Van der Vaart: 'Ik dacht: heb je stront in je ogen? Maar ik zei er niets van'

Van der Vaart: 'Ik dacht: heb je stront in je ogen? Maar ik zei er niets van'

Gepubliceerd: zondag 24 maart 2019 om 12:45zo 24-03-2019 om 12:45

Rafael van der Vaart heeft tijdens zijn actieve carrière nooit 'lijntjes' gehad met journalisten. Toen er in de laatste jaren van zijn loopbaan veel geschreven werd over de matige fitheid van Van der Vaart, had hij geen zin om daar tegen te vechten. Dat vertelt de oud-prof in een groot interview met NRC. 

"Ik wilde niet over mijn eigen schaduw stappen zodat ik meer kans had om te spelen. Ik kon dat vechten niet. Veel voetballers of zaakwaarnemers hebben lijntjes met journalisten om er beter van te worden. Die maken je dan groter dan je bent", aldus Van der Vaart (36), die in november 2018 definitief stopte. 

"Het publiek gelooft het en veel coaches gaan daarin mee om te overleven. Ik was met iedereen goed, maar als journalisten mij na een besloten training om de opstelling kwamen vragen, zei ik: spoor jij wel? Alsof het mij kan schelen dat ik dan een hoger cijfer krijg in je krant."

Ook trainers kregen zelden tegengas van Van der Vaart. "Als ik tijdens een oefenwedstrijd met Oranje de beste speler was en ik de volgende wedstrijd niet speelde, dan dacht ik: trainer, heb je stront in je ogen? Maar ik zei er nooit wat van. Achteraf heeft mijn vader misschien gelijk, had ik meer op tafel moeten slaan."

Plaats een reactie

Bennamari +297
zondag 24 maart 2019 om 12:47
Media kan je maken of breken maar als je een topspeler bent dan mogen ze zeggen wat ze willen
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:48
De journalistiek is EXPOSED!
Vind ik leuk
Roeptoeter +19118
zondag 24 maart 2019 om 12:48
Wat verfrissend dat Van Der Vaart wat meer zijn mening geeft. Dit moet hij verder uitbouwen bij Studio Voetbal.
Sla daar maar wat meer op tafel.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 12:49]
Vind ik leuk
Nuance +10859
zondag 24 maart 2019 om 12:49
Toch best een mooie carriere gehad, dacht ik zo. Uitstekende voetballer en een aardige gozer lijkt me. Alleen die kut hakgoal....
Vind ik leuk
Iefmeister +7866
zondag 24 maart 2019 om 12:59
Best een mooie? Man hier zou 99% blind voor tekenen.
Het was inderdaad een zeer goede voetballer.
Vind ik leuk
Dussss +748
zondag 24 maart 2019 om 13:06
Joh als ik 13 jaar profvoetballer voor RKC waalwijk zou zijn zou ik daar ook voor tekenen hoor. Vind mijn baan erg leuk, maar profvoetballer: wow!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 19:36
Dat was de mooiste,zal nooit worden vergeten! ( helaas voor jullie :p )
Vind ik leuk
Nietkoeroe +5690
zondag 24 maart 2019 om 12:50
Vind t jammer dat hij telkens met die frikandellen uitspraak geconfronteerd wordt. Was een geweldige speler en heeft ook wat te vertellen. Zou m wel vaker op tv willen zien
Vind ik leuk
HeikKiMika +247
zondag 24 maart 2019 om 12:53
Verschrikkelijk goede voetballer die m.i. niet het maximale uit zijn carrière heeft gehaald. Vind hem verder een goede analist met heldere uitleg. Stukken beter dan sommige andere die veel praten maar niks inhoudelijks hebben te melden.
Vind ik leuk
Pec010 +2754
zondag 24 maart 2019 om 13:49
De eerste jaren heeft hij er het maximale uitgehaald maar de laatste 5 jaar zeker niet.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:51
Dus als je bij real zit haal je niet het max uit je carriere ?
Vind ik leuk
HeikKiMika +247
zondag 24 maart 2019 om 13:59
Is Real zijn hele carrière? Sleep well bro
Vind ik leuk
Zekur +775
zondag 24 maart 2019 om 12:53
Verfrissende analist. Deze jongen is gewoon eerlijk en heeft veel verstand van het spelletje. Tenminste niet zo’n betwetertje als Hansie of Pierre.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 12:54]
Vind ik leuk
kees ee +1075
zondag 24 maart 2019 om 12:59
. . en daar ben je nu mee bezig, rafael ??
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:06
Vindt t ook een prima analist. Vrij luchtig doet ie t.
Vind ik leuk
Busk +2145
zondag 24 maart 2019 om 13:11
Volgens mij is v/d Vaart meer van het leven gaan genieten toen hij zijn plastic ega kwijtgeraakte.

Heeft verder gwn een prima carrière gehad. Was er meer uit te halen? Ja misschien. Maar hij kan evengoed tevreden terugkijken.
Vooral die tijd bij de Spurs waren toch memorabel.

Dat het daarna minder ging. Tsja OK. Kan gebeuren.
Ik denk dat hij nooit naar Betis had moeten gaan.
Maar toen al voor een kleine club in de marge moeten gaan voetballen. Voor het plezier.

Op de buis komt het over als een sympathieke en enthousiaste man.
Beter dan de doorsnee droogkloten die overal aan tafel aanschuiven.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 13:15]
Vind ik leuk
lexy88 +1948
zondag 24 maart 2019 om 13:15
Nee, vind het geen goede analist. Meer een verhalenverteller. Nu is het leuk omdat hij net is gestopt en met dit soort dingen een klein inkijkje geeft in zijn voormalige profwereld. Maar van een analist verwacht ik analyses of zaken waar ik zelf niet 123 aan denk, en dat heb ik wel Kieft, van der Gijp (soms), Perez en Kees Kwakman (echt onderschat). Over verfrissend gesproken, die laatste heeft echt wel wat te melden.

Van der Vaart, prachtige speler, helaas wat laconiek in zijn beleving van profvoetballer zijn en dat komt ook tot uiting in die anekdote, dat hij niet met zijn vuist op tafel sloeg. Kon van hem genieten op het veld, maar schaar hem nu als analist in de categorie Marc van Hintum, Heitinga, Zenden, van Hooijdonk, Bruggink.
Vind ik leuk
kees ee +1075
zondag 24 maart 2019 om 16:00
. . over lexy z'n categorie "geslaagde" analisten ben ik het niet eens, . . misschien wel als het om kwakman gaat, . . en wil daar tzt misschien, als ie bij gijp en lijp uit de buurt blijft, kraaij jr nog wel bijzetten, maar in 't rijtje "minder geslaagd " wil ik ook rafael wel bijzetten en zo'n beetje de hele nps-kliek. !? ik verwacht van een analist vooral onpartijdigheid en dat kan samen gaan met kwaliteit !?
Vind ik leuk
lexy88 +1948
zondag 24 maart 2019 om 17:21
Ja, al vind ik dat Kraay veel veel woorden nodig heeft om duidelijk te maken wat hij vind, en lijkt hij nog steeds niet te snappen dat je dan af en toe wordt afgekapt. Bij de Tafel van Kees probeert hij altijd op een heel irritante manier mensen een statement te ontlokken (en daarna trots naar Kees kijken) en vind ik hem teveel een allemansvriend wat een Perez duidelijk niet is.

Maar ben het met je eens dat je het lijstje verder kunt uitbreiden met Levchenko, Hasselbaink, Arno Vermeulen, John de Wolf, Erik Meijer, Ronald Waterreus, etc. etc. Overigens was ik het beste paard van stal vergeten: Louis Van Gaal! Altijd genieten om naar hem te luisteren :-)
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:19
Je hebt het altijd goed gevonden Rafael ...............nu geen oude koeien uit de sloot halen.....dat heb je niet echt nodig.richt je lekker op Estevana en je kinderen.
Vind ik leuk
Beukenbv +398
zondag 24 maart 2019 om 13:31
Ik heb zin en een lekkere Mexicano met pindasaus.
Vind ik leuk
Keuneklets +165
zondag 24 maart 2019 om 13:37
Leuke vent. Fantastische voetballer. Beetje pech met clubkeuzes. Van de andere kant, wel veel meegemaakt. Helemaal prima.
Vind ik leuk
barry m +605
zondag 24 maart 2019 om 15:58
ik vond van der vaart goed totdat hij weg ging bij real madrid.
jammer dat het hem niet is gelukt om in madrid te blijven spelen.
maar robben, sneijder en nog wat anderen spelers lukte het ook niet om daar te blijven in die tijd.
Vind ik leuk
JohanLeo +807
dinsdag 26 maart 2019 om 06:43
Raf is echt een ongelooflijk coole kikker. Zo enorm eerlijk, dat kan ik echt waarderen. Meeste voetballers zouden dit nooit zeggen!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws