'Ik zeg niks lelijks over Ten Hag, maar zo uitzonderlijk als Van Gaal is hij niet'

'Ik zeg niks lelijks over Ten Hag, maar zo uitzonderlijk als Van Gaal is hij niet'

Gepubliceerd: maandag 15 april 2019 om 08:44ma 15-04-2019 om 08:44

Ajax heeft dertig procent kans om zich ten koste van Juventus te plaatsen voor de halve finale van de Champions League. Dat denkt Hugo Borst. Met de stelling van Aad de Mos, die zei dat het huidige Ajax beter is dan het Ajax van 1995, is de columnist het niet eens.

'Overdrijven is ook een vak', schrijft Borst in het Algemeen Dagblad. 'Aad de Mos vindt dit Ajax beter dan het Ajax dat in 1995 de Champions League won. Alleen Reiziger, Rijkaard, Seedorf en Litmanen zou hij nu opstellen in plaats van Mazraoui, Blind, Schöne en Van de Beek.'

'Welk Ajax was beter? Dat van 1995 of 2019? Het is een leuk spel waarbij je appels met peren vergelijkt en de Middeleeuwen met de Renaissance. Maar wat De Mos over het hoofd ziet, is dat de som der delen van dit Ajax slechts 11 is, omdat het een verzameling individualisten is. Tel je het elftal van Ajax 1995 bij elkaar op, dan is de uitkomst 12. Herstel: 13.'

Borst verwijst daarmee naar Louis van Gaal. 'Die was belangrijker dan Erik ten Hag nu. Waarbij ik niks lelijks zeg over Ten Hag, die man doet het goed. Maar zo uitzonderlijk en charismatisch als Louis van Gaal is hij niet. Ik zie Ten Hag morgen langs de lijn geen karatetrap maken om de scheidsrechter te beïnvloeden.'

'Aan mijn voorspelling moet geen waarde worden toegedicht. Ik geloofde niet in een wonder in Madrid. Maar dat gebeurde wel', aldus Borst. 'Ik geef Ajax morgen dertig procent kans. Maar ook als ze worden uitgeschakeld, maak ik een diepe, diepe buiging.'

Poll

Gaat Ajax zich ten koste van Juventus plaatsen voor de halve finale van de Champions League?

(12790 stemmen)

Plaats een reactie

maandag 15 april 2019 om 08:48
Het Ajax van 1995 was vele malen beter en hadden vooral ook een betere instelling. Die verspeelde geen 5 punten tegen Heracles en verloren niet met 6-2 van Feyenoord. Echter is dit wel een hele goede selectie en is het erg knap van Ajax in de CL laat zien. Ik hoop op een stunt morgen!
Vind ik leuk
Breezer4u +2496
maandag 15 april 2019 om 08:51
Het voetbal van 1995 kunnen je niet vergelijken denk ik met het voetbal nu. Tempo is veel hoger en er wordt ook steeds meer gevraagd van spelers. Het zal mij aan mijn ..... roesten allemaal, als ze er maar 200% voor gaan. Die landstitel interesseert me een stuk minder. Al moet die er eigenlijk gewoon komen. Ik kan wel een jaartje teren op deze prestatie!
Vind ik leuk
InternetHeld +4758
maandag 15 april 2019 om 08:55
Precies. Erik is een veel modernere trainer dat Luigi!
Vind ik leuk
Antikunstgras +14597
maandag 15 april 2019 om 09:11
En bovendien als de mos het zegt dan weet je het wel..
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 08:56
Dat begrijp ik persoonlijk echt niet. Als je al 5 jaar geen titel hebt gehaald dan wil en moet je met deze selectie toch de titel pakken. Als Ajax de dubbel pakt en strandt morgen, dan hebben ze het fantastisch gedaan. Maar de landstitel is wat mij betreft het belangrijkste.
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 08:59]
Vind ik leuk
Boeyakasha +270
maandag 15 april 2019 om 09:04
En zo als vele met jou. Anderen vinden europees succses weer mooier. De beker met de grote oren is nou eenmaal aantrekkelijker. Zie ajax niet de CL winnen maar hoop toch echt op een stunt. Een ronde verder en weer 2 mooie wedstrijden in het verschiet heerlijk toch.
Vind ik leuk
Johan59 +1256
maandag 15 april 2019 om 10:13
Zeg eens eerlijk als ze morgen winnen, wie houd dit Ajax dan nog van de eind zege af. Ik zie ze zelfs van Barcelona winnen, als Missi een mindere dag heeft
Vind ik leuk
Boeyakasha +270
maandag 15 april 2019 om 11:46
Eerlijk alle teams die nog over zijn zouden dat kunnen. Porto in mindere mate. Elk wedstrijd is anders winnen van juve betekent niet dat je dan van iedereen wint. Dat is mijn realisme ik hoop natuurlijk anders.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 12:27
De CL winnen is leuker, Eens, maar wel minder realistisch helaas. Vandaar dat Ten Hag iedere keer benadrukt dat Ajax op 3 fronten meedoet.
Vind ik leuk
Boeyakasha +270
maandag 15 april 2019 om 13:33
Klopt en gelukkig maar moet er niet aan denken dat ajax op alle 3 fronten uitgespeeld was. TH moet de ploeg nu scherp houden om er minimaal 2 van de 3 binnen te slepen. Prachtig CL campange ook al zou het morgen over kunnen zijn. 50eu op ajax morgen....
Vind ik leuk
thierryer +2160
maandag 15 april 2019 om 09:14
Je hebt zeker een punt. Voor mijzelf is het het belangrijkste dat ik in het stadion en in de competitie en alle champions league wedstrijden genoten heb van het voetbal en ja de titel moet er komen en zou wel een smet zijn als die er niet kwam. Maar seizoen was super om naar te kijken tot nu toe.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 09:41
Mja seizoen 18/19 kan ook de boeken ingaan als het best voetballende Ajax ooit die geen enkele prijs wist te pakken...
Vind ik leuk
Jan Nijhof +1261
maandag 15 april 2019 om 11:07
Juist DasWinniefred, en dat is voor mij de hoofdprijs! 't Is zoals bij schaatsen: je rijdt een fabuleus wereldrecord maar een ander pakt misschien de allroundtitel. Dan is de man met de titel mathematisch de winnaar, maar degene met dat wereldrecord is de beste en heeft het meeste voldoening van z'n prestatie. Toegegeven, vanwege de grote monden in Brabant is een titel voor Ajax lekker maar dat heeft weinig met voetbal te maken. Ik leef iig nu naar elke Ajax-CL-wedstrijd toe, dat zijn voor mij de voetbalfeestavonden. De competitie vind ik een beetje verplichte nummertjes.
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 11:07]
Vind ik leuk
Breezer4u +2496
maandag 15 april 2019 om 11:38
Dit dus inderdaad...heerlijke sfeer in het stadion. Knap voetbal tegen knappe tegenstanders. Heerlijk! Met alle respect naar andere clubs, maar de enige hoogtepunten zijn er maar weinig in de competitie. PSV, Feyenoord, Utrecht en dan heb je het wel een beetje gehad. Vitesse ADO ook nog wel leuk. En het klinkt verwend en arrogant misschien. Maar hoop echt dat er flink meer geld onze competitie in gaat. Hoe meer weerstand hoe beter. Gun alle clubs minimaal een begroting van 40/60 miljoen..dan hebben we het Nederlands voetbal pas op de kaart gezet!
Vind ik leuk
Johan59 +1256
maandag 15 april 2019 om 12:20
Ja helemaal waar, ik was in Madrid het was geweldig! Zelfs je Spanjaarden waren onder de indruk, tijdens de wedstrijd werden we al vanuit alle kanten gefeliciteerd, geweldige supporters zo kan het dus ook hè
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 09:01
Ik hoop met je mee .
Vind ik leuk
rpaulp50 +14505
maandag 15 april 2019 om 09:03
Ja, maar of Ajax nu wel of niet een sterker elftal heeft, het gaat ook om de kwaliteit van de tegenstanders Internationaal.......en die is alleen maar toegenomen.
Ajax werd 4 x kampioen mede door de zwakte van de gehele Ere Divisie destijds. ( bijvoorbeeld )
Je bent net zo goed als je tegenstanders dat toe ( moeten ) laten.
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 09:04]
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 19:28
En hiermee scoort je bij je vrinden? Zou ik andere zoeken. Anderen die jou iets kunnen bijbrengen 😉
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 20:35
Probeer het anders nog een keer in normaal Nederlands. Misschien dat jouw vrienden je dan kunnen volgen.
Vind ik leuk
dinsdag 16 april 2019 om 10:55
Nou, die begrijpen het allemaal. Alleen jouw vrienden, die allemaal Gerard of Gordon heten, niet. Tenminste, heb ik over jou gehoord 👊
Vind ik leuk
Smithsonian +45244
maandag 15 april 2019 om 08:50
Je kunt de 2 elftallen niet met elkaar vergelijken, al is dit wel een hele knappe prestatie.
Vind ik leuk
PRICE +8111
maandag 15 april 2019 om 08:53
Aad wil gewoon iets melden, is zijn hobby
Vind ik leuk
Hoofdscout00 +4003
maandag 15 april 2019 om 08:50
Ajax gaat het redden. 100%
Vind ik leuk
PRICE +8111
maandag 15 april 2019 om 08:54
Nou hoofdscout jij bent erg overtuigd
Vind ik leuk
thierryer +2160
maandag 15 april 2019 om 09:16
Hoop het ook, maar wegvallen van Nico is wel een aderlating. Plus het feit dat Ronaldo nu nog meer stempel op de wedstrijd gaat drukken!
Vind ik leuk
DumBfries +108
maandag 15 april 2019 om 08:52
Ajax wordt morgen uitgeschakeld. Tegen een uitgerust Juve (wat maar liefst 9 man rust gunde) en het missen van het gif wat Tagliafico met zich meebrengt, verwacht ik er helaas niet veel van. Daarnaast is maar de vraag of Frenkie echt wel fit genoeg voor deze wedstrijd is. Juve-Ajax 2-1.
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 09:20]
Vind ik leuk
La Foca +423
maandag 15 april 2019 om 08:58
Het gaat er gewoon weer om wie wanneer scoort. Als het ajax meezit, kan het zomaar lukken. Uit bij Real, misten zij nog best wat kansen.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 08:58
Juventus-Ajax 1-2

100%
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 09:03]
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 08:59
Juventus-Ajax 1-2

100%
Vind ik leuk
thierryer +2160
maandag 15 april 2019 om 09:16
Uitgerust of uit het ritme?
Vind ik leuk
PetaJ +1792
maandag 15 april 2019 om 09:00
Juve thuis is de laatste aantal wedstrijden heel overtuigend, zie tegen Atletico. Ajax moet op haar hoede zijn. Als Ajax gelijk speelt, dan zijn ze al door (uit doelpunt telt dubbel). Dit was destijds in 2003 tegen AC Milan ook helaas verloren ze met 3-2. Ik hoop dat Ajax gelijk speelt of wint van Juve. Dan durf ik zelf te zeggen dat Ajax de Champions League kan winnen!
Vind ik leuk
thierryer +2160
maandag 15 april 2019 om 09:17
Als Ajax 0-0 speelt zijn ze niet door hoor!
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 23:36
Dit dus.
Vind ik leuk
FCHeineken +885
maandag 15 april 2019 om 09:07
Ik snap de vergelijking tussen Ajax 1995 en het Ajax van 2019 sws niet helemaal.
Okee, beide spelen fantastisch, met name in Europa.... maar....
Ajax 1995 was met o.a. Van der Sar, de De Boertjes, Reiziger, Davids, Rijkaard, Seedorf, Kluivert, Musampa, Wooter en Silooy voor 90% eigen opleiding, dus echt Ajax zijn werk waar dat succes door kwam.
Nu is Ajax 50% bij elkaar gekocht. Neemt niks weg van deze succesen, maar enig verschil is er wel.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 09:19
Onana Mazraoui blind de ligt huntelaar vd beek de jong.
Dat is meer dan 50 %
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 23:37
Eens. 1995 was wel echt een stuk beter.
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 23:38]
Vind ik leuk
3-0achter +1531
maandag 15 april 2019 om 09:08
Van Gaal heeft prijzen met Ajax gewonnen. Ten Hag is dicht bij de eerste drie prijzen maar Ajax moet dan wel de laatste 9 wedstrijden allemaal winnen. 4 competitie, 1 beker en 4 CL. Lukt het Ajax om alle drie de prijzen te pakken dan treed ten Hag in de voetsporen van Louis van Gaal.
Vind ik leuk
RGB +2033
maandag 15 april 2019 om 09:11
Als je charismatisch bent heb je geen karatetrappen langs de lijn nodig om indruk te maken.
Vind ik leuk
ppdf +1321
maandag 15 april 2019 om 09:13
Natuurlijk is dit ajax niet beter. 95 was vele malen beter. Ajax heeft een goede ploeg nu, dat zeker. Maar kom op Tadic is geen Kluivert, van de beek geen Litmanen, Rijkaard hoeven we met niemand te vergelijken ga zo maar verder. Het is appels met peren vergelijken. Maar 95 was toch bizar goed elftal. Dat hele team waren of werden wereldtoppers.
Vind ik leuk
roma1900 +674
maandag 15 april 2019 om 09:14
ik vind het AD en de Volkskrant net wc papier
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 11:52
Dan heb je daar zeker genoeg van liggen in jou toilet en met zo n afdruk van Gorden op jou reet nu !
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 09:26
Borst, wanneer sterft hij?
Vind ik leuk
Linke loe +2367
maandag 15 april 2019 om 09:29
Het Ajax van 95 was echt wel beter hoor..volgens mijn zijn we die periode zelfs ongeslagen kampioen geworden..maar het team van nu doet me wel terug denken aan die tijd en ze komen in de buurt hoor..zeker als ze morge die Italianen verslaan..als dat lukt is alles mogelijk en dan kan ook dit elftal wel eens geschiedenis gaan schrijven
Vind ik leuk
linkspoot +773
maandag 15 april 2019 om 09:30
Ik vind ten Hag geweldig! Ook Marcel Keizer was goed. van Gaal is passé, nieuwe generatie nieuwe tijden.
Vind ik leuk
leozao +2689
maandag 15 april 2019 om 09:34
Linksom of rechtsom: maar goed kan het voor dat joch van Borst niet zijn als het iets van Ajax is. Dat zo'n figuur geregeld op TV is in NL. Wat een blamage
Vind ik leuk
MojoRisin +16279
maandag 15 april 2019 om 09:37
'Aad de Mos vindt dit Ajax beter dan het Ajax dat in 1995 de Champions League won. Alleen Reiziger, Rijkaard, Seedorf en Litmanen zou hij nu opstellen in plaats van Mazraoui, Blind, Schöne en Van de Beek.'

Hahaha Aadje toch.. Nee, die Van der Sar, Blind, De Boertjes, Davids, Overmars, Finidi, Kanu en Kluivert konden er niet zoveel van..
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 09:38]
Vind ik leuk
G.Kopf +5793
maandag 15 april 2019 om 09:44
Dat zegt hij niet, wilt alleen het elftal sterker maken door te wisselen...
Vind ik leuk
MojoRisin +16279
maandag 15 april 2019 om 09:48
Je kunt de spelers van toen en nu niet zo goed vergelijken.. Ben zelf van mening dat het team van toen wel een stap verder was, volwassener.. Ze waren toen absolute wereldtop, dat is dit team (nog) niet..
Vind ik leuk
G.Kopf +5793
maandag 15 april 2019 om 10:03
Nee er zitten wat pareltjes tussen, alleen niet allemaal wereldtop of gaan dat worden.
Denk ook dat er een paar boven zichzelf uitstijgen momenteel.
Anders had Tadic bv nooit naar Ajax gegaan.
Vind ik leuk
MojoRisin +16279
maandag 15 april 2019 om 10:05
De Ligt en De Jong gaan wereldtop worden, misschien Onana ook.. De rest is meer Europese subtop, Tadic er wat tussenin..
Vind ik leuk
Spitz +20
maandag 15 april 2019 om 09:42
Hugo Borst leest ook niets. Danny Blind zei laatst op TV wat het verschil was qua voetbal in 1995 en het Ajax van nu. Het voetbal van nu is vele malen sneller. Het schema is vele malen drukker. Er wordt dus veel meer gevraagd van een speler.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 09:55
Inderdaad je kunt van Gaal niet vergelijken met ten hag, is het zelfde met een Rolls-Royce en een lelijke eend
Vind ik leuk
kees ee +1078
maandag 15 april 2019 om 10:06
ten hag, . . heeft vwb een louis van gaal status mi, . . nog een hele lange weg te gaan !?
Vind ik leuk
Breezer4u +2496
maandag 15 april 2019 om 11:41
Ten Hag wordt nooit van Gaal, die ga je niet in lederhosen zien hoor..
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 11:41]
Vind ik leuk
kees ee +1078
maandag 15 april 2019 om 14:39
. . . ook niet achterste-voren ?? -:)
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 11:41
Van Gaal is zijn Adviseur achter de schermen moet je maar denken , heeft hij goed naar gekeken en naar J-C ook een Ajacied dus waar praten we over Ajax leid ook zelf trainers op en Ten Hag is daarvoor geslaagd DNA is goed , de pinda s van Duyvis goed gekeurd , pinda kopie !
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 11:43]
Vind ik leuk
Gerro +9595
maandag 15 april 2019 om 14:46
Zulke vergelijkingen zijn altijd moeilijk te maken was een andere tijd en ook een elftal met uitstekende spelers dat de Mos de Boertjes,Davids,Overmars maar vooral.vd Sar niet in het huidige Ajax zou opstellen dan heb je een klap vd molen gehad.
Vind ik leuk
Staaijman74 +1413
maandag 15 april 2019 om 17:00
Nou nou. Edgar davids en ronald de boer zouden bij mij ook altijd gespeeld hebben en kluivert was uiteraard mijn eerste spits geweest, gevolgd door kanu die beide beter zijn dan huntelaar, tadic en dolberg. En ook van der sar vond ik beter dan onana nu die toch vaak nog foutjes heeft.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws