FIFA wil meer landen op WK: 'Maar vijf Afrikaanse landen, dat is niet al te veel'

FIFA wil meer landen op WK: 'Maar vijf Afrikaanse landen, dat is niet al te veel'

Gepubliceerd: woensdag 13 maart 2019 om 14:51wo 13-03-2019 om 14:51

De FIFA onderzoekt de mogelijkheden om het WK van 2022 in Qatar uit te breiden van 32 naar 48 landen. De wereldvoetbalbond vergadert woensdag in Miami over het plan en Mark Wotte hoopt dat de plannen doorgang vinden.

Als de FIFA besluit om het deelnemersveld te vergroten komen er meer WK-tickets beschikbaar voor Afrikaanse landen. Dat bevalt Wotte wel, die werkzaam is voor de Marokkaanse voetbalbond. "In principe is het voor Afrika een goed idee, want je hebt meer landen die deel kunnen nemen aan het WK", zegt hij in gesprek met de NOS. "Dat is een enorme stimulans voor het voetbal in dat land."

"Dan kies ik toch voor het pluspunt van participatie ten opzichte van het organisatorische probleem", vervolgt Wotte. "Momenteel doen er van de 56 Afrikaanse voetballanden maar vijf mee aan het WK. Dat is niet al te veel."

Het is nog maar de vraag of Qatar in staat is om een WK voor 48 landen te organiseren. Er is geen ruimte voor extra stadions in het oliestaatje. "Ze zijn tot heel veel in staat in Qatar, maar ik vind het wel heel kort dag nu", sluit Wotte af.

Plaats een reactie

woensdag 13 maart 2019 om 14:54
Als Mien land Ethiopië over een paar jaar niet meedoen weet ik het ook niet meer
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:59
Moet het niet te hard waaien
Vind ik leuk
Garlito +18
woensdag 13 maart 2019 om 15:49
Walgelijke opmerking.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:59
Meneer de moraalridder
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 16:04
Ach man, Hollanders zijn gierig, Antillianen zijn lui, chinezen klein geschapen.... etc etc stel je niet zo aan man!
Vind ik leuk
Farmer +14403
woensdag 13 maart 2019 om 16:32
Muricans zijn te dik,
Deutschers haben keine humor,
Polen komen om te werken,
Russen zijn altijd dronken vd wodka,
Japaners zijn 'love-drunk' van hun Loli-poppen,
Fransen geven zich gelijk al over,
Spanjaarden liggen siësta te houden,


Zo, hoeveel volkeren zijn er nu politiek-correct beledigd? :P
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 16:40
Walgelijke opmerking.
Vind ik leuk
Farmer +14403
woensdag 13 maart 2019 om 16:42
Groningers zijn te eerlijk om vriendelijk te zijn,
Drenten zijn te vriendelijk om eerlijk te zijn,
en Friezen, die kopen gewoon een extra breed bed,
Dan kunnen ze snachts ook nog dwarsliggen! :P
Vind ik leuk
WGW +347
woensdag 13 maart 2019 om 14:54
Dan hebben we eindelijk een kans. WE WORDEN WERELDKAMPIOEN!
Vind ik leuk
tikkietoe +6154
woensdag 13 maart 2019 om 14:54
Ik verwacht als je alle Afrikaanse landen mee laat doen, alsnog geen Afrikaanse winnaar.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:54
Ach als je het mij vraagt is het sowieso al belachelijk dat ieder continent vertegenwoordigd moet zijn.
Wanneer er 32 landen mee doet moeten dit de beste 32 zijn, bij 64 idem.

Vijf is juist best veel als je beseft dat er landen uit andere continenten zijn met veel meer kwaliteit die thuis moeten blijven omdat ze uit een ander continent komen.

Maar ieder zijn mening.
Vind ik leuk
Ik zlatan +446
woensdag 13 maart 2019 om 15:10
Ieder continent? Waarom doet Antarctica dan nooit mee?
Vind ik leuk
jamesquinn +4112
woensdag 13 maart 2019 om 15:15
Omdat er geen landen zijn aangesloten bij de Antarctische voetbalbond. Enkel pinguins.
Vind ik leuk
Ik zlatan +446
woensdag 13 maart 2019 om 15:58
Schijnt dat daar gevoetbald wordt met pinguïns
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:26
Met de laatste WK zijn er landen niet bij die daar wel thuis horen en landen die daar wel zijn liggen er in de eerste ronde al uit.

De FIFA moet de beste 24 landen uitnodigen en voor de laatste 8 plaatsen, één jaar voor het WK `n kwalificatie toernooi organiseren in het gastland van het WK en kan de Confederations cup vervallen.

[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 15:28]
Vind ik leuk
Farmer +14403
woensdag 13 maart 2019 om 16:45
Aye, die 'Confederations-cup' vind ik echt een ballen-toernooi.. Volgens mij gaat daar vooral de elite heen...Soort mini-WK, speciaal voor de rijken?
Vind ik leuk
Farmer +14403
woensdag 13 maart 2019 om 16:43
Yeah... Go Panamaaaa!!!!!! :P
Vind ik leuk
rexxo +12000
woensdag 13 maart 2019 om 14:56
FIFA wil meer geld verdienen door meer landen op WK, is een betere naam voor dit agendapunt.

En nog meer steun voor die kale corrupte voorzitter vanuit die hoek.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 14:57]
Vind ik leuk
Farmer +14403
woensdag 13 maart 2019 om 16:49
Precies... Niveau van het voetbal wordt, door dit idee, aan alle kanten gewoon verkracht..

Maar de FIFA denkt vooral in termen van Kijkcijfers en Tv-rechten in meerdere landen...

Je snapt het eigenlijk niet, voor het WK-2022 had Japan toch een magnifiek bid gedaan: 3D-holografische projectors in de stadions over de hele wereld plaatsen, en op die manier, de wedstrijden, iig in 1 stadion in een land, live projecteren!

Hoeveel entreekaarten kun je dán meer verkopen?

Ipv dat er bv alleen 60.000 man in Qatar in het stadion zitten, heb je bv ook nog 90.000 man in het Wesfalenstadion van Dortmund zitten, die 'live' kijken naar hun confrontatie met Engeland, die op hun beurt, 95.000 man op Wembley hebben zitten!

Ja, natuurlijk was het een uitgebreide test van een Prototype, maar die gekke jappen bieden zoiets niet aan als ze niet zeker weten dat het een succes wordt!

Vind het nog altijd heel jammer dat dát niet is doorgegaan, en ipv dat, krijgen we nu een Woestijn-toernooi in de 'winter'....

Hoe Qatar dan toch profijtelijker voor de FIFA is, dan dat geweldige idee van Japan, laat weinig giswerk over toch?
Vind ik leuk
rexxo +12000
woensdag 13 maart 2019 om 17:00
Ik las van de week, volgens mij op Football Leaks, dat de FIFIA in totaal €900M had ontvangen van Qatar.

Do we need to say more?
Vind ik leuk
Koekie1970 +1255
woensdag 13 maart 2019 om 14:59
FIFA SLAAT DOOR!!!! Gratis kop aangeboden voor alle sportverslaggevers.

Die lui zijn of Knetterstoned of compleet van het padje af. Nog even en alle 256 aangesloten landen mogen meedoen.
Vind ik leuk
PoepWagen +2188
woensdag 13 maart 2019 om 15:16
Die mogen ook meedoen, kwalificatie heet dat.
Vind ik leuk
Koekie1970 +1255
woensdag 13 maart 2019 om 17:22
Ik doelde (Cynisch) 256 deelnemers zonder kwalificatie.

Knettergek of knetterstoned die gasten.
Vind ik leuk
HanV +5495
woensdag 13 maart 2019 om 15:41
Sterker nog, er kunnen nu in theorie al een Deens, twee Engelse, vier Amerikaanse, een Frans en twee Nederlandse niet-onafhankelijke gebieden en zelfs een niet algemeen erkend land meedoen (allemaal lid van de FIFA), er kunnen er nog veel meer bij.
Hup Groenland, Hup Cocos en natuurlijk: Hup Man.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 15:42]
Vind ik leuk
Dub_Rtd +5517
woensdag 13 maart 2019 om 15:01
Alle 200 Fifa landen naar Qatar en dan allemaal een beker geven want iedereen is een winnaar!!!!
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:02
Je kunt ook zeggen dat er van de andere continenten teveel meedoen.
In dat geval zou 5 Afrikaanse landen een prima aantal zijn.
Vind ik leuk
RGB +1383
woensdag 13 maart 2019 om 15:10
Er moeten helemaal niet meer landen meedoen. Je zag op het laatste WK volkomen kansloze landen meedoen terwijl landen als Nederland en Italië er niet bij waren. Marco van Basten had jaren geleden al een goed idee. Gewoon werken met een A- en een B-groep (misschien zelfs C) Dan spelen de landen uit de A-groep tenminste allemaal tegen sterke tegenstanders (en komen niet in zo’n pretpoule terecht als bijvoorbeeld België had)
De toppers van de B-groep kunnen dan promoveren naar de A-groep, ten koste van de laagst geplaatste landen uit die groep.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 15:11]
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:15
Beetje zoals de UEFA nations league nu is?
Vind ik leuk
RGB +1383
woensdag 13 maart 2019 om 15:26
Ja, zoiets maar dat je dat dan ook doet voor de WK.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 16:34
Geen slecht idee!
Vind ik leuk
j-roen11 +2132
woensdag 13 maart 2019 om 15:04
Meer dan genoeg, al laat je ze allemaal meedoen veel verder zullen ze niet komen. Als je dat wel gaat doen kan je overigens hetzelfde over aziatische landen roepen.
Vind ik leuk
Weisweiler +120
woensdag 13 maart 2019 om 15:06
Marokko kan met twee teams meedoen. Een team voor hele Marokkanen en een team voor semi-Marokanen die geen kans hebben op selectie in het land van opleiding.
Vind ik leuk
jamesquinn +4112
woensdag 13 maart 2019 om 15:16
Och, het zit diep hé?
Vind ik leuk
Weisweiler +120
woensdag 13 maart 2019 om 15:23
Wat zit er volgens jou zo diep in deze objectieve constatering James? We gaan toch niet de racismekaart spelen hè?
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:56
haha waarom het altijd gelijk op racisme gooien als iemand iets zegt over marokkanen ?

je kan ook zeggen dat jij aan racisme doet door te stellen dat er dan 2 marokkaanse elftallen mogen mee doen vanwege het weinig kans in land van opleiding ;)

zijn namelijk ook zat andere landen die dan 2 elftallen zouden mogen afvaardigen
Vind ik leuk
Dussss +692
woensdag 13 maart 2019 om 16:06
Jouw haat naar Marokkanen zit diep.
Vind ik leuk
Weisweiler +120
woensdag 13 maart 2019 om 16:26
Goed lezen is het halve werk. Haat is een emotie voor onderontwikkelde mensen met een lage frustratietolerantie. Het is juist mooi dat mensen met een dubbele nationaliteit een snellere en eenvoudiger entree hebben tot een nationale elftal. Hoe geëmancipeerd wil je het hebben?
Vind ik leuk
MojoRisin +15208
woensdag 13 maart 2019 om 15:07
Mark Wotte vindt dat ook, who cares, vind ik zo'n nobody..
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 15:08]
Vind ik leuk
chef voetbal +1032
woensdag 13 maart 2019 om 15:08
Nee, de FIFA wil meer geld, dat is wat de FIFA wil, dat is het enige doel.
Vind ik leuk
MojoRisin +15208
woensdag 13 maart 2019 om 15:09
Doe dan meteen 64 landen, anders krijg je dat gezeik met beste nummers 2/3 etc weer..
Vind ik leuk
PoepWagen +2188
woensdag 13 maart 2019 om 15:12
Pff, niveau met huidige aantal deelnemers is al anominabel, gaat er echt niet beter op worden
Vind ik leuk
Donnygo +5005
woensdag 13 maart 2019 om 15:14
Leuk voor die stimulance maar je het is toch het zelfde als een Fortuna nu europa in te sturen, een mooie stimulance voor Fortuna maar verder heeft het niet veel nut.

(niets tegen Fortuna is maar een voorbeeld.)
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:14
Zou ook wel kunstgras nemen dan, anders liggen de plaggen meteen in de spelersbus van Mali na de training!
Vind ik leuk
ajaksiet +1272
woensdag 13 maart 2019 om 15:15
Minder landen op het WK, die poules zijn nu al niet om aan te zien..

Doe maar 10 Europese landen minder bijvoorbeeld
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:17
Maar wel Saoedi-arabië, Tunesië en Panama mee laten doen? Je kan beter die weg laten dan Europese landen..
Vind ik leuk
leozao +990
woensdag 13 maart 2019 om 15:16
Gaan we straks ook de minister president leveren voor Marokko?
Vind ik leuk
Farmer +14403
woensdag 13 maart 2019 om 16:52
Nee, andersom :P
Vind ik leuk
ErikAjax +2341
woensdag 13 maart 2019 om 15:17
Wat een idioten. Nodig gewoon gelijk alle lidstaten uit joh, wat maakt het uit.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:18
En dan als Nederland nog niet kwalificeren 😭
Vind ik leuk
FSCeara +9529
woensdag 13 maart 2019 om 15:27
het word in de toekomst moeilijker om je niet te kwalificeren dan om dat wel te doen.
Vind ik leuk
voorstopper +1122
woensdag 13 maart 2019 om 15:28
De FIFA en UEFA vernietigen het voetbal met hun rare experimenten.

Voetbal is als eerst een sport en daarna pas entertainment.

De 32 besten gaan naar het WK, en Afrikaanse landen horen daar buiten de huidige 5 gewoon NIET bij.
Vind ik leuk
voorstopper +1122
woensdag 13 maart 2019 om 15:31
32 landen:

15 uit Europa
4 uit Azie
5 uit Afrika
5 uit Zuid Amerika
2 uit Noord/Midden Amerika
1 uit Oceanie


ZO HOORT HET TE ZIJN.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 23:41
40 landen:

15 landen uit Europa

6 of 7 landen uit azie

4 of 5 landen uit noord Amerika

5 of 6 landen uit zuid Amerika

7 landen uit Afrika!
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 23:42
40 landen:

15 landen uit Europa

6 of 7 landen uit azie

4 of 5 landen uit noord Amerika

5 of 6 landen uit zuid Amerika

7 landen uit Afrika!
Vind ik leuk
Esther +210
woensdag 13 maart 2019 om 15:32
Waardeloos idee. Allemaal landen die voor spek en bonen mee doen. Nog meer nietszeggende wedstrijden zit niemand op te wachten.
Vind ik leuk
Sabau +1752
woensdag 13 maart 2019 om 15:53
Fijn, 16 ploegen erbij die het niveau omlaag halen, goed idee Fifa..
Vind ik leuk
leozao +990
woensdag 13 maart 2019 om 15:54
Er blijft te veel geld over. De UEFA kan het alleen niet meer op maken. Meer landen dus!
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 16:00
Waarom niet gelijk maar alle landen uitnodigen. Levert nog veel meer geld op
Vind ik leuk
Janste +356
woensdag 13 maart 2019 om 16:07
Waarom niet alle landen? Er is nu al bijna niks meer aan om naar te kijken
Vind ik leuk
Farmer +14403
woensdag 13 maart 2019 om 16:39
En hoe denkt de FIFA de kwaliteit van het Wereldkampioenschap te waarborgen?

Het WK in Rusland was ook niet bepaald een groot succes qua 'hoogstaand voetbal', en nee, dat kwam niet louter door de afwezigheid van de Azurri en Oranje.

Nee, deelname van landen als Saoudi-Arabié, en Panama, dát heeft het niveau niet bepaald goed gedaan....
Dat zulke contintenten dan wél een extra land kunnen afvaardigen, en het sterke continent Europa moet 2 van haar beste landen er uit zien te kwalificeren, geeft toch aan dat de FIFA er hele rare opzetten op na houdt?

Een WK met 48 landen... Dat wordt een toernooi van minstens 2.5 maand! Hoe lang moet zo'n zomerstop dan duren? Of, in dit geval met Qatar: Hoe vroeg moet die winterstop dan ingaan? 3e speelronde al weer bv?
En de poulefase zal een 'hotsenknotsenbegonia-ronde' worden...
Stel je voor dat een fanatiek Brazilië in een poule komt met bv Panama,(8-0!), of je krijgt 2 van die poules des doods met bv ": Duitsland, Brazilië, Kameroen, Spanje", en Italië, Argentinië, Ivoorkust, Engeland" bv... Vervolgens krijg je 2 shit-poules met "Nieuw Zeeland, IJsland, Panama, Iran"... En de 8e en kwartfinales kom je dit soort 'no80vd wereldranglijks' nog tegen... waar Brazilië, nét kopje onder is gegaan als no3 vd poule, op doelsaldo bv...

Nee, 48 of 64 landen... Waarom dan niet gewoon álle landen! Schaf die kwalificatie maar af dan..
Vind ik leuk
G.Kopf +5027
woensdag 13 maart 2019 om 16:48
Ach gewoon wat mensenrechten schenden, slaven binnenhalen en dan is een stadion extra geen probleem.
Vind ik leuk
Farmer +14403
woensdag 13 maart 2019 om 16:54
Met geld is alles mogelijk. Wetgeving, internationale rechten vd mens... allemaal leuk en aardig maar.. die Qatarese oliedollars zijn gewoon belangrijker! (Al liegen alle correctelingen van niet)
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 17:07
Het Wk wordt echt niet beter van nog meer Afrikaanse landen.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 17:23
Moeten we anders de voorrondes afschaffen kan gelijk iedereen meedoen
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 17:37
Dat is meer dan genoeg moet er niet aan denken dat ik naar oeganda china moet kijken
Vind ik leuk
Shelbourne +5985
woensdag 13 maart 2019 om 18:53
Nog meer kansloze wedstrijden waar niemand naar kijkt. En waarom 48? Dan kan je net zo goed 96 landen doen. Of allemaal.

Nee, slim plan deze devaluering van het WK. Het WK behoorde altijd toe tot de elite van de wereld. Alleen de allerbeste. Hoe meer deelnemers hoe minder prestigieus zo’n toernooi is. In plaats van ‘s werelds beste, in plaats van een uithangbord voor de sport is het een commercieel product, een soort B sport op de Olympische Spelen waar 80% naar toe gaat als veredelde toerist om ook een wedtrijdje af te haspelen waarbij het credo geldt; meedoen is belangrijker dan winnen. Nee, daar wordt de sport beter van.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws