met het spel te maken hebben, en dat zijn die onberekenbare variabelen waar ik het over had.

Met een BeNeBeker hebben de topclubs meer weerstand, worden de kleine clubs met rust gelaten en als je er gewoon een ferme prijs aan verbind zal elke club het gewoon als prijs zien.
Vind ik leuk
2cents +61664
dinsdag 19 februari 2019 om 12:09
Als je door iedere club 4 keer vernederd zou worden denk ik niet dat he je plaatst voor de play-offs. ;)

De variabele die met het spel te maken heeft mag je in deze helemaal niet meenemen. Die speelt namelijk ook zonder competitie verandering.

En wat voor prijs is aantrekkelijk om zo’n beker serieus te nemen? Zeker als alleen de winnaar er echt wat mee opschiet?
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 12:16
In België heb je ook degradatieplayoffs, vandaar de 4 keer.

De variabelen die met het spel te maken hebben zijn alleen wel van een veel grotere invloed dan de paar grijpstuivers die er bij een playoffsysteem verdeeld worden. Daarom kan zo'n bureau dus ook niet onderzoeken wat het beste is voor het Nederlandse voetbal. Ze maken alleen een kleine financiële berekening terwijl de verkoop van Frenkie het Nederlandse voetbal nu al meer heeft opgeleverd dan een Belgisch systeem ooit zou doen.

Met de BeNeBeker krijgen de topclubs de extra weerstand waar ze altijd hun mond van vol hebben, de hoogte van het prijzengeld zal moeten afhangen van het TV geld maar dat zullen wel enkele miljoenen zijn.
Vind ik leuk
2cents +61664
dinsdag 19 februari 2019 om 12:33
Enkele miljoenen gaan ze het niet voor doen en blijft de focus op de competitie.

Daarbij hoeft een onderzoek niet uit te rekenen wat het beste is voor het Nederlandse voetbal, maar puur de financiële vooruitgang die ermee geboekt wordt. Meer weerstand is iedereen namelijk wel van overtuigd dat het beter is voor het niveau. Waar het de clubs onderin de eredivisie en in de eerste divisie om gaat zijn de koele centen. Niets meer en niets minder.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 12:38
Er is denk ik maar 1 club die het niet voor enkele miljoenen zou doen en als dat zo is moeten ze ook niet mekkeren om meer weerstand.
Het gaat de clubs bovenin ook alleen om centjes anders zouden de tv-gelden wel eerlijk verdeeld worden, ook Europees meedoen gaat enkel om de centjes, dus om dit op kleine clubs af te schuiven is wat vreemd.
Vind ik leuk
2cents +61664
dinsdag 19 februari 2019 om 13:41
De KNVB beker levert ook geld op en er is meer dan 1 club die daar niet vol voor gaat dus dat is onzin.

En “mekkeren om meer weerstand” is het natuurlijk niet. Dat is gewoon een legitiem iets. Kijk naar de positie op de ranglijst van Belgische clubs in Europa sinds de invoering van de play offs. Zal allemaal wel toeval zijn?

Iedereen heeft baat bij meer weerstand. En de grote clubs willen al spreken over andere verdeling.

Maar zolang een paar clubs alles tegen kunnen houden zoals kunstgras of competitie veranderingen blijven clubs terecht op hij strepen staan qua verdeling van tv geld. Een Ajax levert namelijk aantoonbaar veel meer op qua tv inkomsten. Water bij de wijn moet van twee kanten komen.

Vind ik leuk
Youri99 +10351
dinsdag 19 februari 2019 om 11:05
Nu denk jij aan jezelf, zelfde laken ander pak...
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:05
Waren die andere 15 clubs er zeker maar niet dan hadden we nu wel meegedaan met Ajax en Psv om de titel.......;-)
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:13
Je kan ook stellen dat de andere clubs er een gezonder verkoopbeleid op na moeten houden.
Vind ik leuk
Roodwitblauw +1602
dinsdag 19 februari 2019 om 11:25
Wij hebben 2-3 miljoen voor transfers, ga daar maar is de markt mee op.
Vind ik leuk
JCJWZ +14812
dinsdag 19 februari 2019 om 12:11
Elke club denkt eerst aan zichzelf... Wat dacht je bijvoorbeeld van al die kunstgras clubs?
Vind ik leuk
Roodwitblauw +1602
dinsdag 19 februari 2019 om 12:17
Ik ben geen voorstander van kunstgras, maar dit doen die clubs uit nood voor geld. Niet iedereen heeft het geld wat Ajax en PSV hebben.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 12:18
Slappe reactie, want dat is gewoon goedgekeurd toen der tijd. Nu wil men er vanaf en over het algemeen willen alle clubs dat ook alleen hebben zij die mogelijkheid niet.
Vind ik leuk
mazu +3896
dinsdag 19 februari 2019 om 11:00
Deze man heeft groot gelijk!!
Vind ik leuk
Martinus69 +5786
dinsdag 19 februari 2019 om 12:39
Klopt.
Eerst een onevenredige subsidiëring van de UEFA ontvangen voor een deelname in de CL en die dan uitgeven aan het preventief opkopen van talenten uit je competitie. Dat die talenten dan op de bank of een ander ondergeschikt team terecht komen is voor de topclubs van minder belang.... maar wel klagen dat het niet goed gaat

Kleinere clubs moeten doen wat ze goed lijkt en vooral niet zwichten voor druk van de grotere clubs of media
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:01
Gewoon 18 teams laten en dat ku(ns)tgras er uit
Vind ik leuk
Champ +342
dinsdag 19 februari 2019 om 11:02
Maar de topclubs hebben daarnaast ook nog de belangen van Nederland in Europa te verdedigen, en te zorgen dat er UEFA punten binnen komen. Dat is weer goed voor het hele Nederlandse voetbal. Het is nu eenmaal een gegeven dat voetbal niet meer alleen om het spelletje draaid, maar ook om de pegels, wil je in Europa iets voorstellen..... helaas.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 11:25
De topclubs moeten gewoon simpelweg beter hun best doen in Europa, daar kan de rest van de Eredivisie moeilijk bij helpen.
Vind ik leuk
Champ +342
dinsdag 19 februari 2019 om 15:04
Nee, maar daar heb je wel spelers voor nodig. Eigen opleiding kan dat niet opvullen. Als je ziet hoe het met de bij elkaar gekochte topteams gaat, is simpelweg “je best doen, niet genoeg”. Overigens, de subtop van de Nederlandse eredivisie, laat het anders wel aardig liggen in Europa, daar zien we weinig UEFA punten van.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 15:11]
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:02
Competitie me 2 clubs ? 😉😉



Grappieeee
Vind ik leuk
HanV +5445
dinsdag 19 februari 2019 om 11:24
Amerikaans systeem, maximaal 7 wedstrijden tegen elkaar, als een ploeg er 4 wint is het klaar. Veel spannender dan dat Ajax/PSV eerst van Feyenoord/AZ moeten winnen.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:28
Zou best leuk zijn , en spannend ...
Vind ik leuk
JCJWZ +14812
dinsdag 19 februari 2019 om 12:14
Gaat wel het niveau omhoog, elke week feijenoord ajax. :p Arme Aboutaleb....
Vind ik leuk
Yoink +411
dinsdag 19 februari 2019 om 11:03
Kan Roorda niet columns gaan schrijven voor VP als tegengeluid aan al die PSV-Ajax onzin? Hij snapt in ieder geval hoe het werkt.
Vind ik leuk
Martinus69 +5786
dinsdag 19 februari 2019 om 12:40
Exact. Laat hem maar schrijven wat velen al denken
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:04
Daar waar Ajax en PSV weleens spelers weghalen bij subtoppers als Heerenveen, doen deze subtoppers, zoals Heerenveen, precies hetzelfde maar dan bij een niveautje lager. Is dat dan wel een fatsoenlijk aankoopbeleid? En ja, Ome Toon heeft gelijk dat de ED beter af is met 16 clubs in plaats van 18 clubs.
Vind ik leuk
mazu +3896
dinsdag 19 februari 2019 om 11:29
Nee, ome Toon praat voor eigen parochie en gelijk heeft hij al helemaal niet.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:51
En deze Roorda, oud speler van Heerenveen, praat niet voor eigen parochie of voor zijn eigen favoriete club?
Vind ik leuk
mazu +3896
dinsdag 19 februari 2019 om 11:53
Tja, zo blijven we aan de gang.
Vind ik leuk
NvC +8476
dinsdag 19 februari 2019 om 11:07
Hij heeft gewoon een goed punt hier.
Vind ik leuk
Jesper Olsen +3896
dinsdag 19 februari 2019 om 11:13
Het halen van spelers is een drog argument. Wanneer Ajax en PSV geen spelers halen bij Heerenveen, krijgt die club zijn financiële zaken niet op orde. Want dat stadion loopt harder leeg dan de Arena bij een kansloos Ajax.
Vind ik leuk
Muscles +1729
dinsdag 19 februari 2019 om 11:13
Dit heet een stalemate met verschillend abstractieniveau. Kern is dat vooruitgang wordt tegengehouden door conservatief eigenbelang kleinere prof-en amateurclubs. Voorbeeld is de kunstgras discussie, een schande voor de eredivisie en negatief voor internationale opleiding en aansluiting. Ook topliga met België of Duitsland is zo’n issue dat speelt
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 11:14]
Vind ik leuk
Ikkuh +1960
dinsdag 19 februari 2019 om 11:14
Als de topclubs zo graag 16 clubs in de ere willen hebben dan stel ik voor dat zij vertrekken, zij hebben ons kleine clubs harder nodig dan wij hen...
Vind ik leuk
#Keizerout +45241
dinsdag 19 februari 2019 om 11:24
Verstandige jongen.
Vind ik leuk
AlbS +302
dinsdag 19 februari 2019 om 11:25
Niveau gaat alleen omhoog wanneer de andere clubs meer geld tot hun beschikking hebben om betere spelers en trainers aan te schaffen. Anders gaat het nooit wat worden.
Vind ik leuk
Donnygo +4828
dinsdag 19 februari 2019 om 11:38
Wil je meer weerstand maak een 2e beker tournooi met Belgie in een poule systeem zodat je minstens 3 wedstrijd speelt in de beker.

Top 8 van Nederland tegen top 8 Belgie, in 4 poules van 4 beste 2 gaan door.

Heb je meer wedstrijden en met een hoger niveau.

Competitie heeft geen nut namelijk, zolang je vast zit aan het tv gelden contract zullen we financieel te weinig groeien of je nu naar 20 of 16 teams gaat. Zonder geld komen er geen betere spelers en blijf je het opleidings land met die 18/19 jarige talenten.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 11:47
Volledig mee eens, het blijft vreemd dat je de bobo's nooit over de BeNeBeker hoort terwijl je dan meer weerstand hebt voor clubs die dat willen en alle kleine clubs worden niet kapotgemaakt.
Vind ik leuk
pietprecies +11692
dinsdag 19 februari 2019 om 11:42
Dus we moeten alle clubs die blijkbaar minder goed beleid voeren maar zielig vinden?

Dat is natuurlijk BS en daarbij heeft de knvb toen echt een heel slechte TV deal gesloten met Fox. Dat moet ook anders. Fox stapte op een slim moment in toen Nederland internationaal helemaal niks voorstelde, al had dat nu geweest dan was er een veel betere TV deal uitgekomen.
Vind ik leuk
dhrwobo +43546
dinsdag 19 februari 2019 om 11:48
Ajax en PSV denken heel erg aan zichzelf. Bullshit. Zij zijn de enige clubs die ook denken aan het aan blijven haken in Europa... dat soort zorgen en belangen kennen veel kleinere clubs niet, die denken enkel (en soms begrijpelijk) aan zichzelf en het overleven.
Vind ik leuk
mazu +3896
dinsdag 19 februari 2019 om 11:54
Praat geen poep kerel. Geld geld geld, da's het enige waar Ajax en PSV aan denken
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 12:09
Welke clubs hebben er baat bij dat Europese aanhaken? Juist, alleen Ajax en PSV.
Vind ik leuk
dhrwobo +43546
dinsdag 19 februari 2019 om 12:15
Is dat zo? Wat een ontzettend bekrompen gedachte. Door PSV en Ajax (en in mindere mate Feyenoord en AZ in mijn ogen) heeft de eredivisie nog enige aanzien. Enkel daardoor komen diverse spelers nog naar de eredivisie, in de hoop dat ze wellicht nog hogerop kunnen komen. Als onze topclubs niet meer Europees spelen, dan wordt het niveau (en binnenkomend geld) bij alle andere clubs ook minder.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21850
dinsdag 19 februari 2019 om 12:23
Er zullen sowieso altijd wel Nederlandse clubs Europees spelen, soms wat meer soms wat minder. Dit heeft uiteindelijk geen enkel effect op clubs zoals Zwolle.
Als de topclubs het slecht doen in Europa is dat ook enkel en alleen hun eigen schuld, dus dat een droeftoeter als Gerbrands dan kleine clubs daar de schuld van geeft weet je direct dat hij niet goed wies is.
Vind ik leuk
Martinus69 +5786
dinsdag 19 februari 2019 om 12:43
Wat koop je voor aanzien.... helemaal niets. Gelden eerlijker verdelen zorgt voor meer weerstand. Dan krijg je een sterkere competitie en uiteindelijk het aanzien.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 12:44]
Vind ik leuk
Paul1982 +12070
dinsdag 19 februari 2019 om 11:55
Uiteindelijk denkt elke club alleen maar aan zichzelf. 2 clubs willen een kleinere competitie vanwege de verhoogde weerstand. En 10/12 clubs willen geen kleinere competitie omdat ze bang zijn bij de afvallers te behoren.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:58
Ik zeg terug naar 0 clubs, kunnen we in t weekend eens wat anders gaan doen.
Vind ik leuk
Humberto01 +879
dinsdag 19 februari 2019 om 12:01
Kijk die Roorda slaat de spijker op zijn kop! De grote clubs denken alleen aan zichzelf. Sterker ze halen talenten van 10 en 12 jaar al weg bij de clubs. Ook daar zijn er voorbeelden te over! Verder willen ze geen evenredige verdeling van de TV gelden en willen ze de clubs afschepen met de inkomsten uit Europese wedstrijden, wat zeer onstabiel is. Geld uit Europese wedstrijden komt deze clubs meer toe dan de Fox tv gelden. Dat is namenlijk geld die alle eredivisie clubs te goede komt omdat ze in een competitie spelen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 12:07]
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 15:15
dus Ajax moet de clubs onder houden anders gaan ze verliet! weet je wat er gebeurd met een winkel die het niet red in een winkelstraat? die gaat verliet en die word niet onderhouden door de anderen winkels in die straat! zo is het leven begrijp je zo is het ook met jou kleine club gaat gewoon verliet!
Vind ik leuk
Humberto01 +879
dinsdag 19 februari 2019 om 15:38
Weet jij wat er gebeurd met de grote winkel als de winkels om hem heen omvallen? Dan gaat de grote winkel ook! In een winkelstraat met slechts 1 of 2 winkels komt het volk ook niet. Om maar even met deze metafoor door te gaan! Jij begrijpt niets van economie en denkt met deze opmerking slim te zijn.

Ajax hoeft de kleine clubs helemaal niet te onderhouden, maar kan we blijven doordraaien als ze de tv gelden evenredig gaat verdelen. Een competitie waar Ajax 4 keer per jaar tegen Feyenoord en PSV gaat spelen zit het grote publiek ook niet op te wachten. In landen als Duitsland en Engeland begrijpen ze dat. Daar is veel meer solidariteit en daar weten ze dat ze ook de kleinere clubs nodig zijn!
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 15:47]
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 12:09
Roorda is een oneindige sukkel! Schrijft wat de gemiddelde fries denk ik wil horen. De uefa heeft vergaande plannen liggen voor CL in het weekend. Dat is de manier om nog meer geld uit die pot te halen omdat dan mondiaal iedereen kan meekijken. Noodzakelijke voorwaarde: ruimte op de speekalender en dus kleinere nationale top competities. Je kunt van alles willen maar je verliest de aansluiting volledig met het denken van Roorda. Die UEFA ga je niet tegenhouden omdat zij gedwongen worden door de grote clubs
Vind ik leuk
Humberto01 +879
dinsdag 19 februari 2019 om 12:49
Hou je malle moer voor de gek kerel! Denk je nu werkelijk dat de PL, Bundesliga en Primera Division daarin meegaan! Laat me niet lachen😂
Vind ik leuk
woensdag 20 februari 2019 om 21:08
Ja principe besluit is al genomen. Ga maar navragen in Nyon (bij Geneve). Ik hoop dat je net zo lomp reageert over 5 jaar als blijkt dat ik gelijk heb gehad
Vind ik leuk
Humberto01 +879
woensdag 20 februari 2019 om 21:24
Heb jij achter de bestuurstafel daar gezeten dan? Kom joch doe niet zo pedant!
Vind ik leuk
donderdag 21 februari 2019 om 09:18
Bijna.....
Wie doet er hier pedant? Moet je kijken hoe je op een post reageert. Alsof ik iets debiels suggereer. Terwijl als je maar een klein beetje ingevoerd bent je weet dat de grote clubs naar een europese topcompetitie willen die veel meer geld genereert. Dat kan niet door te spelen op tijdstippen als de halve wereld slaapt of werkt (in europa wonen er maar 250 miljoen van de 7 miljard). De UEFA wordt hier door die clubs toe gedwongen. En straks worden de nationale competities dus gedwongen zich aan te passen (omdat grote clubs daar ook een rol spelen). Alleen de Nederlandse competitie niet. Want wij vinden Emmen en Excelsior van groter belang dan enige vorm van aansluiting 😂😂😂🙈
Vind ik leuk
Humberto01 +879
donderdag 21 februari 2019 om 11:56
Voor de grote clubs is de thuismarkt ook van belang en bij Bayern willen ze ook tegen Mainz en bij Barca tegen Espanyol en Liverpool tegen Everton blijven spelen. Trek jou vergelijk maar krom door Emmen - Excelsior te benoemen. In de door mij genoemde landen hebben ze ook hun Emmen Excelsior want ook daar zijn er 'kleine' clubs die in dezelfde competitie tegen elkaar moeten spelen. Wij denken in Nederland dat wij op het grote toneel mee kunnen doen, dat doen we al jaren niet! Ook niet zonder Emmen en Excelsior. We willen overal in meepraten en zijn te klein voor het tafellaken. Ken je plaats en heb niet de illusie dat we, als er een andere competitie bij komt, maar enige invloed daar op hebben. De vraag is of er clubs van ons in mee zullen doe.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 februari 2019 om 11:59]
Vind ik leuk
Bas Bus +154
dinsdag 19 februari 2019 om 12:10
Wat een slaperd die Roorda zeg....
Die begrijpt er dus helemaal niets van...of is dit zieltjes winnen, dat kan ook natuurlijk...
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 12:14
Hear hear, zo is het!
Vind ik leuk
LaPulga +453
dinsdag 19 februari 2019 om 12:17
Opzet Beneliga:

-1e klasse heeft 18 clubs, 10 uit Nederland, 8 uit Belgie.
-2e klasse Noord bestaat uit Nederlandse teams
-2e klasse Zuid uit Belgische teams.

Jaarlijks promoveren uit beide 2e divisies, 2 teams naar de eerste klasse. Zijn meerdere constructies mogelijk om de verdeling gelijk te houden in de 1e klasse.
Ook kan ervoor gekozen worden om eerst in de beiden landen een competitie te draaien, en dan gezamenlijk play offs te houden waarin de tickets verdeeld worden.

Er zijn zoveel voordelen en mogelijkheden. Je moet een competitie als een business model zien, hoe groter de afzetmarkt, des te groter de opbrengsten.
Vind ik leuk
wattenstaafje +24044
dinsdag 19 februari 2019 om 12:38
Dat is ook wel weer een beetje kort door de bocht. Niet elk talentje haalt de top, meer niet dan wel. Daarnaast zou je je ook kunnen afvragen of het eerlijk is van kleine clubs om talentjes kansen te ontnemen, daarnaast is het ook nog zo dat ouders verantwoordelijk zijn voor hun kroost. Misschien moeten ze daar eens naar kijken.
Vind ik leuk
haarlemx +435
dinsdag 19 februari 2019 om 12:38
Dat topclubs talenten kopen hou je nooit van ze leven tegen. Dat is niet de krux want 50% dat bij topclubs opgeleid wordt, wordt ook betaald voetballer al is het in de 1e divisie. 90% dat elders opgeleid wordt haalt het niet.
Vind ik leuk
renemar +764
dinsdag 19 februari 2019 om 12:45
In principe denkt iedere club eerst aan zichzelf. Maar als we een competitie krijgen met 16 clubs met play-offs en je krijgt bijv. 4 keer per jaar onderlinge wedstrijden tussen de top 6 clubs wordt de weerstand groter. Is een goede zaak. En deze meneer vergeet dat er clubs zijn die hun eigen broek niet kunnen ophouden. Als iedere club dat zou moeten doen saneert de boel zich vanzelf.
En hij vergeet hoeveel spelers door de clubs uit de top 5 worden opgeleid waar vervolgens de mindere clubs van profiteren. Jongens die net tekort komen voor de topclubs zijn interessant voor andere clubs. Die profiteren van de opleiding van de topclubs die jaarlijks in de miljoenen loopt.
En wat het weghalen van jonge talenten betreft is het zo dat onze topclubs ook worden leeggeroofd door buitenlandse clubs. Als dat niet zou gebeuren zouden onze topclubs ook niet elders te hoeven kijken voor talenten.
En doen alsof de taleneten bij een club als Heerenveen vanaf de jongste jeugd daar speelt is onzin. Dat is heel zelden. Zelfs jongens als Donny vd Beek en De Ligt zijn bij amateurclubs weggehaald.
Of wil deze meneer zeggen dat bijv. Johnsen een echte Fries is. Heerenveen doet precies hetzelfde, alleen op een ander niveau.
Hypocriet gelul van Roorda.
Vind ik leuk
Het Brein +4765
dinsdag 19 februari 2019 om 13:08
We hebben onderin wel 5 of 6 manke ploegen, gooi de minst professionele er uit! Lijkt me dat je er dan altijd op vooruit gaat. Als we 12 teams hadden, lag de ondergrens bij PEC Zwolle. Dat zou perfect zijn!
Vind ik leuk
mcmodd +26846
dinsdag 19 februari 2019 om 13:32
G-A heeft hier wel een punt. Daar is duidelijk goed over nagedacht. Misschien zou het juister zijn dat de top drie, vier clubs, hun in opleiding zijnde spelers, de aanstormende talenten incluis, bij de onderste tien kunnen stallen, verhuren, uitlenen, noem maar op? Dat het verboden wordt om spelers van clubs uit het linkerrijtje worden gekocht, verkocht of ge- en verhuurd aan anderen in het linkerrijtje? Dan kan je met goed fatsoen de Jong teams uit de keukenkraandivisie halen en voor mijn part in een aparte competitie ‘niet om het echie’ laten spelen, of al die spelers uitlenen aan de clubs in het rechterrijtje. Voor een gelimiteerde periode van een of twee seizoenen?
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 14:32
beter is het dat Ajax via een rijke Ajax stro man Utrecht op koop en dan de jong Ajax spelers er stalt Utrecht word dan de 2e elftal van Ajax!! en alles is op gelost
Vind ik leuk
mcmodd +26846
woensdag 20 februari 2019 om 12:15
Ja jongen, natuurlijk. Andersom is makkelijker, de financierder is er al jaren bij FC Utrecht.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 14:28
Ajax en PSV moeten een club uit de keuken divisie op kopen via een stro man en daar de extra spelers stallen van jong Ajax en PSV en dan proberen kampioen te worden van de keuken divisie elk jaar!!!! moet kunnen met een paar goeden aan kopen en jong Ajax en PSV en dan eens kijken wat de anderen clubs dan te mopperen hebben ! in het buiten land is dit al bij rijken clubs als Barcelona - Beyer- manchester - en anderen clubs!!
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 15:23
kan Roorda ook even in naam van de top clubs van Nederland even naar de topclubs in Europa gaan en zeggen dat ze geen talenten van onze topclubs meer wegnemen?? wand daar worden onze top clubs minder van ! Roorda klets uit zijn nek!
Vind ik leuk
DaMaLeJoMa +238
dinsdag 19 februari 2019 om 15:24
BeNeliga opzetten hebben we ook meer topclubs met onderlinge strijd
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 15:29
voetbal is een bedrijf net zo als in een gewoon bedrijf ( daar word het personeel ook weg gekocht door de concurrentie )wie het niet red die valt af helaas en word niet gered door het ander bedrijf!!
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 15:35
ik stel voor dat Roorda de boekhoudingen van de clubs die klagen eens goed door zoeken op spoken en de clubs die geen bestaan hebben er uit plukt ! dan hoeven ze geen saneringen te toen bij de rest van de clubs en hebben dan een beter bestaan !
Vind ik leuk
myrthewit +1669
dinsdag 19 februari 2019 om 16:45
Iedere club denkt aan zichzelf, groot en klein. Maar deze meneer stapt wel heel gemakkelijk over het feit dat er te veel kleine clubs zijn die nauwelijks financieel gezond zijn. Daarom zou het veel beter zijn om minder clubs in de eredivisie te hebben. Kijk eens naar de ranglijst: er zijn maar 4 clubs die meedoen, de rest kan zelfs allemaal nog degraderen....
Vind ik leuk
HupHolland +3850
dinsdag 19 februari 2019 om 17:59
Spijker op de kop.

16 clubs, dat verarmt het Nederlandse voetbal. 40 pelers minder. Wie dat niet begrijpt, begrijpt het niet.

Jong Ajax en Jong PV i heel leuk, maar zet je spelers eens in bij subtoppers en laat die Europees eens beter voor de dag komen, dat doen ze in Spanje toch ook?
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws