Kritiek op 'McDonald's-shirt': 'Adidas betaalt Ajax elk jaar een vermogen'
Het nieuwe thuisshirt van Ajax leverde veel kritiek op van de achterban. Het tenue werd zelfs omgedoopt tot 'McDonald's-shirt', maar Chris Woerts ziet het vooral als een lucratieve zet.
"En uiteindelijk gaat het daar om in het betaald voetbal", reageert de sportmarketeer in het Algemeen Dagblad. "Er moet geld verdiend worden. Adidas betaalt Ajax een vermogen om elk jaar drie nieuwe shirts te mogen leveren. Dan is het logisch dat ze niet elk jaar met eenzelfde shirt komen. Dan kopen de mensen het niet meer."
"En je moet het ook zo zien", vervolgt Woerts. "Dezelfde fans die boos zijn wanneer hun shirt wat verandert, zijn ook boos wanneer hun club die ene grote speler niet meer kan halen. Anders gezegd: wanneer je geen gat in je begroting wil hebben, zal je elk jaar met een shirt moeten komen dat goed verkocht wordt."
In tegenstelling tot PSV, veranderen de thuisshirts van Ajax en ook Feyenoord doorgaans alleen op details vanwege afspraken met de aan tradities gehechte supportersverenigingen. Voor de Amsterdammers ligt het verdienmodel vooral bij het tweede en derde tenue. Zo werd het Bob Marley-shirt een groot succes.
"Dat shirt was in een uur volledig uitverkocht. En dat is heel goed verklaarbaar. Mooi of minder mooi; fans willen nu eenmaal het shirt hebben dat hun helden dragen", besluit Woerts.