Alles of niets in Italië: waarom Ajax het wel óf niet gaat redden tegen Juventus

Alles of niets in Italië: waarom Ajax het wel óf niet gaat redden tegen Juventus

Gepubliceerd: maandag 15 april 2019 om 13:00ma 15-04-2019 om 13:00

Laatste update: maandag 15 april 2019 om 16:50ma 15-04-2019 om 16:50

Zes dagen na de 90 fenomenale minuten in de Johan Cruijff Arena gaat Ajax op voor de allesbepalende return tegen Juventus. De halve finale van de Champions League is de inzet van een nu al fascinerende clash tussen de koplopers van Nederland en Italië. Waarom gaat Ajax het wel óf niet redden tegen De Oude Dame? VoetbalPrimeur zet de argumenten op een rij. 

Wel: On fire in uitduels
Wie de tegenstander ook is, Ajax scoort dit seizoen áltijd op vreemde bodem. Erik ten Hag is geen trainer die zijn elftal laat inzakken en de tegenstander de bal gunt. Ajax zet druk, jaagt op en krijgt elke wedstrijd meerdere kansen. In Europa lijken de Amsterdammers zelfs nog wat meer energie te hebben, zo bleek eerder al tegen onder meer Bayern München en Real Madrid.

Niet: Geen Tagliafico 
Het ontbreken van Tagliafico is een grote aderlating voor Ajax en Ten Hag. De Argentijnse gifkikker is met zijn tomeloze inzet en offensieve bijdrages van onschatbare waarde. Extra vervelend: er moet in de defensie geschoven worden, nu Tagliafico geschorst is. Waarschijnlijk kiest Ten Hag voor Joël Veltman als rechtsback en moet Noussair Mazraoui op links spelen - een voor hem ongebruikelijke positie. Niet ideaal. 

Wel: Favoriet in spagaat
Na de 1-1 in Amsterdam hinkt Juve mogelijk op twee gedachten. Afwachten en Ajax laten komen, omdat er gescoord móet worden? Of voor eigen publiek juist initiatief tonen en zo snel mogelijk de genadeklap uitdelen? Tegen Atlético Madrid (3-0 zege) liet De Oude Dame zien dat het in eigen huis een tegenstander compleet kan overrompelen. Ajax zou kunnen profiteren van de spagaat waarin favoriet Juve zich bevindt. 


Niet: Ervaring & geslepenheid
Italianen kunnen niet van je winnen, maar je kan wel van ze verliezen, luidt een beroemde uitspraak van Johan Cruijff. Het is een aloud cliché, maar o zo waar: waar wij in Nederland willen domineren en mooi voetbal verlangen, heeft men daar in Italië lak aan. Winnen, drie punten, de volgende ronde bereiken - dáár gaat het om. Ajax is bedolven onder de complimenten voor het fraaie spel op woensdagavond, maar Juve keerde terug naar Turijn met een goed resultaat op zak.

Het maakt trainer Max Allegri niet uit hoe zo'n uitslag is neergezet. Met alle ervaring die het geslepen Juventus in huis heeft, is de kans groot dat Ajax deze week weer alle complimenten ontvangt - maar uiteindelijk wel met lege handen staat. 

Wel: Ajax scoort altijd
Na de 1-1 in de Johan Cruijff Arena is de missie voor Ajax duidelijk: er móet sowieso gescoord worden, aangezien Juventus virtueel aan de leiding gaat dankzij uitdoelpunten. Het scheelt dat Ajax dit seizoen erg makkelijk het doel weet te vinden. Wat heet: in de Eredivisie was het 106 keer raak in 30 Eredivisie-duels en in Santiago Bernabéu wist Ajax vorige maand liefst vier keer te scoren. Dusan Tadic, David Neres, Hakim Ziyech, Donny van de Beek en - vanaf de bank - Klaas-Jan Huntelaar en Kasper Dolberg: voldoende scorend vermogen

Niet: Mr. Champions League
Zelfs wanneer-ie 70 procent fit is, kan Ronaldo het verschil maken, zo bewees Mr. Champions League afgelopen woensdag in Amsterdam nog maar eens. Een week verder is de Portugese superster waarschijnlijk nog iets sterker, sneller, explosiever en gevaarlijker. Als Ronaldo een goede dag heeft, is het voor Ajax haast onbegonnen werk om Juventus af te stoppen. 


Wel: Weer geen Chiellini
De absolute leider van Juventus ontbrak woensdag in Amsterdam en ook de return van deze week komt hoogstwaarschijnlijk te vroeg voor Giorgio Chiellini. Zonder de geblesseerde captain is Juventus achterin minder stabiel. Ook qua kopkracht en bij corners en vrije trappen levert Juve fors in.

Niet: Uitgerust Juventus
Juventus staat er in de Serie A zó goed voor, dat Allegri in het weekend de luxe had om met een heuse C-ploeg aan te treden tegen SPAL. Negen basisspelers (!) mochten lekker hun rust pakken. De spelers van Ajax moesten op zaterdag 'gewoon' aan de bak tegen Excelsior. Die extra rust is een groot voordeel. Bij Ajax ontstaan er links en rechts pijntjes. Zo moest Frenkie de Jong tegen Excelsior bijvoorbeeld afhaken met hamstringklachten. 

Wel: Nieuwe masterclass
Als de druk enorm is, lijkt Ajax op z'n best. De ploeg van Ten Hag leverde op bezoek bij Madrid (4-1) een wereldprestatie - en waarom zou dat in Turijn niet wéér kunnen? In Spanje stond Ajax er slechter voor dan nu. Ten Hag prepareerde zijn elftal afgelopen week optimaal voor de heenwedstrijd. Juventus werd bij vlagen overklast en van de mat gespeeld. Nu is het aan Ajax om opnieuw bravoure te tonen en wederom een masterclass te geven op het allerhoogste niveau. 

Gaat Ajax het dinsdagavond flikken in Italië, denk jij? En waarom? Deel het in de comments! 

Poll

Haalt Ajax de halve finale?

(31069 stemmen)

Plaats een reactie

Nietkoeroe +5826
maandag 15 april 2019 om 13:01
Zo nutteloos dit sport stukjes. Ik houd t korter. Als ze winnen gaan ze door. Als ze gelijkspelen met minimaal 2 goals gaan ze door. Als ze verliezen is het over.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:03
Precies zo dacht ik er ook al over. Klopt ook als een bus ongeacht of het allemaal open deuren zijn 😉
Vind ik leuk
PRICE +8101
maandag 15 april 2019 om 13:11
Allemaal nieuws voorspel, hou je altijd.
Vind ik leuk
Snapje? +9852
maandag 15 april 2019 om 13:41
Niets te verliezen! Geld staat al op de bank! Vermaak Nederland maar weer met een topwedstrijd.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 19:32
Ja maar als je zo ver bent wil je ook naar de finale en is dat geld alleen maar een leuke bijkomstigheid .
Vind ik leuk
Snapje? +9852
maandag 15 april 2019 om 21:14
Ja maar is nee, leuke bijkomstigheid? Weet je hoeveel ploegen die beker winnen elk jaar? Precies 1, ff reëel blijven, voetjes op de grond, hoofd uit de wolken en geniet, met of zonder winst!
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 21:20
Klopt , maar als een Nederlandse club de kans heeft om de cl ooit te winnen dan is het Ajax dit jaar .
Het team dat Ajax nu heeft gaat niet meer vaak overtroffen worden in de toekomst ben ik bang .
Ik geef dit Ajax echt een kans om de cl te winnen .
Als jullie dit zeggen zijn jullie arrogant , maar omdat ik geen Ajacied ben mag ik dit wel zeggen ;-)
Vind ik leuk
Snapje? +9852
maandag 15 april 2019 om 23:08
Denk dat het wel kan met dit team maar je moet echt alles meehebben, lets hope so! 🙏🙏🙏
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:06
nog korter : het is morgen afgelopen
Vind ik leuk
M Ait Aicha +1878
maandag 15 april 2019 om 13:08
Helaas wel. Ik gun ajax in de competitie helemaal niks maar in europa mogen ze de CL pakken.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:08
Ik gun Ajax morgen gewoon een mooie overwinning.
Vind ik leuk
Meastro +474
maandag 15 april 2019 om 13:15
Akkoord.
Vind ik leuk
Lucky Kes +8065
maandag 15 april 2019 om 14:11
Ik ook
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 18:47
Mandje.
Vind ik leuk
PRICE +8101
maandag 15 april 2019 om 13:10
Ajax gaat voor ALLES, duidelijk toch!!!!
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 15:06
Ze halen het niet
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 18:48
https://youtu.be/UGt_ZjRhzic
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:36
=]Vind Naa'kt Dames in jouw buurt hier op: Ej.Uz/Dames
Vind ik leuk
Lucky Kes +8065
maandag 15 april 2019 om 14:12
Nou liever niet.
Bij mij in de buurt wonen alleen maar de oudere dames :O(
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 15:07
En als juve niks doorlaat zijn ze ook door als ze winnen ook dus stil maar
Vind ik leuk
dinsdag 16 april 2019 om 06:24
1-1 kan ook...penalties beslisen
Vind ik leuk
Niels92 +39141
maandag 15 april 2019 om 13:02
1-2 :)
Vind ik leuk
fernjef +1960
maandag 15 april 2019 om 13:03
even een leuke discussie op VP van 12 december 2018....
Toch wel leuk om terug te lezen...

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/856508/-city-meest-ongunstig-verder-maakt-ajax-tegen-bijna-elke-ploeg-een-goede-kans-.html
[Reactie gewijzigd op woensdag 17 april 2019 om 00:46]
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +23129
maandag 15 april 2019 om 13:21
Leuk om die oude posts terug te zien :)
Vind ik leuk
Breezer4u +2496
maandag 15 april 2019 om 14:32
Daar gaan we voor Niels! Proost!
Vind ik leuk
jari11 +5295
maandag 15 april 2019 om 13:02
Ik ga er ook vanuit dat Ajax altijd een keer gaat scoren, ben benieuwd voor welke tactiek Juve gaat kiezen. Afwachten zoals normaal of toch weer vol het gas erop zoals tegen Atletico
Vind ik leuk
3-0achter +1531
maandag 15 april 2019 om 13:02
Hoe dan ook. Heel Nederland staat morgen achter Ajax op een paar trollekes na.
Vind ik leuk
StoneyTony +2567
maandag 15 april 2019 om 14:05
Hoop zo dat ze gaan winnen morgen.die trollen laat ze lekker.Ajax geeft me dit seizoen een beetje het Oranje gevoel in Europa.wat we al jaren missen door het mis lopen van wk en ek.ik ben er blij mee als kaaskop en hoop dat ze winnen morgen of door gaan gewoon.Succes Ajax!
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 14:06]
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 22:43
Ik niet en ik ben geen troll.
Vind ik leuk
3-0achter +1531
dinsdag 16 april 2019 om 09:31
Nee jij bent een lastig mannetje
Vind ik leuk
Cappie +7986
maandag 15 april 2019 om 13:03
Sorry... foutje...
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 13:04]
Vind ik leuk
FR1908-1992 +1607
maandag 15 april 2019 om 13:06
Interessant verhaal wel...
Vind ik leuk
Linke loe +2367
maandag 15 april 2019 om 13:07
Dat er in de verdediging moet worden geschoven zit me het meeste dwars..en dan moeten we nog maar afwachten wat ten hag werkelijk gaat doen met de opstelling ..verder zie ik het wel rooskleurig in mits we de eerste goal maken
Vind ik leuk
Breezer4u +2496
maandag 15 april 2019 om 14:33
Als je de bal hebt, heb je geen verdediging nodig..

;)

Helaas een utopie morgen, de oude dame gaat er vol op.
Als je het eerste kwartier overleeft maak je een kans..
Vind ik leuk
Linke loe +2367
maandag 15 april 2019 om 14:41
Kerel echt wat een spanning word er nu al gek van
Vind ik leuk
Breezer4u +2496
maandag 15 april 2019 om 15:51
Echt hè..in de competitie heb ik dat totaal niet. Nou ja bij 3 wedstrijden misschien.
Vind ik leuk
Linke loe +2367
maandag 15 april 2019 om 16:03
Ik heb dat in de competitie ook alleen de dag zelf ..maar in de cl man man wat dol word ervan
Vind ik leuk
Mocro28aa +174
maandag 15 april 2019 om 13:11
De redactie van VP bestaat alleen maar uit Ajacieden dus weet niet wat ze willen met dit onzinnige artikel
Vind ik leuk
The Iceman +18172
maandag 15 april 2019 om 13:16
Ze willen dat mensen het lezen en erop reageren. Missie geslaagd.
Vind ik leuk
Mocro28aa +174
maandag 15 april 2019 om 13:21
Ik reageer in de hoop dat ze ooit een x wakker worden en naar de lezers luisteren en ophouden met inhoudloze artikelen
Vind ik leuk
Linke loe +2367
maandag 15 april 2019 om 13:39
Ik kan er niet genoeg over lezen man..wat heb ik er zin an
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:15
Ik zou een 2-2 gelijkspel heerlijk vinden.

Maar liever een afgetekende 0-4.
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 13:16]
Vind ik leuk
Meastro +474
maandag 15 april 2019 om 13:16
Juventus gaat " helaas " door. Dit wordt een totaal andere wedstrijd dan vorige week.
Vind ik leuk
sjakieeee +23
maandag 15 april 2019 om 13:19
magallan in de basis!!!!!!!!
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:34
Het zou geweldig voor het Nederlands voetbal zijn als het Ajax lukt om Juventus pijn te doen. Ik ga er niet van uit dat Ajax de volgende ronde bereikt (0-0 is voor Juve voldoende) maar mocht het toch lukken dan maak ik weer een diepe buiging naar Ajax toe.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:36
=_]Vind Naa'kt Dames in jouw buurt hier op: Ej.Uz/Dames
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 16:23
Ik geloof je niet met je naakte dames volgens sta jij er zelf op ontuchtig secreet.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:41
Ik geloof niet in een goede afloop, hoe graag ik dat ook wel zou willen zien. Juve is de soort club die je breekt ondanks dat je veel beter hebt gespeeld. Ik denk daarom ook dat dit een ontzettend zure uitschakeling wordt.

Hoop ontzettend dat ik ernaast zit, maar ik geloof er echt helemaal niet in...
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 13:41]
Vind ik leuk
DQA +126
maandag 15 april 2019 om 13:53
Halve finale is belangrijk, krijg je 12 miljoen om o.a. die Pierie en Scherpen van te bekostigen (of die Marin)
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 14:16
Zeg dat maar tegen de spelers, zullen ze waarschijnlijk extra door gemotiveerd worden.
Vind ik leuk
DQA +126
maandag 15 april 2019 om 14:50
Miljoentje premie per speler?
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 21:03
Dat lijkt er meer op :)
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 22:46
Pierie en Scherpen ........ en dan Feyenoord uitlachen vanwege de aankoop van middelmaat.
Vind ik leuk
DQA +126
dinsdag 16 april 2019 om 10:11
Wij hebben genoeg geld, als het niets is verkopen we ze aan Feyenoord :)
Vind ik leuk
WillyAfca026 +1504
maandag 15 april 2019 om 13:54
Word een zware pot morgen we gaan er alles aan doen afca CBS
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:58
Ajax is meer gefocust in de CL. Bij uit wedstrijden willen ze zich meer laten zien. Etalage voor de transfer waarde. Meer motivatie vanuit zichzelf. Beter dan een peptalk van de trainer bestaat er niet!
Vind ik leuk
Sunil010 +329
maandag 15 april 2019 om 14:04
Zou goed zijn als Ajax wint, zou niet weten waarom ik ze niet zou gunnen.
Wij hebben er niks aan dat we laag staan op de ranglijst.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 14:04
Ze zijn beter gefocust in de CL. Super gemotiveerd van uit zichzelf. Peptalk van de trainer kan er niet tegenop. Marktwaarde stijgt!
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 14:11
Ik verdien elke week $ 7546 tot $ 9284 voor eenvoudig werk thuis. Vorige maand heb ik $ 29746 van deze baan gemaakt. Het is verbazingwekkend en eenvoudig om regelmatig inkomsten tte genereren met dit geweldige ding. Ik stel voor dat jullie nu allemaal lid worden van dit bedrijf als onderdeel van de tijd en meer verdienen dan volledige inkomsten door deze link te volgen. Succes

>>>>>>>>>>>>>>> w­­w­­w.W­­e­­b­­J­­o­­b­­9­­9.C­­o­­m
Vind ik leuk
Lucky Kes +8065
maandag 15 april 2019 om 14:15
Tja als je in dollars betaald wordt als hoer of gigolo (eenvoudig werk thuis), moet je wel verhuizen.
En daar heb ik geen zin in.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 15:06
Ajax gaat het echt niet halen geloof mij nou maar. Juve gaat rustig naar de halve finale.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 15:42
Bal is rond ik den 2-2 maar we zullen zien theoretisch hebben ze incl de voorrondes qwa wedstrijden de final al gehaald echter het zou mooi zijn als het nog een vervolg krijgt
Vind ik leuk
Neusje +279
maandag 15 april 2019 om 16:12
Allemaal speculeren. Spoedig zullen we het weten


🛠
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 18:39
Ajax zal overwinnen door moed en heldhaftigheid, hun eigen spel te spelen als team!
De linies dicht bij elkaar te houden en geen of zo weinig mogelijk balverlies >
Frenkie de Jong is cruciaal voor het middenveld en de pass naar voren!
Strijd met hart en ziel en wij zullen overwinnen. Ik geloof er in en Ajax! GO
Vind ik leuk
Miquelfb +18
maandag 15 april 2019 om 20:33
All we ever hear from you is blah blah blah blah
Vind ik leuk
dinsdag 16 april 2019 om 11:54
Speelt Ajax vandaag????
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws