Eredivisie heeft nauwelijks hinder van crisis

28 april 2009 om 21:10

"De recessie heeft op clubs die in een opgaande spiraal zitten geen invloed", vervolgt Francis tegenover het Algemeen Dagblad. "Neem Heerenveen als voorbeeld. Die club had dit seizoen 27 opzeggingen van business seats, maar heeft nog altijd een wachtlijst van ruim 300 gegadigden."

Supporters zijn daarbij volgens de manager wel van groot belang. "Als de resultaten tegenvallen wordt het wel wat moeilijker. Zeker in de eerste divisie. Zodra de tribunes half leeg blijven is het lastiger nieuwe sponsors te trekken."

Dat is voor vrijwel alle clubs uit de Eredivisie echter geen probleem. "Nederlandse clubs kunnen toeschouwers uitstekend aan zich binden, Dat komt ook omdat het prijsniveau in vergelijking met andere Europese landen laag is. Toch is de groei niet oneindig. Veel stadions zitten al nagenoeg vol. Een club als NEC zit ondanks voldoende groeipotentie zelfs aan het plafond."

Op het gebied van sponsoring valt op dat Ajax en PSV, met respectievelijk 29 miljoen euro en 27,7 miljoen euro aan inkomsten, een voorsprong hebben genomen op Feyenoord. De Rotterdammers moesten het vorig seizoen doen met 17,7 miljoen euro aan sponsorinkomsten, waarmee AZ en Heerenveen (beiden 14,7 miljoen euro) dichtbij komen. "De subtop heeft niet alleen sportief, maar ook qua inkomsten uit sponsoring de aansluiting met Feyenoord gemaakt."