Waarom Ajax De Jong en Ziyech goed had kunnen gebruiken tegen PEC Zwolle

Waarom Ajax De Jong en Ziyech goed had kunnen gebruiken tegen PEC Zwolle

Gepubliceerd: donderdag 14 maart 2019 om 10:00do 14-03-2019 om 10:00

Een wedstrijd tegen PEC Zwolle zonder twee bepalende spelers zou voor Ajax geen probleem moeten zijn. Toch won Ajax woensdag maar ternauwernood van de laaggeklasseerde formatie van Jaap Stam. Ging het zo moeizaam door het gemis van Frenkie de Jong en Hakim Ziyech of was er een andere oorzaak?

Door Ruud Bijnen

Voorin stonden van links naar rechts Dusan Tadic, Kasper Dolberg en David Neres ten opzichte van een voorhoede Neres, Tadic en Ziyech in Madrid. Op het middenveld stonden van links naar rechts Donny van de Beek, Lasse Schöne en Zakaria Labyad en werd gespeeld met de punt naar achteren, waar het vorige week nog De Jong, Van de Beek en Schöne waren die een middenveld vormden met de punt naar voren. Of het bedoeld was met de punt naar achteren te spelen, is gissen. Het stond zichtbaar wel zo en het pakte niet goed uit.

Het aanvalsspel
In balbezit is het essentieel dat de veldbezetting optimaal is. Daarmee wordt bedoeld dat de afstanden zo veel mogelijk gelijk zijn tussen de spelers en dat spelers goed verdeeld over het veld staan. Hieronder is zichtbaar wat daar in het geval van Ajax mee bedoeld wordt. Goed uitgevoerd heb je in de lengte vier linies, waardoor diepte in het spel te brengen is.


Optimale veldbezetting bij een formatie met het middenveld in de punt naar achteren. De formatie is als 1-2-3-2-3.

Bij Ajax stond het echter heel anders in balbezit op de helft van de tegenstander, de hele wedstrijd door. Labyad en Van de Beek stonden veelal tussen de spitsen. De backs stonden ook nog hoger dan in bovenstaande afbeelding. Ajax stond daardoor bijna 1-2-1-7. Dat had veel nadelen:

  • Matthijs de ligt, Daley Blind en Schöne keken op tegen een muur van spelers die allemaal met de rug naar het doel stonden. Geen fijne optie om in te spelen.
  • Stond een Ajacied tegen de verdedigende linie van PEC aan, dan was het veel moeilijker startsnelheid te maken in de diepte.
  • Als één van de vijf diepste spelers de bal ontving, konden ze hem moeilijk laten vallen op iemand die eronder kwam en met het gezicht naar het doel speelde.
  • De mogelijkheid om een bal te steken vanuit het middenveld was weg.
  • Spelers die ontvingen in de 'PEC-muur' moesten aannemen en naar het doel draaien of half draaien en in de breedte spelen.
  • In de omschakeling naar verdedigen stond Ajax bij balverlies bij de voorste vijf direct verkeerd met deze spelers. Stonden de backs ook nog hoog, dan gold daarvoor hetzelfde.


Er staan vijf spelers nagenoeg op dezelfde lijn ter hoogte van de rand zestien meter van PEC. Blind heeft net Tadic ingespeeld en Dolberg (die even ervoor naast Tadic stond) draait zich in een klein bochtje om onder de nummer 10 te komen. Er is niemand anders ter ondersteuning van Tadic. De aanval strandt.


De Ligt heeft de bal en ziet een linie van zes Ajacieden voor zich. Met risico stift hij de bal naar de ingevallen Klaas-Jan Huntelaar. Als deze pass wordt onderschept, kan het in de as zomaar vier tegen drie of vier tegen twee worden in het voordeel van PEC in de counter.

Het is te makkelijk om te zeggen dat de minder goede veldbezetting het gevolg was van de afwezigheid van De Jong en Ziyech. Het zijn echter wel spelers die het vermoedelijk beter hadden gedaan dan hun vervangers om in deze wedstrijd meer te creëren. De Jong houdt namelijk op het middenveld in balbezit altijd afstand tot de aanvalslinie en staat vaak met het gezicht voorwaarts als hij de bal krijgt. Bovendien stapt hij goed getimed in om eventuele counters in de kiem te smoren. Naast Schöne heb je dan nog een speler extra met het gezicht naar het doel.

Ziyech is een speler die met individuele acties wat kan brengen in de kleine ruimtes die er nu waren rondom de zestien meter van PEC. Daarnaast 'dwingt' hij zijn medespelers tot het meegaan in zijn veelvuldige loopacties. Het biedt mensen bijvoorbeeld de mogelijkheid de ruimte in te gaan die hij achterlaat. Daarnaast verzet hij bergen verdedigend werk en is hij een belangrijke aanjager in het drukzetten op de tegenstander.

Verdedigen
Het hoog drukzetten dat Ajax vooral op Europees niveau zo geweldig deed, kwam er tegen PEC Zwolle niet uit. De afstanden tussen de voorste en de achterste spelers waren te groot. Het kiezen van de momenten waarop het gebeurde, was niet goed. Spelers leken te weinig gemotiveerd om dat als team agressief uit te voeren en kwamen veelvuldig te laat. Er mag ook gezegd worden dat PEC de ruimtes groot maakte en bij vlagen de bal in hoog tempo rondspeelde. Met slimme loopacties en zelfvertrouwen wisten spelers individueel ook de bal prima vast te houden. Er werd niet gehaast gespeeld.


PEC bouwt op. De rechter centrale verdediger passt de bal schuin naar rechts voor hem. Daar staan drie mensen vrij. De keuze van het moment van drukzetten is verkeerd, evenals de bezetting waarmee dat gedaan wordt en de timing van de spelers. Er lijkt te weinig onderlinge communicatie in het drukzetten. 

Ten opzichte van Real Madrid-uit waren tegen PEC Zwolle Dolberg, die tegen Fortuna Sittard ook al speelde, en Labyad 'nieuw' in de basis. Zij beleefden allebei een lastige avond in de Johan Cruijff Arena. Dolberg is gebaat bij ruimte tussen de achterste linie en het doel van het tegenstander om loopacties te maken met het gezicht naar het doel. Omdat PEC ver inzakte, was het voor hem lastig te excelleren. In de bal komen, is niet zijn kracht.

Labyad speelt weinig in Amsterdam en men is geneigd te verwachten dat een speler dan bij een basisplek alles wil geven om het ongelijk van de trainer te bewijzen. Hij gaf een prima assist, maar erg energiek kwam hij niet over. Als aanvallende middenvelder stond hij te diep om zelf gevaarlijk te kunnen worden richting doel.

Ruud Bijnen is als voetbalanalist werkzaam voor Almere City, bezig aan zijn master in coaching aan het Cruijff Institute en kijkt voor VoetbalPrimeur naar belangrijke wedstrijden.

Plaats een reactie

vierde-ster +4912
donderdag 14 maart 2019 om 10:04
Waarom??? Ze zijn gewoon onmisbaar!
Vind ik leuk
RM91 +155
donderdag 14 maart 2019 om 11:17
En laten we ook niet vergeten dat Zwolle met 10 á 11 man achter de bal stond. Dan is het nogal wat moeilijker voetballen.
Vind ik leuk
Mari +12538
donderdag 14 maart 2019 om 11:33
Dat heb ik vaker gehoord en gelezen en vind ik onzin.
Als dit echt zo zou zijn dan zouden Nederlandse ploegen dit in Europees verband ook moeten doen.
Resultaten zijn bedroevend.
Bovendien heb je toch toppers in huis die een man kunnen uitspelen en van afstand kunnen schieten?
Oefen eens op een slimme vrije trap.
Altijd maar schieten op de goal
Vind ik leuk
#Keizerout +45797
donderdag 14 maart 2019 om 11:57
Waarom is dit onzin?
Het is gewoon moeilijker scoren tegen een ploeg die alles doet om geen tegengoal te krijgen.
Vind ik leuk
Holadiejee +2864
donderdag 14 maart 2019 om 13:14
De belangrijkste aanwezige voor Ajax was de scheids.
Vind ik leuk
#Keizerout +45797
donderdag 14 maart 2019 om 13:21
Hey, ben je weer lekker met Ajax bezig? :p
Wat doe jij in een Ajax topic? Ik moest toch zo nodig wegblijven van PSV topics?
Vind ik leuk
HanV +5495
donderdag 14 maart 2019 om 14:42
Ik hoop dat elke ploeg dat doet. PEC had in de wedstrijd meer schoten op goal van Ajax dan Fortuna, ADO, NAC, Heracles of VVV eerder dit jaar.
Vind ik leuk
Mari +12538
donderdag 14 maart 2019 om 16:34
Als verdedigen de kunst is dan zou Atletico niet 3 om de oren hebben gekregen.
Vroeger zonder Var was het makkelijker, Zag je veel minder
Aanvallen levert meer altijd meer op.
Vind ik leuk
abraksas +2545
donderdag 14 maart 2019 om 12:28
Ja want als je met alle macht probeert tegengoals te verhinderen bewerk je natuurlijk eigenlijk het tegenovergestelde en maak je het je tegenstander gewoon veel makkelijker he...
En jij doet nu alsof dat HET excuus van de moeizame wedstrijd is maar dat is het helemaal niet en niemand ziet dat zo. Het is gewoon een van de redenen waarom het zo moeizaam ging maar echt niet de enige reden en ik denk dat echt helemaal niemand daar anders over denkt.
Maar ja, je moet toch iets hebben om ff over te janken, niet?
Vind ik leuk
Mari +12538
donderdag 14 maart 2019 om 16:35
Jongen, uiteindelijk verlies je dan toch.
Het is onmogelijk 90 minuten geconcentreerd te zijn.
Vind ik leuk
abraksas +2545
donderdag 14 maart 2019 om 18:14
En waar precies heb ik gezegd dat verdedigend spelen je altijd punten oplevert?
Je mist het punt gewoon volledig. Het ging er om dat het nogal wat moeilijker is om tegen verdedigende ploegen te spelen. Niet dat Verdedigend spelen de perfecte speelmethode is en ook niet dat het onmogelijk is om tegen verdedigende ploegen te scoren. Gewoon dat het moeilijker is... En het feit dat PEC verdedigend speelde werd niet als hoofdzaak van de moeizame wedstrijd genoemd maar als een van de redenen...
Vind ik leuk
dhrwobo +44267
donderdag 14 maart 2019 om 11:47
Moet je nagaan hoe dat volgend jaar wordt, als Ziyech, Frenkie en Matthijs er niet meer zijn. Dan zakt dit Ajax als een kaartenhuis in elkaar ;-). Nee maar zonder dollen... het gemist van deze spelers is overduidelijk en haast niet op te vangen. Ik ben blij om te zien dat dit Ajax heel erg afhankelijk is van een aantal spelers, die waarschijnlijk komende zomer weg gaan. Succes volgend seizoen alvast ;-). En nieuwe spelers kopen is geen garantie op succes, de huidige lichting is gewoon een unieke samenstelling... that's my point.
Vind ik leuk
vierde-ster +4912
donderdag 14 maart 2019 om 11:52
Eens in de zoveel jaar moet je geluk hebben met een lichting dat tot gekke dingen in staat is en ja dat word een ander seizoen volgend jaar maar het is elk jaar niet anders dat onze talenten worden weggeroofd en een nieuw team opgebouwd moet worden
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat er ook volgend seizoen een spannende competitie is
Jullie zijn ook goed bezig om de contracten open te breken voordst ze voor een appel en een ei de deur uit lopen
Vind ik leuk
dhrwobo +44267
donderdag 14 maart 2019 om 12:05
Ja we hebben grotendeels geleerd uit het verleden, je moet investeren in contracten wil je aan spelers kunnen verdienen. En dan heb je er soms een mispeer bij zitten a la Ramselaar of met een beetje pech Romero, maar het gaat om de goudhaantjes zoals Bergwijn of Ihattaren.

Ik ben blij dat we er in Eindhoven al jaren in slagen om opvolging klaar te hebben staan voor onze aanvallers. Dat begon al na het vertrek van Mertens, toen Memphis er stond, na Memphis Bergwijn en na Bergwijn Gakpo en/of Malen. Ik ben m'n cluppie dankbaar dat ze verder kijken dan het hier en nu en toch structureel de laatste jaren de opvolging al tijdig geregeld hebben.
Vind ik leuk
vierde-ster +4912
donderdag 14 maart 2019 om 12:14
Goed bezig idd....op naar de clash👍
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 12:00
Het begint al bij de opleiding! Daar spelen ze misschien nog te veel het oude Ajax systeem 433. Je zou denken dat de hoofdcoach ook een beetje het systeem wat hij hanteerd door voert in jong Ajax, zodat als je moet terug vallen op zo'n jongen hij makkelijker in te passen is. Tuurlijk mis je wel routine en het vertrouwde maar zal allicht schelen. En zeker als je een hoop spelers kwijt raakt en de coach is er nog, is het ook makkelijker.!
Vind ik leuk
dhrwobo +44267
donderdag 14 maart 2019 om 12:07
Klopt, voor de doorstroom is het belangrijk dat de gehele club een voorbereiding is op het eerste elftal... op de speelwijze van de club.

Het was mooi hoe die jonge jongen gister inviel bij Ajax, maar de vraag is of Ajax de komende jaren een creatieve topper zoals Ziyech en De Jong kan aantrekken/opleiden.. Die jongens zijn uitzondering en bijna niet te vervangen.
Vind ik leuk
abraksas +2545
donderdag 14 maart 2019 om 12:46
Gaat moeilijk worden volgend seizoen en ik denk dat volgend seizoen we ook niet weer zover zullen komen in de CL maar ik weet haast wel zeker dat we wel weer "gewoon" een sterke selectie zullen hebben die mee zal doen voor de titel.
Een aankoop hier en daar en verder gewoon ook weer op de jeugd zetten he. Elk jaar staat er wel een speler op die het vertrek van dragende spelers opvangt.
Tis ook elk jaar wel weer zo dat er mensen zijn die roepen dat het het einde van Ajax is omdat er weer eens een dragende speler weg is. En zie daar, er staat gewoon iemand anders op om het gemis goed op te vangen.
Maar goed, een lichting zoals deze die gewoon vol met toppers zit krijg je zo snel natuurlijk niet weer. Vooral de Ligt, de Jong en Ziyech zullen hart gemist worden en dan met name de Jong en de Ligt.
Vind ik leuk
Blindsy +19034
donderdag 14 maart 2019 om 13:26
Wen er dan toch alvast maar aan 😪.
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 10:06
wat een artikel haha. Omdat het de beste spelers zijn misschien?
Vind ik leuk
John Garp +4802
donderdag 14 maart 2019 om 10:55
@VP: Er lijken stukken tekst te zijn weggevallen in deze opsomming (gek genoeg als ik het copy/paste, krijg je hieronder wel de volledige tekst):

-Matthijs de ligt, Daley Blind en Schöne keken op tegen een muur van spelers die allemaal met de rug naar het doel stonden. Geen fijne optie om in te spelen.
- Stond een Ajacied tegen de verdedigende linie van PEC aan, dan was het veel moeilijker startsnelheid te maken in de diepte.
- Als één van de vijf diepste spelers de bal ontving, konden ze hem moeilijk laten vallen op iemand die eronder kwam en met het gezicht naar het doel speelde.
- De mogelijkheid om een bal te steken vanuit het middenveld was weg.
- Spelers die ontvingen in de 'PEC-muur' moesten aannemen en naar het doel draaien of half draaien en in de breedte spelen.
- In de omschakeling naar verdedigen stond Ajax bij balverlies bij de voorste vijf
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 maart 2019 om 11:26]
Vind ik leuk
Ruud1987 +6010
donderdag 14 maart 2019 om 11:36
Bedankt voor het plaatsen, ik kon er ook al niks van maken hahaha.
Vind ik leuk
#Keizerout +45797
donderdag 14 maart 2019 om 11:54
Heel vreemd inderdaad.
Vind ik leuk
Budazonen +470
donderdag 14 maart 2019 om 10:08
Was moeilijk maar 3 punter erbij. Kan gebeuren dat je slecht speelt. Maar de 3 punten meenemen is belangrijkste. Over paar weken is iedereen deze wedstrijd vergeten.
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 10:10
Een groot gemis zonder die 2. Zo zie je maar hoe goed als ze zijn!
Vind ik leuk
HansVites +6460
donderdag 14 maart 2019 om 10:12
Dus als ze volgend seizoen deJong, de Ligt, Zyech en Onana verkocht hebben dan zijn ze straks de rijkste club van Nederland die degradatie voetbal speelt, als je nu al zoveel moeite hebt met PEC thuis.
Vind ik leuk
Degraaf +1631
donderdag 14 maart 2019 om 10:25
Denk jij ook niet dat ze met zoveel geld wellicht ook nog aankopen gaan doen?
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 10:12
Labyad was niet best, maar dat gold voor meer spelers natuurlijk. Miss heb ik/we meer op hem gelet... nu hij zich vanaf de start kon bewijzen..
Nouja, lelijk winnen is ook niet erg een keertje.. haha
Vind ik leuk
Bert2012 +139
donderdag 14 maart 2019 om 11:33
Labyad liep op het veld alsof hij aan een wandeltocht meedeed. Verdedigend liep hij er voor spek en bonen bij. Dat scheelt nogal in vergelijking met Ziyech, die zich altijd een slag in de rondte werkt en daarnaast nog eens 300% creatiever is dan Labyad.

Ten Hag had meteen met Noa Lang moeten starten. Die heeft in een klein kwartiertje veel meer gebracht dan Labyad in vijf kwartier bijelkaar. Noa is veel meer een type speler als Ziyech.

Verder miste Ajax natuurlijk ook de dominantie en creativiteit van Frenkie en was het middenveld totaal niet in balans. Maar dat is natuurlijk ook niet zo vreemd als je 2/3 van die bepalende linie mist.
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 maart 2019 om 11:40]
Vind ik leuk
jari11 +3585
donderdag 14 maart 2019 om 10:24
Je mist gewoon creativiteit, dat is wel duidelijk. Eerste helft hadden ze het gewoon al af moeten maken, zo simpel is het.
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 10:26
Deze jongens zijn eventjes moe van wat ze allemaal gegeven hebben.ze moeten de batterij gewoon even opladen. Het is gewoon een mindere wedstrijd.gelukkig dat ze gewonnen hebben.op naar de volgende wedstrijd
Vind ik leuk
ajaksiet +1272
donderdag 14 maart 2019 om 10:27
Wat een belachelijke niet kloppende analyse. Het middenveld bestond uit Schone.......en verder helemaal niemand. vd Beek en (vooral) Labyad stonden
alleen maar Dolberg in de weg. Labyad heeft zeker 500 meter gelopen gedurende heel de wedstrijd, was ook de eerste man die iedere keer "druk" deed zetten. vd Beek, de zeer goedkope versie van Davy Klaassen, deed echt alles verkeerd. Die jongen moet eerst eens leren adem te halen en SIMPEL te spelen. Dat SIMPEL spelen geldt overigens ook voor Dolberg. Een spits moet VRAGEN om de bal, hij "vraagt"alleen maar om zsm verkocht te worden. IS niets en gaat hem ook niet worden. Nogmaals. deze jongen is in de jeugd nooit opgevallen, hadden hem met woekerwinst moeten verkopen toen het nog kon...Conclusie, volgend seizoen DRIE goede middenvelders (Ekkelenkamp-de WIt- en een hele goeie kopen) en het gaat goedkomen.

Ik ben kritisch ja, mag het? We hebben nog niets he en als we zo spelen dan heb ik er geen goede gevoelens bij helaas...Labyad, Dolberg, vd Beek...sorry ik zie het niet, heel het seizoen al niet..
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 maart 2019 om 10:30]
Vind ik leuk
De Haan +610
donderdag 14 maart 2019 om 11:07
Ik geef je gelijk . de bank is erg karig. Labyad haalt het niet. Dolberg is te weinig trefzeker. gelul dat het systeem hem parten speelt. hij krijgt iedere wedstrijd zeker 3 goede kansen. sporadisch dat hij ze afmaakt. zou het beter doen bij een subtopper, en zelfs dan is zijn balcontrole ook vaak nog een punt dat hem parten speelt.

Donnie. tja idee dat hij snel aan zijn top zit en niet meer wordt dan dit. af en toe een steengoede wedstrijd maar ik denk wel dat Ajax toch wel een niveautje hoger mag schakelen. langzaam aan.
Vind ik leuk
Elohim +1425
donderdag 14 maart 2019 om 11:35
Vaak nog als invaller ook, maar zelfs dan;18 wedstrijden 10 goals en 5 assists.. Dolberg kan er inderdaad helemaal niets van..
Vind ik leuk
ajaksiet +1272
donderdag 14 maart 2019 om 13:10
Klopt, kijk tegen wie? Kijk wat hij gedaan heeft na zijn 15 goed optredes 2 seizoenen geleden? Niets, nada, noppes. Kan hij eigenlijk wel praten????
Vind ik leuk
Elohim +1425
donderdag 14 maart 2019 om 13:15
Tegen wie? De teams waar Ajax soorten van elk seizoen tegen speelt?!

Hahaha noem 10 goals en 5 assists in 18 wedstrijden maar niets, jouw goed recht. (Je staat giga voor joker, maar dat moet je zelf weten)
Vind ik leuk
ajaksiet +1272
donderdag 14 maart 2019 om 16:06
Volgens mij ben jij de GIGA echte JOKER. Dolberg speelde gisteren TOP! sorry TOBBBBBBBB
Vind ik leuk
ajaksiet +1272
donderdag 14 maart 2019 om 13:09
Helemaal mee eens. De lat wat hoger leggen. Ik zie mijn cluppie graag de jaren 90 weer evenaren. Liefst begin 70-er jaren, maar die lat ligt dan wel weer erg hoog..
Vind ik leuk
Basik013 +820
donderdag 14 maart 2019 om 12:00
Eens , behalve vd beek , ja die valt niet vaak op maar is zeer nuttig al het hele seizoen en staat vaak op de goede plek ( vind de ruimtes) .
Vind ik leuk
ajaksiet +1272
donderdag 14 maart 2019 om 13:12
Ik sta ook altijd op de goed plek, maar leg me aub uit wat hij bijvoorbeeld gisteren tegen Zwolle goed deed? Wat is hij beter dan Davy Klaassen?

Ik kan overigens ook zo 5-6 wedstrijden noemen dat hij gewoon slecht speelde.
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 maart 2019 om 13:13]
Vind ik leuk
Basik013 +820
donderdag 14 maart 2019 om 15:09
Gisteren was het wat gezapig ja maar dat vond ik bij het hele team zo , beroerde wedstrijd maar vd beek sprong er bij mij niet uit als de allerslechtste aan ajax kant.
Vind ik leuk
ajaksiet +1272
donderdag 14 maart 2019 om 16:07
Nee, dat was Labyad, gevolgd door Dolberg, vd Beek, Schone en Neres
Vind ik leuk
Basik013 +820
donderdag 14 maart 2019 om 15:12
Ik vind vd beek geen exceptionele speler maar een team bestaat ook niet alleen supersterren , kan gewoon goed meekomen speelde dit seizoen in mijn ogen altijd minimaal een zesje .
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 maart 2019 om 15:12]
Vind ik leuk
EdwinG0716 +132
donderdag 14 maart 2019 om 10:32
Zolang de scheidsrechter en de VAR hun oogkleppen blijven ophouden is er niets aan de hand voor Ajax.
Vind ik leuk
RenW +4267
donderdag 14 maart 2019 om 11:04
Man, man janken
Vind ik leuk
Nr14always +4043
donderdag 14 maart 2019 om 10:36
Had hij net zo goed Gravenberch, en eventueel die kleine Unuvar laten debuteren die geeft mooie splijtpassjes met buitenkant.
Vind ik leuk
G.Kopf +5027
donderdag 14 maart 2019 om 10:48
Ik verwacht toch steeds heel veel van die Labyad, dacht iig bij PSV dat het een hele goede zou worden.
En nu via een omweggetje dan maar.
Begin wel wat te twijfelen zo inmiddels.
Vind ik leuk
jayc +123
donderdag 14 maart 2019 om 10:53
niet alleen wat creativiteit betreft. Het stond gewoon positioneel niet good. Het druk zetten klopte niet. Labyad is niet goed genoeg.
Vind ik leuk
Hotboy99 +631
donderdag 14 maart 2019 om 10:54
Het tempo lag gewoon veel te traag, ik had ook het idee, tot zijn assist had Labyad nog geen goede loopactie gemaakt, en/of goed gecombineerd met een van zijn medespelers. De aanvallers waren veel te statisch en stonden vast, er zat geen enkele gedachte achter de loopacties die ze maakten. De enige die een goede wedstrijd speelde waren Tadic en Dolberg, laatsgenoemde kreeg 2 kansen op een goal, waarbij de 2e kans een goal had moeten zijn. Toen Noa Lang in het veld kwam ging Ajax, ook omdat ze moesten, veel makkelijker spelen en lag het tempo ook een stukje hoger vergeleken met de de rest van de pot. Al met al verdiende Ajax natuurlijk gewoon om te winnen, want PEC had totaal niks in te brengen.
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 maart 2019 om 10:54]
Vind ik leuk
fritsie +882
donderdag 14 maart 2019 om 11:03
Wow mooie uitgebreide analyse. Labyad was matig. Ik had idd verwacht dat hij zich veel meer zou laten gelden nu hij de kans kreeg. Hij viel mij erg tegen.

Maar misschien was de balans op het middenveld niet goed waardoor hij niet uit de verf kwam. De vraag is dus wie Ten Hag de rol van Frenkie had toebedeeld en wat de taken van Labyad en Van de Beek waren?
Vind ik leuk
De Haan +610
donderdag 14 maart 2019 om 11:10
als vervanger van ziyech red hij het in ieder geval niet. ziyech komt op meerdere posities goed uit de verf. labyad heeft 1 plek, 1 taak nodig en een basisplek. en dat krijgt hij niet bij ajax, conclusie wat mij betreft verkopen. zijn reserverol mag opgevuld worden door jeugd. die doen niet onder.
Vind ik leuk
Pimman +10447
donderdag 14 maart 2019 om 11:27
Labyad bracht totaal niets behoudens een goede voorzet..gaat het niet redden bij Ajax.
Vind ik leuk
De Haan +610
donderdag 14 maart 2019 om 11:29
zonde, hij heeft echt wel techniek, had verwacht dat hij veel meer de concurrentie aan kon gaan.
Vind ik leuk
Pimman +10447
donderdag 14 maart 2019 om 15:09
Ik had ook meer van hem verwacht. Bij Utrecht deed hij het goed en ik dacht dat Ten Hag wel wist wat hij deed
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 11:13
Een hoop gelul is alles wat ik lees, er is maar één conclusie, en dat is vermoeidheid, de rest is nonsens, ze hebben nu zondag AZ waar ze zich volledig gaan geven en winnen.

Dan hebben ze 2 weekjes rust, want wie geeft er nou om die interland weken.
Vind ik leuk
Romarioo +763
donderdag 14 maart 2019 om 11:23
Hoe was labyad? heb niet gekeken
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 maart 2019 om 11:23]
Vind ik leuk
ech wel +38
donderdag 14 maart 2019 om 11:24
Ik vind het neefje van frenkie beter jo de jong is echt goed
Vind ik leuk
gustare +705
donderdag 14 maart 2019 om 11:25
Aardige analyse, maar volgens mij was er vooral een wezenlijk gebrek aan inzet en bereidheid om te werken, wellicht door vermoeidheid. Het leken wel een stel ouwe wijven die op het veld stonden. Geen tempo, geen creativiteit, geen beweging en zelfs korte ballen werden verkeerd ingespeeld. Uiteindelijk dus een gelukkige overwinning, maar mij hoor je niet klagen ;-)
Vind ik leuk
oostkust +752
donderdag 14 maart 2019 om 11:29
Wat moet je toch met die Blind? Spelinzicht nul, nul. Doet maar wat
Vind ik leuk
Elohim +1425
donderdag 14 maart 2019 om 11:36
Winnen in de 85ste minuut?
Vind ik leuk
oostkust +752
donderdag 14 maart 2019 om 12:06
tegen doelpunt staat hij weer eens lucht te dekken
Vind ik leuk
Elohim +1425
donderdag 14 maart 2019 om 12:43
Hahaha fantast.
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 11:38
Ik heb me groen en geel zitten ergeren aan m'n ploeggie. Ze dachten wel ff op 20% te kunnen winnen van Zwolle. Ik ben opgelucht met de 3 punten maar jezus wat een inspiratieloos stuk ellende was het.

Op naar AZ en full steam ahead!
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 11:42
Labyad ..ondanks hij weinig speeltijd krijgt miste... wat hij in mijn ogen had moeten doen!!
Storen naar de verdedigers en keeper(s) doorstoren .net wat Huntelaar doet ..Dat spel word verwacht van hem .. Huntelaar speelt ook "weinig" maar dreiging .jagen op de bal
Hij zit op 20 Meter elastiekjes van Dolberg Sorry net zo erg..
Oogt desinteresse ,Scorend een dweil .. en maar vast blijven houden aan hem.Een mooi doelpunt en yess wat een speler..VER BENEDEN PEIL alle 2

Vind ik leuk
isaa +32
donderdag 14 maart 2019 om 11:52
Joh Ajax heeft tot nu toe maar 1 wedstrijd gewonnen zonder Ziyech. De rest waren verloren punten.
Vind ik leuk
JanTa48 +8107
donderdag 14 maart 2019 om 12:00
Dooir het wegvallen van de Jong en Ziyech was ineens alle creativiteit weg. 1belangrijke spelr is nog wel op te vangen maar 2 is wel erg veel.
Vind ik leuk
Muscles +1770
donderdag 14 maart 2019 om 12:46
What if is niet relevant......drie punten wel....Forza AFCA, dooorrrrggaaaann
Vind ik leuk
Blindsy +19034
donderdag 14 maart 2019 om 13:27
Okay. Dus de vraag is eigenlijk: waarom miste Ajax de 2 beste spelers van de ED?
Tja...
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws