'We don't buy legends, we create them, dat heeft Ajax weer laten zien'

26 maart 2020 om 21:08

Menno Geelen is trots op het commerciële succes dat Ajax de afgelopen jaren heeft geboekt. De Eredivisie-koploper sloot onder zijn bewind belangrijke deals, maar de commercieel directeur is vooral blij hoe de club in de markt wordt gezet.

"Opleiden van talent zit in ons DNA. We don't buy legends, we create them", zegt Geelen tegen Adformatie. "Dat hebben we met Matthijs, Frenkie en Donny weer laten zien. Talentontwikkeling, creativiteit en aanvallend denken, dat zijn de kernwaarden waar we miljoenen mensen over de hele wereld mee willen inspireren. Als we er zo trots op zijn dat we geen legendes kopen, maar creëren, dan moeten we niet de inkomende transfers vieren, want dat doet elke club al."

Ajax pakte juist groots uit met de transfer van Frenkie de Jong naar FC Barcelona. Zo waren er advertenties te zien in de Catalaanse sportkranten en reed er een 'Frenkie-bus' door Barcelona. "Op deze manier vierden we juist dat ons toptalent bij een topclub terechtkwam. We kiezen graag voor een ander inzicht dan geldend in de markt. Het was sympathiek naar iedereen en het leverde voor een bedrag van twaalf duizend euro aan buitenreclame en een aftermovie een bereik op van dik 65 miljoen."

Het succes dat Geelen met Ajax weet te behalen valt ook bij andere clubs op, maar zelf denkt de commercieel directeur nog niet aan een 'transfer'. Al is het wel een optie in de toekomst. "Voorlopig zit ik heel goed bij Ajax." Hij sluit niet uit dat hij nog eens een heel andere kant opgaat. "Een serieuze optie is het onderwijs. De politiek zou ook een serieuze overweging zijn."