Leoni Blokhuis: 'Vrouwen verdienen nooit zoveel als mannen, maar het wordt beter'

Leoni Blokhuis: 'Vrouwen verdienen nooit zoveel als mannen, maar het wordt beter'

09-07-2022 11:05 Laatste update: 12:03
46

Tim van Duijn

Het vrouwenvoetbal zit in de lift en met het EK dat inmiddels in volle gang is, is het goed om de balans op te maken. Waar staat het vrouwenvoetbal anno 2022 ten opzichte van 2017, toen de euforie rond de Oranje Leeuwinnen losbarstte? Leoni Blokhuis van managementbureau FlowSports ziet de toekomst van het vrouwenvoetbal met veel vertrouwen tegemoet.

In vergelijking met de mannen is de vrouwenmarkt een stuk kleiner, maar beetje bij beetje wordt het beter. In tien jaar tijd zijn er bijna twee keer zoveel vrouwen op voetbal gegaan als daarvoor: een overduidelijk signaal dat er steeds meer animo voor is, maar waar staan we daadwerkelijk? In de mannenwereld worden soms belachelijke bedragen neergeteld. Dat is bij de vrouwen ook vandaag de dag nog altijd een stuk minder.

"Op alle vlakken is er volop groei gaande. Het niveau gaat omhoog omdat meer meiden instromen en een betere opleiding hebben gehad. De concurrentie wordt groter, de competities en clubs ontwikkelen zich door, er gaat steeds meer geld in om waardoor je de selectie en staf kunt versterken. En de salarissen gaan omhoog. Ze zullen nooit zoveel gaan verdienen als de mannen, maar het wordt wel beter en daar ben ik blij mee."

Met haar bedrijf FlowSports timmert Blokhuis hard aan de weg. Haar baan als accountmanager beviel niet, waarna ze in het diepe sprong en zaakwaarnemer werd. Blokhuis' huidige 'werk' is haar op het lijf geschreven. Ze werd in 2016 zelfs uitgeroepen tot freelancer van het jaar. Blokhuis begeleidt vandaag de dag onder meer Vivianne Miedema, Dominique Janssen, Jill Roord, Joëlle Smits, Shanice van de Sanden én bondscoach Mark Parsons. Ze durft zich marktleider te noemen.

Onderhandelen
Blokhuis onderhandelt met vrouwen, maar voornamelijk mannen. In de mannenwereld wordt soms alles uit de kast getrokken om een deal te forceren, in de vrouwenwereld is het nog puur. "Bij iemand die een eerste contract krijgt, verlopen de gesprekken anders, omdat de budgetten heel anders zijn en je in een andere situatie zit. Bij grotere spelers als Vivianne Miedema kan ik wel zeggen dat het stevig onderhandelen is."

"Het gaat om veel meer geld, dus er zitten ook veel meer haken en ogen aan dan bij kleinere contracten. Er hangt ook veel meer van af. In het geval van Miedema zit je anders aan tafel, omdat het een hele gewilde speler is en je dan meer kunt eisen. Het is vaak geven en nemen. Als je alleen wilt nemen, ontstaat er nooit een deal. Delen is vermenigvuldigen, dat blijf ik zeggen."

(Bronvermelding foto 'Arsenal')

Iedere markt waar veel geld in omgaat, trekt verkeerde mensen aan. Ook Blokhuis heeft negatieve ervaringen. "Ik heb jaren geleden contact gehad met een Duitse club. Zij gaven aan geen interesse te hebben in mijn speler omdat ze voor die positie al voorzien waren. Twee dagen later werd ik gebeld door een agent dat die club interesse had in mijn speler. Ik heb toen gebeld naar de club of het kon dat er niet toch interesse was."

"Toen bleek dat de agent gewoon mijn speler had aangeboden. Daar heb ik wat van gezegd en sindsdien heb ik ook nooit meer contact gehad met die agent. Dan is het klaar. Niemand is perfect, maar je moet wel zuiver op de graat zijn. Ik heb voor mezelf een whitelist en een blacklist. Er zijn mensen met wie ik gewoon geen zaken doe."

"Je moet heel sterk in je schoenen staan en echt kunnen zwijgen", zegt Blokhuis. "Toen ik in de voetballerij wilde werken, werd mij gezegd: doe het niet, het is een slangenkuil. Ik dacht: ah joh. Maar het is écht zo. Als er in voetbal meer gedeeld wordt, kan de sport nog zoveel meer groeien. Daar gaan we nooit achterkomen, omdat het niet gaat gebeuren. Ik weet dat je goede deals kunt sluiten door gewoon netjes te zijn. Je hoeft niet altijd een grote mond te hebben of ongewenst gedrag te vertonen. Als je maar duidelijk en open bent."

Commercie
Speelsters als Vivianne Miedema en Shanice van de Sanden vertegenwoordigen veel commerciële waarde waardoor ze interessant zijn voor grote merken. Heeft de volgende generatie Leeuwinnen die ook? "Die partijen zullen altijd blijven investeren. Maar wil het blijven groeien, dan is er succes nodig", zegt Blokhuis. "Dus dat zal afhangen van wat er op het veld gebeurt. Hoe de Oranje Leeuwinnen lange tijd gepresteerd hebben, is ook wel uniek geweest. Het was heel explosief en mag je dus niet als graadmeter nemen. Succes op het veld is uiteraard een belangrijke factor, maar wat ook meespeelt, is hoe je je buiten het veld profileert en je je merk bouwt."