Adviesbureau rekent op grote investeringen in voetbalstadions

"Gedateerde stadions voldoen niet langer aan verwachting"

7 februari 2014 om 08:56

Adviesbureau KPMG en de Duitse architectengroep GMP verwachten dat er in de komende jaren veel geïnvesteerd zal worden in Europese voetbalstadions. Die conclusie wordt getrokken in het rapport 'Blueprint for succesful stadion development', zo meldt Consultancy.nl.

Volgens het rapport worden veel bestaande stadions inmiddels erg oud. Bovendien zouden voetbalclubs steeds meer snappen dat nieuwe, moderne thuishavens extra commerciële mogelijkheden bieden.

"Gedateerde stadions voldoen niet langer aan de verwachtingen van de hedendaagse gebruiker in het algemeen en van het zakelijke segment in het bijzonder", zo laat Hans Grönloh, partner bij KPMG, weten.

Nieuwe stadions bieden meer mogelijkheden voor 'premium seating' en VIP-boxen. Dankzij een beter zicht op het veld zou de verkoop van tickets worden gestimuleerd. Bovendien zijn er meer kansen qua naamgeving van sponsors, bedrijfsbijeenkomsten, rondleidingen, catering en omzet uit mobiele diensten.

In landen als Italië, België en het Verenigd Koninkrijk is de gemiddelde leeftijd van stadions hoger dan 53 jaar. Nederland neemt een plaats in de middenmoot in, terwijl clubs in Zwitserland, Portugal, Denemarken en Zweden de modernste onderkomens hebben.

Lees meer over:

Deel via