'Nieuwe sponsordeal levert PSV vijf miljoen euro op: Ajax wint financiële slag'

26 maart 2019 om 07:33
Laatste update: 26 maart 2019 om 08:31

De deal tussen PSV en de nieuwe hoofdsponsor Metropoolregio Brainport Eindhoven levert de club vijf miljoen euro per seizoen op. Philips, ASML, Jumbo, VDL en de High Tech Campus investeren elk ongeveer één miljoen euro, melden De Telegraaf en het Eindhovens Dagblad.

Dat bedrag kan nog significant oplopen indien meer partijen aanhaken, waardoor het lastig is om al een oordeel te vellen over de deal. Bovendien heeft PSV ook de mouw en achterkant van het shirt voor forse bedragen verkocht. Dat maakt de totale waarde van het tenue aanzienlijk hoger dan zeven miljoen euro per jaar. De huidige hoofdsponsor Energiedirect.nl legde zo'n zes miljoen in.

Het ED stelt vast dat PSV de financiële slag met Ajax niet gaat winnen, al biedt dat geen garantie op prijzen. De Amsterdammers ontvangen jaarlijks meer dan acht miljoen voor het shirt, maar vooral door transfers en Europese inkomsten loopt het uit op de rivaal. De Eindhovenaren halen jaarlijks in totaal tussen de 30 en 35 miljoen aan sponsor- en commerciële inkomsten binnen.

'Nee' tegen buitenlandse partij
Algemeen directeur Toon Gerbrands bevestigt in De Telegraaf dat PSV 'nee' heeft gezegd tegen een buitenlandse partij die een behoorlijk bedrag overhad om hoofdsponsor te worden. "Dat paste totaal niet bij de kernwaarden van PSV. Dan hadden we iets op de borst gehad waar de supporters zich ook totaal niet mee kunnen identificeren."