Negen conclusies: verloren op z'n Duits, Memphis flikt het wéér, sterk duo faalt

Negen conclusies: verloren op z'n Duits, Memphis flikt het wéér, sterk duo faalt

Gepubliceerd: zondag 24 maart 2019 om 23:30zo 24-03-2019 om 23:30

Laatste update: zondag 24 maart 2019 om 23:35zo 24-03-2019 om 23:35

Het Nederlands elftal knokte zich in de EK-kwalificatiewedstrijd tegen Duitsland knap terug, maar trok uiteindelijk toch aan het kortste eind: 2-3. VoetbalPrimeur trekt negen conclusies na de nederlaag in de Johan Cruijff Arena.

Bliksemstart Duitsland
Het Duitsland van Joachim Löw zal na de recente prestaties nu niet met een overdosis aan zelfvertrouwen naar de Johan Cruijff Arena zijn afgereisd. Een dramatisch WK, gedegradeerd uit de Nations League, een 1-1 gelijkspel in de oefeninterland tegen Servië... In de beginfase was daar echter niets van te merken. Die Mannschaft begon geweldig aan de wedstrijd in Amsterdam en overblufte Oranje volledig.

Verdedigingsduo van wereldtop.... maar vandaag even niet
Ja, het Nederlands elftal heeft in potentie een centraal verdedigingsduo waar weinig landen aan kunnen tippen. Het was zondagavond echter een wat ongelukkige avond voor Virgil van Dijk en ook zeker voor Matthijs de Ligt. De twee hadden alle moeite om Leroy Sané en Serge Gnabry af te stoppen. De Ligt gleed knullig weg bij de 0-1, Van Dijk greep niet in bij de 0-2 en het duo mocht zich ook aanrekenen dat Nico Schulz in de slotfase wel erg vrij stond om de 2-3 binnen te schieten.

Stuntelende Babel
Ondanks de beroerde start en de vroege achterstand van Oranje, kreeg het Nederlands elftal al snel kansen om weer langszij te komen. Beide keren via Ryan Babel. Eerst zette Promes de aanvaller van Fulham alleen voor Manuel Neuer, niet veel later dook Babel weer alleen voor de Duitse goalie op. Beide keren leverde het geen treffer op. Verder oogde het allemaal vrij traag en inspiratieloos bij de aanvaller. Bondscoach Ronald Koeman zag het ook en greep in de rust in.

Roep om De Kuip
Of Oranje in Rotterdam wel een overwinning had geboekt is de vraag, maar feit is wel dat bij een interland in De Kuip de sfeer een stuk beter is. Het Nederlands elftal won donderdag in Rotterdam met 4-0 van Wit-Rusland en bleef daarmee voor de vijfentwintigste keer op rij ongeslagen. In de Johan Cruijff Arena zette Nederland nog nooit zo'n reeks neer. Dat geeft toch te denken.

Metamorfose
Speelde Oranje in de eerste helft nog matig, na rust was er een heel ander Nederlands elftal te zien in de Johan Cruijff Arena. De formatie van Koeman klapte erop, drong Duitsland terug en kwam via De Ligt al snel op 1-2. Daarna bleef Nederland de bovenliggende partij, en na de 2-2 leek Oranje de enige ploeg die aanspraak mocht maken op de overwinning. Het liep anders...

Memphis flikt het wéér
Bij Olympique Lyon wil het dan misschien niet vlotten, in het Nederlands elftal staat er geen maat op Memphis. Toeval kan het inmiddels niet meer zijn. In de laatste twaalf wedstrijden van Oranje was Memphis direct betrokken bij dertien doelpunten: acht keer als doelpuntenmaker en vijf keer als aangever. Ook tegen Duitsland was hij weer van onschatbare waarde door een assist te geven op De Ligt en zelf de 2-2 binnen te schieten.

Verloren op z'n Duits
In de Nations League speelde Oranje in Duitsland 'op z'n Duits' gelijk via een late treffer van Van Dijk. In de Johan Cruijff Arena pakte Die Mannschaft Oranje dubbel en dwars terug. In de slotfase, waarin Oranje op twee gedachten leek te hinken en de krachten iets weg leken te vloeien, sloegen de bezoekers toch nog toe. Op aangeven van invaller Marco Reus schoot Schulz de 2-3 binnen. Pijnlijk!

EK-kwalificatie nog altijd in zicht
Met een overwinning op Duitsland had Oranje goede zaken kunnen doen met het oog op kwalificatie voor EK 2020. Ondanks de late nederlaag is er nog geen reden voor paniek. Noord-Ierland, won met 2-1 van Wit-Rusland, is koploper in groep C, Duitsland is nu de nummer twee. Gezien de sterkte van de groep moet dit Nederland ertoe in staat zijn bij de eerste twee in de groep te eindigen. Mocht dat onverhoopt niet lukken, is de ploeg nog altijd verzekerd van play-offs. Nog niets aan de hand dus.

Winnende goal van... nummer 14
Rond Nederland - Duitsland werd ook stilgestaan bij Johan Cruijff, die exact drie jaar geleden op 68-jarige leeftijd overleed. Het Nederlands elftal leek op deze bijzondere avond de punten te delen met Die Mannschaft. In de absolute slotfase werd daar echter een stokje voor gestoken. Doelpuntenmaker: Nico Schulz. Rugnummer: 14.

(VoetbalPrimeur / Jurgen van der Hoeven)

Plaats een reactie

derksen +8896
zondag 24 maart 2019 om 23:34
Zo jmr dat journalisten even vergeten dat sane se absolute wereldtop is
Die kijken zeker nooit naar man city
Nee uit het midden veld kwamen vandaag de problemen door kweetnietwijnaldum en de roon
Ja objectief een wedstrijd anaaliseren en de ligt en v dijk de schuld geven
Pffffd
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 23:38
Zelfs Stevie Wonder zag dat de Ligt heel dom weggleed en dat van Dijk zijn man liet schieten. Als er een niet objectief kijkt ben jij het wel.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 23:40
Ja en nu in het Nederlands Zeiksnor.
Vind ik leuk
Counterattack +11552
zondag 24 maart 2019 om 23:46
De Jong zakte, zeker in 1e helft, door ondergrens.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 08:31
Eens. Aan de bal viel hij erg tegen. Leed veel balverlies. Verdedigend wel een paar goede intercepties
Vind ik leuk
Patje41 +1220
zondag 24 maart 2019 om 23:59
Mee eens , de Rhoon hoort niet in het nederlands elftal
Vind ik leuk
PinoyDenHaag +6498
maandag 25 maart 2019 om 04:13
De Roon moet doen waar hij goed in is en das ballen veroveren en aan een betere voetballer geven. Met name de eerste helft ging hij teveel diep en trok hij daarmee het middenveld wagenwijd open.
Vind ik leuk
Pkrzz +100
maandag 25 maart 2019 om 00:37
Problemen lagen idd op het middenveld en de ruimtes op de flanken. Vooral in het verkeerd door dekken werd het mv kapot gespeeld en overrompeld.

De Jong werd zover naar achter gedrukt, dat hij in centrum van de verdediging stond. De Roon stond eigenlijk in de eerste helft overal verkeerd. Daardoor viel het hele mv weg. Ook Dumfries en Promes deden dat slecht. Promes timde vaak het druk zetten niet goed en dan was Dumfries te laat met druk zetten.

Duitsland zette hoog druk en zetten alles vast. Het deed eigenlijk wat Nederland ook wilde. Maar was niet fel genoeg, kon de bal niet vast houden en passing was slecht. Pas in de 2e helft kregen ze grip.

Blind (stond verkeerd laatste goal. Stapte helemaal nooit in)en de Roon waren voor mij de zwakste schakels. Naast Babel, die 2 goede kansen om zeep hielp.
[Reactie gewijzigd op maandag 25 maart 2019 om 00:41]
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 02:52
Deels met je eens, deels niet. In ieder geval vind ik deze analyse van VP ook waardeloos.

Misschien dat de Nederlandse arrogantie nu ook weer wat minder wordt, wat het spel alleen maar ten goede zal komen.
Vind ik leuk
TottenhamHOT +18242
maandag 25 maart 2019 om 07:50
Geen probleem we gaan 100% door ookal verlies je 2x van Duitsland. Even met de beentjes weer op het gras prima toch!
Vind ik leuk
psv#nr1 +2861
zondag 24 maart 2019 om 23:37
laatste minuut!
Low heeft vast vaak naar PSV gekeken!
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 08:32
Luuk had er eerder in gemoeten.
Vind ik leuk
mvr +248
zondag 24 maart 2019 om 23:43
Arena is het probleem
Vind ik leuk
hantayo +1271
zondag 24 maart 2019 om 23:43
Laat het tot je doordringen, Ligt en Dijk zijn géén wereldklasse: groot en sterk , maar dolende tieners 1 op 1.
Vind ik leuk
Het Brein +4904
zondag 24 maart 2019 om 23:48
Dat is onzin, iedereen roept elkaar na. Ze werden overlopen door tactisch falen van Koeman..
Vind ik leuk
TheRedMen +3742
zondag 24 maart 2019 om 23:51
Virgil en De Ligt hebben zich allang bewezen. Dat ze één keer een mindere wedstrijd hebben betekend niet meteen dat ze er niks van kunnen. Daarnaast hebben beide ook momenten gehad dat ze wel goed ingrepen. Het is toch ook niet zo dat Ramos en Varane elke wedstrijd als wereldtop staan te verdedigen.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 05:26
Juistem! Mooi geantwoord!
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 00:07
Dijk geen wereldklasse? Jij spoort niet. Als Messi een keer niet scoort is het ook geen wereldtop meer?! Man, wat heb ik een hekel aan dat domme achteraf gelul.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 02:11
Yet, you're here :P
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 07:06
En cilissen is ook geen wereld keeper want die eerste was houdbaar
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 10:32
Klopt, maar daarom speelt hij ook bij.....ohh, wacht eens even..!!
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 13:23
Zwolse idd
Vind ik leuk
ENSTN-FULB +698
zondag 24 maart 2019 om 23:45
Jogis Zauber-Zitter-Sieg in Amsterdam.

https://www.bild.de/sport/fussball/nationalmannschaft/nationalmannschaft-3-2-gegen-holland-in-der-em-qualifikation-60856060.bild.html
Vind ik leuk
Guusman +1314
maandag 25 maart 2019 om 00:22
Jasper die Zit.


Vind ik leuk
Het Brein +4904
zondag 24 maart 2019 om 23:46
Nederlaag kan gewoon gebeuren, was heel close.

Overigens vind ik ook: alle topduels in de Kuip aub!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 23:55
Zien de daar ook nog eens wat buitenlandse sterren schitteren!
Vind ik leuk
Doenorma +179
maandag 25 maart 2019 om 07:35
Idd zelfs de Duitsers zelf zeggen dat ze geluk hadden. Maar wij Nederlanders.weten het achteraf altijd beter he. En positief denken kunnen we alleen als we winnen... Behalve dit Nederlanda elftal dat bij een achterstand knokt op een niet Nederlandse manier... Nu de. Supporters op de bank nog
Vind ik leuk
Futjebal +2839
zondag 24 maart 2019 om 23:56
Komend weekend zul je hetzelfde scenario zien. Ajax is dan Nederland en PSV Duitsland....dat wordt mooi
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 02:07
Jazeker, alleen heeft PSV niet de kwaliteiten die je kan vergelijken met Duitsland, is eerder Brazilië tegen San Marino :P
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 07:05
Zondag 1-4
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 23:57
Soms zit het mee in de laatste minuten, soms zit het tegen.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 02:10
Er schuilt nou niet bepaald een groot filosoof in je :P No worries, had ik ook niet verwacht uit Eindhoven, hetgeen wat voor jullie het dichtste bij een filosoof komt is Theo Maassen, en die heeft overduidelijk Asperger hahahahaha zoveul goei !!!!
Vind ik leuk
plein19 +3390
maandag 25 maart 2019 om 01:58
Blij dat de interlands weer voorbij zijn. Al die vreemde spelers in het team. Eredivisie en CL zijn een stuk belangrijker
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 02:09
Tevens ook mooier om naar te kijken, Nederlands Elftal is alleen mooi als het toernooi begint, al die andere wedstrijden vind ik maar butt :P
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 02:08
Ziet nou niemand die negert op de eerste foto die zijn mokkapunt ff goed aan het leggen is :P
Vind ik leuk
Binkie +203
maandag 25 maart 2019 om 03:18
Waarom loopt iedere goede aanval van tegenstanders over hun linkerkant? Los dat op en je bent spekkoper!
Vind ik leuk
Schijtbak2.0 +1119
maandag 25 maart 2019 om 06:03
De combinatie Duits en Johan Cruijff lijkt een garantie voor falen.
Vind ik leuk
Jan Nijhof +1221
maandag 25 maart 2019 om 06:25
Dat het middenveld flinke periodes geen vat had is duidelijk. Duitsland kwam bij elke goal over links door, Dumfries was zoals veek vooral aanvallend sterk maar als verdediger slechts zelden. Dat onder de dan ontstane druk een slippertje bij de Ligt en één misser bij van Dijk langs komen is vrrklaarbaar.
In de tweede helft was Frenkie meer met Sané bezig en dat hielp.
Vind ik leuk
De Goffert +959
maandag 25 maart 2019 om 06:29
En F de Jong was ook niet best! Leed balverlies door gestuntel en komt mij al niet meer zo zeker over dan een tijdje terug. Hij moet niet gaan denken dat hij alle ballen moet hebben en zelfs de ballen moet ophalen bij de achterlijn. 1ste helft was Oranje niet veel maar de 2de helft een stuk beter. Uitslag is wel terecht als je de kansen bekijkt maar een deling van de punten was voor iedereen ook wel acceptabel
Vind ik leuk
Korm +40099
maandag 25 maart 2019 om 07:58
Oranje in de kuip vind ik ook beter! :)
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws