Bosz relativeert: 'Pa en ma De Ligt krijgen een zoon en ineens gaat het weer goed'

Bosz relativeert: 'Pa en ma De Ligt krijgen een zoon en ineens gaat het weer goed'

Gepubliceerd: dinsdag 26 maart 2019 om 07:17di 26-03-2019 om 07:17

Laatste update: dinsdag 26 maart 2019 om 09:53di 26-03-2019 om 09:53

Peter Bosz heeft zondagavond genoten van Nederland-Duitsland. De trainer van Bayer Leverkusen vindt alle noodkreten over een voetbalcrisis in beide landen dan ook schromelijk overdreven.

Bosz moet er zelfs om lachen, vertelt hij in gesprek met Der Kicker. "In Nederland is er drie, vier jaar lang gediscussieerd over de ontwikkeling van het voetbal. Dezelfde soort paniek die ik de laatste weken in Duitsland gezien heb, maar dan nog veel extremer", stelt de 55-jarige Apeldoorner. "We moesten allemaal naar Duitsland kijken om daar een voorbeeld aan te nemen. Maar nu hebben we een vader en moeder De Ligt die een zoon krijgen. En ineens gaat het weer de goede kant op met ons voetbal..."

De mindere periode van Oranje, dat het EK van 2016 en het WK van 2018 misliep, is volgens Bosz geen structureel probleem maar een 'golfbeweging'. "Goede spelers zijn uiteindelijk het belangrijkste: het helpt natuurlijk wanneer er jongens als Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong opstaan." Bosz kijkt er dan ook niet van op dat zulke talenten zich in de voorgaande jaren niet aangediend hebben. "Als je 17 miljoen inwoners hebt, kan het best wel eens voorkomen dat er een tijdje geen De Ligt geboren wordt."

Lees meer over:NederlandNederland

Poll

Eens met Bosz?

(2446 stemmen)

Plaats een reactie

Paulhuynh +2070
dinsdag 26 maart 2019 om 07:21
De ligt is van der hoorn 2.0
Vind ik leuk
Morris +24236
dinsdag 26 maart 2019 om 07:22
bassie 6.0
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:30
EDIT VP: reactie verwijderd
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:22
Hendrix is de nieuwe Melvin Platje
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:29
Onana is de nieuwe Lamprou
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:30
Dombofries de nieuwe Willems
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:00
Nee, absoluut niet. Pak er ten eerste maar de statistieken bij. Willems is qua type en prestaties vergelijkbaar met Angelino en inmiddels nog meer een aanvallende back (eerder half) geworden. En als uitsmijter: zijn statistieken zijn bijna op hetzelfde niveau als die van Nico Schulz. En die wordt door Löw als speler van het Duitse nationale elftal gezien. Vanuit die invalshoek zou je je kunnen afvragen waarom Willems niet op het lijstje van Koeman staat. Het enige maar mogelijk bepalende vraagstuk is dat Willems niet zo slim is en moeite lijkt te hebben met zelfreflectie. Allebei vinden ze in Duitsland overigens wel belangrijk. Interviews met spelers zijn daar over het algemeen interessanter.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 maart 2019 om 08:29]
Vind ik leuk
Just Nuts +869
dinsdag 26 maart 2019 om 08:24
Eerder nieuwe Martins Indie rende ook al een malle naar voren gaf paar assist en scoorde paar keer, iets houterige moteriek mocht met van Gaal mee naar WK al kan ik die blik van hem nog goed herinneren toen de scheids die witte spray over zijn schoenen spoot. Ging daarna niet dom rennen maar nadenken in het voetbal en werd toen een stuk minder
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 09:58
dat gezicht alleen al,🤣Maar ja dat snap ik wel als je op de hertgang moet trainen
Vind ik leuk
ErikAjax +3423
dinsdag 26 maart 2019 om 12:37
Wel een warme club met goede worstenbroodjes.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 13:27
Koppel 's een mooie zelfie aan jouw profiel.
Vind ik leuk
woensdag 27 maart 2019 om 07:29
dat wil je niet zien dan durf jij nooit meer naar buiten
Vind ik leuk
woensdag 27 maart 2019 om 08:03
Gelukkig. Ik ga toch liever vrolijk dan bang ten onder.

Edit: Hee, wat's gebeurd? 😁
[Reactie gewijzigd op woensdag 27 maart 2019 om 08:07]
Vind ik leuk
vrijdag 29 maart 2019 om 20:22
vind je me selfie mooi!?? wie o wie is dit??
Vind ik leuk
vrijdag 29 maart 2019 om 20:43
Ach wat goed dat niemand weet dat ik Petertje van Vossen heet....

Is wel een melkmuil-zelfie ;-}
Vind ik leuk
vrijdag 29 maart 2019 om 23:32
😁😂
Vind ik leuk
Spartan +7206
dinsdag 26 maart 2019 om 08:25
En Lamprou is... uhhh, Lamprou.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 10:58
Van Leer :-P
Vind ik leuk
voetbal@com +1123
dinsdag 26 maart 2019 om 07:29
Onana is de nieuwe grobbelaer.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:31
Hoe wil je Zoet dan noemen? Die dikke pad wacht al 5 jaar op een transfer. Speelt wekelijks in dat kinder stadion voor meest saaie publiek van Nederland. En word in Oranje op de bank gezet door een bankzitter. 😂
Vind ik leuk
Just Nuts +869
dinsdag 26 maart 2019 om 08:25
Pad mag heel blij zijn dat hij erbij zit bij Oranje bij gebrek aan beter
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:33
En doe grabbelaal was een goede keeper hoor vergis je niet
Vind ik leuk
voetbal@com +1123
dinsdag 26 maart 2019 om 08:18
Klopt, ik vind Onana ook goed, tegen AZ was hij super maar hij heeft wel keeper-overeenkomsten met Grobbelaer of vind u van niet?
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:46
Ah joh, wat heb je d'r nou aan? Arjan Lubach maakt echt veel betere grappen.
Veel Ajacieden zullen het hier niet mee eens zijn: De Ligt en Schwaab zijn de beste CV's van de ED. Hun cijfers laten dat zien (bron Sofascore en Opta). Het verschil is alleen dat De Ligt 11 jaar jonger is. Dat rechtvaardigt de conclusie dat hij over een aantal jaren (ver) boven het niveau ED uitstijgt. Datzelfde hoop ik van Ihattaren en Gapko (iets meer twijfels). Laten we vooral genieten van onze jonge voetballers en hier geen slechte parodie opvoeren van Derksen en Van der Gijp.
En mocht je geïnteresseerd zijn, ook de cijfers van Van der Hoorn zijn vindbaar..
[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 maart 2019 om 08:01]
Vind ik leuk
Hvdp +2099
dinsdag 26 maart 2019 om 10:00
zo goed is van der hoorn ook weer niet
Vind ik leuk
El Cazador +9358
dinsdag 26 maart 2019 om 12:31
Azijnpisser 4.1.0
Vind ik leuk
Sjoeff- +168
dinsdag 26 maart 2019 om 07:25
Er komen nog meer toppers aan
Vind ik leuk
JohanLeo +821
dinsdag 26 maart 2019 om 07:27
Ik begrijp het cynisme van Bosz wel een beetje. Hij had als coach natuurlijk een geweldige periode bij AJAX maar had niet de beschikking over een de Ligt of de Jong. Ook hij ziet dat de Ligt tekort schoot tegen Duitsland maar is zo verstandig dat niet hardop te roepen.
Ach, natuurlijk is het nooit een echte crisis geweest in beide landen. Duitsland heeft werkelijk een gigantisch reservoir aan toptalent alleen was Löw zo eigenwijs om Sane niet op te stellen. Dat scheelt natuurlijk een slok op een borrel!
Nederland heeft natuurlijk een veel kleinere kweekvijver, maar wel de beste jeugopleiding(en) van heel de wereld.
Met deze (de)Ligting hoeven we ons geen zorgen meer te maken, al helemaal niet met Koeman aan het roer die gepokt en gemazeld is in het moderne voetbal!
Vind ik leuk
rexxo +17140
dinsdag 26 maart 2019 om 07:32
Kuch kuch kuch kuck de Ligt speelde als 17 jarige onder Bosz.

Voor de rest heb je helemaal gelijk, Nederland doet het voor een klein land altijd extreem goed met het produceren van talentvolle spelers.

Zeer knap vergeleken met Duitsland die hebben x 5 meer inwoners.
Vind ik leuk
TottenhamHOT +19214
dinsdag 26 maart 2019 om 07:54
Idd bijna €83mlj mensen en niet onbelangrijk een voetballand! Je kan wel €150mlj inwoners hebben maar als die liever wat anders doen houd het ook op! We mogen langzaam weer strots zijn op de prestaties!
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:03
80 miljoen. Ik begrijp dat je soms moet overdrijven om je punt duidelijk te maken 😉
Vind ik leuk
TottenhamHOT +19214
dinsdag 26 maart 2019 om 08:06
82.79 miljoen inwoners om precies te zijn. Waarom ik het euro teken ervoor zet mag Joost weten hahaha!?
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:11
Ik zal Joost vragen of je ze in Euro's dubbel mag tellen . Overgewicht is daar ook een probleem
Vind ik leuk
TottenhamHOT +19214
dinsdag 26 maart 2019 om 08:13
Wel gezellig het Oktoberfest!
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:14
Mwah. Te veel rondslingerend braaksel...
Vind ik leuk
rexxo +17140
dinsdag 26 maart 2019 om 09:14
Misschien moet je het € teken weglaten, het gaat idg om inwoners en niet om geld.

Ik weet het was nog vroeg😜
Vind ik leuk
Blindsy +20704
dinsdag 26 maart 2019 om 07:30
Lekker relativerend, hou ik van. "Ineens krijgen pa en ma De Ligt n zoon en is alles in orde". Goeie, Peet!
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:35
En het is nog waar ook.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:33
Wij hebben veul goei, en veul geld....................stroomt ieder jaar 40+ commercieel binnen in de Voetbalhoofdstad......................
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:35
Mooi man!
Vind ik leuk
Jozef +45209
dinsdag 26 maart 2019 om 07:41
Begint een PSV-er nou over geld?

Zo veul hebben ze nou ook weer niet....
[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 maart 2019 om 07:42]
Vind ik leuk
Gelukshand +1516
dinsdag 26 maart 2019 om 07:45
Maar 40? Je gaat mij toch niet vertellen dat de supporters voor de rest van de begroting zorgen?
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:36
Mensen zijn nou eenmaal kudde dieren. Als iemand (media) zegt, het gaat slecht is het land in rouw. Als ze zeggen goed, is het hosanna en worden we WK.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:02
Het is crisis ... en daar was hij ook.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:01
Ik heb liever dat er weer eens een nieuwe Willem van Hanegem geboren word. Wat kan mij die verdedigers nou schelen? Verdedigen is voor bange mensen.

Of een nieuwe Cruyff, maar dan woonachtig naast de Kuip ... voor de verandering.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 maart 2019 om 08:04]
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:05
Die blijven niet een groot deel van hun voetbalcarrière in Nederland 🙄
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:10
Van Hanegem wel.

Met een jaar of vijf ben ik tevreden. En dan nog 2 jaar afbouwen.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:13
Cruijff ook.
En er is een groot verschil tussen hen die bleven en hen die niet blijven.
Ja, zou leuk zijn en vraag exclusief jeugdelftallen.

One may dream
Vind ik leuk
Just Nuts +869
dinsdag 26 maart 2019 om 08:28
Nieuwe Willem is allang geboren en afgekeurd hij had een afwijkende techniek en dan pas je helaas niet in het hokje wat ze moeten afvinken
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:31
Die kans is idd wel groot tegenwoordig. En hij was nog stronteigenwijs ook.

Goed punt.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:17
Ik word hier zo moe van die reacties overal op, bij elk artikel gaan we iedereen afzeiken van een andere club... snappen jullie nou waar al die haat in de stadions vandaan komt?? Dat begint hier al in het klein... doe eens normaal en laat elkaar in de waarde! 9 van de 10’reacties heeft niets met het artikel te maken..
Vind ik leuk
Just Nuts +869
dinsdag 26 maart 2019 om 08:29
Welkom bij de club zijn steeds vaker geluiden te horen die kinderlijke reacties niet kunnen lezen maar helaas net als in echt stadion kunnen een paar verpesten voor een heel vak
Vind ik leuk
3-0achter +1668
dinsdag 26 maart 2019 om 08:50
Mooi gezegd door Bosz.
Vind ik leuk
leozao +2820
dinsdag 26 maart 2019 om 09:13
De opgaande lijn van het NL volgt altijd op een opgaande lijjn bij ons aller Ajax!
Vind ik leuk
kees ee +1093
dinsdag 26 maart 2019 om 10:58
de laatste opgaande lijn bij het toernooi onder van gaal in brazilie, 3e op een wk, was geënt op de speelwijze van feyenoord met veel spelers van die club !! even voor de volledigheid !?
Vind ik leuk
leozao +2820
dinsdag 26 maart 2019 om 11:02
Je komt meteen met de welbekende uitzondering op de regel!. :-) Ome Louis kon toch ook niet anders met een selectie van die kwaliteit.
Vind ik leuk
kees ee +1093
dinsdag 26 maart 2019 om 11:36
3e op een wk lijkt mij niet zo slecht (zonder verliespartij) toch ?? dus met de kwaliteit van die selectie was weinig mis, . . en louis had eea goed "gezien" dient ook vermeld wat mij betreft !?
Vind ik leuk
leozao +2820
dinsdag 26 maart 2019 om 11:38
Je kunt Ome Louis wel om een boodschap sturen. De kwailiteit was niet goed genoeg. Net zoals nu. Er lopen een paar aardige spelers rond, maar teveel middelmaat!
Vind ik leuk
kees ee +1093
dinsdag 26 maart 2019 om 14:15
misschien ook nog vermeldenswaard dat de GROTE coaches, michels, happel en van gaal, coaches waren die "over club grenzen" heen keken èn konden inschatten wat nodig was en wie daarvoor de klasse bezat, bij welke club dan ook !? . . en juist die kennis mist de sportpers ten enenmale en belangrijker nog, misten de coaches van oranje na 2014, . . en ja, ronald k moet eea mi ook nog maar zien te bewijzen.
Vind ik leuk
leozao +2820
dinsdag 26 maart 2019 om 14:22
Hoewel Michels als een grote baas overkwam, bepaalde ome Johan en companen ten tijde van 1974 ook wel het een en ander. Maar over het algemeen ben ik het wel met je eens.
Vind ik leuk
kees ee +1093
dinsdag 26 maart 2019 om 10:40
statement van bosz schetst de kennis en kunde van de nederlandse sportpers in een notendop !?
Vind ik leuk
Mass +5705
dinsdag 26 maart 2019 om 10:45
het helpt natuurlijk wanneer er jongens als Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong opstaan."

Jammer dat frenkie viel ipv opstond bij dat doelpunt....


Zonder gekheid, we gaan weer de goede kant op.
Vind ik leuk
Watzijnwij +294
dinsdag 26 maart 2019 om 12:38
De talenten waren er al, maar vorige bondscoaches hadden na 2012 al in moeten zetten op de noodzakelijke verjonging. Te lang is geteerd op de zgn grote vier, die na 2010 natuurlijk wel aan erosie onderhevig waren.
Vind ik leuk
Mkwak +0
woensdag 27 maart 2019 om 23:49
Het draait allemaal om geld. Dat is er in Spanje en Engeland wel. Dus vertrekken de talenten vriegtijdig daarheen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws