Verbeek wijst oorzaak van Ajax-verval aan: 'Ten Hag raakt niet de juiste snaar'

Verbeek wijst oorzaak van Ajax-verval aan: 'Ten Hag raakt niet de juiste snaar'

Gepubliceerd: dinsdag 19 maart 2019 om 07:24di 19-03-2019 om 07:24

Laatste update: dinsdag 19 maart 2019 om 08:44di 19-03-2019 om 08:44

Gertjan Verbeek weigert de mindere prestaties van Ajax in de Eredivisie toe te schrijven aan fysieke overbelasting. De trainer en analist vindt niet dat de Amsterdammers zich daarachter mogen verschuilen na de duels met PEC Zwolle (2-1 winst) en AZ (1-0 nederlaag).

"We roepen allemaal toch al jaren dat de Eredivisie een Mickey Mouse-competitie is en dat onze spelers te weinig weerstand krijgen? Nou, dan zou het gek zijn om nu te concluderen dat Ajax fysiek niet in staat is om twee wedstrijden in een week te spelen", zegt Verbeek in het Algemeen Dagblad. Hij vindt bovendien dat Ajax kan rouleren, aangezien trainer Erik ten Hag regelmatig de breedte van zijn selectie roemt.

Verbeek gaat uit van een mentaal aspect. In tegenstelling tot de krakers tegen Real Madrid, moet de motivatie voor duels met PEC en AZ vooral uit de spelers zelf komen. "Dat vergt een heel andere focus en dat kan blijkbaar niet iedereen bij Ajax opbrengen. Ik denk dat Ten Hag vooral daarin momenteel niet de juiste snaar raakt bij zijn spelers. De mentale weerbaarheid staat onder druk bij Ajax. Als team en als individu."

Verbeek schrijft Ajax desondanks niet af in de titelrace met PSV, dat vijf punten meer heeft. "Dat verschil is niet onoverbrugbaar. Al was het maar omdat ze in Eindhoven hun wedstrijden ook niet makkelijk winnen, zie VVV-uit. En omdat Ajax PSV nog op bezoek krijgt."

Plaats een reactie

LuckyLuksch +12784
dinsdag 19 maart 2019 om 07:29
Wijze man die Verbeek
Vind ik leuk
Groen +4560
dinsdag 19 maart 2019 om 08:43
De waan van de dag. Verbeek is zo wijs als alle anderen die vorige week nog hosanna spraken over Ten Hag, en het er roerend mee eens waren dat hij ook wel een verbeterd contract verdiende, en dat hij onderschat werd, en dat hij ondaks alle negatieve reacties in het begin het nu toch fantastisch heeft neergezet bij Ajax waardoor ze in staat waren om met aantrekkelijk en gedurfd spel de kwart finale CL te halen. Ja "dat mocht ook wel eens gezegd worden"...

Twee wedstrijden later mag hij weer oprotten.

Er lijkt inderdaad een motivatie probleem te zijn. En ja, dat is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de trainer. Maar dat betekent niet automatisch dat zo'n probleem direct op te lossen is, voor welke trainer dan ook. Je zit ook met vermoeidheid. En je zit met Daley Blind (geintje ouwe!).

Ik denk dat Ten Hag het heel goed heeft gedaan, en hoe dit seizoen ook eindigt, ik zou graag zien wat hij volgend jaar kan bereiken.
Vind ik leuk
AlwaysMe +2956
dinsdag 19 maart 2019 om 08:58
Het is inderdaad waan van de dag, Ten Hag kreeg teveel lof na de prestaties in de CL. Met de spelers die hij heeft is het niet onmogelijk om te stunten. Hij is er dan ook niet om de meester tacticus te zijn in deze groep maar juist om spelers te motiveren en ze op scherp te stellen.

Vergelijk het eens met wat Bommeltje doet. Zijn probleem is juist dat hij teveel zijn stempel probeert te drukken en daardoor een angstig PSV in de CL heeft. Echter zit hij wel bovenop zijn spelers en onderschatten ze geen enkele tegenstander.

Maar laten we ook gewoon realistisch zijn. Is dit niet gewoon Ajax? Is het niet al sinds mensen heugenis zo dat Ajax spelers zichzelf overschatten en hun tegenstanders onderschatten? F. de Boer kreeg dat er een beetje uit, maar toen had Ajax zelfs een mindere selectie dus ze moesten wel. Ajax verliest het altijd op mentaliteit, het is de mentaliteit van de club zelf.
Vind ik leuk
Groen +4560
dinsdag 19 maart 2019 om 09:38
Tsja om te zeggen dat het de mentaliteit van de club is gaat mij te ver. Maar ik zie ook uit welke hoek deze constatering komt ;) Als je al "sinds mensenheugnis" altijd de tegenstander onderschat verzamel je niet zoveel sterren.

Het is ook lastig om te schakelen tussen Real en de FC iets op kunstgras. Onderschatting, misschien ook. Gebrek aan motivatie zeker. Daarbij minimaal een handvol basisspelers die volgend seizoen een transfer maken waardoor ze in één klap binnen zijn.

Vermoeidheid speelt nu ook een rol. En dan kun je wel komen met die dooddoener van "ja maar ik werk 40 uur per week hard voor mijn geld en ik verdien een stuk minder" maar dat is het punt niet. Vermoeid is vermoeid, dat is een fysieke zaak die je niet kunt ontkennen of negeren.

Iedereen wil kampioen worden. Maar toch heb ik dit seizoen al meer genoten dan de laatste 3 van De Boer bij elkaar. En dat is inderdaad misschien wel een beetje "typisch Ajax".
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 10:10]
Vind ik leuk
AlwaysMe +2956
dinsdag 19 maart 2019 om 11:26
Het heeft niet zoveel met de hoek waar ik vandaan kom te maken. Als PSV supporter zie ik graag een sterk Ajax. En er zijn gewoon veel seizoenen geweest waar objectief gezien Ajax de titel had moeten pakken en het lukt niet. Steeds hetzelfde patroon, slecht begin, beter en mooi voetbal, onderschatting, gelijkspel en verlies tegen Ado-Utrecht en nog een paar.

Ik snap dat de spelers vermoeid kunnen zijn, maar daar ligt ook de verantwoordelijkheid van de trainer. Hij heeft een redelijk brede bank, maar hij maakt er niet of nauwelijks gebruik van. Je moet je wisselspelers ook het gevoel geven dat ze op de deur kloppen, zodat als ze erin komen ze ook echt iets willen bewijzen.
Vind ik leuk
Groen +4560
dinsdag 19 maart 2019 om 11:42
Wat betreft het rouleren van het basiselftal heb je zeker een punt.
Vind ik leuk
Pimman +11544
dinsdag 19 maart 2019 om 07:29
Nu ligt het weer aan Ten Hag..zal Gert-Jan stiekem hopen om hem op te kunnen volgen? ;)
Vind ik leuk
B H +461
dinsdag 19 maart 2019 om 07:48
Niet te hopen voor die watjes! Dan moeten ze gas geven.
Vind ik leuk
Pimman +11544
dinsdag 19 maart 2019 om 08:02
Zeker niet te hopen..die is meestal binnen een paar maanden weer ontslagen! ;)
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 07:31
Juist in de wedstrijden waarin de invloed van een trainer benidigd is laat Ten Hag t afweten.
Net als de Jong dat doet wanneer er een “wonderkind” benodigd is. 🤦‍♂️
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 07:32
Is ten Hag dan een violist of giarist?
Wat een gel*l, je hebt geen trainert nodig om jezelf te motiveren.
Vind ik leuk
Guusman +1314
dinsdag 19 maart 2019 om 07:37
Zij blijkbaar wel.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 07:36
Ajax had het kampioenschap volledig in eigen hand. Na jaren van droogte móet er weer een titel komen. En dan gebeurd er dit weer. Alle kritiek is vollédig terecht!
Vind ik leuk
ppdf +1320
dinsdag 19 maart 2019 om 07:47
Kritiek zeker, maar de spelers zijn wel behoorlijk droevig als ze zich tegen az niet meer zouden kunnen opladen. Of ten hag daar iets aan kan doen, dat vind ik wat kort door de bocht. We kunnen ook zeggen dat AZ gewoon een zeer goede wedstrijd speelde en Ajax op de goede manier heeft bestreden. Ajax had geen plan b..dat heeft PSV wel. Als het niet loopt gooien ze het laatsts half uur alles op de jong die jn Nederland gewoom elk kopduel wint. Dat is gewooon een wapen. Je hoorde zondag van bommel ook constant roepen zoek Luuk zoek Luuk. Ajax werd pas gevaarlijk toen ze dat deden op huntelaar. Daarom denk ik dat PSV gewoon niet verliest in Amsterdam en kampioen gaat worden. Maar als spelers zich niet meer kunnen opladen in Nederland dan is dat zeker wel.kritiek waard.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 07:52]
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 07:37
Ik denk ook, dat vooral mentaal het probleem is. Het gebeurt elke ploeg.
Vind ik leuk
ppdf +1320
dinsdag 19 maart 2019 om 07:38
Het moet uit de speler zelf komen, maar ten Hag raakt niet de juist snaar. Das op zich een vrij tegenstrijdige constatering.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 07:45
Het moet uit de spelers zelf komen OMDAT ten Hag de juiste snaar niet raakt
Vind ik leuk
ppdf +1320
dinsdag 19 maart 2019 om 07:54
Zo staat het er niet. Daarbij moet het altijd uit jezelf komen. Je moet een trainer niet nodig hebben om je zelf te motiveren als je tegen AZ moet spelen.
Vind ik leuk
Mr-MZ +147
dinsdag 19 maart 2019 om 07:39
Hahaha alsjeblieft zeg, geen cl gekeken zeker?
Vind ik leuk
Lucky Kes +8047
dinsdag 19 maart 2019 om 07:51
Juist wel.
Dus snap jij het even niet.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 07:47
Heeft gewoon gelijk, metaal zit het niet goed bij Ajax.
It's obvious..
Vind ik leuk
Birdiemann +483
dinsdag 19 maart 2019 om 07:47
Verbeek kan in het rijtje asnsluiten met Valentijn Driessen , Aad de Mos en andere idioten .
Vind ik leuk
ritje +787
dinsdag 19 maart 2019 om 07:47
hallo Bij AJAX missen ze gewoon een trainer met het Ajax gen! mvg ritje
Vind ik leuk
Lucky Kes +8047
dinsdag 19 maart 2019 om 07:55
Hee Ritje.
Nogmaals
Waarom beantwoord jij mij nooit?
want als ik een tegen argument heb, die ik ook nog onderbouw, geef jij je niet thuis.
Nogmaals:
Wat zei v/d Sar?
Europese aanzien is beter dan een kampioenschap.
Hee, ene Peter Bosch (finale EL) en Erik Ten Hag (kwartfinale CL) geeft Ajax heel veel aanzien in Europa.
En laten dat nou trainers zijn zonder Ajax gen.
Keizer (niets en dan ook totaal niets gepresteerd met Ajax) en F de Boer hebben wel een Ajax gen maar europees?
4 kampioenschappen met waardeloos voetbal.
Is dat wat je wilt?
Vind ik leuk
Come on Utreg +30186
dinsdag 19 maart 2019 om 07:52
Verbeek is een ervaringsdeskundige in het niet de juiste snaar raken bij een selectie.. Weet hij echt alles van en is hem op Heerenveen na bij al zijn clubs gelukt. Of erneen kern van waarheid inzit, weet niemand. Het is maar een aanname.
Vind ik leuk
bert +695
dinsdag 19 maart 2019 om 07:54
En dat zegt iemand die zelf overal ontslagen is,beekje je kan nog heel veel van hem leren.gek
Vind ik leuk
Staaijman74 +1413
dinsdag 19 maart 2019 om 07:54
Az uit kan je verliezen. Het gaat er om dat psv alleen nog maar voor ze competitie hoeft te gaan waardoor zij maar 1 potje in de wk spelen en daardoor bijna geen puntverlies lijden. Dat maakt t verschil
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 07:55]
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 08:13
PSV speelt al jaren alleen maar voor de ED. Europees interesseert ze helemaal niks. Vandaar dat we zo laag staan op de Coëfficiëntenlijst.
Vind ik leuk
Paulhuynh +2027
dinsdag 19 maart 2019 om 08:21
Tuurlijk jongen
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 08:24
Het zijn wel de keiharde feiten! Ajax (Real Madrid afgedroogd) haalt voor NL de punten binnen en NIET PSV.
Vind ik leuk
Paulhuynh +2027
dinsdag 19 maart 2019 om 08:36
PSV speelde 40 jaar achter elkaar Europees 1 jaar gemist. PSV is als laatste tot halve finale gekomen. PSV is 2 jaar terug nog tot achtste finales gekomen tegen athletico. Etc etc. Gewoon slap gelul van je. Ajax speelde bijvoorbeeld voorgaand jaar geen Europees... maar ook nul andere titels binnen gehaald. Is gewoon jaloezie vanuit het voetbaldorp Amsterdam
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 08:01
Hij heeft wel degelijk een punt.
De Focus van de spelers,de komende wedstrijd tegen Juve
Het al dan niet meespelen van Ronaldo enz halve finale spanning !! ½finale komt en de beker Willem2 en dan pas de wedstrijd voor landskampioen schap....echt daarbij de wedstrijden.
Psv. De eerste nu.. DE wedstrijden voor misschien beslisg niet de nekslag.
Het zijn nu elke wedstrijden
Vedige finales ..Hierbij is het lastig en normaal dat T.Hag moet goed overleggen hoe ze erin staan want het zullen wedstrijden met de voledige inzet passie en belevenissen
Verhaal van Verbeek klopte volledig maar is rottig geschreven ..door de schrijver béétje k** geschreven
Vind ik leuk
Hazelnoot +192
dinsdag 19 maart 2019 om 08:06
Maar ten hag is toch het beste wat Nederland is overkomen, tactisch geweldig, en in staat om 2e te worden. Geweldig toch...
Vind ik leuk
Isakson +700
dinsdag 19 maart 2019 om 08:16
Gert Jan moet naar de kapper. Een zwerver 1e klas tja wie wil hem nog hebben.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 08:25
Ajax uit bij VVV 0-1 met medewerking van de var
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 13:25
Hoeveel geluk heeft PISVEE al gehad calimero!
Vind ik leuk
Mari +13307
dinsdag 19 maart 2019 om 08:42
Nu raakt ten Hag ineens niet de juiste snaar.
Daarom is hij geen muziekkant geworden, maar trainer.
Vind ik leuk
mcmodd +28758
dinsdag 19 maart 2019 om 08:48
Je kunt met redeneren altijd alle kanten op. Dat is goed als je iets moeilijks moet formuleren, zeker als anderen dat ook moeten begrijpen.
Verbeek realiseert zich dat hij een mening heeft over de fysieke belastbaarheid van Ajaxspelers. Nu moet je allereerst weten dat Verbeek er zijn specialiteit van heeft gemaakt, van belastbaarheid van voetballers. Hij pakt ze altijd keihard aan, en dat blijft niet altijd zonder gevolgen. Deutsche gründlichkeit is zijn handelsmerk en daar kwam hij in Duitsland nog weleens mee weg.
In Nederland daarentegen, had dat altijd het gevolg dat hij in de clinch kwam te zitten met spelers. Zozeer zelfs dat uiteindelijk wat blessures verder, ook wat verder met een chagrijnige selectie, uiteindelijk clubbesturen chagrijnig werden. En zo raakte Verbeek zijn baantje als trainer nogal eens kwijt. Tja, het is moeilijk om de juiste snaar bij de spelers te raken, zo bewees hij zelf. En o ja, ik ben altijd blij geweest met Ten Hag bij FC Utrecht. Daar moest ook altijd hard en veel getraind onder Erik ten Hag. Maar hij wist altijd de goede maat te hanteren, de juiste snaar te raken, zeg maar. De spelers liepen met hem weg en gunden hem zijn overgang naar Ajax, maar hadden hem toch liever zelf gehouden. En voorzover ik weet heeft nog nooit een speler van FC Utrecht om Verbeek gesmeekt. Dat komt niet in ze op, gek hè?
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 08:49
Is gewoon een inkoppertje, we weten allemaal dat ten hag het slecht doet, en we hebben allemaal als ajax supporters dat we een echte ajax trainer willen hebben.
Vind ik leuk
rinirat +4197
dinsdag 19 maart 2019 om 08:50
Wat lult die man toch slap.3 wedstrijden per week als enige ploeg.
De rest 1 potje per week.
Vind ik leuk
Muscles +2091
dinsdag 19 maart 2019 om 08:52
Verbeek is werkeloos en boven zie je waarom dit nog wel ff duurt...,
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 09:01
tegen real de hemel ingeprezen en nu deugt er niks meer
Vind ik leuk
Schijtbak2.0 +1133
dinsdag 19 maart 2019 om 09:05
Wat zat die ten Hag te lachen bij Rondo zondag. En dat terwijl ze net verloren hadden bij AZ. Ongelooflijk. Heeft hij de Amsterdamse ziekte inmiddels ook te pakken?
Vind ik leuk
666 +4662
dinsdag 19 maart 2019 om 09:10
Lachen hoe weer een groot deel van het "volwassen" ajax vp publiek nu de persoon Verbeek aanvalt.

Totaal doof en blind voor de waarheid over hun cluppie dat hij verteld.

ps: ja hoor ik zag ook ajacieden die wel reeel waren. Hou kammen dus maar in jullie zak en je tenen in je schoenen.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 13:26
Wat is jouw club lafaard! Staat niet eens in je profiel zo kan ik het ook!!!
Vind ik leuk
Friend +400
dinsdag 19 maart 2019 om 09:27
Als je als Gert Jan Verbeek zelf overal weggetrapt ben bij clubs , om soms vreemde redenen , dan moet je wel je smoel houden over andere clubs en trainers !
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 09:29]
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 09:35
Dat gelul de hele tijd over ten Hag. Eerst de top trainer omdat ie Feijenoord naar huis stuurt en real verslaat, nu weer de lul omdat de spelers niet in de wedstrijd zaten. Het ligt niet aan hem alleen het ligt aan het hele team en de staf. Die gasten moeten elke pot ingaan zoals ze tegen een real spelen en dan is het nodig dat PSV ook een sterk AZ treft.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 09:36
Succestrainer Verbeek aan het woord!!!
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 09:38
Daar weet Verbeek natuurlijk alles van, zie o.a. Feijenoord, Twente etc.
Vind ik leuk
AFP +3717
dinsdag 19 maart 2019 om 09:39
Gert Jan Verbeek zei:

@Verbeek schrijft Ajax desondanks niet af in de titelrace met PSV, dat vijf punten meer heeft. "Dat verschil is niet onoverbrugbaar. Al was het maar omdat ze in Eindhoven hun wedstrijden ook niet makkelijk winnen, zie VVV-uit. En omdat Ajax PSV nog op bezoek krijgt."@

En zo is het.
Als Ajax 31.3 gelijk speelt of verliest dan is PSV al de aanstaande kampioen. En verdiend.
Vind ik leuk
AFP +3717
dinsdag 19 maart 2019 om 09:41
Nu heeft Ten Hag het weer gedaan. Wat een napraat en hypocrisie en opportunisme in de Nederlandse voetbalwereld. Is cultuur. Helaas.
Vind ik leuk
Couto76 +1268
dinsdag 19 maart 2019 om 09:44
Verbeek je bent een pannenkoek, ga boomhutten bouwen.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14505
dinsdag 19 maart 2019 om 10:03
Feit is dat Ajax een te kleine bezetting heeft van spelers met een gelijkwaardige kwaliteit, valt de Ligt weg heb je een probleem tegen PSV, valt Hakim uit verlies je tegen AZ.
Daar naast heeft ten Hag totaal geen ervaring op dit niveau van, spelen in de CL en de ED, je ziet Ajax mentaal en fysiek verzwakken naar mate het seizoen duurt.
Dit zijn de twee zwakten van Ajax.
Vind ik leuk
Patje41 +1221
dinsdag 19 maart 2019 om 10:34
ik ben het helemaal met Verbeek eens, Ten Hag kan de spelers niet motiveren om in de nc ook 100% te geven en daarnaast wisselt hij ook bijna altijd fout. Ergo: hij is niet de juiste trainer voor ajax!
Vind ik leuk
Bennamari +299
dinsdag 19 maart 2019 om 10:36
Er zijn 37 Wedstrijden in de eredivisie die je speelt dus 111 punten te krijgen. Je kan ze niet alle 37 winnen je laat zoiezo ergens punten liggen of dat nou bij vvv Feyenoord of az is je kan ze niet allemaal winnen Dus als je rond deze periode van het seizoen voor alle prijzen nog speelt dan ben je gewoon goed bezig als team en dan mag je zeggen dat je een goede trainer hebt als club
Vind ik leuk
El Cazador +9345
dinsdag 19 maart 2019 om 11:33
Ik vind dat Gert-Jan Verbeek wel een punt heeft, punt!!
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 11:35
Voetballers zet net mensen hè??? Dat gelul bah
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 13:22
Tuurlijk komt dit wel door de Europese belasting + dat we ook nog in de beker zitten! En dankzij Ten Hag houden wij uiteraard als enigste de eer hoog in Europa!
Vind ik leuk
Cookee +12967
dinsdag 19 maart 2019 om 20:27
Ach er kunnen zoveel redenen zijn, wat wel opvalt is dat zowel Ajax als PSV en Fey er steeds minder van bakken... zou die ED toch niet zo slecht zijn?

Nou ech wel. Alle clubs hier zijn labiel.
Wie deze week wint kan volgende week weer een slappe hap zien.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws