Apart moment: discutabele handsbal Kroatië leidt tot penalty voor Frankrijk

    zo 15 juli 2018 om 17:40

    Frankrijk krijgt een strafschop waar niet iedereen het eens mee lijkt te zijn. De scheidsrechter besluit de videobeelden te bekijken nadat Ivan Perisic hands maakte en oordeelt dat de Fransen recht hebben op een penalty. Antoine Griezmann rondt het koeltjes af: 2-1.

    Plaats een reactie

    Tjoep Cola +4665
    zondag 15 juli 2018 om 17:41
    Schandalige beslissing.
    Vind ik leuk
    Hyena +27635
    zondag 15 juli 2018 om 17:45
    Het was in eerste instantie al geen vrije trap, het eerste doelpunt was een buitenspeldoelpunt en dit was absoluut geen strafschop. Daarbij werd Mandzukic ook nog overduidelijk vastgehouden binnen de 16 door Pogba.

    Kroatië wordt hier zwaar bestolen en Frankrijk wordt weer aan alle kanten geholpen door de arbitrage.
    Vind ik leuk
    tannat +9566
    zondag 15 juli 2018 om 18:23
    Complotje?
    Vind ik leuk
    zondag 15 juli 2018 om 21:35
    Onkunde
    Vind ik leuk
    zondag 15 juli 2018 om 20:03
    Blijkt hier niet uit dat een WK ook al beslist wordt binnenkamers, Griezmann valt opzichtig krijgt toch een vrije trap waarop de bal in de goal gaat bij een lichte aanraking, een Kroat wordt naar beneden getrokken in de 16 geen strafschop vervolgens geeft hij hem wel voor aangeschoten hands wat in strijd is met de reglementen, die link daarvoor staat al ergens op de site door iemand.
    Vind ik leuk
    Gudoeman +256
    zondag 15 juli 2018 om 17:42
    VAR verpest het hedendaagse voetbal.... dit is niet meer leuk
    Vind ik leuk
    tannat +9566
    zondag 15 juli 2018 om 18:24
    VAR is alleen leuk als jouw team wordt bevoordeeld?
    Vind ik leuk
    Gudoeman +256
    zondag 15 juli 2018 om 18:32
    Oow nee hoor ik ben vandaag een neutrale kijker... maar als voetballiefhebber is het niet fijn om te zien... doellijntechnologie is prima maar dit verpest het spel en ontmoedig de tegenstander.
    Vind ik leuk
    Spartan +5761
    zondag 15 juli 2018 om 18:36
    Wil je mijn mening als Spartaan weten na de scheidsrechterlijke dwalingen tijdens de NC? ;-)
    Vind ik leuk
    zondag 15 juli 2018 om 20:04
    Servië denkt er anders over en zo zijn er meerdere die belazerd zijn. Ben wel een voorstander van de VAR maar gelijke kappen gelijke monniken en niet dat de een alles laat gaan de ander niet.

    Die Serviër wordt door 2 Zwitsers onderuit getrokken in de 16 maar krijgt geel ipv. een strafschop en weigering de VAR in te roepen.
    [Reactie gewijzigd op zondag 15 juli 2018 om 20:06]
    Vind ik leuk
    Argento8523 +6427
    zondag 15 juli 2018 om 17:42
    Blinde kneus
    Hoe kunnen ze zo een slechte scheidsrechter nou de finale laten fluiten
    Vind ik leuk
    Smithsonian +26783
    zondag 15 juli 2018 om 17:42
    Geen pingel.
    Vind ik leuk
    tannat +9566
    zondag 15 juli 2018 om 18:24
    jij fluit geen finale.
    Vind ik leuk
    Gudoeman +256
    zondag 15 juli 2018 om 17:43
    VAR verpest het hedendaagse voetbal!!! Dit is niet meer leuk
    [Reactie gewijzigd op zondag 15 juli 2018 om 17:46]
    Vind ik leuk
    zondag 15 juli 2018 om 17:43
    Zwaar bestraft de penalty. Hij had dan eerder ook 'n penalty kunnen geven aan Kroatië wegens vasthouden pogba bij mandzuvic.
    Vind ik leuk
    Farmer +11267
    zondag 15 juli 2018 om 21:36
    Ja' dat eigenlijk ook wel ja, Pogba drukte hem toch gewoon omver.

    Daar had de VAR hem ook wel even mogen seinen bv. Die handsbal voor de 2-1 was een zware, moeilijke, maar toch correcte beslissing.

    Hij hád z'n arm wat uitgestoken(dom!), en kreeg de bal tegen zn pols aan, waardoor deze nét naast ging, dát is wel correct, volgens de regels een Penalty.

    Het is de VAR die dit er nu uitpikt, normaal ziet een scheidsrechter dit in 999/1000 gevallen niet.

    Ik zeg: Dit zijn de 'kinderziektes' van een nieuw systeem! Dit hadden ze nooit op het WK als prototype moeten uittesten. Dit had in verschillende 2e divisies gewoon moeten worden ingezet, geanalyseerd, en verbeterd, en dán toepassen op een WK, uiteindelijk, maar niet voordat het ook met succes een verbetering voor de EL en CL heeft opgeleverd bv!!
    Het WK is toch altijd nog hét hoogste voetbalpodium van de Wereld?
    Vind ik leuk
    broedkip +1478
    zondag 15 juli 2018 om 17:43
    Penalty is terecht als je de regels nakomt. Arm is niet naast het lichaam maar uitgestoken. Alleen is dit wel overdreven om te geven zoals Perisic in de beweging was. Overigens is de scheidsrechter drama als zoveel fouten gemaakt.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +84797
    zondag 15 juli 2018 om 17:43
    Duurt veel te lang met dat kut VAR!!!
    Vind ik leuk
    Farmer +11267
    zondag 15 juli 2018 om 21:39
    Hij deed er ook érg lang over idd. Keek het wel 3 of 4x goed na... en stapte toen nóg een keer terug om het nog een 5e keer te zien.... Tja, ergens wil hij het ook echt 100% zéker weten: het is de WK-Finale, dé allergrootste voetbalwedstrijd ter wereld. Daar wil je als scheids(met zulke middelen tot je beschikking), ook geen fout maken dan.

    Vond dit zwaar bestraft, maar wel correct. T is wel hands dmv een licht uitgestoken arm; de bal gaat via de pols, nét langs de paal uit, tja... lullig, en het gebeurt in een flits...maar dat ís wel een pingel..

    In vroeger tijden zag een scheidsrechter dit in 999/1000 gevallen dus nooit, en was dit gewoon een doeltrap geweest.

    'Kinderziekte van de VAR'. Daarom hadden ze dit al láng in de JupilerLeague moeten testen bv, dan kunnen ze op basis van veel meer wedstrijden bepalen of dít bv dus écht een penalty is, of gewoon een ongelukkig contact.

    Hij heeft zn arm wel wát uitgestoken, maar toch niet met de intentie de bal te raken? Het is een scrimmage van spelers, en hij probeert ook zijn balans te houden in de sprong natuurlijk.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +84797
    zondag 15 juli 2018 om 21:42
    Ik ben ertegen omdat het computerwerk is wat geprogrammeerd zal worden door mensen. Het zal gemanipuleerd worden voor het grote geld.
    Vind ik leuk
    Farmer +11267
    zondag 15 juli 2018 om 21:56
    Daar ben ik ook een tikje bang voor idd. Het is allemaal gewoon té mogelijk.

    Nu is dat tot dusverre nog niet zo erg het geval, de huidige VAR-klachten zitten hem vooral in de willekeur van toepassen.
    Mijns inziens zou een 4e official hier een veel actievere rol in kunnen spelen; Naast 'bordje hooghouden', kan deze scheids bv toch net zo goed aan de zijkant kijken. Ziet hij iets 'waardigs' om de wedstrijd voor stil te leggen, dan informeert de VAR de hoofdref, en vraagt hem om zijn laatste mening: er zijn dan al 2 stemmen; de VAR, en de 'reserve-scheids' die dan al ja besloten hebben? Het is dan éven verifiëren, en het spel kan eerst door?

    En er zou een tijdlimiet moeten worden ingevoerd bv; Assistent-Scheids+VAR mogen maximaal 1 minuut, aan de zijlijn overleggen. zijn ze dr dan nog niet uit, dan blijft het moment onbesloten, en wordt het spel niet verder onderbroken daarvoor.
    Eventuele beelden kunnen bv doorgestuurd worden naar de Openbare Aanklager van bv de KNVB voor vervolgonderzoek, of verbetering van de VAR-voorschriften bv.

    Je merkt gewoon te veel dat dit allemaal nog in de kinderschoenen staat.
    Vind ik leuk
    zondag 15 juli 2018 om 17:43
    Dat krijg je als makkelie achter die var zit. Of een andere nerd uit nederland
    Vind ik leuk
    broedkip +1478
    zondag 15 juli 2018 om 17:50
    Beetje domme opmerking want de scheidsrechter beslist dit. Dat de man superslecht fluit is iets anders.
    Vind ik leuk
    The Iceman +6737
    zondag 15 juli 2018 om 17:53
    Er zit een Italiaan achter de VAR.
    Vind ik leuk
    Dobbel +807
    zondag 15 juli 2018 om 17:44
    Je kan 'm geven ja. Maar ik vond dat het allemaal te snel ging en dat Perisic er niks aan kon doen..
    Vind ik leuk
    rakelings +53
    zondag 15 juli 2018 om 17:44
    Wat een lachertje
    Vind ik leuk
    JoefJoef +344
    zondag 15 juli 2018 om 17:50
    Makkelijk gegeven, je kan ‘m geven, maar ik vraag me af in hoeverre Perisic er wat aan kon doen.. ik denk niet veel en dus een makkelijk gegeven pingel
    Vind ik leuk
    Farmer +11267
    zondag 15 juli 2018 om 21:43
    Tja... officieel moet Perisic proberen zijn handen daar strakker langs zijn lichaam te houden. Net dat stukje wat zijn arm uitsteekt, daar komt de bal tegen zijn pols aan, en gaat nét uit... Heel erg lullig... Zit ook geen enkele opzet in oid, maar,, Kroatië heeft er voordeel bij op die manier, dús is het nog wel een correcte(loeizware!)beslissing.

    Toch een compliment voor de kloten van Pitana daar. Zijn ook niet veel arbiters die dat dúrven, denk ik.

    Maar blijf er bij: Als deze VAR, nu al een seizoentje of 2-3 in de lagere divisies was uitgetest, dan was dit bv nooit een penalty geweest, en waren dit soort situaties 'geevalueerd' als ongelukkig contact in een scrimmage: Perisic staat daar met.... 4-5 om zich heen? Hij springt, en probeert ook zijn balans te bewaren natuurlijk; Je ziet hem geen enkele intentie maken om zijn hand naar een inkomende bal te bewegen iig: Dát is het stukje praktische ervaring wat de VAR nog mist!
    Vind ik leuk
    zuenie +265
    zondag 15 juli 2018 om 17:53
    Wat een onzin al deze reacties. Duidelijke penalty. De arm steekt uit, bal raakt de hand, logisch gevolg is de strafschop.
    Vind ik leuk
    Sjaakster +331
    zondag 15 juli 2018 om 17:59
    Volgens echte scheidsrechters niet....
    Vind ik leuk
    zuenie +265
    zondag 15 juli 2018 om 18:02
    Volgens de 'beste' scheidsrechter op het wk die het 10-maal bekeek wel.
    Vind ik leuk
    zondag 15 juli 2018 om 18:16
    Als je het 10 keer moet bekijken is het onterecht. Bij twijfel mag je hem niet geven en twijfelen deed hij want hij liep zelf nog 'n keer terug. VAR had ook nooit mogen ingrijpen bij twijfel situatie. VAR mag alleen ingrijpen bij een grote fout..
    Vind ik leuk
    Sjaakster +331
    zondag 15 juli 2018 om 18:52
    Alleen dat zegt al genoeg.
    Vind ik leuk
    Cazzy +1415
    zondag 15 juli 2018 om 18:03
    Hij kon er niks aandoen het is een natuurlijke beweging.
    Vind ik leuk
    zuenie +265
    zondag 15 juli 2018 om 18:05
    Klopt. Maar alsnog een strafschop. Daarom springt men ook vaak met de armen en handen naast het lichaam. Steekt je hand uit dan neem jij het risico.
    Vind ik leuk
    Sjaakster +331
    zondag 15 juli 2018 om 17:59
    Discutabel? Het is GEEN penalty.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2292
    maandag 16 juli 2018 om 11:32
    Hoe kan dit geen penalty zijn?

    Hij gaat met zijn hand naar de bal toe welke daardoor zelfs nog van richting veranderd.

    Dit is gewoon hands, geen twijfel mogelijk.
    Vind ik leuk
    Sjaakster +331
    maandag 16 juli 2018 om 13:58
    Een bal op de hand is ALTIJD hands. Het gaat erom of het STRAFBAAR hands is of dat hij er niets aan kan doen. De beweging en houding van perisic is een natuurlijke. De twijfel.bij de scheidsrechter zegt genoeg.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2292
    maandag 16 juli 2018 om 15:14
    Dat is al niet waar. In voetbal wordt alleen over hands gesproken in de vorm van de overtreding

    Kijk a.u.b. het eerste filmpje hierboven nog eens (vanaf 4 sec).

    Hij gaat duidelijk met zijn hand naar de baan van de bal toe terwijl dit niet nodig was en van de onverwachte bal was ook geen sprake.

    Handsregels beschreven volgens de KNVB:

    De scheidsrechter moet het volgende in overweging nemen:
     de beweging van de hand naar de bal (niet de bal naar de hand);
     de afstand tussen de tegenstander en de bal (onverwachte bal);
     de positie van de hand hoeft niet noodzakelijkerwijs in te houden dat er altijd sprake is van een overtreding;
     de bal raken met een voorwerp dat in de hand gehouden wordt (kleding, scheenbeschermer etc.) wordt
    gezien als een overtreding;
     de bal raken door met een voorwerp te gooien (schoen, scheenbeschermer etc.) wordt gezien als een overtreding.

    Ik vind het jammer voor Kroatië want die gun ik het zeker meer. Maar
    Vind ik leuk
    Sjaakster +331
    maandag 16 juli 2018 om 15:32
    Precies. En volgens puntje 2, wat je zelf opschrijft: afstand tussen hand en bal, kan dit onmogelijk hands zijn. Er is NIEMAND op deze aardkloot met een reactiesnelheid onder de 0,6 s. Reken zelf maar uit hoe snel de bal gaat en welke afstand dan afgelegd wordt.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2292
    maandag 16 juli 2018 om 16:19
    Punt 2 bedoel je deze mee toch:  de afstand tussen de tegenstander en de bal (onverwachte bal); (en niet tussen hand en bal wat jij zegt)

    Kijk aub dit filmpje: https://clips.clippit.tv/ypyvqn/720.mp4

    Je ziet toch ruim van te voren wat de baan van de bal is?
    Als de bal nu van richting veranderd wordt zou dat kunnen. Nu raakt de tegenstander hem niet of nauwelijks aan.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 16:20]
    Vind ik leuk
    Sjaakster +331
    maandag 16 juli 2018 om 16:34
    Ben je scheidsrechter? Ik wel. In elke cursus komt een situatie/vraag als deze tevoorschijn en iedere keer is het antwoord: GEEN STRAFBAAR HANDS. Waarom deze Argentijnse idioot dat wel doet, zal wel met euro's te maken hebben.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2292
    maandag 16 juli 2018 om 17:45
    Never nooit dat jij (een echte) scheids bent, leugenaar. Misschien dat je een keer een youtubecursusje gevolgd heb. Je probeert gewoon interessant te doen.
    Vind ik leuk
    Sjaakster +331
    maandag 16 juli 2018 om 19:17
    En waarom zou ik geen scheidsrechtee zijn? Omdat ik dit nooit als strafbaar hands zou beoordelen? Hier geef je geen penalty voor. Iemand leugenaar noemen die je niet kent, zegt meer over jou dan over mij.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 19:18]
    Vind ik leuk
    Sjaakster +331
    maandag 16 juli 2018 om 19:25
    Gelukkig zijn meer scheidsrechters het met mij eens, daar hou ik me aan vast.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2292
    dinsdag 17 juli 2018 om 21:07
    Conclusie: De VAR is een leuke ontwikkeling maar zeker nog niet perfect ;)

    Daarbij verschillen mensen nu eenmaal van mening wat wel en niet mag. Of dit nou met interpretatie of wat dan ook te maken heeft.
    Vind ik leuk
    zondag 15 juli 2018 om 18:03
    Ja, je kan hem geven. Maar een ander had wellicht besloten het niet te doen. De scheids lijkt ook te twijfelen (wil het veld weer in lopen, maar loopt toch nog een keer terug). Wat ik schadelijker vind is dat Pogba bij dat eerste doelpunt buitenspel vond. Ook was het niet eens een vrije trap. Frankrijk mag tot dusver absoluut niet klagen. Zo goed vind ik ze tot op heden niet.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +26783
    zondag 15 juli 2018 om 18:25
    Kutpot. Jammer.
    Vind ik leuk
    broedkip +1478
    zondag 15 juli 2018 om 18:30
    Zal ene W. van Haneghem nu zijn mening veranderen over Mbappe?
    Vind ik leuk
    El Cazador +5401
    zondag 15 juli 2018 om 19:07
    Die scheids had over ruled moeten worden door de leidende VAR
    Vind ik leuk
    ajaxdev +366
    zondag 15 juli 2018 om 19:26
    De eerste eigen goal was uit een onterechte vrije trap, dat kan de VAR ook melden, kroatie wordt een zekere corner onthouden dus wellicht ook effe scheids inseinen. Die strafschop blijft discutabel maar wordt door veel scheidsen in alle landen gewoon gegeven. Hands is hands toch? Ja en verder gun ik het beide landen niet.
    Vind ik leuk
    Iefmeister +7708
    zondag 15 juli 2018 om 23:04
    Het oogt schuldig. Zijn beweging is verdacht. Zijn veranderende houding ook. Maar hij had wel erg weinig tijd om die bal bewust met zijn hand te raken. Nadat die bal aangeraakt werd door iemand die voor hem stond en heel waarschijnlijk het zicht op de bal belemmerde.
    Schijtbakkenscheids.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2292
    maandag 16 juli 2018 om 11:30
    Dit is toch gewoon hands?

    Hij gaat met zijn hand naar de bal en de bal veranderd zelfs nog van richting.

    Voor alle complotdenkers. Dit is nou hands.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Apart moment: discutabele handsbal Kroatië leidt tot penalty voor Frankrijk